Wat heerst er in vredesnaam!!!

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Wat heerst er in vredesnaam!!!

tt-tjes
5-sterren
5-sterren

Bericht door tt-tjes »

Ik was net iets aan het zoeken, blijkt dat Fjurdy en Balou vorig jaar ook begin februari precies hetzelfde gehad hebben, gele diarree en overgeven.
Bajka
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door Bajka »

Beterschap voor je honden!!!
tt-tjes
5-sterren
5-sterren

Bericht door tt-tjes »

Nu is Fjurdy dus doodziek, maar hij heeft er dus koorts bij. Ik heb hem net gemeten en hij heeft 39,3.

Wat kan ik hier aan doen om de koorts omlaag te krijgen. Ik heb al iets gelezen over zilverwater, maar ik weet niet of dit helpt.

Ook ben ik hem ORS aan het geven omdat hij zelf bijna niet drinkt.

Wat is wijsheid??
karin2
5-sterren
5-sterren

Bericht door karin2 »

Ik zou vooral de ORS blijven doorgeven en hem goed in het oog houden en anders ff de DA bellen .
tt-tjes
5-sterren
5-sterren

Bericht door tt-tjes »

Die heb ik dus net aan de lijn gehad, bij gebrek aan beter mag ik hem 1/4 paracetamol geven, heb alleen ibuprofen in huis maar ik twijfel nog of ik het zal doen.
Zal hier even rondneuzen of ik er iets over kan vinden.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Als ik jou was, belde ik de DA even en ging ik zeker niet aan de slag met pijnstillers.
karin2
5-sterren
5-sterren

Bericht door karin2 »

Ibuprofen lijkt mij wel erg sterk voor een hondje  ?  :-\
ik zou het niet doen  :(
tt-tjes
5-sterren
5-sterren

Bericht door tt-tjes »

Lizzy schreef: Als ik jou was, belde ik de DA even en ging ik zeker niet aan de slag met pijnstillers.
Die heb ik dus gebeld en dit was haar advies, niet van mezelf, ik heb het ook niet gegeven hoor!!
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

tt-tjes schreef: Die heb ik dus gebeld en dit was haar advies, niet van mezelf, ik heb het ook niet gegeven hoor!!
Ja, oeps sorry! Ik heb het niet goed gelezen!

Dit schrijft Linda/Timmy hierover:

'Er zijn diverse soorten pijnstillers, waaronder paracetamol, aspirine (acetylsalicylzuur) en ibuprofen de bekendsten zijn. Ze hebben allemaal hun bijwerkingen en ze kunnen bij overdoseringen al gauw gevaar opleveren.
Veel mensen (en ook dierenartsen) raden aan bij pijn paracetamol te geven. Tot nu toe echter is er over de werking van paracetamol bij honden erg weinig bekend. Men weet eigenlijk niet eens wat nu de juiste dosis zou kunnen zijn. Wat ze wel weten is de veilige dosis van 15 mg/kg 3x daags maar of die echt werkzaam is... dat weten ze dus niet. In hoge doses (en wat is hoog?) kan dit middel leververgiftiging veroorzaken.
Aspirine is een NSAID, net als ibuprofen (Brufen) en naproxen (Aleve). Dit zijn ook niet de lekkerste medicijnen en kunnen inderdaad maagbloedingen veroorzaken. Echter van deze medicijnen (in ieder geval van aspirine en naproxen) zijn de juiste doses bekend:
Aspirine: 10-20 mg/kg 2x daags
Naproxen: 2mg/kg per 48 uur.

Ibuprofen zou ik niet gebruiken, omdat veilige doses niet bekend zijn en er al vaak honden op een kleine dosis een maagzweer met bloedingen kregen.

Aleve (naproxen) is in Nederland een vrij nieuw middel. In de VS echter wordt het al langer gebruikt en is de veilige dosis ook bewezen.

Als ik dus een pijnstiller zou moeten aanraden, dan zou ik kiezen voor in de eerste plaats aspirine of naproxen, gewoon omdat we daar de werking en dosis van kennen.
In de tweede plaats zou paracetamol ook kunnen, maar zou ik alleen geven als het "gewone" pijn is, bijvoorbeeld na operaties o.i.d. Bij andere soorten pijn, en dan bedoel ik vooral de gewrichtspijnen e.d. zou ik kiezen voor liever naproxen, behalve als het langdurig gebruikt moet worden.

Laatste waarschuwing: nooit paracetamol bij katten gebruiken!

Gr.
Linda""
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

Koorts is een middel van het lichaam om virussen en bacterien te doden. Ik zou er alleen voor zorgen dat hij genoeg water binnenkrijgt en in de gaten houden dat hij niet uitdroogt.
tt-tjes
5-sterren
5-sterren

Bericht door tt-tjes »

Ben dus blij dat ik het niet gedaan heb, ik ben nog steeds met ORS aan de slag, misschien krijg ik de koorts op die manier omlaag. Ik ga zo meteen nog een keer tempen, kijken wat het is.
Hij is nu even een plas doen, moet natuurlijk ook gebeuren, ook al istie ziek.
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

Ik denk niet dat je met ORS de koorts omlaag krijgt.
Je moet wel in de gaten houden dat hij niet boven de 40 uitkomt, anders toch maar iets geven. Of naar de dierenarts voor iets zinnigs.
Ponneke
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door Ponneke »

tt-tjes schreef: Ik was net iets aan het zoeken, blijkt dat Fjurdy en Balou vorig jaar ook begin februari precies hetzelfde gehad hebben, gele diarree en overgeven.

Hier hebben mijn jonge honden het in december 2005 gehad na het bezoek aan de Winner.
Ik had 1 hond meegenomen...die begon met diaree en braken.
Een paar dagen later hadden alle jonge honden spuitpoep en braakten....wilden niet eten, het drinken werd weer uitgebraakt.
IK heb bouillon gemaakt van rundvlees en hen iedere 2 uur  lauw warme spuitjes in de bek gegeven.
later op de dag gingen ze zelf bouillon drinken.
tevens tabletjes  bij de DA tabletjes tegen braken gehaald en gingen ze gelukkig weer eten.
het heeft lang geduurd eer de ontlasting weer echt goed was.
Dat was wel een duidelijke infectie van virus of bacterie.
tt-tjes
5-sterren
5-sterren

Bericht door tt-tjes »

Hitam schreef: Ik denk niet dat je met ORS de koorts omlaag krijgt.
Je moet wel in de gaten houden dat hij niet boven de 40 uitkomt, anders toch maar iets geven. Of naar de dierenarts voor iets zinnigs.
Heb net weer gemeten, hij heeft nu 38,9. Is dus al iets lager gelukkig. Volgens mij komt er bij die DA weinig zinnigs meer uit! Was trouwens wel een andere als die ik gisteren had toen ik naar de praktijk geweest ben. Ik blijf hem dus maar gewoon elk half uur vocht geven.

Ik heb dus het idee dat ze het opgelopen hebben op de show in Eindhoven. Ik had ze allebei meegenomen. Ik zag daar ook een hond met vreselijk spuitpoep.
Ponneke
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door Ponneke »

tt-tjes schreef:

Ik heb dus het idee dat ze het opgelopen hebben op de show in Eindhoven. Ik had ze allebei meegenomen. Ik zag daar ook een hond met vreselijk spuitpoep.

Bij ons begon het ook 2 dagen na de show.
Eerst denk je....ach ja....hij heeft zeker iets gegeten wat niet mag......maar 2 dagen later was het duidelijk dat het om een besmettelijk iets ging.
Er kwamen ondertussen meerdere patienten bij.
Indie tijd ging het gerucht, dat het om het Corona virus ging.

Plaats reactie