YaYa heeft helemaal gelijk, voor katten met nierfalen in een gevorderd stadium is ei beter van niet ivm het fosforgehalte. Maar voor katten met gruis of blaasontsteking vind ik een geklutst eitje een hele goeie manier om vocht toe te voegen aan het dieet. En dat beetje avidine in het ei is voor onze rauw-eters absoluut onbelangrijk.
Volgens mij kan de pH ook omhoog gaan als de kat erg weinig drinkt en de urine erg geconcentreerd is. En verder heb ik gemerkt dat het uitmaakt hoe lang de urine gestaan heeft voordat de pH gemeten wordt, hoe langer hoe hoger. En hij kan idd schommelen over de dag. Maar boven de 7 zou hij toch niet moeten wezen.
Mijn nierpatient Karel heeft een goeie pH en geen gruis maar Kruimel, die het jaren absoluut prima gedaan heeft op gewoon vers zonder meer ipv de brokjes, die heeft nu ineens een blaasontsteking en hoge pH en gruis. Waarom? Echt geen idee. Stress? Zou kunnen, ze is aan het dementeren en dat kan veel stress geven zie ik aan mijn moeder. Eten doet ze verder prima en drinken ook dus dat is niet het probleem.
Je weet het soms gewoon niet. Ze is al aardig op leeftijd met haar 17 jaar en ze heeft haar 9 levens inmiddels wel opgebruikt met de ene calamiteit na de andere: ernstig gruis en blaasontsteking van de brokken, forse niesziekte (in de periode dat ze jaarlijks geent werd), achterpoot verbrijzeld en geamputeerd, vorig jaar op sterven na dood door iets met de lever, geen idee waardoor en het is ook weer overgegaan. Ze is bijna blind en haar hartje is het langzaam aan het opgeven en ze is dus inmiddels zo dement als een deur.
Dus ze krijgt nu vitC over haar eten en we kijken hoe dat uitwerkt.
Uitslag urineonderzoek *update*
Moderators: koekje, pearlsofpassion
-
Mevroi Kruim
- 5-sterren

Re: Uitslag urineonderzoek *update*
-'t lijkt erop dat 't er ook mee te maken heeft op welk uur van de dag je de ph zou meten, er wordt aangeraden dit op 't zelfde dagdeel te doen,pienkeestip schreef: Kan iemand me uitleggen hoe het kan komen dat de pH van 6,5 naar 7,5 is gegaan ?
Schommelt de pH waarde door wat je voert? Hoe zit dat?
-als er bacteriën in de blaas of urinewegen voorkomen, verhoogt dit ook de ph
-een 'over-de-datum-meet-stripje' wil ook afwijkende metingen geven
de ph waarde zal niet 'schommelen' door wat je voert maar lijkt er wel invloed op te hebben;
-katten op brokken hebben een basischer ph, dus hoger
- koolhydraten lijken ook van invloed naar een hogere ph (probeer beter cb diabetes kip of eend, bandit katdieet, haak)
- purine-rijk vlees lijkt te helpen de urine zuurder te krijgen; kip (borst 252 purine/mg/p 100 gram, rundlever 230/mg/p 100gr, runderlong 242/mg/p 100 gram)
N-Acetyl-D-Glucosamine zou een beschermend slijmlaagje op de binnenblaaswand leggen, waardoor deze minder geïritteerd raakt; 't wordt ook aan de zgn anti-struviet-brokjes/blik van de da toegevoegd
'k denk dat je da de kaas aanraadt, omdat 't zout bevat? zodat de kat extra wil drinken?
koffieroom zou je miss nog kunnen vermengen met water (bevat weinig melksuikers), en de meesten zijn er gek van
Bedankt voor je uitlegflin schreef: -'t lijkt erop dat 't er ook mee te maken heeft op welk uur van de dag je de ph zou meten, er wordt aangeraden dit op 't zelfde dagdeel te doen,
-als er bacteriën in de blaas of urinewegen voorkomen, verhoogt dit ook de ph
-een 'over-de-datum-meet-stripje' wil ook afwijkende metingen geven
de ph waarde zal niet 'schommelen' door wat je voert maar lijkt er wel invloed op te hebben;
-katten op brokken hebben een basischer ph, dus hoger
- koolhydraten lijken ook van invloed naar een hogere ph (probeer beter cb diabetes kip of eend, bandit katdieet, haak)
- purine-rijk vlees lijkt te helpen de urine zuurder te krijgen; kip (borst 252 purine/mg/p 100 gram, rundlever 230/mg/p 100gr, runderlong 242/mg/p 100 gram)
N-Acetyl-D-Glucosamine zou een beschermend slijmlaagje op de binnenblaaswand leggen, waardoor deze minder geïritteerd raakt; 't wordt ook aan de zgn anti-struviet-brokjes/blik van de da toegevoegd
'k denk dat je da de kaas aanraadt, omdat 't zout bevat? zodat de kat extra wil drinken?
koffieroom zou je miss nog kunnen vermengen met water (bevat weinig melksuikers), en de meesten zijn er gek van
Ik blijf voeren wat ik voer : ze krijgen echt alleen vlees, orgaan, smuldier enkelvoudig en door mezelf gemalen kipkarkas, en kwartel en zo, absoluut geen koolhydraten !
Het gaat nu al ruim 2 jaar goed met hem, na jaren op de blaasgruisdieetbr*kken
De da heeft het wel over cystease gehad, maar op zich zou zo'n pil geven ook weer stress zijn voor m...
Ik maak de smuldier een beetje soeperig met wat bouillon, de koffieroom door t water heb ik geprobeerd maar hij vond het niet lekker
De da heeft inderdaad gezegd dat hij meer zou moeten drinken, maar dat zout wat hij inderdaad dan binnenkrijgt is dan weer een extra belasting voor zn nieren denk ik?
mocht je 't toch overwegen om cystease te geven...'t lijkt vrij makkelijk?
http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=8
is't miss toch slim om af en toe nog wat ph-meet-stripjes in te zetten?
zodat je weet hoe 't erbij staat?
vooralsnog lijktie toch goed z'n slobber-smul op te nemen, zodat 't lekker kan doorstromen,
en kaas vinden ze hier ook erg aantrekkelijk, maar 't lijkt mij ook niet echt een hulpmiddel om meer vocht op te nemen, bovendien is metabolisch vocht een stuk gezonder dan vlak water....
vooralsnog lijktie toch goed z'n slobber-smul op te nemen, zodat 't lekker kan doorstromen,
en kaas vinden ze hier ook erg aantrekkelijk, maar 't lijkt mij ook niet echt een hulpmiddel om meer vocht op te nemen, bovendien is metabolisch vocht een stuk gezonder dan vlak water....
flin schreef: mocht je 't toch overwegen om cystease te geven...'t lijkt vrij makkelijk?
dan moet ik m toch opsluiten om urine te krijgen, en dat doe ik liever niet als er geen dringende reden is
ik heb gemerkt dat ie wel graag melk drinkt, heeft dat zin, om m wat melk te geven?
alstie door melk meer vocht binnen zou krijgen zou 'k dat idd proberen, 't probleem is dat veel katten een lactose-intolerantie hebben, ze kunnen slecht tegen de melksuikers in de melk.... en dat laat zich zien in dunne ontlasting...
vandaar de koffiemelk, daar zitten weinig melksuikers in,
onze jodokussen hebben geen probleem van melk,
(alhoewel ze 't hier niet specifiek krijgen, 'jatten' ze regelmatig als er een beker melk staat.., )
maar dat hoeft dus niet voor elke kat zo te zijn,
hou toch even de ontlasting in de gaten?
vandaar de koffiemelk, daar zitten weinig melksuikers in,
onze jodokussen hebben geen probleem van melk,
(alhoewel ze 't hier niet specifiek krijgen, 'jatten' ze regelmatig als er een beker melk staat.., )
maar dat hoeft dus niet voor elke kat zo te zijn,
hou toch even de ontlasting in de gaten?