O houd maar op. Het is een heerlijke kater. Ik ben nu in de weer met Bach Bloesem. Het is nu wat rustiger tussen de 2 broers, maar van het weekend knokpartijen...*Robin* schreef: Ik vind het zo jammer dat me vriend niet nog een kat wil want sunnyking is zooooooooo'n schatje
Probleem met fokker over KVV
Moderators: koekje, pearlsofpassion
Re: Probleem met fokker over KVV
Ik ben een andere mening toe gedaan. Het gaat mij niet alleen om het voer dat de dieren krijgen. Het gaat mij ook om de domheid van de uitspraak, waaraan ik kennis-van-zaken-over-katten-aan-af-meet. En deze fokker gaat dus gewoon 'niet door naar mijn volgende ronde'. Want ze hangt flauwekul op. En waar hangt ze nog meer flauwekul over op?Helen schreef: Nuh, ik ken genoeg uitstekende fokkers die gigantisch goed kijken naar erfelijke gebreken en bloedlijnen en prachtige gave honden hebben, waar ik zo een pup van zou willen hebben. Als zij brokken voeren dan is dat gewoon zo. Ik ken ook hele goede fokkers die rauw voeren, maar ook 'rauwe fokkers' waar ik geen pup van zou willen hebben. Je koopt een pakketje genen en wat je ermee doet ligt aan jouzelf. Een rauwe fokker heeft zeker een pre, maar als hij niet heeft wat ik wil hebben, dan zoek ik een andere.
Heel erg bedankt voor alle reacties. Zo zie je maar weer 'Zo veel mensen zo veel meningen'. Ik hang er nog een beetje tussenin. Ik voel me wel super-eigenwijs, maar wil inderdaad dit katje ook super-GRAAG! Het is echt zo'n ontzettende mooie en lieve kat. We zijn echt helemaal verliefd op hem geworden. En willen eigenlijk niets riskeren om hem niet te krijgen......Al zou ik haar wel willen bestoken met alle informatie die er over KVV voorhanden is. Mijn vriend wil dit niet. Hij is bang dat ik dan te betwetiger over zal komen. Terwijl zij de fokker is en het toch eigenlijk wel beter zou moeten weten.......nou dus niet! 
Ja dat zouden we wel graag zou willen zien, maar feit is dat de meeste fokkers als ze gaan kijken naar een goed voer ze dan niet verder kijken dan brokken. Bij hondenfokers is dat en bij kattenfokkers is dat nog veel erger.Misty schreef: Terwijl zij de fokker is en het toch eigenlijk wel beter zou moeten weten.......nou dus niet!![]()
Er zijn zat hele goeie fokkers die op voedingsgebied de plank finaal mis slaan. Dat is erg jammer maar even zo vaak gewoon realiteit
Sluit ik me helemaal bijaan !sylvia schreef: Als ik echt persé dat ene kitten wilde hebben dan had ik het verder niet meer over het eten en als je het kitten meeneemt dan zet je hem gelijk over op vers eten.
Ik sluit me ook bij Syl aan. Kijk, als jij echt graag dit kitten wil hebben: moet je er voor gaan. En dan zou ik gewoon ja en amen knikken en thuisgekomen lekker versvlees geven. Het heeft gewoon geen zin om iemand proberen te 'bekeren' die zo ver van de werkelijkheid af staat. Maar, als je kitten het verse voer niet vreet en je krijgt het niet overgeschakeld: dan zul je dat moeten accepteren. Dat hoort er dan (vind ik) ook wel bij. En mijn vriendin heeft het gehad hoor: een kitten dat op 10 weken bij haar kwam en gewoon versvlees in 1000 talen weigerde te eten. Ja jammer, zeg ik dan.
-
Suzan54
- 4-sterren

- Contacteer:
Ik zou wel wat voorzichtigheid betrachten bij het omzetten. Kittens zijn nu eenmaal kwetsbaar en makkelijk uit balans te brengen. Rustig opbouwen maar beginnen met wat het gewend is.
Die botafwijking heet Epifysiolyse, het is heel zeldzaam maar het doet zich vooral voor bij de grotere katten. Drs. Maarschalkerweerd heeft daarover een artikel geschreven voor o.a. Felikat Magazine. Kern was het effect van het niet of te laat sluiten van de groeischijven door het te jong castreren. Helaas wilde hij niet de voeding van de zwangere poes en het opgroeiende dier bij dit onderzoek betrekken want ik denk dat hier een wisselwerking tussen aanleg, groei, voeding, tijdstip van de castratie en vast nog wel meer factoren achter zit. Het gevolg van deze botafwijking is ernstige invaliditeit van de kat.
In de 'strijd' tegen de enorm veel voorkomende blaasproblemen bij de kat (hoofdoorzaak is helaas het fabrieksvoer) worden er verzuurders aan het voer toegevoegd om de vorming van struvietkristallen tegen te gaan. Van deze verzuurders erkennen de fabrikanten overigs zelf de schadelijkheid ervan voor de botten van de foetussen en de dieren in de groei. Daarom hebben ze ook al die speciale kittenvarianten die ook bedoeld zijn voor de zwangere poezen. En ik vroeger maar denken dat het om een betere kwaliteit eitwitten etc. ging :-(
Buiten al die blaas- en dus uiteindelijk ook nierslachtoffers om. wijt ik artroseproblemen op oudere leeftijd bij de kat ook aan die verzuurders.
Mijn laatste aanwinst kreeg een enorme bak met kittenvoer meegeleverd. Bleek hij dat helemaal niet te lusten. Hij had het wel bij zijn fokster gehad maar hij was verreisd en vond de kippennekjes hier heerlijk. Ik blij met zijn voedingsgewoontes maar al gauw merkte ik dat dit voordeel ook een nadeel had - even een paar brokjes of een beetje natvoer voor de nacht geven, was er niet bij. Nadat ik hem per ongeluk een hele dag (twaalf uur, het arme joch) opgesloten had in de kast waar o.a. droogvoer wordt bewaard, lustte hij het ineens wel :-)
Ik vind het lusten van alle soorten voer wel zo handig. Eenzijdigheid op welk gebied dan ook maakt een dier zo kwetsbaar. Om het in goed Nederlands te zeggen. Ik ga voor 'The Best of both worlds'.
Die botafwijking heet Epifysiolyse, het is heel zeldzaam maar het doet zich vooral voor bij de grotere katten. Drs. Maarschalkerweerd heeft daarover een artikel geschreven voor o.a. Felikat Magazine. Kern was het effect van het niet of te laat sluiten van de groeischijven door het te jong castreren. Helaas wilde hij niet de voeding van de zwangere poes en het opgroeiende dier bij dit onderzoek betrekken want ik denk dat hier een wisselwerking tussen aanleg, groei, voeding, tijdstip van de castratie en vast nog wel meer factoren achter zit. Het gevolg van deze botafwijking is ernstige invaliditeit van de kat.
In de 'strijd' tegen de enorm veel voorkomende blaasproblemen bij de kat (hoofdoorzaak is helaas het fabrieksvoer) worden er verzuurders aan het voer toegevoegd om de vorming van struvietkristallen tegen te gaan. Van deze verzuurders erkennen de fabrikanten overigs zelf de schadelijkheid ervan voor de botten van de foetussen en de dieren in de groei. Daarom hebben ze ook al die speciale kittenvarianten die ook bedoeld zijn voor de zwangere poezen. En ik vroeger maar denken dat het om een betere kwaliteit eitwitten etc. ging :-(
Buiten al die blaas- en dus uiteindelijk ook nierslachtoffers om. wijt ik artroseproblemen op oudere leeftijd bij de kat ook aan die verzuurders.
Mijn laatste aanwinst kreeg een enorme bak met kittenvoer meegeleverd. Bleek hij dat helemaal niet te lusten. Hij had het wel bij zijn fokster gehad maar hij was verreisd en vond de kippennekjes hier heerlijk. Ik blij met zijn voedingsgewoontes maar al gauw merkte ik dat dit voordeel ook een nadeel had - even een paar brokjes of een beetje natvoer voor de nacht geven, was er niet bij. Nadat ik hem per ongeluk een hele dag (twaalf uur, het arme joch) opgesloten had in de kast waar o.a. droogvoer wordt bewaard, lustte hij het ineens wel :-)
Ik vind het lusten van alle soorten voer wel zo handig. Eenzijdigheid op welk gebied dan ook maakt een dier zo kwetsbaar. Om het in goed Nederlands te zeggen. Ik ga voor 'The Best of both worlds'.
-
Suzan54
- 4-sterren

- Contacteer:
Ik vroeg me af of de Maine Coonclub het artikel over Epifysiolyse in hun bijzonder uitgebreide online-bieb had opgenomen - natuurlijk!! Hierbij de link: http://www.carton.nl/rmc/rmc119.htm
Hai Suzan,
Heel erg bedankt voor alle informatie. Kennisoverdracht is zo belangrijk. Ben nu bezig een zeer diplomatieke mail met links en al aan de fokker te sturen. Ik hoop dat ze er voor open staat.
Heel erg bedankt voor alle informatie. Kennisoverdracht is zo belangrijk. Ben nu bezig een zeer diplomatieke mail met links en al aan de fokker te sturen. Ik hoop dat ze er voor open staat.
Hier ben ik het dus categorisch mee oneens. Ik heb al verschillende kittens zo direct van de brokken in een keer overgezet op versvlees zonder enig probleem. Sterker nog iedere maaltijd die je eerder over kunt stappen des te beter.Suzan54 schreef: Ik zou wel wat voorzichtigheid betrachten bij het omzetten. Kittens zijn nu eenmaal kwetsbaar en makkelijk uit balans te brengen. Rustig opbouwen maar beginnen met wat het gewend is.
Een kitten overzetten op een vers dieet verloopt in 9 van de 10 gevallen gewoon goed anders is het als je een kitten over gaat zetten op van het ene meuk op het andere meuk dat moet je vaak wel voorzichtig aan doen.
Nou toch enigszins eigenwijs geweest. Ik dacht het wel meeviel en dat het de goede kant op ging. Ik heb gezegd dat ik mijn katten zo gevarieerd mogelijke voeding zal geven. Hoogwaardig natvoer, goede brokjes voor erbij, gekookt vlees (zoals zij dat ook doet), maar ook vers vlees, omdat ik werkelijk van mening ben dat katten er geen ziektes van kunnen oplopen.
Hier kreeg ik dus een mail op terug die ik jullie zal besparen, maar het komt er op neer dat ze absoluut niet willen dat we vers vlees voeren en dat ze nu aan het bespreken zijn wat te doen. Ik ga er vanuit dat ze bedoelt of ze de kat wel of niet aan ons zullen meegeven en dus eventueel van de verkoop afzien................. Nou moet ik zeggen dat ik op het punt ben gekomen dat ze dat dan maar moeten doen. Hier valt dus inderdaad geen land mee te bezeilen en denk inderdaad dat we beter af zijn zonder deze fokker. Hoe leuk, lief en mooi deze kat ook is. Dan heeft het gewoon niet zo mogen zijn!
Misschien moeten we hier maar gewoon blij mee zijn. Er zijn genoeg katten en fokkers die in hun handen mogen knijpen met het gouden mandje, liefde en zorg die wij katten kunnen geven voor hun hele, hopenlijk lange verse, leven. Ik kan mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik niet eerder over KVV ben begonnen, maar dit houd je toch niet voor mogelijk! Ik heb thuis altijd katten gehad en die hebben echt alle mogelijke voeding gehad. Ook vers vlees en hart. Mijn Pers is hier 16 jaar mee geworden, met nierfalen. En m'n oude poes bij mijn ouders is ruim 19 jaar, een halve Pers. Nou ik wens ze veel succes met het zoeken naar gegarandeerde vers vlees-loze huizen voor hun katten. Waarbij ze ook nog veel afwisselend eten krijgen en alles wat in hun mogelijkheden ligt voor de katten zullen doen, kosten noch moeite gespaard.
Sorry, maar ik ben een beetje van slag en moest deze frustatie even kwijt.
Hier kreeg ik dus een mail op terug die ik jullie zal besparen, maar het komt er op neer dat ze absoluut niet willen dat we vers vlees voeren en dat ze nu aan het bespreken zijn wat te doen. Ik ga er vanuit dat ze bedoelt of ze de kat wel of niet aan ons zullen meegeven en dus eventueel van de verkoop afzien................. Nou moet ik zeggen dat ik op het punt ben gekomen dat ze dat dan maar moeten doen. Hier valt dus inderdaad geen land mee te bezeilen en denk inderdaad dat we beter af zijn zonder deze fokker. Hoe leuk, lief en mooi deze kat ook is. Dan heeft het gewoon niet zo mogen zijn!
Misschien moeten we hier maar gewoon blij mee zijn. Er zijn genoeg katten en fokkers die in hun handen mogen knijpen met het gouden mandje, liefde en zorg die wij katten kunnen geven voor hun hele, hopenlijk lange verse, leven. Ik kan mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik niet eerder over KVV ben begonnen, maar dit houd je toch niet voor mogelijk! Ik heb thuis altijd katten gehad en die hebben echt alle mogelijke voeding gehad. Ook vers vlees en hart. Mijn Pers is hier 16 jaar mee geworden, met nierfalen. En m'n oude poes bij mijn ouders is ruim 19 jaar, een halve Pers. Nou ik wens ze veel succes met het zoeken naar gegarandeerde vers vlees-loze huizen voor hun katten. Waarbij ze ook nog veel afwisselend eten krijgen en alles wat in hun mogelijkheden ligt voor de katten zullen doen, kosten noch moeite gespaard.
Sorry, maar ik ben een beetje van slag en moest deze frustatie even kwijt.
Laatst gewijzigd door Misty op za 09 dec 2006, 00:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bekijk het eens van de andere kant... 
Deze fokker is duidelijk zeer betrokken bij haar katten. Zij wil duidelijk dat haar kittens op het juiste adres terecht komen met, in haar ogen, de beste voeding. Dat het volgens ons verre van de beste voeding is, is een ander verhaal. Dat is een verschil van mening.
Deze fokker stelt eisen aan wat jullie dier straks gaat eten. Ik vind dat te ver gaan. Ik heb liever dat mijn dieren naar mensen gaan die vers voeren en stimuleer dat ook tot op het fanatieke af
Maar straks is het hun kat, de verkopende partij heeft daar niets meer over te zeggen.
Deze fokker is duidelijk zeer betrokken bij haar katten. Zij wil duidelijk dat haar kittens op het juiste adres terecht komen met, in haar ogen, de beste voeding. Dat het volgens ons verre van de beste voeding is, is een ander verhaal. Dat is een verschil van mening.
Deze fokker stelt eisen aan wat jullie dier straks gaat eten. Ik vind dat te ver gaan. Ik heb liever dat mijn dieren naar mensen gaan die vers voeren en stimuleer dat ook tot op het fanatieke af
Ik niet, ik snap het wel. Ik doe namelijk hetzelfde als deze kattenfokker alleen wil ik perse dat mijn, in dit geval pups, op vers blijven staan en daar doe ik alle mogelijke moeite voor. Eigenaren die van te voren aangeven totaal niets in vers te zien krijgen ook geen pup. Van tijd tot tijd zijn er pups die op brokken worden gezet en dat is erg jammer.Loeka schreef:
Deze fokker stelt eisen aan wat jullie dier straks gaat eten. Ik vind dat te ver gaan.
Deze fokker is overtuigd van haar manier van voeren en zet dus nu ook de hakken in het zand, net zoals ik zou doen. Alleen voer ik vers en zij brokken.
En ik zou me ook zwaar belazerd voelen als iemand bij mij thuis aan zou geven vers te gaan voeren en zodra de pup in huis is de zak brokken tevoorschijn te halen. Liegen om dan toch de pup te krijgen, ga dan lekker naar een andere fokker waarmee je meer op 1 lijn zit. Er is dan duidelijk geen vertrouwensband.
-
*Robin*
- 5-sterren

- Contacteer:
Heel jammer dat de fokker het niet begrijpt. Wij weten dat vers goed is voor onze dieren en wat brokken met ze kunnen doen.... maar zo denkt die fokker er ook over maar dan de omgekeerde manier... jammer dat het zo moest lopen. er is nog steeds een manier om haar te overtuigen en dat is waarschijnlijk door het carnivoor verhaal maar misschien is het al te laat... (ik kan er met mijn hoofd niet bij dat mensen niet snappen dat katten in het wild zelf hun eten vangen en rauw opeten en geen pannetje water en een vuurtje bij zich hebben om het te koken)
Ja, ik vind dat je hier dus toch een punt hebt.Erna schreef: Ik niet, ik snap het wel. Ik doe namelijk hetzelfde als deze kattenfokker alleen wil ik perse dat mijn, in dit geval pups, op vers blijven staan en daar doe ik alle mogelijke moeite voor. Eigenaren die van te voren aangeven totaal niets in vers te zien krijgen ook geen pup. Van tijd tot tijd zijn er pups die op brokken worden gezet en dat is erg jammer.
Deze fokker is overtuigd van haar manier van voeren en zet dus nu ook de hakken in het zand, net zoals ik zou doen. Alleen voer ik vers en zij brokken.
En ik zou me ook zwaar belazerd voelen als iemand bij mij thuis aan zou geven vers te gaan voeren en zodra de pup in huis is de zak brokken tevoorschijn te halen. Liegen om dan toch de pup te krijgen, ga dan lekker naar een andere fokker waarmee je meer op 1 lijn zit. Er is dan duidelijk geen vertrouwensband.
Dus in feite Misty: Je hebt het keurig gedaan en keurig afgehandeld en de fokker haakt af. Nou ja, jullie zijn beide in ieder geval trouw aan je principes gebleven en het heeft zo inderdaad niet mogen zijn... Lullig, balen, ruk, jammer, verdrietig. Maar jullie komen jullie kitten nog wel tegen