GNRH implantaat
Moderator: Lizzy
Re: GNRH implantaat
Nog even iets over de incontinentie risico's bij de teven.....
Weet je misschien van wanneer die cijfers zijn???
Want behalve de Ierse Setter zijn het allemaal rassen met gehele of gedeeltelijk gecoupeerde staarten....
En ik weet uit ervaring dat honden met gecoupeerde staarten veel meer risico lopen op incontinentie NA een castratie dan honden waarvan de staart intakt is.....
Dus misschien liggen die cijfers nu wel anders????
Want behalve de Ierse Setter zijn het allemaal rassen met gehele of gedeeltelijk gecoupeerde staarten....
En ik weet uit ervaring dat honden met gecoupeerde staarten veel meer risico lopen op incontinentie NA een castratie dan honden waarvan de staart intakt is.....
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Het zijn wel oude cijfers, er zijn recent geen onderzoeken naar gedaan.ZsaZSa schreef: Nog even iets over de incontinentie risico's bij de teven.....
- Angelique
- 5-sterren

Beetje slordig met een al ruim 5 jaar oud coupeerverbod.*Dorothea* schreef: Het zijn wel oude cijfers, er zijn recent geen onderzoeken naar gedaan.
Ken trouwens evenzoveel honden met staart die ook incontinent geworden zijn na castratie, dus of het er zoveel mee te maken heeft, ik weet het niet.
-
roefus
Maar als een bepaald ras eerder veroudert, dus een minder hoge levensverwachting heeft, geldt dan ook niet dat de lichamelijke problemen, kans op tumoren etcetera, eerder plaatsvinden?*Dorothea* schreef: Tsja wat is 12%? Als je dan weer hoort dat 5-20% incontinent wordt, dat vind ik toch ook geen lullige aantallen. Lastig, lastig......Ik denk dat die 12% voor mij geen reden zou zijn om een teef te laten castreren. Ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat de levensverwachting is van de hond. Als je een ras heb wat maar een jaar of 9 wordt dan zijn ze al dood voordat ze tumoren krijgen.
Zo dit vind ik allemaal wel heel erg interessant,heb zelf een reu die zeg maar nogal dominant is en het met de meeste reuen niet kan vinden.
Ik zal hem hier niet voor laten castreren,want ik werk met hem en dan lig ik er straks uit,maar als dit een oplossing zou zijn,ga ik er zeker over denken.
Houd ons aub op de hoogte van je bevindingen.
Ik zal hem hier niet voor laten castreren,want ik werk met hem en dan lig ik er straks uit,maar als dit een oplossing zou zijn,ga ik er zeker over denken.
-
conleeuw
- 5-sterren

- Contacteer:
12 % intacte teven krijgen kwaadaardige melkklierkanker....... maar wat van gecastreerde teven, is daar de kans op melkklierkanker NUL??Lizzy schreef: Ohhwww, wacht ff!
In feite krijgt dus 12% van de intacte teven kwaadaardige melkklierkanker. 88% krijgt het niet. OK, goed om te weten. Duidelijke cijfers.
Maar dat implantaat, zorgt dat er ook voor dat een teef niet meer loops wordt? Vertel, mijn oren staan gespitst! En als je dit implantaat dan gebruikt, verklein je dan ook het risico op melkklierkanker?
Ik kan me voorstellen dat je moet dubben. Maar ik vind het rete-de-moeite-waard om hier meer over te weten en het mogelijk zelfs uit te proberen!
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Dat hangt er vanaf op welke leeftijd ze gecastreerd zijn. Als je ze na de derde loopsheid laat castreren dan is de kans ook ongeveer 12%.conleeuw schreef: 12 % intacte teven krijgen kwaadaardige melkklierkanker....... maar wat van gecastreerde teven, is daar de kans op melkklierkanker NUL??
Als je ze voor de eerste loopsheid laat castreren dan krijgt maar 0.5% tumoren. Na de tweede loopsheid ligt het getal iets hoger, maar het verschil is niet dusdanig groot dat je daarom perse de ingreep voor de eerste loopshied moet doen.
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
In Nederland is 5 jaar een coupeerverbod, maar niet in andere landen. De meeste van deze studies komen uit de VS.Angelique schreef: Beetje slordig met een al ruim 5 jaar oud coupeerverbod.![]()
Maar, die 12% he, is dat niet een erg algemeen percentage? Toevallig hadden Erna en ik het hier eergisteren nog over. Erna zit nu 13 jaar in de Dalmaten en ik zit nu 11 jaar in de Dalmaten en wij kennen nu teef die overleden is aan kwaadaardige melkklierkanker. Is dat natuurlijk niet representatief want daar zitten voor het grootste deel teefjes tussen die gecastreerd zijn. Aan de andere kant ook weer wel representatief want Erna kent alle fokkers in Nederland en Belgie wel zo'n beetje (zo mag ik het toch wel stellen he Erna?). Ook fokkers die al 30+ jaar Dalmatiers fokken. En fokkers castreren hun teven niet. In ieder geval niet voor de 1ste of 2de loopsheid. Nou wil ik niet zeggen dat het bij Dalmaten niet voorkomt, maar zou het (net als bij mensen) bij de ene familie (lees rashond) niet vaker voorkomen dan bij de ander? Zijn daar toevallig studies naar gedaan?
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 10 mei 2007, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Mag je met een gecastreerde hond niet werken dan? Het is wel zo dat door dit middel de ballen kleiner worden, dus je kan het niet helemaal stiekem gebruiken, zeg maar.margreet schreef: Zo dit vind ik allemaal wel heel erg interessant,heb zelf een reu die zeg maar nogal dominant is en het met de meeste reuen niet kan vinden.
Ik denk zelf trouwens dat castratie van oudere reuen (en dus ook van de mijne) helemaal geen zin heeft, omdat een groot deel gewoontegedrag is geworden. Maar ik vind het wel een voordeel dat ik daar dan nu ook achter kan komen op een minder invasieve manier.
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Daar heb ik het gisteren ook nog over gehadLizzy schreef: Maar, die 12% he, is dat niet een erg algemeen percentage? Toevallig hadden Erna en ik het hier eergisteren nog over. Erna zit nu 13 jaar in de Dalmaten en ik zit nu 11 jaar in de Dalmaten en wij kennen nu teef die overleden is aan kwaadaardige melkklierkanker. Is dat natuurlijk niet representatief want daar zitten voor het grootste deel teefjes tussen die gecastreerd zijn. Aan de andere kant ook weer wel representatief want Erna kent alle fokkers in Nederland en Belgie wel zo'n beetje (zo mag ik het toch wel stellen he Erna?) en fokker castreren hun teven niet. In ieder geval niet voor de 1ste of 2de loopsheid. Ook fokkers die al 30+ jaar Dalmatiers fokken. Nou wil ik niet zeggen dat het bij Dalmaten niet voorkomt, maar zou het (net als bij mensen) bij de ene familie (lees rashond) niet vaker voorkomen dan bij de ander? Zijn daar toevallig studies naar gedaan?
Tsja of het rasgebonden is dat weet ik niet, er zijn voor zover ik weet geen onderzoeken naar gedaan. Maar er zijn wel verschillen met honden van fokkers, zij krijgen namelijk meerdere nesten. Dat is heel wat anders dan een teef die heel wat loopsheden doormaakt en nooit pups krijgt. En dracht verkleint dus de kans op borstkanker. Zo komt er bv bij kinderloze vrouwen en vrouwen die laat moeder zijn geworden ook veel meer borstkanker voor.
Oh ja, dat is ook zo... dat was ik vergeten... Dat maakt natuurlijk wel degelijk verschil... Nou, als ik nog 1 loopsheid wacht, dan hoef ik Linga om die reden in ieder geval niet meer te laten castreren, dan is ze drie keer loops geweest*Dorothea* schreef: Daar heb ik het gisteren ook nog over gehad. Ik zei: ik ken een dalmatierfokker met aardig wat honden 8) en die heeft nog nooit mammatumoren gezien bij haar honden.
Tsja of het rasgebonden is dat weet ik niet, er zijn voor zover ik weet geen onderzoeken naar gedaan. Maar er zijn wel verschillen met honden van fokkers, zij krijgen namelijk meerdere nesten. Dat is heel wat anders dan een teef die heel wat loopsheden doormaakt en nooit pups krijgt. En dracht verkleint dus de kans op borstkanker. Zo komt er bv bij kinderloze vrouwen en vrouwen die laat moeder zijn geworden ook veel meer borstkanker voor.
Met een gecastreerde reu mag je niet op hoog niveau werken, alleen maar tot en met het B-diploma.*Dorothea* schreef: Mag je met een gecastreerde hond niet werken dan? Het is wel zo dat door dit middel de ballen kleiner worden, dus je kan het niet helemaal stiekem gebruiken, zeg maar.
Ik denk zelf trouwens dat castratie van oudere reuen (en dus ook van de mijne) helemaal geen zin heeft, omdat een groot deel gewoontegedrag is geworden. Maar ik vind het wel een voordeel dat ik daar dan nu ook achter kan komen op een minder invasieve manier.
Het is juist zo mooi, dat het maar 1 jaar werkt. Die tijd zou je kunnen gebruiken, om bepaald gedrag af te leren.
Ook ik volg het allemaal en ben heel benieuwd!
Die ene teef die mammatumoren had en die we kennen is toevallig weer een teef die wel nesten heeft gehad. OVer het algemeen zijn de pups die ik heb gefokt na de 2 of 3e loopsheid gesteriliseerd en tot nu toe geen enkel bericht gekregen dat er een mammatumoren heeft ontwikkeld ( ik klop het gelijk even af). De oudste pups worden volgende week 11 jaar.*Dorothea* schreef: Daar heb ik het gisteren ook nog over gehad. Ik zei: ik ken een dalmatierfokker met aardig wat honden 8) en die heeft nog nooit mammatumoren gezien bij haar honden.
Ik ben me er wel van bewust dat we natuurlijk niet alles horen van wat zich afspeelt in, in dit geval, dalmatenland maar door mijn werk voor de rasvereniging en eigen gegevens kan ik wel stellen dat mammatumoren bij Dalmatische honden erg weinig voorkomen. Het zou mooi zijn als er rasgebonden onderzoeken zouden komen zodat het duidelijk wordt of het een overall probleem is of inderdaad bij ieder ras anders is.
Overigens zou die 12% voor mij geen enkele reden zijn om vroeg te castreren. Van die 12% is een groot gedeelte waarbij het op tijd ontdekt wordt en overleeft.
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Raar eigenlijk. Met een gecastreerde teef mag je toch wel werken en showenIne schreef: Met een gecastreerde reu mag je niet op hoog niveau werken, alleen maar tot en met het B-diploma.![]()
Ja daar zat ik ook nog aan te denken. Misschien kan ik door de hormonen tijdelijk in te dammen wel een gedragsverbetering in gang zetten die blijvend is.Ine schreef: Het is juist zo mooi, dat het maar 1 jaar werkt. Die tijd zou je kunnen gebruiken, om bepaald gedrag af te leren.
Ik zal morgen eens vragen of iedereen dit in Utrecht kan laten doen. En wanneer het in de rest van Nederland beschikbaar komt.Ine schreef: Ook ik volg het allemaal en ben heel benieuwd!