Fido schreef:
Wat ik denk, dat is dat veel eigenaren "dingen" normaal zijn gaan vinden bij hun huisdieren wat eigenlijk niet normaal is! Maar doordat zoveel dieren het hebben is men het als normaal gaan accepteren

Sterke geur, jaarlijkse gebitsreinigingen bij de da, oorontstekingen, oogontstekingen, anaalklierproblemen, blaasgruis enz.
ja!
dat is precies mijn ervaring, als poezenmoeder dan.
het schijnt tegenwoordig helemaal normaal te zijn om je katten op blaasgruisbrok te hebben en er zijn zelfs mensen die het preventief geven :o
toestanden met de nieren hoor je ook steeds vaker.
'hij glimt zo mooi' en dan niet zien/voelen dat het geen gezonde glans is, maar gewoon een pekkige en vette vacht.
ik kijk geregeld naar fotos van de katten van andere mensen. meestal zijn dat brokkenkatten. de vachten zijn piekig en dof, of juist vettig, uitgezakte lijven, gebrek aan bespiering. en op foto's ruik je niets. de gemiddelde mens zonder katten denkt bij kattendrollen aan vreselijk stinkende plakdrollen. dit zijn dus altijd brok- en blikdrollen. nu moet ik zeggen dat sien ook niet bepaald fijn uit haar bruine oog ruikt vanwege gevoelige darmen, maar het ruikt naar roosjes in vergelijking met een standaard brokkendrol.
en andersom heb ik ook altijd een bepaald beeld gehad bij honden. ik dacht dat alle honden een uur in de wind stonken en enorme plakkende bolussen produceerden.
het schijnt dat kiki (die speelt af en toe hier voor peethond) niet altijd even fris ruikt. vergeleken met de schnauzer die ze vroeger bij een vriendinnetje hadden, ruikt kiek altijd lekker. zelfs als ze 'stinkt'.