da adviseert castratie 5 jarig teefje

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: da adviseert castratie 5 jarig teefje

*loes*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *loes* »

Bedankt  :)
Suzanne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Suzanne »

*loes* schreef: Hoe onderken je een baarmoederonsteking?
Hoi,
In geval van Guinnie waren "afscheiding" en "abnormaal veel drinken" een aanwijzing. Daarna is mijn da gaan voelen en zij VOELDE dus de vergrootte baarmoeder. Toen was met een bloedtest vrij snel duidelijk dat het idd ging om een ontsteking. Voor alle zekerheid nog even een echo ("is het de baarmoeder dan idd...?")  en dat was dat.

Suzanne
evenstar
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door evenstar »

Hoe onderken je een baarmoederonsteking?
Bij bully een van de meiden hier begon ook met veel drinken en een vies stinkende afscheiding uit haar vulva.
De DA voelde een vergrote baarmoeder.
  Bij mij wordt het advies mede bepaald door het inteligentienivo van de eigenaar. Veel mensen zijn prima in staat een ongewenst dekking te voorkomen of een baarmoederontsteking op tijd te signaleren. Maar er zijn dus ook mensen die elk half jaar langskomen voor een morning after prik. Of laatst een eigenaar die al 2 honden had verloren aan een baarmoederontsteking en teefje nr 3 niet wilde laten castreren omdat het zo duur was. Tsja in dat soort gevallen ben ik ook procastratie hoor  want mogelijk wordt nr 3 ook niet tijdig onderkent. 
Ik ben het hier helemaal mee eens maar brengt het dan subtiel en niet zo bot als de DA van het 5 jarige teefje
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

evenstar schreef: Ik ben het hier helemaal mee eens maar brengt het dan subtiel en niet zo bot als de DA van het 5 jarige teefje
???  ???
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Aargh, net nu we op het punt staan onze Laika (op 18.9 zes maanden oud) binnenkort te laten steriliseren, kom ik dit artikel tegen. Wat te doen, wat te doen... Ons grootste probleem is dat we twee complete reuen hebben, waarvan er één helemaal mesjokke wordt als ie een loops teefje ruikt. Verder laten veel mensen hier in de buurt hun hond zonder lijn lopen, en ik zie er nogal tegenop om die allemaal van Laika d'r lijf te schoppen wanneer ik de boel aan het uitlaten ben. Ik wil ook niet meemaken dat mijn reuen met andere reuen gaan vechten in hun pogingen Laika's eer te verdedigen...

De bottom-line is denk ik, het hele topic gelezen hebbende, dat een hond net als een mens gevoelig is voor ziekten en aandoeningen, en dat het ook een kwestie van geluk is - en niet te vergeten: gezond eten! - of je hond iets krijgt of niet. Laika zal dus waarschijnlijk gewoon over een paar weken onder het mes gaan...
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

het is soms kiezen tussen 2 kwade..
vagebond
5-sterren
5-sterren

Bericht door vagebond »

Toevallig heeft een maandje terug onze teef van bijna 11jaar baarmoederontsteking gekregen, bruingele uitvloeiing, niet te missen trouwens. We hebben haar direkt laten helpen. Zij was idd niet ziek of zo. Dat wil nog niet zeggen dat ik direkt de andere 3 ook laat helpen. Trouwens eentje van 14jr en van 15 jr, dat zou nog niet eens kunnen waarschijnlijk. Ik zou wel willen dat mensen wat meer gingen lezen alvorens ze hun da zomaar geloven. Er loopt hier een stagiaire in de trimsalon die haar reu op 5 maanden heeft laten castreren. Omdat het een kruising labrador is en die zijn zo dominant(??). Zij werkt in een pension en dat gedrag zou dan voor problemen gaan zorgen. Dus alvast maar castreren. Zij vroeg de da nog of de jonge leeftijd enig gevolg voor iets zou hebben. Maar nee, hij kon echt niets bedenken :-\.
Suzanne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Suzanne »

Anne in Spanje schreef: Aargh, net nu we op het punt staan onze Laika (op 18.9 zes maanden oud) binnenkort te laten steriliseren, kom ik dit artikel tegen. Wat te doen, wat te doen... Ons grootste probleem is dat we twee complete reuen hebben, waarvan er één helemaal mesjokke wordt als ie een loops teefje ruikt. Verder laten veel mensen hier in de buurt hun hond zonder lijn lopen, en ik zie er nogal tegenop om die allemaal van Laika d'r lijf te schoppen wanneer ik de boel aan het uitlaten ben. Ik wil ook niet meemaken dat mijn reuen met andere reuen gaan vechten in hun pogingen Laika's eer te verdedigen...

De bottom-line is denk ik, het hele topic gelezen hebbende, dat een hond net als een mens gevoelig is voor ziekten en aandoeningen, en dat het ook een kwestie van geluk is - en niet te vergeten: gezond eten! - of je hond iets krijgt of niet. Laika zal dus waarschijnlijk gewoon over een paar weken onder het mes gaan...
eh... ik kan me je redenatie nog voorstellen, maar wil je dan alsjeblieft WEL wachten met deze operatie totdat het teefje geestelijk EN lichamelijk volgroeid is??  Zo heel jong lijkt me niet de bedoeling....

Suzanne
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Help? Ik heb gelezen dat je een teefje niet eerst een of twee keer loops moet laten worden als je problemen met tumoren wilt voorkomen. Daarna zou het geen zin meer hebben. (Weet even niet meer waar ik dat op internet gelezen heb, maar dat is in ieder geval het grootste probleem: op de ene site vind je aanhangers van castratie in een zo vroeg mogelijk stadium, op de volgende site raden ze juist aan te wachten.)

Het is zeker niet zo dat ik hijgend van bewondering aan de lippen van mijn dierenarts hang. Als het aan haar had gelegen, had Laika met vier maanden al een PennHip- en JPS-onderzoek ondergaan, om de eventuele kans dat ze mogelijk misschien wel hypothetisch ooit aan HD zou komen te lijden (Laika is een boxer) al bij voorbaat uit te sluiten. Ik heb me daar ook eerst even verder over geïnformeerd op internet, om uiteindelijk te besluiten het onderzoek niet te laten doen.

Maar deze is en blijft lastig...
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Dit is zo'n citaat over die tumoren, van dierenkliniek Kalverbos:" Voordelen van sterilisatie bij de teef. Als de ingreep voor de eerste loopsheid, op 6-7 maanden leeftijd, wordt uitgevoerd is de kans op de ontwikkeling van melkkliertumoren enorm verkleind. Melkkliertumoren komen tot ontwikkeling bij 25% van de teven die 4x of vaker loops zijn geweest."

Er zijn honderden sites waarin de voor- en nadelen worden uitgelegd, maar helaas is het merendeel van die sites van dierenklinieken en dierenartspraktijken, en die belichten dus maar één kant van de medaille.

Zes maanden (dus vóór de eerste loopsheid) wordt over het algemeen de gunstigste leeftijd genoemd om te steriliseren. Een optie zou zijn om Laika een maand of vier ná de eerste loopsheid te laten behandelen, dan is ze in ieder geval volgroeider dan nu. En één keertje met een loopse teef op pad is hopelijk nog te doen...
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op ma 07 sep 2009, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
choopy
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door choopy »

@Anne in Spanje

Ik heb met mijn Bordercollie teefje gewacht tot ze 9 maanden was.
Zou ze dan loops geweest zijn, dan wachten we tot 3 maanden na de loopsheid. Nog niet loops, dan ging ze met 9 maanden onder het mes.
Het laatste is gebeurt.
Ze is qua hoogte redelijk uitgegroeid en merk qua gedrag dat ze volwassen aan het worden is.
Als ze nog echt pup was geweest, had ik het ook wel even uitgesteld.

Zelf vind ik als voordeel dat ze nu nog geen last heeft gehad van haar hormonen. Hierdoor wordt ze beter geaccepteerd door mijn Alpha teef. Bij de Alpha merk ik vaak dat wanneer een hond loops geweest is voor het eerst, dan vormt het voor haar een bedreiging. Dan speelt ze niet meer met ze.
Dit heeft bij mij ook meegewogen om de jongste te laten hebben.
Verder heeft ze wat groffe mankementen en wil ik met 3 intacte reuen met haar geen risico lopen dat ze pups op de wereld zet.
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

Anne in Spanje schreef: Dit is zo'n citaat over die tumoren, van dierenkliniek Kalverbos:" Voordelen van sterilisatie bij de teef. Als de ingreep voor de eerste loopsheid, op 6-7 maanden leeftijd, wordt uitgevoerd is de kans op de ontwikkeling van melkkliertumoren enorm verkleind. Melkkliertumoren komen tot ontwikkeling bij 25% van de teven die 4x of vaker loops zijn geweest."

Er zijn honderden sites waarin de voor- en nadelen worden uitgelegd, maar helaas is het merendeel van die sites van dierenklinieken en dierenartspraktijken, en die belichten dus maar één kant van de medaille.

Zes maanden (dus vóór de eerste loopsheid) wordt over het algemeen de gunstigste leeftijd genoemd om te steriliseren. Een optie zou zijn om Laika een maand of vier ná de eerste loopsheid te laten behandelen, dan is ze in ieder geval volgroeider dan nu. En één keertje met een loopse teef op pad is hopelijk nog te doen...

Bij oudere teven is de kans op melkliertumoren inderdaad ongeveer 25%, daarvan is 50% goedaardig en 50% kwaadaardig.
Bij castratie voor de eerste loopsheid wordt die kans iets van 1% ofzo en bij elke loopsheid stijgt die kans met 3-5%. Dat houdt in dat na 5-6 loopsheden de kans op 25% zit.
De castreren na 5 loopsheden heeft geen zin voor melkkliertumoren.

Het nadeel van voor de eerste loopsheid castreren is dat het risico van de narcose wat groter is omdat lever en nieren nog niet optimaal werken, de kans op incontinentie groter is en op vulvaplooidermatitis.  Bovendien hebben de hormonen ook invloed op het geestelijk en lichamelijk volwassen worden van de teven.
Ik zou niet weten waarom je niet zo kunnen wachten tot na de eerste loopsheid.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Mijn grootste zorgen zijn inderdaad die incontinentie (begrijp ik het dus goed dat het risico daarop kleiner wordt als sterilisatie plaatsvindt ná de eerste loopsheid?) en onze twee intacte reuen (en de reuen die in het bos vrij rondlopen). Voor zwangerschap ben ik niet bang, daar zijn pilletjes voor, toch? Verder lijkt me dat die groeischijfproblematiek niet onderschat moet worden, dus dat teven langer doorgroeien als ze vroeg gesteriliseerd worden.

Ik heb naar aanleiding van de reacties hier gisteren nog eens goed nagedacht over een en ander, en ik denk dat we die eerste loopsheid maar gewoon gaan afwachten en uitzitten en Laika pas daarna laten behandelen.

Bedankt iedereen voor het meedenken.
Decibels

Bericht door Decibels »

Anne in Spanje schreef: Help? Ik heb gelezen dat je een teefje niet eerst een of twee keer loops moet laten worden als je problemen met tumoren wilt voorkomen. Daarna zou het geen zin meer hebben. (Weet even niet meer waar ik dat op internet gelezen heb, maar dat is in ieder geval het grootste probleem: op de ene site vind je aanhangers van castratie in een zo vroeg mogelijk stadium, op de volgende site raden ze juist aan te wachten.)

Het is zeker niet zo dat ik hijgend van bewondering aan de lippen van mijn dierenarts hang. Als het aan haar had gelegen, had Laika met vier maanden al een PennHip- en JPS-onderzoek ondergaan, om de eventuele kans dat ze mogelijk misschien wel hypothetisch ooit aan HD zou komen te lijden (Laika is een boxer) al bij voorbaat uit te sluiten. Ik heb me daar ook eerst even verder over geïnformeerd op internet, om uiteindelijk te besluiten het onderzoek niet te laten doen.

Maar deze is en blijft lastig...
het is echt niet zo dat élke intacte teef mamatumoren krijgt...!
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Nee, dat is ook zoiets wat een mens in zijn achterhoofd moet houden: niet alles wat kán gebeuren, gebeurt ook echt. Dat vergeet je wel eens als je site na site over "mogelijke gevolgen" van een sterilisatie leest...
Het vervelendste blijven de twee reuen. Hun vriendinnetje vier huizen verderop is momenteel loops, en ze zijn nu echt helemaal door het dolle heen als ik ze uitlaat. Ik wil niet weten hoe het er hier thuis aan toe zal gaan als Laika zover is...

Plaats reactie