Heb hem vandaag in de dierenzaak weer gewogen: weer keurig een kilo gegroeid!!!!! Wel grappig: we stonden midden tussen de zakken van een bekend merk puppybrokken
kvv en barf: geeft dat risico's voor te snel groeien?
Moderator: Lizzy
Re: kvv en barf: geeft dat risico's voor te snel groeien?
Bedankt voor alle tips en geruststellingen
Het is soms lastig als je tussen de "brokkenpiloten" zit op puppycursus
Heb hem vandaag in de dierenzaak weer gewogen: weer keurig een kilo gegroeid!!!!! Wel grappig: we stonden midden tussen de zakken van een bekend merk puppybrokken
Helemaal waar!Angelique schreef: Op kvv/barf groeien de meeste honden juist veel gelijkmatiger op dat de gemiddelde brokkenhond. Als jouw hond netjes aankomt, niet te dik is of te mager, dan ga je gewoon door zoals je nu bezig bent.
Gisteren heb ik het zusje van mijn pup weer gezien. Ze schelen enkele centimeters in hoogte. Mijn Teun is nog pup, haar zus is al een jonge dame.
De fokster van Teuntje is er verbaasd over en gaat nu toch denken aan KVV (om mee te beginnen)
Bij Teuntje is duidelijk te zien, dat ze nog zal groeien. Ze zal dus echt de goede hoogte krijgen, alleen wat later!
-
remiteuntje
- 1-ster

Hallo,hier ook wat twijfels.Onze reu van 4 is begonnen op brok.Was niet bij te benen en kreeg groeipijn.Teuntje is nu 9 maanden en kreeg bij de fokker al vers.Ze is echt klein.Geen mega-probleem maar onze voorkeur gaat toch uit naar een middelslag ras en nu hebben we en Aussie in een Heidelwachtel formaat.We hopen dat er nog wat bijkomt en anders gaan we maar de acceptatie-fase in.Zal nooit geen brok gaan geven maar vraag me wel af of ze op brok groter was geweest.Haar zus zit nu in de herplaatsing en die ziet er op de foto s prima uit.Vreemd.
Het uiteindelijke formaat is gewoon genetisch bepaald lijkt mij. Tenzij je je hond alleen maar aardappels en brood geeft ofzo komt dat uiteindelijke genetisch bepaalde formaat er altijd uit, brok of vers.renssen schreef: Hallo,hier ook wat twijfels.Onze reu van 4 is begonnen op brok.Was niet bij te benen en kreeg groeipijn.Teuntje is nu 9 maanden en kreeg bij de fokker al vers.Ze is echt klein.Geen mega-probleem maar onze voorkeur gaat toch uit naar een middelslag ras en nu hebben we en Aussie in een Heidelwachtel formaat.We hopen dat er nog wat bijkomt en anders gaan we maar de acceptatie-fase in.Zal nooit geen brok gaan geven maar vraag me wel af of ze op brok groter was geweest.Haar zus zit nu in de herplaatsing en die ziet er op de foto s prima uit.Vreemd.
Broers en zussen verschillen zo vaak in formaat. Enneh, een Heidewachtel lijkt mij ook niet onder de kleine hondjes vallen
- Angelique
- 5-sterren

Jouw hond was op brok echt niet groter geworden. Wat Moos ook al zegt, hoogte is genetisch bepaald, het voer bepaald alleen hoe ze die hoogte bereiken.renssen schreef: Hallo,hier ook wat twijfels.Onze reu van 4 is begonnen op brok.Was niet bij te benen en kreeg groeipijn.Teuntje is nu 9 maanden en kreeg bij de fokker al vers.Ze is echt klein.Geen mega-probleem maar onze voorkeur gaat toch uit naar een middelslag ras en nu hebben we en Aussie in een Heidelwachtel formaat.We hopen dat er nog wat bijkomt en anders gaan we maar de acceptatie-fase in.Zal nooit geen brok gaan geven maar vraag me wel af of ze op brok groter was geweest.Haar zus zit nu in de herplaatsing en die ziet er op de foto s prima uit.Vreemd.
Hier lopen 7 honden rond die op vers zijn opgegroeid en ze variëren van ondermaats tot "een wel erg grote teef". Zelfs binnen 1 nest zijn er soms overduidelijke hoogteverschillen. Omdat deze verschillen niet altijd direkt op pa en moe zijn terug te voeren gaat men andere oorzaken bedenken, maar vaak als je de stamboom uitpluist op uiterlijkheden dan is daar vaak wel een logische verklaring te vinden.
Overigens is een Heidewachtel volgens de Rasstandaard groter dan een Aussie.
Laatst gewijzigd door Angelique op di 23 sep 2008, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
remiteuntje
- 1-ster

Haha,klinkt heel logisch allemaal.Ergens weet je dat ook wel dat het genetisch bepaald is maar soms als je zo naar ienie-mienie kijkt dan ...tsja.
Moos,weet ik van de Heidelwachtel hoor maar ik bedoel eigenlijk dat ik een wat groter formaat dan dat prefereer en had verwacht.
Ik wist eigenlijk niet dat het per nest zo kon verschillen.groetjes patricia
Moos,weet ik van de Heidelwachtel hoor maar ik bedoel eigenlijk dat ik een wat groter formaat dan dat prefereer en had verwacht.
-
danielle1980
- 5-sterren

- Contacteer:
in mn eerste nest is de kleinste teef 66 cm en de grootste teef 76cmrenssen schreef:
de reuen varieren van de 76cm tot boven de 80cm
allemaal vers honden, o nee op 1 na die geeft ook brok
de ouders waren zo rond de 76 cm...
dus tja het kan echt wel verschillen in een nestje..
hier groeien ze ook minder hard op trouwens, ach ja ik heb geduld als ze 3 zijn ongeveer zijn ze wel x af
Maar een Aussie teef is toch helemaal niet zo groot? Rasstandaard is tussen de 45 en 52.5 cm (even opgezocht om te dubbel checken). Komt ze nog onder die 45 cm dan?renssen schreef: Haha,klinkt heel logisch allemaal.Ergens weet je dat ook wel dat het genetisch bepaald is maar soms als je zo naar ienie-mienie kijkt dan ...tsja.
(die van een Heidewachtel teef is overigens tussen de 48 en 54 cm, da's nog groter dus zelfs
-
remiteuntje
- 1-ster

:-\hmm dat wordt serieus aangepakt door je moos.Wij vervangen hier dan Heidelwachtel voor Teckel
.Serieus;nee die 45 cm zit er nog niet in maar kan misschien nog komen hoor.Nu zijn er mensen die incidenteel vragen welke rassen het zijn wanner we met Mini und Maxi lopen.Op training is het dat"kleine"aan de beurt is.De Heidelwachtel teef heet gewoon Laika.Ach het valt gewoon een beetje op,het is geen tea-cup ofzo.
Danielle;11cm ha dat is best en verschil zeg.Nou 3 jaar dan heeft ze nog een aardige tijd om er wat centimeters uit te persen.
Sorry voor het kapen van de topic.
Danielle;11cm ha dat is best en verschil zeg.Nou 3 jaar dan heeft ze nog een aardige tijd om er wat centimeters uit te persen.
Ja, dan is ze wel klein ja als ze nog niet eens aan de 45 cm komt. Dan is ze bijna maatje Kooikerrenssen schreef: :-\hmm dat wordt serieus aangepakt door je moos.Wij vervangen hier dan Heidelwachtel voor Teckel.Serieus;nee die 45 cm zit er nog niet in maar kan misschien nog komen hoor.Nu zijn er mensen die incidenteel vragen welke rassen het zijn wanner we met Mini und Maxi lopen.Op training is het dat"kleine"aan de beurt is.De Heidelwachtel teef heet gewoon Laika.Ach het valt gewoon een beetje op,het is geen tea-cup ofzo.
Hahahaah, een tea-cup Aussie, dat zou wat zijn!
Ach, als ze maar gezond en lief is toch?
- Angelique
- 5-sterren

Hoe hoog is ze nu precies?renssen schreef: :-\hmm dat wordt serieus aangepakt door je moos.Wij vervangen hier dan Heidelwachtel voor Teckel.Serieus;nee die 45 cm zit er nog niet in maar kan misschien nog komen hoor.Nu zijn er mensen die incidenteel vragen welke rassen het zijn wanner we met Mini und Maxi lopen.Op training is het dat"kleine"aan de beurt is.De Heidelwachtel teef heet gewoon Laika.Ach het valt gewoon een beetje op,het is geen tea-cup ofzo.
Mijn nu ruim 2 jaar oude teefje had met 14 maanden de groeischijven nog open staan en de Da verwachte dat ze er nog 1 á 2 cm. bij zou groeien. Is ook gebeurd en het kan dus ook maar zo dat jouw hond ook langer door blijft groeien en straks gewoon binnen de standaard van min. 45 cm. valt. (moet ze nu geen 32 zijn natuurlijk
Je moet wel heeeeel raar voeren wil je hond niet de hoogte krijgen die in zijn/haar genen geschreven staat. Linga heeft nooit 1 brok gegeten, ook niet bij de fokker. Altijd 100% BARF. Zij is gewoon ronduit groot. Niet te groot maar wel het maximum van wat haar hoogte volgens de rasstandaard mag zijn. Er zijn een paar van haar nest-zusjes echt kleiner gebleven. En die hebben ook allemaal vers/rauw gegeten. Sommige BARF, andere KVV, maar allemaal vers.
Mijn Plinga is trouwens wel keurig volgens het boekje gegroeid. Elke week kwam zij 500 a 700 gram aan. Nooit meer dan dat. Ze is wel lang doorgegroeid. Bij 12 maand was zij nog niet uitgegroeid.
-
remiteuntje
- 1-ster

Wij voeren ook heel raar volgens sommigen maar daar zal het niet aan liggen.Het was wat lastig meten maar ze zit op +\- 40 cm net aan.Valt me nog mee nu ik daadwerkelijk heb gemeten.
Ach wat is lief...ze heeft haar sympathieke kanten
.
Ach wat is lief...ze heeft haar sympathieke kanten
In het begin deed Vato even hard groeien. 5 kilo in 2 wkn. Toen kreeg ik hier al de tip om het goed in de gate te houden zodat hij niet te hard zou gaan groeien. Vato was altijd het grootste uit het nest, maar als ik hem vergelijk met zijn broer zij ze nu even groot, maar heeft Vato veel grotere poten. Met br*k groeien ze veelste snel. En hij groeide in het begin even (te) snel, maar hij zal het toen wel nodig hebben gehad, en ik hou het goed in de gaten, door elke week te wegen en te meten. Als ik het te hard vind gaan, krijg hij een week even wat minder en ik beoordeel hem in zijn geheel (ribben enz)
Groetjes
Groetjes