Stuk of 3 a 4.Willemijn schreef: Hoeveel eieren per week voeren jullie?
waarom geen eieren als basis??
Moderator: Lizzy
Re: waarom geen eieren als basis??
Hier ook 2 tot 3 eieren per week per hond.
tieneke schreef: Dus mag Tinus een ei of 12 per dag?
Nou dan mogen we wel gaan verhuizen of een gasmasker aanschaffen![]()
![]()
Ik voer 2 a 3 eieren per hond per week. Vind ik zat.
-
joki
lul
Laatst gewijzigd door joki op di 13 nov 2007, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Het lijkt me dat je alleen maar logisch na hoeft te denken om te begrijpen dat een menu dat bestaat uit zoveel eieren niet het ideale menu is voor een hond.....
Mijn honden krijgen een gevarieerde maaltijd iedere dag net zoals ik en ze krijgen daarbij af en toe een eitje, maar niet als basis van de maaltijd.
Mijn honden krijgen een gevarieerde maaltijd iedere dag net zoals ik en ze krijgen daarbij af en toe een eitje, maar niet als basis van de maaltijd.
-
Mevroi Kruim
- 5-sterren

Koolhydraten leveren energie. Vet en eiwit ook. Vet zelfs 2x zoveel als koolhydraat. Ergo. koolhydraat in de voeding is niet nodig. De hond kan prima zelf vet omzetten in glucose als brandstof voor de cellen.
Een wolf is een carnivoor. Kijk maar naar het gebit. Een alleseter zoals de mens of het varken heeft een gebit met maalkiezen, een wolf heeft knipkiezen en kan niet malen. Aangezien maalkiezen nodig zijn om plantaardig materiaal zodanig te verpulveren dat de celwanden stukgaan omdat het anders onverteerbaar is kun je constateren dat de wolf van nature geen planteneter is.
Granen zijn een uitvinding van de mens. In de natuur komen geen granen voor. Het dieet van een wilde herbivoor bevat dan ook geen granen maar grassen, bladeren, vruchten, boomschors e.d. Tussen de grassen kunnen in de zomer wat graszaden zitten maar dat is maar een miniem deel van eht dieet.
Ergo, wolven krijgen nauwelijks koolhydraten binnen uit de magen van hun prooien. Wel eten ze vaak graag vruchten, die suikers bevatten. De celwanden van vruchten zijn wel makkelijk te verteren en zo krijgen ze heel af en toe wel wat suikers binnen. Maar dat is maar een miniem deel van het dieet.
Wolven in natuurlijke omstandigheden leven van hele prooidieren. Spiervlees, botten, organen, huid, hoeven, alles wat ze kapot kunnen krijgen en verteren. Daarvoor zijnz e bij uitstek geschikt.
ALles van een prooi is van belang voor de voeding van de wolf en ook van zijn nazaat de hond. Organen bevatten voedingsstoffen die in andere delen van de prooi niet voorkomen en die wel noodzakelijk zijn.
Verschillende diersoorten bevatten verschillende voedingsstoffen. Ondanks wat de brokkenboeren beweren is er niemand die exact weet welke voedingsstoffen er eigenlijk precies bestaan, laat staan hoeveel van wat honden (of mensen) exact nodig hebben, om maar helemaal te zwijgen over de interacties tussen die diverse voedingsstoffen. Een dieet dat zo dicht mogelijk bij een natuurlijk dieet ligt is de veiligste manier om je hond te voeren en er zeker van te zijn dat hij binnenkrijgt wat hij nodig heeft. Biologically Appropriate Raw Food dus. En daar hoort afwisseling bij.
Nee, brokkenboeren gebruiken kip en rund als basis voor zover er al dierlijke producten in de brokken zitten, omdat dat het goedkoopst is. Brokken bestaan voor het grootste deel uit granen omdat dat nog goedkoper is. En in lam en rijst voeding zit idd lam ... 5% ofoz. Welk deel van het lam vertellen ze er wijselijk niet bij; als het bv de hoeven zijn mag het nog steeds lam en rijst heten.
Er zijn idd honden die op dit soort voer overleven. Honden zijn ongelofelijk taai en flexibel en kunnen zich aan de meest vreselijke dieten aanpassen. Er zijn ook zat honden die wat minder flexibel zijn en het ronduit beroerd doen op een graangebaseerde voeding. Allerlei tegenwoordig 'normale' of 'rasspecifieke' ziektes worden in feite veroorzaakt door beroerde voeding. Nierkwalen, blaasgruis, diabetes, huidproblemen, kanker .....
Een wolf is een carnivoor. Kijk maar naar het gebit. Een alleseter zoals de mens of het varken heeft een gebit met maalkiezen, een wolf heeft knipkiezen en kan niet malen. Aangezien maalkiezen nodig zijn om plantaardig materiaal zodanig te verpulveren dat de celwanden stukgaan omdat het anders onverteerbaar is kun je constateren dat de wolf van nature geen planteneter is.
Granen zijn een uitvinding van de mens. In de natuur komen geen granen voor. Het dieet van een wilde herbivoor bevat dan ook geen granen maar grassen, bladeren, vruchten, boomschors e.d. Tussen de grassen kunnen in de zomer wat graszaden zitten maar dat is maar een miniem deel van eht dieet.
Ergo, wolven krijgen nauwelijks koolhydraten binnen uit de magen van hun prooien. Wel eten ze vaak graag vruchten, die suikers bevatten. De celwanden van vruchten zijn wel makkelijk te verteren en zo krijgen ze heel af en toe wel wat suikers binnen. Maar dat is maar een miniem deel van het dieet.
Wolven in natuurlijke omstandigheden leven van hele prooidieren. Spiervlees, botten, organen, huid, hoeven, alles wat ze kapot kunnen krijgen en verteren. Daarvoor zijnz e bij uitstek geschikt.
ALles van een prooi is van belang voor de voeding van de wolf en ook van zijn nazaat de hond. Organen bevatten voedingsstoffen die in andere delen van de prooi niet voorkomen en die wel noodzakelijk zijn.
Verschillende diersoorten bevatten verschillende voedingsstoffen. Ondanks wat de brokkenboeren beweren is er niemand die exact weet welke voedingsstoffen er eigenlijk precies bestaan, laat staan hoeveel van wat honden (of mensen) exact nodig hebben, om maar helemaal te zwijgen over de interacties tussen die diverse voedingsstoffen. Een dieet dat zo dicht mogelijk bij een natuurlijk dieet ligt is de veiligste manier om je hond te voeren en er zeker van te zijn dat hij binnenkrijgt wat hij nodig heeft. Biologically Appropriate Raw Food dus. En daar hoort afwisseling bij.
Nee, brokkenboeren gebruiken kip en rund als basis voor zover er al dierlijke producten in de brokken zitten, omdat dat het goedkoopst is. Brokken bestaan voor het grootste deel uit granen omdat dat nog goedkoper is. En in lam en rijst voeding zit idd lam ... 5% ofoz. Welk deel van het lam vertellen ze er wijselijk niet bij; als het bv de hoeven zijn mag het nog steeds lam en rijst heten.
Er zijn idd honden die op dit soort voer overleven. Honden zijn ongelofelijk taai en flexibel en kunnen zich aan de meest vreselijke dieten aanpassen. Er zijn ook zat honden die wat minder flexibel zijn en het ronduit beroerd doen op een graangebaseerde voeding. Allerlei tegenwoordig 'normale' of 'rasspecifieke' ziektes worden in feite veroorzaakt door beroerde voeding. Nierkwalen, blaasgruis, diabetes, huidproblemen, kanker .....
-
joki
Ja, klinkt allemaal heel logisch...
Laatst gewijzigd door joki op di 13 nov 2007, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- MoniqueAppels
- 5-sterren

- Contacteer:
Mag ik jou even complimenteren met dit stuk Olga! Ik vind het echt klasse en een heel goed onderbouwd verhaal.Kruimel schreef: Koolhydraten leveren energie. Vet en eiwit ook. Vet zelfs 2x zoveel als koolhydraat. Ergo. koolhydraat in de voeding is niet nodig. De hond kan prima zelf vet omzetten in glucose als brandstof voor de cellen.
Vind je? Wat vind je daar logisch aan? (ik ben serieus nieuwsgierig want ik vind er helemaal niks logisch aan).joki schreef: Ja, klinkt allemaal heel logisch...
Maar lees je de verklaringen van de droogvoergebruikers, die klinken ook heel logisch.
Nou, eerlijk gezegd denk ik dat de waarheid helemaal niet in het midden ligt. De waarheid ligt gewoon simpelweg in de beschrijving van Olga (Kruimel).Misschien ligt de waarheid ergens in het midden.
Dat zijn ook de peilers van dit forum.
Je voert nu twee jaar zo, toch? Helemaal nul gezondheidsklachten? Waarom twijfel je dan toch? Zijn er andere zaken die je aan het twijfelen maken?Hoewel ik geen negatieve gevolgens zie van mijn (hoofdzakelijk) eierdieet bij mijn honden en er niet echt iemand ervaring heeft hier met het voeren van veel eieren en dus ook de gevolgen kent, lijkt me niet echt nodig om dit menu aan te passen. Al moet ik toegeven dat ik ook wel twijfel, anders zou ik mijn vraag hier niet hebben voorgelegd.
Ik vind 20% viskoppen/staarten overigens zeer krap hoor, qua calciumleverancier. Je praat dan over ongeveer 10% graat. Ik weet niet of graat evenveel calcium bevat als bot van bijv. kip of eend of geit, maar ik vermoed eerlijk gezegd van niet. Dus ik vraag me af of je honden voldoende calcium binnen krijgen. Ik zou mijn pups inderdaad niet op deze wijze groot durven te brengen.
Het barfmenu, van alle soorten vlees wat, lijkt me ook het natuurlijkst en veiligst, maar dan komt er de financiele kant wel bij. Zeker als je 20 honden hebt, of 19, moet je daar natuurlijk ook aan denken.
Ja. Maar dat is een keuze die je maakt. Je kunt ook minder honden nemen.
Ja, dat was vroeger.Onze voorvaderen die de sledehonden gebruikten als transportmiddel konden ook maar voeren wat er voor handen was. Soms was dat enkel zeehonden...of eland...
Want? Waarom lijkt je dat niet goed? Mijn honden eten al sinds jaar en dag geen koolhydraat uit granen. Koolhydraat zit in vlees. En een minimale hoeveelheid koolhydraat zit in de groentemixen die ik maak. En blijkbaar is dat ruim voldoende. Ik zou graag willen weten waarom jij dat het veiligst vindt.Wat die koolhydraten betreft lijkt me het veiligst om die ook te geven, maar in beperkte mate. Inderdaad zullen de droogvoerfabikanten veel te hoge percentages granen gebruiken, maar er absoluut geen in het menu steken lijkt me ook niet goed.
Alleen zwangere teefjes hebben in de laatste weken van de zwangerschap extra koolhydraat nodig.
Dat lijkt me een goed idee. Ik denk dat wat hart en lever en nier zeer waardevol is. En kun je aan vuile pens komen?Ik denk zo om mijn hoeveelheid aan rijst te halveren en in de plaats wat organen of ander roodvlees te geven.
Ik denk dat er weinig mensen zijn die hun honden zo voeren of gaan voeren. Maar, wie weet! Zeg, mag ik vragen hoeveel eieren jouw honden per dag per hond eten?Alvast bedankt voor alle reactie...
Mocht er plots iemand dit onderwerp lezen die in het verleden zelf een eiermenu als basis heeft gebruikt voor zijn hond...en daar negatieve gevolgen van heeft ervaren, laat me dan iets weten.
-
Decibels
ik zat laatst naar een docu te kijken over leeuwen. Daar was er een die een nest struisvogel-eieren (het waren in ieder geval hele grote eieren) had gevonden...Op z'n dooie gemak kraakte ie één voor één de eieren en slobberde ze leeg. Het waren er véél...daarna ging ie lekker uit liggen buiken. Ik kan me voorstellen dat wolven dat ook wel eens doen als ze een nest eieren vinden. Maar ja...in mei leggen alle vogels een ei...is een bekend gezegde...dus het hele jaar door hebben ze dat niet op hun menu staan.
- MoniqueAppels
- 5-sterren

- Contacteer:
Maar dat betekent nog niet dat de basis van hun menu uit eieren bestaat. De basis zou uit vlees moeten bestaan.Decibels schreef: ik zat laatst naar een docu te kijken over leeuwen. Daar was er een die een nest struisvogel-eieren (het waren in ieder geval hele grote eieren) had gevonden...Op z'n dooie gemak kraakte ie één voor één de eieren en slobberde ze leeg. Het waren er véél...daarna ging ie lekker uit liggen buiken. Ik kan me voorstellen dat wolven dat ook wel eens doen als ze een nest eieren vinden. Maar ja...in mei leggen alle vogels een ei...is een bekend gezegde...dus het hele jaar door hebben ze dat niet op hun menu staan.
-
Mevroi Kruim
- 5-sterren

Dank je Monique *bloos*
Eieren horen zeker in het dieet van een barf-hond of kat. In het wild eten wolven en wilde honden en wilde katten ook eieren als ze ze te pakken kunnen krijgen. Maar zoals Rovanna als schrijft, dat is maar een beperkt deel van de tijd en maar een klein onderdeel van het menu.
Sledehonden bij de Inuit eten trouwens veel vis, gedroogd of vers, en verder idd afval van de buit van de Inuit. Heel energierijk voer met veel vet, waarop ze goed een slee kunnen trekken.
Eieren horen zeker in het dieet van een barf-hond of kat. In het wild eten wolven en wilde honden en wilde katten ook eieren als ze ze te pakken kunnen krijgen. Maar zoals Rovanna als schrijft, dat is maar een beperkt deel van de tijd en maar een klein onderdeel van het menu.
Ja, en da's dus prima barfvoer, een eland of een zeehond. Spiervlees, bot, vet, orgaan, huid, alles zit er in.Onze voorvaderen die de sledehonden gebruikten als transportmiddel konden ook maar voeren wat er voor handen was. Soms was dat enkel zeehonden...of eland...
Sledehonden bij de Inuit eten trouwens veel vis, gedroogd of vers, en verder idd afval van de buit van de Inuit. Heel energierijk voer met veel vet, waarop ze goed een slee kunnen trekken.
-
joki
Bedankt voor het compliment Rovanna. Maar wat betekent het woord 'Olga'??
Ik ben vlaming, misschien is dit een typisch nederlands woord.
En op je foto te zien ben je ook eigenaar van een poolhond?? Husky? Malamute? Of misschien alaska husky??
Ik ben vlaming, misschien is dit een typisch nederlands woord.
En op je foto te zien ben je ook eigenaar van een poolhond?? Husky? Malamute? Of misschien alaska husky??
- - Judith -
- 5-sterren

Tsja, wat Olga betekent weet ik niet, maar het is de naam van degene die dat prima en heldere stuk heeft geschrevenjoki schreef: Bedankt voor het compliment Rovanna. Maar wat betekent het woord 'Olga'??