Cyste bij Haley / nierwaarde licht verhoogd

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Re: Cyste bij Haley / nierwaarde licht verhoogd

Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Haley is gisteren geopereerd en het is prima verlopen.
Het is dat we zeker weten dat zij geopereerd is, want anders zou je het niet geloven.
Minuscuul sneetje en ze dendert weer luid mauwend en super energiek door het huis, de hoogste sprongen makend.
Er zit een mini hechtinkje in en als ze dat er uit zou bijten dan geeft het niet.
De cyste is opgestuurd naar Utrecht, dus nu afwachten op de uitslag!

Inmiddels heb ik ook de bloedwaarden van het bloedonderzoek.
Kreatine is dus te hoog 176 - normaalwaarde 80-164, maar daar Tannetje zegt dat een versetende kat 10% meer mag hebben valt ze nog binnen de norm.
Ureum is 7 (normaalwaarde 4.9 - 11.9)
Totaal eiwit 74 (52-77)
Glucose 5.5 (3.4-5.7)
GPT 43 (0-105)
Alkalische fosfatase minder dan 50 (0-123)

Die laatste 4 waardes zeggen me niet zoveel, maar daar ze binnen de normaalwaarde vallen, lijkt het me niet zo van belang.

We gaan dus voortaan maar volledig over op Bandit nierdieet, maar tussendoor geef ik ook wat Carnibest lam waar ik ook nog wat van heb liggen in de vriezer en daarna hou ik het alleen op de Bandit. Ze valt weliswaar mooi in de normaalwaarde voor een vers-eter, maar dat is dan wel een verseter die vers nierdieet eet.

Zelf samenstellen voor de katten zie ik niet zitten.
ik heb het wel geprobeerd, maar alleen de oudste 2 van de toen 6 katten wilden kauwen.
De 3 'jonge generatie' die we nu nog hebben "kunnen niet kauwen", zij kunnen alleen maar likken.
Belachelijk terwijl ik ze als kitten wel gesneden lamshart heb gevoerd...
Maar goed, zeker nu er een vers nierdieet is begin ik er ook niet meer aan.
Ik heb nog met mijn extra grote Porkert met grote roosters getracht om wat voor ze te malen, maar dat was "te grof" voor de dames, dus daar ben ik klaar mee.
ilse frettenbende
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door ilse frettenbende »

De waarde szijn netjes hoor.

Ben benieuwd naar de uitslag
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

Dat ziet er allemaal netjes uit hoor. Ik ben ook wel benieuwd naar de cyste.
YaYa
5-sterren
5-sterren

Bericht door YaYa »

De waarden zijn netjes. Hoe lang duurt het voordat je de uitslag krijgt van Utrecht? Kan me voorstellen dat je ze veiligheidshalve liever op het nierdieet hebt maar de cb inderdaad maar gewoon lekker opvoeren. Gelukkig dat ze verder nergens last van heeft en weer lekker door het huis rent.
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Ja hoor, ik ga die Carnibest tussendoor wel opvoeren, maar voor de zekerheid hou ik haar (en dus alle 3 de katten) op het Bandit nierdieet.

Hoe lang het duurt voordat er bericht uit Utrecht komt weet ik niet, verwachting is dat het in ieder geval wel een week zou duren, dus als ik er nog niets van gehoord heb dan bel ik de DA eind volgende week even op.

De operatie is overigens door een waarneemster gedaan, maar het ziet er keurig uit hoor, feitelijk kan je het niet eens zien.
Ik wilde het niet gokken dat het maar door bleef groeien, want je zag het gewoon groeien.
Op zich vind ik dat wel zorgwekkend, maar ja het kan ook allerlei andere redenen hebben.
Ze is in ieder geval weer zeer energiek en levenslustig, dus ze voelt zich prima  ;)
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

De DA belde net met de uitslag van Utrecht: het is niet kwaadaardig  ;D
Dat si wel een feestje waard!!!!

Het betreft een chronisch ontstoken poliep.
YaYa
5-sterren
5-sterren

Bericht door YaYa »

Dat is zeker een feestje waar Astrid. Proost er namens mij maar op. Want je moet altijd afwachten en het is en blijft eng.
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Jippie!  :D
flin
5-sterren
5-sterren

Bericht door flin »

pfjieuw...!!!
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Haley heeft het gewoon verdiend met al haar levenslust en wij  - die vorig jaar 3 van onze toen 6 katten kwijtraakten - wij ook  ;D
Dhjali
2-sterren
2-sterren

Bericht door Dhjali »

Poeh dat is vast en zeker een grote opluchting! Gelukkig maar zeg!  :beerchug:

Dan nog even een vraagje; Als al haar waarden netjes zijn, heeft het dan eigenlijk wel nut om Bandit nierdieet te voeren? Ik dacht nl dat Bandit nierdieet pas gegeven werd wanneer het ureum erg hoog was. Dit omdat katten veel eiwit nodig hebben en dat in Bandit nierdieet verlaagd is. 
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Dhjali schreef: Poeh dat is vast en zeker een grote opluchting! Gelukkig maar zeg!  :beerchug:

Dan nog even een vraagje; Als al haar waarden netjes zijn, heeft het dan eigenlijk wel nut om Bandit nierdieet te voeren? Ik dacht nl dat Bandit nierdieet pas gegeven werd wanneer het ureum erg hoog was. Dit omdat katten veel eiwit nodig hebben en dat in Bandit nierdieet verlaagd is. 
Goede vraag....

Haley eet al meer dan een half jaar Bandit nierdieet (net als de andere katten) omdat ik dat nog had staan van voorgaande nierpatienten, dus haar nierwaardes zijn weliswaar binnen de marges, maar dat is wel terwijl zij nierdieet eet. Ik wisselde dat dan af met Carnibest voor de variatie.
Ik weet dus niet hoe haar nierwaardes zouden zijn als ze 'normaal' eten zou krijgen?
Feit is echter wel dat ik haar vaker water zie drinken en de andere katten zie ik nooit drinken.
Beide vorig jaar overleden katten zag ik ook waterdrinken en beiden hadden dan ook nierproblemen.
Daar nierproblemen bij Haley in haar familie aan moederszijde vaker voorkomen, ben ik extra voorzichtig met haar.

Ik ga nu gewoon door met haar zo te voeden en doe wat Tannetje adviseerde: over 6 maanden laat ik de nierwaardes nog eens controleren.
Dhjali
2-sterren
2-sterren

Bericht door Dhjali »

Duidelijk, kan ik goed begrijpen. Succes met Haley!

Plaats reactie