Het lijkt me erg veel.
2,5 kilo per dag??? Klopt dit wel??
Moderator: eelke
Re: 2,5 kilo per dag??? Klopt dit wel??
Ja Tineke dat denk ik ook.
Het lijkt me erg veel.

Het lijkt me erg veel.
Bas is een newfoundlander van 65-70 kg (ik weet het niet precies) en hij krijgt 1kg Carnibest per dag.
Hij is een tikkie te zwaar.
Hij is een tikkie te zwaar.
-
Antonia
- 5-sterren

Voor mijn honden zou dit niet kloppen. Ik heb twee Ierse Wolfshonden, een zelfs voor dit ras grote volwassen reu van 75 kg en een jong tienermeidje van 10 maanden en een kleine 50 kg.
Enya voer ik sinds ze met 10 weken bij mij kwam vers, in eerste instantie Rodi en Carnibest, maar al vrij snel ben ik overgestapt op zelf samenstellen.
Voor pups staat als richtlijn dat je 5 tot 10% van het lichaamsgewicht geeft, waarbij voor grote rassen zoals de Ier je in de buurt van de 5% zit, voor volwassen honden schommelt de behoefte ergens tussen de 2 en 5%. Toen ik Enya kreeg woog ze rond de 11 kg en voerde ik ongeveer 600 gram per dag. Naarmate je pup groeit neemt het lichaamsgewicht en daarmee de hoeveelheid voeding toe. Maar naarmate ze wat ouder worden worden ze ook minder pup en wat meer richting volwassen, er komt dus een moment dat je de percentages moet gaan afbouwen (of je moet van rolmopsen houden). Bij mijn Ieren heb ik als leidraad aangehouden dat de hoeveelheid eten niet of nauwelijks meer wordt dan mijn volwassen honden krijgen. Ze krijgt nu al een tijdje ongeveer 1500 gram per dag, oftewel voor nu 3% van haar lichaamsgewicht (Lizzy, als niet Ierenmens, zit je heel goed). Ze is schraal, maar persoonlijk vind ik dat beter voor een dergelijk groot ras, zeker uit de windhondengroep. Als enige pup uit haar nest groeit Enya heel mooi gelijkmatig op, ze heeft geen groeischeuten en geen groeipijnen. Ze is gezond, vrolijk en heeft onlangs haar eerste coursingstraining heel vlot en heel enthousiast gelopen.
Dus wat mij betreft: 2,5 kg per dag is veel te veel.
Enya voer ik sinds ze met 10 weken bij mij kwam vers, in eerste instantie Rodi en Carnibest, maar al vrij snel ben ik overgestapt op zelf samenstellen.
Voor pups staat als richtlijn dat je 5 tot 10% van het lichaamsgewicht geeft, waarbij voor grote rassen zoals de Ier je in de buurt van de 5% zit, voor volwassen honden schommelt de behoefte ergens tussen de 2 en 5%. Toen ik Enya kreeg woog ze rond de 11 kg en voerde ik ongeveer 600 gram per dag. Naarmate je pup groeit neemt het lichaamsgewicht en daarmee de hoeveelheid voeding toe. Maar naarmate ze wat ouder worden worden ze ook minder pup en wat meer richting volwassen, er komt dus een moment dat je de percentages moet gaan afbouwen (of je moet van rolmopsen houden). Bij mijn Ieren heb ik als leidraad aangehouden dat de hoeveelheid eten niet of nauwelijks meer wordt dan mijn volwassen honden krijgen. Ze krijgt nu al een tijdje ongeveer 1500 gram per dag, oftewel voor nu 3% van haar lichaamsgewicht (Lizzy, als niet Ierenmens, zit je heel goed). Ze is schraal, maar persoonlijk vind ik dat beter voor een dergelijk groot ras, zeker uit de windhondengroep. Als enige pup uit haar nest groeit Enya heel mooi gelijkmatig op, ze heeft geen groeischeuten en geen groeipijnen. Ze is gezond, vrolijk en heeft onlangs haar eerste coursingstraining heel vlot en heel enthousiast gelopen.
Dus wat mij betreft: 2,5 kg per dag is veel te veel.
Laatst gewijzigd door Antonia op di 12 sep 2006, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gelukkig Antonia, ik vond het al zo belachelijk veel.
Vanmiddag heb ik bij een verkooppunt van Kivo een doos van 12 kilo gehaald en had al besloten haar er 1500 gr van op een dag te voeren.
Verdeel jij dat bij je teef nog in 2 maaltijden?
Waar heb je je honden vandaan als ik het vragen mag?
Vanmiddag heb ik bij een verkooppunt van Kivo een doos van 12 kilo gehaald en had al besloten haar er 1500 gr van op een dag te voeren.
Sorry, ik bedoel in 3 maaltijden?? ???
-
Antonia
- 5-sterren

[quote="lina"]
Bedankt voor de reacties.
Het probleem is dat ik aan het scheiden ben en dat de honden van mij zijn.
Gelukkig kan ik ze allemaal houden en wil ik ook dat ze gezond kunnen eten.
Daarom mag het niet te duur zijn, anders red ik het niet
Is Smuldier ook wat of moet ik daar nog meer van voeren ???
[/quote]
Ik weet niet hoeveel honden/Ieren je hebt, en waar in het land je ergens woont. Maar als je een beetje in een omgeving zit waar je aan verse onderdelen kunt komen dan zou ik dus zelf gaan samenstellen.
Bedankt voor de reacties.
Het probleem is dat ik aan het scheiden ben en dat de honden van mij zijn.
Gelukkig kan ik ze allemaal houden en wil ik ook dat ze gezond kunnen eten.
Daarom mag het niet te duur zijn, anders red ik het niet
Is Smuldier ook wat of moet ik daar nog meer van voeren ???
[/quote]
Ik weet niet hoeveel honden/Ieren je hebt, en waar in het land je ergens woont. Maar als je een beetje in een omgeving zit waar je aan verse onderdelen kunt komen dan zou ik dus zelf gaan samenstellen.
Laatst gewijzigd door Antonia op di 12 sep 2006, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Antonia
- 5-sterren

[quote="lina"]
[/quote]
Enya kreeg tot ongeveer 6 maanden 3 maaltijden per dag, tot een kleine weken weken geleden 2 maaltijden per dag en heel rustig aan heb ik dat afgebouwd naar 1 maaltijd per dag sinds een begin september.
Je mag alles vragen, maar als je het goed vindt antwoord ik je via een pb.
[/quote]
Enya kreeg tot ongeveer 6 maanden 3 maaltijden per dag, tot een kleine weken weken geleden 2 maaltijden per dag en heel rustig aan heb ik dat afgebouwd naar 1 maaltijd per dag sinds een begin september.
Je mag alles vragen, maar als je het goed vindt antwoord ik je via een pb.
Laatst gewijzigd door Antonia op wo 13 sep 2006, 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelf samenstellen wil ik ook wel doen, maar daar moet ik nog erg veel over lezen.
Ik denk dat je dat nooit zomaar moet doen en dat je goed moet weten wat je doet.
Dat weet ik dus nu nog niet.
Maar ik hoop het in de toekomst wel te gaan doen
Ik denk dat je dat nooit zomaar moet doen en dat je goed moet weten wat je doet.
Dat weet ik dus nu nog niet.
Maar ik hoop het in de toekomst wel te gaan doen
[quote="roefus"]
Waaruit blijkt dat?
[/quote]
Hoi Roefus,
Ik ga hier geen discussie aanzwengelen over wel of niet maagtorsie-risico.
Mijn info komt van de DA waar ik CB haal.
Groetjes,
Marly
Waaruit blijkt dat?
[/quote]
Hoi Roefus,
Groetjes,
Marly
[quote="cuvac2"]
Hoi Roefus,
Groetjes,
Marly
[/quote]
Denk dat Roefus gewoon nieuwsgierig is...net als ik
Het is nog steeds niet bewezen wat nu precies een maagtorsie veroorzaakt,jammer genoeg komt dit ook bij versvleesetende honden voor.
Hoi Roefus,
Groetjes,
Marly
[/quote]
Denk dat Roefus gewoon nieuwsgierig is...net als ik
Het is nog steeds niet bewezen wat nu precies een maagtorsie veroorzaakt,jammer genoeg komt dit ook bij versvleesetende honden voor.
Nog even over hoeveelheden voer. Wat je ook voert, het blijft geloof ik toch een kwestie van voeren met ogen en handen. Als je de grote verschillen leest in hoeveelheden die gegeven worden... Ik heb helaas geen ervaring met opgroeiende honden en versvoer. Weet sowieso nog weinig. Ben pas 3 maanden bezig. Ligt de hoeveelheid voer bij een opgroeiende hond ook nog aan de activiteit? Border collie in verhouding meer dan Ier bijv.?
Bij ons krijgen ze het volgende: Cerný, de reu van ca. 45 kg, 1 kg CB per dag. Anka, het teefje, ca. 30 kg, 460 g/dg; als 'gesteriliseerde' en tevens schildklierpatiëntje doet ze het daar goed op.
Bij de DA zijn we helaas wel nog geweest, vanwege complicaties door jeuk van de herfstmijt, dus goedkoper dan met brok zijn we zeker nog niet uit.
Ondanks de mijtendip, zien ze er wel al een stuk beter uit. Witter dan wit. Wolliger dan wollig (in de zomer) en neus, ogen en lippen zwarter dan zwart. In de toekomst willen we gaan combineren met BARF, dan zouden de kosten toch iets omlaag moeten kunnen.
@pippy/wendy
Die leonberger is smaller en smaller geworden omdat hij een opgezwollen/ontstoken prostaat had en daardoor niet at (dit werd veroorzaakt door een ontstoken niet ingedaalde teelbal die veel te veel hormonen afgaf, die nu dus inmiddels verwijderd is, de hond is nog herstellende) Hij is heel veel afgevallen hierdoor, en door de operatie moet ie ook niet in een keer plots weer veel gaan eten + het feit dat hij nog niet zo veel kan bewegen om het voer in spieren op te zetten ipv vet. Verder geeft ze wel es rodi of smuldier maar wil het niet als hoofd geven. Enne voor de ontsteking was ie niet te smal hoor
Gewoon lekker goed en niet moddervet. En helaas is carnibest een tikkie te duur voor haar, wat ze zelf toch ook wel jammer vindt.
Die leonberger is smaller en smaller geworden omdat hij een opgezwollen/ontstoken prostaat had en daardoor niet at (dit werd veroorzaakt door een ontstoken niet ingedaalde teelbal die veel te veel hormonen afgaf, die nu dus inmiddels verwijderd is, de hond is nog herstellende) Hij is heel veel afgevallen hierdoor, en door de operatie moet ie ook niet in een keer plots weer veel gaan eten + het feit dat hij nog niet zo veel kan bewegen om het voer in spieren op te zetten ipv vet. Verder geeft ze wel es rodi of smuldier maar wil het niet als hoofd geven. Enne voor de ontsteking was ie niet te smal hoor
Laatst gewijzigd door Kaio op do 14 sep 2006, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
en effe on topic: wij voeren kaio maar 900 gram per dag (ook hoofdzakelijk kvv van kivo) en is 60 kilo. En lekker mooi smal. Ten tijde van het zware waterwerk-reddingtrainings-seizoen hebben we wel rond die dag 1kg aktief gevoerd daar dit zo'n intensieve training is en met carnibest aktief het het beste voor hem werkte. Toen hij pup was hebben we hem ook duck gevoerd maar daar had ie toen 1400 gram van nodig en met overstappen naar kivo meteen wel minder. Het ligt ook wel aan de stofwisseling van de hond en zijn eigen energiebehoefte dus. Maar 2,5 kg lijkt me toch wat veel.
[quote="Kaio"]
@pippy/wendy
Gewoon lekker goed en niet moddervet. En helaas is carnibest een tikkie te duur voor haar, wat ze zelf toch ook wel jammer vindt.[/quote]
Dat heeft ze me allemaal verteld, maar waar het mij omging was of 1 kg Kivo dan niet te weinig is? Ik ken Kivo niet en daarom mijn vraag hier op het forum.
En ik weet dat hij voor de onsteking niet te smal was en dat heb ik ook nergens beweert
Overigens begrijp ik dat jij een van de zonen (of aanhang) bent???
@pippy/wendy
Dat heeft ze me allemaal verteld, maar waar het mij omging was of 1 kg Kivo dan niet te weinig is? Ik ken Kivo niet en daarom mijn vraag hier op het forum.
En ik weet dat hij voor de onsteking niet te smal was en dat heb ik ook nergens beweert
Overigens begrijp ik dat jij een van de zonen (of aanhang) bent???
jep heb je goed begrepen (aanhang
)
en ik wist niet of je het allemaal wist. het kwam een beetje op mij over alsof je dacht dat de hond smaller en smaller werd door te weinig voeding dat wou ik effe verduidelijken want ik begrijp dat je wel een beetje bezorgt erover was. Voor de ontsteking was de hond dus wel goed op gewicht met 1 kilo per dag, dus op zich wel genoeg (krijgt ook wel de nodige tussendoortjes tijdens training en zo, die komen er nog bij). En als pup heeft ie wel meer als 1 kilo per dag gehad. En ze heeft nu een tijdje rodi gevoerd en daar was 1,5 kilo nog bijna niet genoeg van. Er zit wel degelijk verschil in de hoeveelheden van de kvv die je moet voeren, blijkt. Hebben we zelf ook ondervonden toen we van duck naar kivo gingen.
en ik wist niet of je het allemaal wist. het kwam een beetje op mij over alsof je dacht dat de hond smaller en smaller werd door te weinig voeding dat wou ik effe verduidelijken want ik begrijp dat je wel een beetje bezorgt erover was. Voor de ontsteking was de hond dus wel goed op gewicht met 1 kilo per dag, dus op zich wel genoeg (krijgt ook wel de nodige tussendoortjes tijdens training en zo, die komen er nog bij). En als pup heeft ie wel meer als 1 kilo per dag gehad. En ze heeft nu een tijdje rodi gevoerd en daar was 1,5 kilo nog bijna niet genoeg van. Er zit wel degelijk verschil in de hoeveelheden van de kvv die je moet voeren, blijkt. Hebben we zelf ook ondervonden toen we van duck naar kivo gingen.