Hoe gaan jullie hele pens te lijf?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Hoe gaan jullie hele pens te lijf?

pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

[quote="Fido"]
Ik ga pens helemaal niet te lijf  ::) dat laat ik mijn man doen  ;D

Maar ik kijk wel dus kan je vertellen hoe het gaat  :biggrin2:

Pens wordt aan een vleeshaak gehangen op lekkere werkhoogte. Met een vlijmscherp slagersmes wordt de pens in stukken gesneden. Tussendoor mes slijpen met aanzetstaal. Messen worden snel bot omdat het om vuile pens gaat.
Pens wordt als laatste gedaan en daarna wordt alles schoongemaakt en ontsmet.
Wij snijden de pens zelf voor verkoop bij ons in de praktijk. Het is best wel zwaar werk en daarom hoef ik dat niet te doen.
[/quote]

Kijk da's het betere werk  :D
Ik vrees alleen dat in de gemiddelde keuken geen vleeshaak is om een pens aan op te hangen en in de garage gaat dat ook al niet want die is niet zo glad van wand/vloer/plafond dat je dat even allemaal schoon kan maken/spuiten/ontsmetten ::)
Ik koop dus wel lappen, kost ietsie meer maar bespaart me ook veel tijd aan snij- en schoonmaakwerk.  ;)
Chaos
3-sterren
3-sterren

Bericht door Chaos »

Als ik een hele pens verdeel gebruik ik een schaar als 'ie ontdooit is, en een mes als 'ie half bevroren is.
Het nadeel van pens is dat er wel eens wat steentjes in kunnen zitten, slecht voor je mes, dus je mes af en toe even langs het aanzetstaal halen.
En ja, handschoenen is wel erg handig ja, anders weet je drie dagen later nog dat je pensgesneden hebt  :P
O, en bij voorkeur doen we dat soort dingen met z'n tweeën, de één maakt z'n handen vies en knipt snijd weegt enz, de ander houd de handen schoon en maakt zakjes open, zakjes dicht enz.
Nouchka
3-sterren
3-sterren

Bericht door Nouchka »

Hihi, ik weet dus al waar ik voor sta.  Véél en vies werk  :D
Bij mij zit de pens al in de vriezer.  Zal hem dus half ontdooien en dan snijden.  EN ik denk dat ik het advies van de tuintafel ga nemen.  Anders stinkt heel mijn huis.  ::)

Bedankt voor de reacties iedereen  :-*
Antonia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Antonia »

[quote="Joke I"]
Gewoon met een goed geslepen mes.
[/quote]

Hier op dezelfde manier, met een scherp mes.
Kees
2-sterren
2-sterren

Bericht door Kees »

Ik koop lappen van zo'n 2 kg: laat ik half ontdooien en knip ze in stukken met een wildschaar.

Kees.

Plaats reactie