Lizzy schreef:Maar hee, zo'n pup uit zo'n kwekerij zou naast je wonen. Of bij je in het bos lopen... En hij/zij is besmet. Hoeveel risico loopt jouw hond dan?
Ik denk dat dat meevalt. Ik heb een artikel opgevraagd over uitbraken maar in een ander abstract kwam ik dit tegen:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3335131
Transmission studies demonstrated that canine brucellosis can spread from infected to susceptible males maintained in close contact after 4 to 6 months of cohabitation. Spread by males occurred after epididymitis was observed in the infected dogs. Transmission via contaminated urine was suspected, but not proved. The bladder urine of infected males, probably contaminated with seminal fluid, contained higher numbers of B. canis organisms than did that of female dogs. Highest concentrations of bacteria in urine were found between postinfection weeks 8 and 12. Infected females transmitted the infection to contact females after 5 months. Immature females or males infected with B. canis did not transmit brucellosis until after an estrus or a mating was observed--about post-contact months 10-12.
Als ik dit vertaal en samenvat, komt overdracht tussen honden die nauw contact hebben (samen wonen) en dan zie je de overdracht pas nadat de geïnfecteerde hond meer dan 6-8 maanden met de andere samenwoont (en alleen als de geïnfecteerde hond een epididymitis = bijbalontsteking heeft, dus klinisch ziek is). Bij teven na circa 5 maanden samenwonen. In mijn ogen betekent dat, dat het niet heel besmettelijk is tussen honden onderling (los van de besmetting bij dekkingen uiteraard) want de blootstelling zal gedurende de hele periode zijn. Dus moet er veel en vaak contact zijn wil er overdracht plaatsvinden. En pups verspreiden dus überhaupt pas nadat ze sexueel volwassen zijn geworden.
Wordt vervolgd als ik het andere artikel ook nog krijg over uitbraken.