Elektrische fiets do’s and don’ts

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Elektrische fiets do’s and don’ts

Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

hannabelgje schreef:Ik heb niet alle reacties gelezen, maar mijn broer is fietsenmaker en heeft veel verstand van fietsies. Iedereen fiets hier tegenwoordig electrisch. Zalig vind ik het. Je kunt bij fietsenzaken voor hele leuke prijsjes tweedehands electrische fietsen kopen. Een aantal merken waaronder Sparta hebben accu's die uit te lezen zijn. Dan kunnen ze precies zien hoe het met de accu gesteld is en wat er in het verleden allemaal is gebeurd.
Nadeel van budget electrische fietsen is dat de meeste fietsenmakers hun handen daar niet aan vuil willen maken. Ze vervangen zelfs nog geen band ervan. Dat is dus wel een beetje een dingetje.
Ik zal nooit een nieuwe electrische fiets kopen. Ik heb al sinds 2013 een Sparta Ion en dat ding is geweldig. Ook tweedehands gekocht.
Er zit zoveel verschil in dat je echt fietsen moet gaan uitproberen. Wat ik fijn vind, vind jij misschien wel helemaal niet fijn en andersom.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Echt? Waarom niet? Als ik met mijn goeiekope halfords fiets bij de fietsenmaker komt maakt ie hem toch ook.

Tweedehands vind ik niets. Ik weet niet, ik heb daar nog nooit geluk mee gehad. Niet met fietsen en niet met andere spullen.
zurca schreef:Een e-bike zonder aandrijving fiets niet lekker is mijn ervaring.
Ik heb een giant twist, kan daar mee fietsen zonder ondersteuning maar doe dat niet vrijwillig zeg maar ;D Of dat nu met het gewicht van de fiets te maken heeft of dat je gewoon zo enorm gaat wennen aan het makkelijke trappen met ondersteuning, geen idee. Maar toen ik mijn fiets kocht vond ik ook dat ik er zonder de trapondersteuning op moest kunnen fietsen. De proefritten die ik gemaakt heb, heb ik dan ook deels zonder de trapondersteuning gedaan. En dat fietste op de meeste fietsen prima. Maar nu ik gewend ben aan die trapondersteuning....no way dat ik dat nog uitzet...met flinke wind mee wil ik dan in een gekke bui de trapondersteuning weleens heel af en toe op minimaal zetten maarrrrr dan moeten alle omstandigheden wel heeeel goed zijn hoor :-[ :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:

Ik ben verknocht aan m'n fietsje.... heb geen rijbewijs dus gebruik 'm vaak. En ik heb een groot fietskrat voorop waar Pippa met bench in kan, ideaal....lekker met z'n tweetjes ergens naar toe om te gaan wandelen.
Haha, nou daar kan ik me ook wel iets bij voorstellen hoor. Net als wanneer je een auto koopt en roept dat je alles op de fiets blijft doen ;D. Maar wat ik vooral ook wel bedoel is dat als ik straks 15 a 20 km van mijn werk woon en lekker ga ebiken, dat ik dan niet strand onderweg omdat de accu leeg of stuk is. Ik wil dan wel door kunnen fietsen. En hoe dapper ik dan ben om vrijwillig zonder te gaan fietsen zien we dan wel ::) .
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Als je met een goeiekopie electrische fiets naar een fietsenmaker gaat om er iets aan te laten doen dan zijn zij verantwoordelijk. Als hij de dag erna ineens niet meer fietst dan is dat hun verantwoordelijkheid. En dat risico willen ze niet nemen. Een gewone fiets kunnen ze altijd maken, een electrische fiets niet.

src_esther
5-sterren
5-sterren

Bericht door src_esther »

Kaela schreef:Wat vond je zo eng aan een voorwielmotor?
Geen idee waarom precies, maar het voelt als voorttrekken en vond ik niet prettig voelen. Bij midden- en achtermotor had ik dat gevoel niet.
src_esther
5-sterren
5-sterren

Bericht door src_esther »

hannabelgje schreef:Een naafversnelling is misschien qua onderhoud handiger, maar is ook weinig aan te maken mocht het kapot zijn. Dan moet je meteen heel de boel vervangen. Met een derailleur is veel meer mogelijk. Dat is per onderdeel te vervangen en ook naar persoonlijke voorkeur aan te passen. Mijn broer raadt naafversnellingen altijd af.

Ik ben al zo'n 8 jaar uiterst tevreden met mijn 'dure' naafversnelling (shimano alfine 11) met slechts eenmaal onderhoud na 1ste jaar... Mhmm, ja, wordt eens tijd om de fiets weer eens langs een goede fietsenmaker te brengen. Enige dat niet aan die fiets bevalt zijn de remmen, had graag schijfremmen gehad ipv die achterlijke blokjes op het wiel, maar da's altijd nog beter dan trommelremmen...
Bobito
1-ster
1-ster

Bericht door Bobito »

Ik hoor dat wel vaker, dat men de voorwiel motor eng of iig minder fijn vinden. Ik heb er zelf geen last van. Vind het een fijne fiets. Maar ik denk wel dat het persoonlijk is. En dat je dus echt zelf moet ervaren. En ik ben ook niet voor goedkoop merk. Ik zou ook niet met een fiets van een bouwmarkt naar een fietsenwinkel gaan om te laten repareren. Wel met een fiets die ik daar gekocht heb en een goede fietsenwinkel heeft voor elk budget wel iets. En daar betaal je meer voor naar je maakt gebruik vaak van meer garantie en vooral goede service. Dat is mij wel meer waard. Overgens mijn fiets kon ik online ook ergens 100 euri goedkoper kopen maar dan zonder rijklaar en zonder eerst een proefrit en dus ook niet de service. Ja batavus garantie maar niet van die online winkel. En dan moet je opzoek naar een dealer die dat mag repareren want dat mag niet door andere fietsenmakers. Die zijn dan verantwoordelijk.

O ja ik vind de remmen ook minder. Een volgende fiets ga ik daar wel meer naar kijken, goede remmen. Ik heb ook schijfremmen.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Bobito schreef:Ik hoor dat wel vaker, dat men de voorwiel motor eng of iig minder fijn vinden. Ik heb er zelf geen last van. Vind het een fijne fiets. Maar ik denk wel dat het persoonlijk is. En dat je dus echt zelf moet ervaren. En ik ben ook niet voor goedkoop merk. Ik zou ook niet met een fiets van een bouwmarkt naar een fietsenwinkel gaan om te laten repareren. Wel met een fiets die ik daar gekocht heb en een goede fietsenwinkel heeft voor elk budget wel iets. En daar betaal je meer voor naar je maakt gebruik vaak van meer garantie en vooral goede service. Dat is mij wel meer waard. Overgens mijn fiets kon ik online ook ergens 100 euri goedkoper kopen maar dan zonder rijklaar en zonder eerst een proefrit en dus ook niet de service. Ja batavus garantie maar niet van die online winkel. En dan moet je opzoek naar een dealer die dat mag repareren want dat mag niet door andere fietsenmakers. Die zijn dan verantwoordelijk.

O ja ik vind de remmen ook minder. Een volgende fiets ga ik daar wel meer naar kijken, goede remmen. Ik heb ook schijfremmen.
Nou, de fietsenwinkel-en-reperateur hier om de hoek begint met elektrische fietsen pas bij 2800 euro. Sorry, maar dat ga ik echt niet voor een fiets betalen.

Daarnaast zijn er ook fietsenmakers zonder fietsenwinkel. Zoals bij ons bij het station. En die is een servicepunt van fietsenwinkel.nl, dus dat is weer met elkaar verbonden.

Ik ga een proefrit aanvragen (dan krijg je 100 euro korting) en ga dan eens goed navragen hoe het zit met reparatie en service. Als dat gewoon hier bij het station kan, dan houdt dat in ieder geval niets tegen.
src_esther schreef: Geen idee waarom precies, maar het voelt als voorttrekken en vond ik niet prettig voelen. Bij midden- en achtermotor had ik dat gevoel niet.
Oh zo. Dat zal ik snel genoeg voelen. Zal vrijdag als ik een fiets huur ook even navragen wat voor motor die heeft, kan ik verschil voelen.
Pauline
5-sterren
5-sterren

Bericht door Pauline »

src_esther schreef:Geen idee waarom precies, maar het voelt als voorttrekken en vond ik niet prettig voelen. Bij midden- en achtermotor had ik dat gevoel niet.
En ik vind dat juist weer heerlijk! Ik vind achtermotor zo naar...., dat vervelende duwende gevoel. En zo zie je maar weer, zoveel mensen, zoveel zinnen.

En idd zonder ondersteuning is die van mij ook te fietsen, maar ik heb het vanmiddag nog eens geprobeerd (met fietskar en Joris erin, dus dat is zeker 26 kg extra) maar na 200 meter wil je wel graag de ondersteuning aanzetten. ;D
Bobito
1-ster
1-ster

Bericht door Bobito »

Kaela schreef:
Nou, de fietsenwinkel-en-reperateur hier om de hoek begint met elektrische fietsen pas bij 2800 euro. Sorry, maar dat ga ik echt niet voor een fiets betalen.

Daarnaast zijn er ook fietsenmakers zonder fietsenwinkel. Zoals bij ons bij het station. En die is een servicepunt van fietsenwinkel.nl, dus dat is weer met elkaar verbonden.

Ik ga een proefrit aanvragen (dan krijg je 100 euro korting) en ga dan eens goed navragen hoe het zit met reparatie en service. Als dat gewoon hier bij het station kan, dan houdt dat in ieder geval niets tegen.

Oh zo. Dat zal ik snel genoeg voelen. Zal vrijdag als ik een fiets huur ook even navragen wat voor motor die heeft, kan ik verschil voelen.
Wij hebben een fietsenmaker en fietsenwinkel in één en daar beginnen de prijzen bij 1000 voor de E bikes eigenlijk 999 euro. Maar oplopend tot geloof ik wel 6000euro. Letterlijk voor ieder wat wils. Maar ze verkopen alleen merken waar ze achter staan. Ook giant maakt goede e bikes bijvoorbeeld.

En er zijn idd overal in nl wel service punten. Als onze fietsenwinkel geen werkplaats had zou ik daar ook heen moeten. Maar dan zou ik toch kijken om de fiets bij een kleine ondernemer te kopen die nog weet wat service is. Of verder weg waar wel een fietsenwinkel met werkplaats zit.

Ik vind die service dus wel belangrijk. Was ook blij met mijn leenfiets.
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Pauline schreef:En ik vind dat juist weer heerlijk! Ik vind achtermotor zo naar...., dat vervelende duwende gevoel. En zo zie je maar weer, zoveel mensen, zoveel zinnen.

En idd zonder ondersteuning is die van mij ook te fietsen, maar ik heb het vanmiddag nog eens geprobeerd (met fietskar en Joris erin, dus dat is zeker 26 kg extra) maar na 200 meter wil je wel graag de ondersteuning aanzetten. ;D
Volgens mij wordt daarom vaak gezegd dat een middenmotor het beste fietst (maar zijn volgens mij ook de duurste).
Pauline
5-sterren
5-sterren

Bericht door Pauline »

dinky89 schreef:Volgens mij wordt daarom vaak gezegd dat een middenmotor het beste fietst (maar zijn volgens mij ook de duurste).
Ik heb ook op een middenmotor gefietst, maar voor nu was het me het extra geld niet waar. Zoals gezegd hebben wij een flinke accu die niets meer kostte en dat was me de voormotor wel waard. Ik vind het totaal geen probleem.
Bobito
1-ster
1-ster

Bericht door Bobito »

Fietsen met middenmotor zoals die van mijn vader gaan ook net iets minders snel vaak. Ongeveer 20km per uur. Hebben langer tijd nodig om op te laden en zijn zwaarder. En idd duurder.

Ik vind mijn fiets echt heerlijk fietsen. Mijn leenfiets was toen één met middenmotor fietste ook goed en fijn maar voor mij maakt het niets uit. En vind mijn fiets voor mij praktischer. Dat is echt een persoonlijk iets.
Tibbies
5-sterren
5-sterren

Bericht door Tibbies »

Ik heb al 6 jaar een een ebike met de aandrijving in het voorwiel.
Mijn ervaring is dat als je op onverharde ondergrond (zand, grind ed) fietst je minder stabiel bent.
Van 1 t/m 3 maart is er in de Jaarbeurs een Ebikexperience daar kan je proeffietsen en geadviseerd worden wat voor jou het beste is.
Bobito
1-ster
1-ster

Bericht door Bobito »

Mijn fiets heeft dan weer bredere banden en is ondanks voorwiel motor stabiel op grind paden etc. Maar omdat het een grote lange fiets is met mand voorop juist minder door de bochten. Der bochten ging heerlijk soepel op de leenfiets.

Het is gewoon heel belangrijk dat de fiets gewoon bij je past. Ieder is anders en de één kan hiermee overweg de ander juist daarmee.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Ik heb vanmorgen de knoop doorgehakt en er een gekocht. Na een rondje uitproberen vond ik de voorwielmotor geen probleem. Ik heb er 3 jaar onderhoudt en 4 jaar garantie op de accu bij. Er komt in de vestiging een eigen fietsenmaker, dus daarmee is ook het probleem getackeld dat niet elke fietsenmaker een elektrische fiets wil repareren.

Deze is het geworden:

https://www2.fietsenwinkel.nl/victesse- ... age-instap

Dank voor alle tips en het meedenken!
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Mooie fiets! Veel plezier ermee Kaela!

Plaats reactie