Voorbereiding zwangerschap

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Re: Voorbereiding zwangerschap

Mieuw
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Mieuw »

Aaaah, Spat! Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb  :doh: Ik haal daar notabene wel vaker wat spullen  ::)
sylvia
5-sterren
5-sterren

Bericht door sylvia »

Mieuw schreef: Aaaah, Spat! Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb  :doh: Ik haal daar notabene wel vaker wat spullen  ::)
;D zo zie je maar
Suzan54
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Suzan54 »

Ik heb ervaring met het fokken met oudere poezen en ik vind dat leeftijd bij een normaal gezonde poes zonder overgewicht geen enkel probleem hoeft te zijn. De conditie van de baarmoeder bepaalt meestal of de zwangerschap succesvol en de bevalling normaal wordt. Ik zou absoluut niets veranderen aan de voeding. Je zit hier op Barfplaats dus je weet voldoende van natuurlijke voeding. Hou je daar aan vast. Het enige wat ik mijn zwangere poezen tijdens de tweede helft van de periode geef, is wat droogvoer voor kittens. Juist niet de versies voor volwassen dieren want daar zitten verzuurders in om het ontstaan van blaasgruis tegen te gaan. De fabrikanten stellen zelf dat die verzuurders ongunstig zijn voor de botopbouw van de foetussen.
Mieuw
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Mieuw »

Suzan54 schreef: Ik heb ervaring met het fokken met oudere poezen en ik vind dat leeftijd bij een normaal gezonde poes zonder overgewicht geen enkel probleem hoeft te zijn. De conditie van de baarmoeder bepaalt meestal of de zwangerschap succesvol en de bevalling normaal wordt. Ik zou absoluut niets veranderen aan de voeding. Je zit hier op Barfplaats dus je weet voldoende van natuurlijke voeding. Hou je daar aan vast. Het enige wat ik mijn zwangere poezen tijdens de tweede helft van de periode geef, is wat droogvoer voor kittens. Juist niet de versies voor volwassen dieren want daar zitten verzuurders in om het ontstaan van blaasgruis tegen te gaan. De fabrikanten stellen zelf dat die verzuurders ongunstig zijn voor de botopbouw van de foetussen.
Nou, dat zit denk ik wel goed. Ze is juist wat afgevallen sinds ik begin dit jaar met KVV en BARF begon (was ook wel nodig hoor  ::))
Dankzij de tips en adviezen hier heb ik er een stuk beter gevoel bij. Dan is het nu alleen nog wachten tot mevrouw krols word...
Mieuw
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Mieuw »

Nou, volgende "dilemma"...
Mijn enfant terrible Daantje, van inmidels 7 en een halve maand, is díkke maatjes met Taipei, de dame die ik op het oog heb om nog eenmaal een nestje mee te doen. Zulke dikke maatjes zelfs, dat ze tot op heden gewoon bij Pei mag drinken. Roos, haar echte moeder, heeft haar al maanden terug duidelijk gemaakt dat ze maar op eigen benen moet staan, maar Pei is zo'n moederlijk typje dat ze zich compleet over Daan heeft ontfermt. En Daan maakt daar gretig gebruik (misbruik??) van en laat zich alle verwennerij heerlijk welgevallen. Het is zelfs een periode zo erg geweest dat Pei daadwerkelijk melk gaf.
Maar goed, zo lang Pei nog dit 'kind' heeft, hoef ik er dus niet op te rekenen dat ze krols gaat worden. En ergens in m'n achterhoofd heb ik wel zo'n irritant stemmetje dat ze wel elke dag ouder word... En ik zit bovendien nog met een andere "angst", en dat is dat áls Pei tzt wel gedekt en zwanger is, en Daan bij haar gaat drinken, ze daarmee ook een miskraam kan veroorzaken...
Iemand suggesties hoe ik dit op kan lossen?  :-\
Decibels

Bericht door Decibels »

heb je geen mogelijk heid om ze apart te zetten...al is het maar tijdelijk?
Mieuw
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Mieuw »

Decibels schreef: heb je geen mogelijk heid om ze apart te zetten...al is het maar tijdelijk?
Mwa, óf Daan op de gang, óf Pei op de gang.
Ik kan m'n groep wel in 2en delen zodat ze beiden wat gezelschap hebben, maar m'n voorkeur gaat hier niet naar uit.  :(
Decibels

Bericht door Decibels »

Mieuw schreef: Mwa, óf Daan op de gang, óf Pei op de gang.
Ik kan m'n groep wel in 2en delen zodat ze beiden wat gezelschap hebben, maar m'n voorkeur gaat hier niet naar uit.  :(
nee...maar je moet wát doen...toch? Kiezen of delen lijkt me... ;)
karin2
5-sterren
5-sterren

Bericht door karin2 »

ik zou ze toch enkele weken apart zetten .

de reden :
1)dat de poes zoogt wil NIET zeggen dat ze niet krols kan worden ! katten kunnen in principe al enkele dagen na een bevalling terug krols komen te staanen gedekt worden (al heb ik dit bij mijn eigen katten nooit voorgehad maar ..het kan wel )en ik denk dat dit niet de kater is die je voor haar op het oog hebt ? (hij komt nu toch ook op een leeftijd dat hij kan beginnen dekken ? )
2)sommige moederlijke poezen blijven de jongen laten drinken (heb het meegemaakt dat de moeder 2 bijna éénjarige katers nog liet drinken en hij zij waren ondertussen al een stuk groter dan zij  :o,heb ze toen ook enkele weken appart gezet )
3)voor een miskraam hoef je niet bang te zijn denk ik , ik heb tenslotte mijn middelste dochter ook de borst gegeven tot aan de geboorte van mijn jongste (middelste was toen 2 jaar en 2maanden oud   ;))
ik denk wel als ze nog melkgift zou hebben dat het wel extra veel energie van haar zal vragen en dat zou ik niet wenselijk vinden met een nestje op komst  :-\
succes !
Mieuw
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Mieuw »

karin2 schreef: ik zou ze toch enkele weken apart zetten .

de reden :
1)dat de poes zoogt wil NIET zeggen dat ze niet krols kan worden ! katten kunnen in principe al enkele dagen na een bevalling terug krols komen te staanen gedekt worden (al heb ik dit bij mijn eigen katten nooit voorgehad maar ..het kan wel )en ik denk dat dit niet de kater is die je voor haar op het oog hebt ? (hij komt nu toch ook op een leeftijd dat hij kan beginnen dekken ? )
2)sommige moederlijke poezen blijven de jongen laten drinken (heb het meegemaakt dat de moeder 2 bijna éénjarige katers nog liet drinken en hij zij waren ondertussen al een stuk groter dan zij  :o,heb ze toen ook enkele weken appart gezet )
3)voor een miskraam hoef je niet bang te zijn denk ik , ik heb tenslotte mijn middelste dochter ook de borst gegeven tot aan de geboorte van mijn jongste (middelste was toen 2 jaar en 2maanden oud   ;))
ik denk wel als ze nog melkgift zou hebben dat het wel extra veel energie van haar zal vragen en dat zou ik niet wenselijk vinden met een nestje op komst  :-\
succes !
Ik weet dat poesjes weer krols en gedekt kunnen worden vlak na de bevalling, maar Taipei is daar het type niet naar. Die is echt véél te moederlijk  :-\ Zolang ze dit 'kind' heeft, zie ik haar niet krols worden. En inderdaad, dit kost Taipei hoe dan ook energie.
Overigens weet ik 100% zeker dat drinkende kittens bij een zwangere poes wél een miskraam kunnen veroorzaken. Ik heb meer dan eens van collega-fokkers gehoord dat zij dit hebben meegemaakt. Wellicht zijn op dat vlak mensen en katten niet helemaal met elkaar te vergelijken.
Overigens is Daan een meisje hoor (haar officiele naam is Duana), maar omdat het zo'n belhamel is maak ik er maar Daan van. Dus voor ongewenste dekkingen hoef ik geen angst te hebben, maar het irriteert me wel dat Daan zich nog zo verwend en kinderachtig gedraagt...  ::)

Ik vrees dat er niets anders op zit dan ze apart te houden  :(
karin2
5-sterren
5-sterren

Bericht door karin2 »

Mieuw schreef: Ik weet dat poesjes weer krols en gedekt kunnen worden vlak na de bevalling, maar Taipei is daar het type niet naar. Die is echt véél te moederlijk  :-\ Zolang ze dit 'kind' heeft, zie ik haar niet krols worden. En inderdaad, dit kost Taipei hoe dan ook energie.
Overigens weet ik 100% zeker dat drinkende kittens bij een zwangere poes wél een miskraam kunnen veroorzaken. Ik heb meer dan eens van collega-fokkers gehoord dat zij dit hebben meegemaakt. Wellicht zijn op dat vlak mensen en katten niet helemaal met elkaar te vergelijken.
Overigens is Daan een meisje hoor (haar officiele naam is Duana), maar omdat het zo'n belhamel is maak ik er maar Daan van. Dus voor ongewenste dekkingen hoef ik geen angst te hebben, maar het irriteert me wel dat Daan zich nog zo verwend en kinderachtig gedraagt...  ::)

Ik vrees dat er niets anders op zit dan ze apart te houden  :(
voor een ongewenste dekking hoef je dan al niet bang te zijn  :)

is er een medische verklaring voor dat de poezen een miskraam kunnen krijgen door het zogen ? of leggen ze de link ?
een poes is natuurlijk geen mens (heeft meestal meer jongen opzitten en misschien ook meerdere die zogen .
ja ik vrees dat er niks anders opzit dan ze een tijdje appart te zetten  :-\
Mieuw
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Mieuw »

Het precieze weet ik er ook niet van, maar ik weet wel dat het drinken van de melk een hormoon aanmaakt wat de weeën opwekt/versterkt. Daarom is het ook zo belangrijk dat de kittens die net geboren zijn goed bij de moeder drinken, omdat dit haar helpt de rest van de bevalling door te komen. Wellicht is dit aan het begin van de zangerschap nog niet zo ernstig, maar vooral tegen het eind van de zwangerschap, maar wanneer de kittens nog net niet levensvatbaar zijn is het erg riskant.
En daarnaast zou ik sowieso niet willen dat een andere kat drinkt bij de moeder wanneer ze zwanger of net bevallen is, want ik zou niet willen dat de eerste melk (de biest) naar andere katten gaat dan de pasgeboren kittens. Die melk is wat vetter dan de normale melk en het zit vol met stoffen die de kittens de eerste weken tegen allerhande ziektes ed beschermen.
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Gewoon de dames een paar weken uit elkaar houden, dan gaat het drinkgedrag van de jongste waarschijnlijk vanzelf wel over.
Zo niet dan hou je ze langer uit elkaar.
Of je ziet af van je plan om de oudste dame te laten dekken, de keuze is aan jou...
Mieuw
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Mieuw »

Suzan54 schreef: Ik heb ervaring met het fokken met oudere poezen en ik vind dat leeftijd bij een normaal gezonde poes zonder overgewicht geen enkel probleem hoeft te zijn. De conditie van de baarmoeder bepaalt meestal of de zwangerschap succesvol en de bevalling normaal wordt. Ik zou absoluut niets veranderen aan de voeding. Je zit hier op Barfplaats dus je weet voldoende van natuurlijke voeding. Hou je daar aan vast. Het enige wat ik mijn zwangere poezen tijdens de tweede helft van de periode geef, is wat droogvoer voor kittens. Juist niet de versies voor volwassen dieren want daar zitten verzuurders in om het ontstaan van blaasgruis tegen te gaan. De fabrikanten stellen zelf dat die verzuurders ongunstig zijn voor de botopbouw van de foetussen.
Ik heb dit topic maar weer even naar boven gehaald, omdat ik toch weer in dubio zit.

Nog steeds is Pei in prima conditie en ze moederd er vrolijk op los bij elke kat die jonger is dan zij en het bemoederen wel kan waarderen. Als ze in theorie vandaag nog gedekt zou worden zou ze (bijna) 10 jaar oud zijn op het moment dat ze bevalt. Aan de ene kant denk ik dat het voor haar geen probleem zou moeten zijn. Ze is echt kern- maar dan ook kerngezond en in zeer goede conditie, aan de andere kant klinkt het zo oud...
Ik vind het écht belangrijk dat ze nog een nestje krijgt om haar (unieke) stamboom mee te verspreiden, want afgelopen weekend was Bengeltje (haar dochter) een beetje ziek, en dan word het mij extra duidelijk dat deze lijn/stamboom aan een zijden draadje hangt.

Ik moet eerlijk toegeven dat mijn tweestrijd onder andere veroorzaakt word door het niet al te vriendelijke kattenwereldje, en er (achter mijn rug om) ongetwijfeld schande over gesproken zal worden dat ik "zo'n oude" poes nog een nest heb laten krijgen...

Suzan, mag ik aan jou vragen welke leeftijd jouw oudste poes had toen ze van haar nest beviel? (ik heb het idee dat ik deze vraag niet goed omschrijf, maar ik hoop dat je me snapt).
Loeka
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Loeka »

Wat kan jou dat kattenwereldje nu schelen?! Als jij vind dat ze gezond is en je da ook(die zou ik zijn oordeel laten geven) en dat ze een nestje kan krijgen dan gewoon doen. Zwangerschappen en bevallingen kunnen altijd mis gaan, ook bij jongere poezen.

Echt hoor doe lekker je eigen ding, zolang je jezelf recht in de spiegel aan kunt kijken dan is het ok.

Plaats reactie