HELP! We weten `t niet meer!!

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Re: HELP! We weten `t niet meer!!

ibbi
5-sterren
5-sterren

Bericht door ibbi »

't lijkt erop dat er nog steeds blaasontsteking is dan,

paar vragen ; waarom heeft hij geen ab kuurtje gehad?
pijnstiller + abkuurtje en blaasontspanner lijkt me logischer bij blaasontsteking.

de DA zelf toch de urine nakijken - waarom moet dat naar Utrecht??

let wel op ; ze kunnen alleen punctie doen als de blaas vol is!
IzMi
3-sterren
3-sterren

Bericht door IzMi »

ibbi schreef: 't lijkt erop dat er nog steeds blaasontsteking is dan,

paar vragen ; waarom heeft hij geen ab kuurtje gehad?
pijnstiller + abkuurtje en blaasontspanner lijkt me logischer bij blaasontsteking.

de DA zelf toch de urine nakijken - waarom moet dat naar Utrecht??

let wel op ; ze kunnen alleen punctie doen als de blaas vol is!
Niet direct een AB kuur, omdat een blaasonsteking niet altijd bacterie gerelateerd is. Dus vandaar eerst onstekingsremmer/pijnstiller in de hoop dat `t over zou gaan.
En de urine is  de vorige keer (bij eerste keer blaasonsteking klachten) ook onderzocht bij de DA op glucose en PH-waarde en gruis. Gruis had `ie niet en de rest was ook in orde. Omdat hij nu nog steeds zo`n last heeft is het plan opgevat om de urine op alles te laten onderzoek. De wat uitgebreidere variant zeg maar. Daar zouden ze er dan ook achter kunnen komen of er misschien een bepaalde bacterie in zijn blaas zit die dit veroorzaakt. Hier bij de DA kunnen ze dat niet goed zien omdat ik het plasje vorige keer had opgevangen en er dan ook allerlei bacteriën uit de omgeving zijn, dus niet valide. Bij de blaaspunctie is de urine sterliel en dan kunnen ze het bacteriën verhaal beter achterhalen en/of uitsluiten vandaar!
En de reden dat het in Utrecht onderzocht wordt is dat daar de faculteit voor diergeneeskunde is. Daar verwijzen ze soms naar door ivm beter en uitgebreidere aparatuur e.d. en dus beter onderzoek.

Weet ik ja... maar ja hoe hou je z`n blaas vol. Kan moeilijk zeggen dat hij niet meer mag plassen..  :-\
Laatst gewijzigd door IzMi op do 09 apr 2009, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
ibbi
5-sterren
5-sterren

Bericht door ibbi »

ok ik snap het.

hopelijk komt er wat uit - maar kan het evengoed ook nog met z'n hormonen te maken hebben natuurlijk,
zo ie zo zou ik gelijk een afspraak maken voor castratie want nu hij eenmaal dit gedrag vertoont in combi met de hormonen die op gaan spelen, zit je straks met een sproeiende kater! da's moeilijk weer af te leren ...

Ik deed de katten minstens 4 uur van te voren in de bench, zonder kattenbak, om te proberen ze met een volle blaas af te leveren.  Soms was wel 6 uur wachten nodig.

en dan onderweg naar de DA schietgebedje dat kat niet in de vervoersmand ging plassen van stress  :D
spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

Bericht door spreeuwtje »

je bent hartstikke goed bezig..
het wordt nu op alles onderzocht.. en ik weet zeker dat er nu een medische oorzaak voor is..
alleen wat precies en hoe je het moet behandelen zie je vanzelf..
tis goed dat je er bovenop zit.. want wat al  eerder gezegd is..
bij katten is soms een blaasontsteking of iets anders medisch.. aanleiding om daarna als gedragsprobleem verder te gaan..
castratie is nu even niet mogelijk.. hij moet eerst beter zijn.
ibbi
5-sterren
5-sterren

Bericht door ibbi »

ik bedoelde ook niet nu gelijk castreren - maar wel een afspraak maken voor zo snel mogelijk ( nadat hij beter is )  :)
IzMi
3-sterren
3-sterren

Bericht door IzMi »

spreeuwtje schreef: je bent hartstikke goed bezig..
het wordt nu op alles onderzocht.. en ik weet zeker dat er nu een medische oorzaak voor is..
alleen wat precies en hoe je het moet behandelen zie je vanzelf..
tis goed dat je er bovenop zit.. want wat al  eerder gezegd is..
bij katten is soms een blaasontsteking of iets anders medisch.. aanleiding om daarna als gedragsprobleem verder te gaan..
castratie is nu even niet mogelijk.. hij moet eerst beter zijn.
Dankje!

We komen net terug van de dierenarts:

In het reismandje was geen probleem. Zodra ik de mand neerzet en het schapenvel-kussentje erin leg, gaan beide jochies er gelijk in. Helaas mocht één van de twee niet mee. Voor hem maar wat lekker neergelegd zodat hij even kon knabbelen, de eerste keer zonder grote broer  :).
:kitty: verder niet in de stress. Als ik `n plukje haar door `t deurtje stak begon hij `t gelijk fanatiek te wassen  :smitten:

Toen z`n buikje geschoren moest worden vond `ie `t niet zo leuk en deed hij ook wel een poging om weg te komen. Maar ja, een kat die op z`n rug moet liggen is natuurlijk nooit een succes. Tenzij hij `t uit zichzelf doet omdat hij asociaal wil liggen en geknuffeld wil worden  ::).
Goed, buikje geschoren tijd voor de echo. De dierenarts bleek in de straat te wonen bij m`n ouders en kende mij nog van toen ik een heel lief klein meisje was ;)! Hij heeft alles goed kunnen zien en het volgende bleek:
Geen blaaspunt, zelf een mooie blaas; mooie strakke blaaslijn, aldus de dierenarts. Ook gelijk even naar de nieren gekeken die zagen er volgens hem heel goed uit, mooi donker aldus de dierenarts. Hij zag op een gegeven moment wel iets geks. Dus toen moest :kitty: even gaan staan, het 'iets' bleef op z`n plek en bleek een bloedstolsel te zijn. De blaaspunctie ging snel en gemakkelijk. En omdat ik voordat we gingen met een spuitje wat ml water had toegevoegd zat er genoeg in zijn blaas.

Goed wat een verhaal, de conclusies van alles luidt als volgt:
Geen blaaspunt dus. Urine heeft hij even bekeken voor ons; ondanks dat het niet zichtbaar was zat er veel bloed in zijn urine (kleurde donkergroen en dat was zo`n beetje het donkerste op de strip, dus veel bloedcellen!). De cellen opzich heeft hij ook bekeken en die zagen er prima uit. PH-waarde was ook goed. Vorige keer 5, nu 6. Tijdens de echo ontdekte hij een klein blaassteentje. Omdat de PH-waarde goed is, zou die dit steentje vanzelf moeten oplossen. De urine wordt onderzocht in Utrecht bij faculteit diergeneeskunde. Ze gaan de urine onderzoeken op evt. bacteriën, mochten deze gevonden worden dan zoeken ze een bijpassende antibioticakuur. Er wordt weer gestart met de Metacam om te zorgen dat eventuele ontstekingen geremd worden. En voor `t geval hij pijn heeft.., dus ook wel fijn de Metacam, beetje pijnstiller kan geen kwaad. Voorlopig Metacam geven tot we uitsluitsel hebben over het urine onderzoek.

Omdat het vreemd is dat hij steeds op die vierkante meter plast, maar ook op de bak, gaan we t.z.t hebben over castratie. Eerst onderzoek afwachten en dan zien we verder. Wat een gedoe al met al en wat kost het een geld ongelofelijk. Maar ach, alles voor `t lieve beestje!

Hij heeft zich nu lekker gewassen en ligt naast me op de stoel te slapen:thumbup:
Straks ga ik ze lekker verwennen met een kippenekkie! Want die blijft tot nu toe favoriet!

Bedankt voor alle reacties en medeleven :). Het is wel fijn om erover te praten en te brainstormen met elkaar!
Zeker als je voor het eerst katten hebt. Fijn hoor dat BARFplaast, ik word inmiddels aardig deskundig   :naughty:
Laatst gewijzigd door IzMi op do 09 apr 2009, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Nou, goed nieuws toch, over het geheel! Ben benieuwd wat er van Utrecht uit de bus komt. Op zich vind ik het wel slim om eerst eens te kijken of er sprake is van een bacterie en dan een passende ab te zoeken ipv maar lukraak wat erin te mikken.

Hier kan ik overigens niks op de grond laten liggen. Deurmat hadden wij ooit, heb 'm maar weggedaan, hopeloos. Er zat kaal beton onder dus daar trok het lekker in  :-X en ondanks poetsen met allerlei geurverwijderaars bleef het feest  >:( Laat ik per ongeluk een boodschappentas ergens staan: pies. Ligt er een handdoek op de trap: pies. Alles dat ergens ligt waar het volgens een of meer van de katten niet hoort: pies. Ligt er niks aantrekkelijks dan piesen ze keurig in de bakken. Wel heel veel, 2 met nierfalen die enorm veel drinken, dus dat kan ook af en toe wel eens tot een ongelukje leiden. Maar het in huis piesen doen ze al zeker 10 jaar, en zolang ik er maar rekening mee hou, kamers afsluit en vooral geen provocaties laat slingeren is het goed te doen.
IzMi
3-sterren
3-sterren

Bericht door IzMi »

Kruimel schreef: Nou, goed nieuws toch, over het geheel! Ben benieuwd wat er van Utrecht uit de bus komt. Op zich vind ik het wel slim om eerst eens te kijken of er sprake is van een bacterie en dan een passende ab te zoeken ipv maar lukraak wat erin te mikken.

Hier kan ik overigens niks op de grond laten liggen. Deurmat hadden wij ooit, heb 'm maar weggedaan, hopeloos. Er zat kaal beton onder dus daar trok het lekker in  :-X en ondanks poetsen met allerlei geurverwijderaars bleef het feest  >:( Laat ik per ongeluk een boodschappentas ergens staan: pies. Ligt er een handdoek op de trap: pies. Alles dat ergens ligt waar het volgens een of meer van de katten niet hoort: pies. Ligt er niks aantrekkelijks dan piesen ze keurig in de bakken. Wel heel veel, 2 met nierfalen die enorm veel drinken, dus dat kan ook af en toe wel eens tot een ongelukje leiden. Maar het in huis piesen doen ze al zeker 10 jaar, en zolang ik er maar rekening mee hou, kamers afsluit en vooral geen provocaties laat slingeren is het goed te doen.
Ow,.. wel vervelend zeg al dat geplas! Wat heb je nu over het beton gelegd dan. Ik had er nu maar een plastic tafelkleed overheen gelegd.
Makkelijk schoon te maken. Ik wil zo de mat terug leggen en het tafelkleed er maar overheen laten..
Laatst gewijzigd door IzMi op di 21 apr 2009, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
ibbi
5-sterren
5-sterren

Bericht door ibbi »

hopelijk lost het blaassteentje snel op! klinkt verder allemaal goed, beterschap voor hem,
enne ... hopelijk is dat plassen snel over!
brie
5-sterren
5-sterren

Bericht door brie »

Klinkt als een dierenarts die wel goed weet waar ie mee bezig is.
Hopelijk gaat het nu snel beter met je ventje en is het plassen ook gauw over  :-*
Lefki&Amy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lefki&Amy »

Maar waarom zat er nou dan bloed in de urine????
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

IzMi schreef: Ow,.. wel vervelend zeg al dat geplas! Wat heb je nu over het beton gelegd dan. Ik had er nu maar een plastic tafelkleed overheen gelegd.
Makkelijk schoon te maken. Ik wil zo de mat terug leggen en het tafelkleed er maar overheen..
Linoleum  8)  we hadden een soort kuil achter de voordeur (die gaat naar binnen open) met een mat er in. Aangezien die mat toch niet te gebruiken was hebben we de ruimte netjes dichtgebetoneerd en de hele boel laten beleggen met linoleum. En daar piesen ze niet op  :D da's glad en niet grappig. Juist dingen als handdoeken, kleedjes, keding, lakens, dweilen e.d. van die zachte dingen, die nodigen duidelijk uit tot plas. Kwestie van niks laten slingeren dus.
yuki13 schreef: Maar waarom zat er nou dan bloed in de urine????
Zou van dat steentje kunnen zijn. Volgende vraag: waar komt dat steentje dan vandaan? Dan moeten er toch kristallen in de urine zitten, struviet of oxalaat, steentjes ontstaan niet zomaar.
IzMi
3-sterren
3-sterren

Bericht door IzMi »

ibbi schreef: hopelijk lost het blaassteentje snel op! klinkt verder allemaal goed, beterschap voor hem,
enne ... hopelijk is dat plassen snel over!

brie schreef: Klinkt als een dierenarts die wel goed weet waar ie mee bezig is.
Hopelijk gaat het nu snel beter met je ventje en is het plassen ook gauw over  :-*
Dankjulliewel :)!!

En wat de dierenarts betreft, dat idee had ik ook ja!!
yuki13 schreef: Maar waarom zat er nou dan bloed in de urine????
Het is toch vaak zo dat bij blaasonsteking ook bloed in de urine zit (net als bij mensen eigenlijk). Door beschadiging van de blaaswand komt er dan bloed in de urine. Het bloed is overigens niet altijd zichtbaar. Zoals nu ook bij ons :kitty:, er zaten véél bloedcellen in maar de urine zag er helder uit. En soms zie je het wel, af en toe vind je bloederige plasjes.
Kruimel schreef: Linoleum  8)  we hadden een soort kuil achter de voordeur (die gaat naar binnen open) met een mat er in. Aangezien die mat toch niet te gebruiken was hebben we de ruimte netjes dichtgebetoneerd en de hele boel laten beleggen met linoleum. En daar piesen ze niet op  :D da's glad en niet grappig. Juist dingen als handdoeken, kleedjes, keding, lakens, dweilen e.d. van die zachte dingen, die nodigen duidelijk uit tot plas. Kwestie van niks laten slingeren dus.

Zou van dat steentje kunnen zijn. Volgende vraag: waar komt dat steentje dan vandaan? Dan moeten er toch kristallen in de urine zitten, struviet of oxalaat, steentjes ontstaan niet zomaar.
Goed idee! Nu het plastic er ligt vinden we daar ook gewoon nog steeds plasjes. Dus het wordt me wel duidelijk dat het echt wel met gezondheidsklacht te maken heeft. Wat je al zegt gladde oppervlakte is niet heel uitnodigend of fijn om op te plassen. En een koude vloer ook niet, maar hij doet het wel. Hopelijk verdwijnen de klachten als hij weer helemaal top fit is!

En wat de blaassteen/gruis betreft er zullen dan toch kristallen geweest zijn blijkbaar. Wel vreemd want we hadden het 2 weken geleden nog laten testen..

Groetjes Linda
Laatst gewijzigd door IzMi op vr 10 apr 2009, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
IzMi
3-sterren
3-sterren

Bericht door IzMi »

De uitslag van de faculteit diergeneeskunde is binnen; er zijn geen bacteriën gevonden. Zoals verwacht eigenlijk wel, er is ongeveer 4% kans dat een blaasonsteking en/of blaasproblemen door een bacterie worden veroorzaakt. Maar goed we hebben dit nu weer uit kunnen sluiten.
Tot paar dagen geleden nog steeds flinke bloederige plasjes in de gang. Plasjes worden nu minder bloederig maar hij blijft plassen op de mat (lees:plastic kleed wat er over heen ligt).

Overleg met DA gehad het is en blijft een beetje vreemd. Waarschijnlijk heeft hij last van een geïriteerde blaaswand en/of problemen met de blaaswand. Het plan is nu, als we plasjes blijven vinden, om hem (en ook z`n broertje) te castreren. En hopelijk houden de problemen daarmee dan ook op..

Wij weten `t ook niet echt meer. We voeren vers, vochtig genoeg en toch blaasproblemen. Zijn PH-waarde is uitstekend (3 weken geleden 5 en nu 6) en het moet onder de 7 zijn dus prima volgens de DA. Maar toch vond hij een blaassteen, deze moet vanzelf weer oplossen omdat `t zuurtegraad goed is. En een bloedstelling bij z`n blaas die ook vanzelf weer moet verdwijnen. Al die dingen en hij is pas 5,5 maand..

:-X

Hopelijk gaat het snel beter! Mochten jullie nog tips en/of op/aanmerkingen hebben, deze zijn welkom!
brie
5-sterren
5-sterren

Bericht door brie »

sterkte ermee!!! Ik hoop voor jullie dat castratie wat goed doet, er is al zoveel genoemd!! anders vrees ik dat je alvast wat matten in mag slaan  :-X

Plaats reactie