Nieuwe pup

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Re: Nieuwe pup

Nelson98
1-ster
1-ster

Bericht door Nelson98 »

We zijn weer een beetje verder en ik heb mezelf weer ondergedompeld in de wereld van barf en kvv.

Ik heb nog een paar vragen.

Ik had dit bedacht:
Maandag: paard
Dinsdag: konijn
Woensdag: eendennek
Donderdag: kalkoen
Vrijdag: parelhoen karkas
Zaterdag: lam/geit
Zondag: kip/rund

Alleen karkas en/of eendennek zal niet genoeg zijn voor een barfdag? Moet daar dan spiervlees bij of bijvoorbeeld pens? Als extra krijgt pupmans natuurlijk ei, vis, zaden etc.

Dan praktisch. Ik had altijd rollen van een kilo, maar als pup zo klein is, dan is 200 of 500 gram handiger misschien? Hoe doen jullie dat?

En qua portioneren... Vooral niet te veel tegelijk zodat je makkelijk wat kan spelen met hoeveelheid?

Klopt het dat een barbet met een verwacht gewicht van 20-25 kilo dan 6% van 20 kilo krijgt? Of lees ik dan iets heel raars?
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Ik heb een tijdlang kvv gevoerd met een barfdag per week. Ties kreeg dan naast zijn bot iets wat niet of nauwelijks in de kvv zat: Als spiervlees een stukje wilde zalm uit de vriezer van de supermarkt, en als orgaan was dat bij mij nier. Ik weet niet wat er allemaal wel/niet in jouw kvv zit. Enkel bot zou ik niet geven, tenzij rijk bevleesd.

Als je maar weinig voert zijn kleine verpakkingen wel handig. Je kan ook een grote rol na licht ontdooien in twee of drie stukken snijden (het helpt als je het mes heet maakt) en terug leggen in de vriezer. Kleine verpakkingen zijn namelijk relatief duur.

Een pup 6% van zijn verwachte volwassen gewicht voeren lijkt me wat veel van het goede :biggrin2: Dan heb je geen kleine verpakkingen nodig :D Ik zou toch liever 6% van zijn actuele gewicht aanhouden.
Nelson98
1-ster
1-ster

Bericht door Nelson98 »

Hahaha ja ik zat dat stuk nog eens te lezen en merkte inderdaad dat ik daar toch echt de fout in ging.

Ik heb er zoveel zin in!
Alleen in groentenmix maken niet misschien dan, vooruit. Dat was echt 10 jaar geleden of zo dat ik dat moest doen. Nelson kon niet tegen groenten. Maar ach, daar vind ik vast een routine in.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Je kunt ook gewoon wat van je eigen groenten geven. Hoef je geen mix te maken.

Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk

Nelson98
1-ster
1-ster

Bericht door Nelson98 »

Hij is er! En het is zo'n dotje :D

Hij weegt 2,7 kilo en hij krijgt 280 gram energique per dag.

Hoe schakel ik nu over op kvv? Ik had voor een paar dagen energique in huis gehaald zodat hij niet meteen dezelfde dag hoefde wisselen maar wat nu. En hoeveel, want 6% van 2,7 kilo is echt minder dan 280 gram per dag.
Bijlagen
20260726_183056.jpg
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Nelson98 schreef: ma 27 jul 2026, 18:25 Hij is er! En het is zo'n dotje :D

Hij weegt 2,7 kilo en hij krijgt 280 gram energique per dag.

Hoe schakel ik nu over op kvv? Ik had voor een paar dagen energique in huis gehaald zodat hij niet meteen dezelfde dag hoefde wisselen maar wat nu. En hoeveel, want 6% van 2,7 kilo is echt minder dan 280 gram per dag.
Ohww, wat een schatje :smitten: ! Veel geluk en veel plezier met hem!

Je denkt dat 280 gram te weinig is? Kan goed hoor, voor zo'n kleine hummel. Juist die kleintjes eten vaak meer dan 6% (ik geef 7% aan mijn Dalmatiër pups!). Die 280 gram is 10%. Dat zou in theorie wel genoeg moeten zijn. Vind je hem mager? Heeft hij schreeuwende honger? Anders zou ik even op de 280 blijven en 10% even mee laten groeien met hem. Dus als ie 3 kg weegt, 300 gram geven.

Ik zou eerst 3/4 Energique geven en dan 1/4 nieuwe KVV. Als dat goed gaat, meteen naar 50/50. En als dat goed gaat meteen naar de nieuwe KVV.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Gefeliciteerd met je nieuwe pup :D Heel veel plezier en heel veel geluk ermee!
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Oooow, daar istie dan! Wat een kruimeltje! En wat ligt hij al lekker ontspannen te snurken! :smitten:

Heel veel plezier met elkaar!
Nelson98
1-ster
1-ster

Bericht door Nelson98 »

Lizzy schreef: di 28 jul 2026, 08:18 Ohww, wat een schatje :smitten: ! Veel geluk en veel plezier met hem!

Je denkt dat 280 gram te weinig is? Kan goed hoor, voor zo'n kleine hummel. Juist die kleintjes eten vaak meer dan 6% (ik geef 7% aan mijn Dalmatiër pups!). Die 280 gram is 10%. Dat zou in theorie wel genoeg moeten zijn. Vind je hem mager? Heeft hij schreeuwende honger? Anders zou ik even op de 280 blijven en 10% even mee laten groeien met hem. Dus als ie 3 kg weegt, 300 gram geven.

Ik zou eerst 3/4 Energique geven en dan 1/4 nieuwe KVV. Als dat goed gaat, meteen naar 50/50. En als dat goed gaat meteen naar de nieuwe KVV.
Nee op 280 gram is hij niet te mager, maar dat is energique. Ik vroeg me af of ik voor kvv dan toch die 6% moet aanhouden maar dat lijkt me echt te weinig. Ik heb nu gekozen voor dezelfde hoeveelheid maar dan van 1/4 vervangen door kvv. Ik vind dat energique maar raar spul, dus ik zet hem graag vlot op 100% kvv.
En vanaf wanneer zou ik hem dan een keer kunnen laten barfen? Na een weekje volledig kvv en dan wat kippennekken plat slaan?

Ik doe er graag 2 barfdagen bij omdat het aandeel nier in de kvv vrij laag is. En een heel ei, is dat niet teveel nog?
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Energique is toch ook kvv. Met wat toegevoegde vit/min. Dus als jij kvv geeft zonder suppletie zou ik gewoon dezelfde hoeveelheid geven. Je ziet zelf snel genoeg of hij er te schraal op wordt of te dik. Dan pas je het gewoon aan.
Je kan gerust een eitje geven. Ik denk zelfs ook wel twee per week.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Overigens gaf ik, toen ik nog kvv voerde, één dag in de week barf met een konijnkarkasje en inderdaad nier als orgaan en wilde zalm als spiervlees.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Nelson98 schreef: wo 29 jul 2026, 10:21 Nee op 280 gram is hij niet te mager, maar dat is energique. Ik vroeg me af of ik voor kvv dan toch die 6% moet aanhouden maar dat lijkt me echt te weinig. Ik heb nu gekozen voor dezelfde hoeveelheid maar dan van 1/4 vervangen door kvv. Ik vind dat energique maar raar spul, dus ik zet hem graag vlot op 100% kvv.
En vanaf wanneer zou ik hem dan een keer kunnen laten barfen? Na een weekje volledig kvv en dan wat kippennekken plat slaan?

Ik doe er graag 2 barfdagen bij omdat het aandeel nier in de kvv vrij laag is. En een heel ei, is dat niet teveel nog?
In Energique zit ook iets van granen volgens mij. Ik vind het platgereden karton....

Jaaaa, zeker na 1 week kun je hem al laten BARF'en hoor! Sjoerd ging hier na 2 dagen KVV al over op BARF. En dan inderdaad platte kippennekken of hele kwartelkarkasjes. Om te beginnen. Konijnkarkasjes zijn ook fijn, ook lekker zacht.

Ik vind 1 ei zeker niet teveel.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Lizzy schreef: do 30 jul 2026, 07:20 In Energique zit ook iets van granen volgens mij. Ik vind het platgereden karton....
;D ;D ;D
Nelson98
1-ster
1-ster

Bericht door Nelson98 »

Lizzy schreef: do 30 jul 2026, 07:20 In Energique zit ook iets van granen volgens mij. Ik vind het platgereden karton....

Jaaaa, zeker na 1 week kun je hem al laten BARF'en hoor! Sjoerd ging hier na 2 dagen KVV al over op BARF. En dan inderdaad platte kippennekken of hele kwartelkarkasjes. Om te beginnen. Konijnkarkasjes zijn ook fijn, ook lekker zacht.

Ik vind 1 ei zeker niet teveel.
Hahaha, dat is een heel treffende omschrijving van kvv gemengd met bietenpulp. Ik snap niet waarom dat er in moet, maar goed.

Ik ga hem eens een keer een barf maaltijd geven. Hij doet het prima verder en eet tot nu toe alles met smaak.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Kip 44% (bevleesd rugdeel, spiervlees, vel)

Rund 43% (spiervlees, pens, nier, long, lever)

Mais

Tarwe

Cichoreipulp (gedroogd)

Zonnebloemolie

Zalmolie

Mineralen

===============

En vergeet de mais en tarwe niet. Chicoreipulp kan nog wel een soort van aardig zijn voor de darmflora. Chicorei heeft wel wat positieve eigenschappen. Voeding voor de goede bacteriën in de darm."

De rest.............

Plaats reactie