callas schreef:
Ik heb in mijn laaste mail aan Yarrah ook jouw brokkenverhaal meegestuurd Lizzy.
Ondanks dat ik totaal geen zin heb om op de onzin van Yarrah te reageren (laten we wel wezen, ik heb een vers/rauw forum opgericht om van deze onzin verlost te zijn en hier niet meer over te hoeven discussieren...), maar ik zal mijn reactie geven. Dat is wel het laatste beetje energie wat ik aan Yarrah wil besteden. Want, zij maken en verkopen doodgekookte meuk.
Hun reactie:
Aan de buitenkant is (zeker bij sommige rassen) duidelijk te zien dat een hond geen wolf meer is. Aan de binnenkant zullen de verschillen minder groot zijn, maar het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat daar toch ook enige verandering opgetreden is.
Dit is om te beginnen absolute onzin. En ik blijf herhalen, hoe lang denken ze bij Yarrah dat verandering in evolutie termen duurt? Zestig jaar? (zolang bestaat de brok ongeveer). Ze moeten me nu niet laten lachen! Mochten ze hier toch antwoord op willen, raad ik hen aan om Werner Freund, Dr. David L. Mech enzovoorts eens te lezen (pfff.... laat ze zelf eens de moeite doen om op google te zoeken.....). Maar goed, om kort te gaan: nee, een hond is aan de binnenkant gelijk aan een wolf. Dat staat gewoon wetenschappelijk vast.
Feit is dat er tegenwoordig veel honden zijn met een of andere voedselallergie, bijv. voor rund of kip. Bij wolven komen dit soort allergieën mijns inziens veel minder of niet voor.
Nee, dit is ook pertinente onzin (pfff, waarom ga ik hier nog tegen in?). Een hond vertoont allerlei allergiën sinds het ontstaan van die smerige doodgekookte zooi DE BROK! Dit danken wij aan fabrikanten als YARRAH en al die anderen! Er zijn niet veel honden te vinden die allergisch zijn voor RAUWE kip en rund. En waarom zijn honden wel allergisch voor kip en rund in brokken? Juist omdat dit verhit is geweest. Sinds wanneer bestaan er allergiën? Sinds het ontstaan van de brok. Vraag het aan de dierenartsen Ian Billinghurst en Tom Lonsdale (om er maar eens 2 te noemen - ik kan dit lijstje aanvullen).
Overigens, de meeste allergiën die honden hebben is niet voor vlees maar voor graan: tarwe, mais en andere granen. Misschien willen ze bij Yarrah mij het volgende eens uitleggen (nee hoor, geintje, ik weet het antwoord namelijk al): waarom maken ze brokken die voor 70% bestaan uit graan? En dat terwijl een hond beslist geen speeksel heeft waar enzymen in zitten die koolhydraten voorverteren (zoals bij de mens) en daar kunnen we al uit opmaken dat graan geen natuurlijke voeding is voor de hond. Een wilde hond eet geen graan. Waarom zit er wel veel graan in de brok? Weten ze bij Yarrah dan niet (tuurlijk weten ze dat wel) dat zoveel granen kanker veroorzaakt bij de hond? En allergiën veroorzaakt? Weten ze ook niet dat dit tandplak en tandsteen veroorzaakt? En weten ze niet dat een slecht gebit weer lever, nier en hartproblemen kan veroorzaken?
Ik weet wel waarom ze graan gebruiken: omdat het zo'n lekkere goedkope energie leverancier is... maar gezond is het niet!
Ook een duidelijk voorbeeld van een (onbedoelde) 'inwendige' verandering is het feit dat Dalmatiërs urinezuur niet verder af kunnen breken, wat ze gevoeliger maakt voor uraatstenen en blaasontsteking.
Men heeft totaal geen idee waar dit door wordt veroorzaakt. Niemand. Geen enkele wetenschapper. Dus als de wetenschap het niet weet, hoe kunnen ze het dan bij Yarrah weten? Overigens: dit probleem is ook pas werkelijk opgetreden toen de Dalmaat gevoerd ging worden met meuk! Daarvoor was er niets tot bijna niets over dit probleem bekent. Kijk de heel oude Dalmaten boeken er maar op na....
De mens had vroeger ook een totaal ander voedingspatroon en at vroeger ook rauw vlees. Toch hoor ik niemand zeggen dat rauw vlees beter is voor een mens. Nu is een hond natuurlijk geen mens, maar waarom zou de mens wel geëvolueerd zijn en de hond niet?
Nee, de mens heeft nooit rauw vlees gegeten (pfff, hier word ik ECHT moe van!). De mens heeft heeeeel lang geleden het VUUR al uitgevonden.
Sommige mensen denken dat rauw altijd beter is dan gekookt. Maar van sommige producten is bekend dat ze gekookt veel meer voedingswaarde hebben dan rauw (bijv. aardappels). Ook is het niet zo dat alle vitaminen kapot gaan door verhitting. Sommige vitaminen, zoals vitamine C, kunnen zeer slecht tegen verhitting, maar dat geldt niet voor alle vitaminen. De meeste B-vitaminen bijv. kunnen wel tegen enige verhitting.
Dit geldt allemaal voor de mens. Voor de hond en wolf geldt dat gekookte zooi minder voedingswaarde heeft. Laten ze nu niet meerdere dingen door elkaar gaan halen..... Trouwens, laten ze zich daar gerust verdiepen in studies van Pottenger.
Het is zeker niet waar dat honden ongevoelig zijn voor salmonella. Natuurlijk is de ene hond gevoeliger dan de andere (net als bij mensen), maar salmonellabesmettingen komen wel degelijk voor bij honden. En ik kan me voorstellen dat juist honden met een gevoelig maagdarmkanaal gevoelig zijn voor salmonella. Uit recent onderzoek van het AD blijkt dat ongeveer 1 op de 4 stukken kipfilet besmet is met salmonella, dus het is geen verwaarloosbaar risico.
Weltrusten Yarrah..... Het antwoord is : ja, een hond kan een salmonellabesmetting oplopen. So? En ja, een meuk(brok)-hond is beduidend gevoeliger voor salmonella dan een gezonde hond (die dus rauw en vers eet). Ik ga hier verder niet op in hoor, hier heb ik vandaag al zoveel over geschreven....
Ik wil zeker niet zeggen dat versvleesvoeding slecht is. Sommige honden zullen er zeker baat bij hebben en ik kan me voorstellen dat de meeste honden het in elk geval erg lekker zullen vinden. Maar het is ook niet zo dat brokken slecht zijn voor een hond! Elke soort voeding heeft zijn voor- en nadelen.
Oh. Ik durf anders keihard te beweren dat brokken slecht zijn voor de hond. Ik durf zelfs te beweren dat honden gemiddeld vijf jaar eerder sterven door het eten van brokken. Aan ziektes als: suikerziekte, kanker en kapotte nieren, autoimuunziektes, enzovoorts enzovoorts (overmatig vaccineren en ontwormen en ontvlooien met gif speelt hier natuurlijk ook wel een rol, maar de grootste verantwoordelijke is nog steeds de voeding).
Natuurlijk wordt er voor de productie van brokken geen biefstuk en kipfilet gebruikt. Maar voor de Yarrah-producten gebruiken we bijv. vlees dat aan het bot zit. Als van een kip de drumsticks, vleugeltjes en kipfilets afgesneden zijn, blijft er nog een redelijke hoeveelheid vlees aan het karkas zitten. Dit vlees is vaak wat taaier dan de filets en daarom wordt het niet door mensen gegeten (het wordt overigens wel verwerkt in kipnuggets en dat soort producten). Dat vlees wordt gebruikt voor Yarrah.
Sure...! Wat maakt het uit trouwens? Het is doodgekookt!
Als voor de productie van brokken de 'goede' stukken vlees (bijv. kipfilet) gebruikt zouden worden, dan zou dit de brok natuurlijk een heel stuk duurder maken. Bovendien zouden er veel 'restanten' van geslachte dieren onbenut blijven, terwijl dit ook prima vlees is. Ik ben van mening dat we, als we dieren slachten, hier ook zoveel mogelijk van moeten gebruiken en niet alleen het 'beste'.
Absoluut eens met Yarrah! Je moet dat vlees alleen niet 3 uur koken..... (ook niet 20 minuten).
Het is mogelijk dat we, in de toekomst, inderdaad een vegetarisch kattenvoer zullen ontwikkelen. Dit zal naast en niet in plaats van de brokken met vlees verkocht gaan worden. Het zal vooral ontwikkeld worden voor katten die vlees slecht verdragen.
Katten die vlees slecht verdragen? Oh wat verschrikkelijk... hier kan ik wel om huilen.... Gekke Henk dat katten "vlees" slecht verdragen.... Ze verdragen die brokken slecht! Daar gaan ze van naar de knoppen! Van al dat graan! En van dat doodgekookte vlees. Een kat is een rasechte carnivoor en ik vind het dan ook misdadig dat men de kat vegetarische voeding voor wil schotelen.....
Lizzy graag een reactie. Ook wat de Dalmatiers betreft.
Wat betreft de vergelijking Douwe egberts versus Van nelle gaat niet op wat mij betreft, het gaat hier om twee koffiefabrikanten, dus dezelfde producten.
Je zou beter kunnen zeggen waarom zou je als koffiefabrikant niet ook thee verkopen. ( Wat Douwe Egberts overigens wel doet )Maar dit terzijde ;
groet Callas
Alsjeblieft. En Callas, sorry, maar meer energie ga ik niet meer aan brokken besteden. Ik vind het prima dat jij met Yarrah communiceert, maar ik zou er vanaf nu graag buiten blijven. Want eerlijk gezegd begrijp ik dit allemaal niet zo goed. Wat is nou precies jouw doel hiervan? Waarom moet mijn mening afgewogen worden met die van Yarrah? Kun je daar wat duidelijkheid over verschaffen?
Groetjes, Lizzy