Ik weet niets van brokjes .....

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Ik weet niets van brokjes .....

Peter79
3-sterren
3-sterren

Bericht door Peter79 »

MoniqueN schreef: Mag een pup al 1 keer per dag eten krijgen dan? Ik voer nog altijd 3 keer per dag, maar wil eigenlijk naar 2 keer per dag.(Pup van 11 maanden hier)
Onze hond is 10 maanden en staat al een maand of twee op 1 x per dag.
Ze kreeg gewoon teveel en begon te "miepen" met haar eten, toen zijn we haar minder gaan voeren.
Omdat het anders te weinig werd zijn we 1 x per dag gaan voeren.
May Linn
5-sterren
5-sterren

Bericht door May Linn »

MoniqueN schreef: Mag een pup al 1 keer per dag eten krijgen dan? Ik voer nog altijd 3 keer per dag, maar wil eigenlijk naar 2 keer per dag.(Pup van 11 maanden hier)
Jonge pups is het nog wel verstandig de portie's op te delen.
Een pup van 11maanden, kan prima al 2x per dag eten.
Ik voer hier nu 2x per dag meestal.
Maar vroeger ook 1x, met maand of 10 ging dan naar 1x voeren.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Fido schreef: Wat ik denk, dat is dat veel eigenaren "dingen" normaal zijn gaan vinden bij hun huisdieren wat eigenlijk niet normaal is! Maar doordat zoveel dieren het hebben is men het als normaal gaan accepteren  :-\
Sterke geur, jaarlijkse gebitsreinigingen bij de da, oorontstekingen, oogontstekingen, anaalklierproblemen, blaasgruis enz.
ja!
dat is precies mijn ervaring, als poezenmoeder dan.

het schijnt tegenwoordig helemaal normaal te zijn om je katten op blaasgruisbrok te hebben en er zijn zelfs mensen die het preventief geven  :o
toestanden met de nieren hoor je ook steeds vaker.
'hij glimt zo mooi' en dan niet zien/voelen dat het geen gezonde glans is, maar gewoon een pekkige en vette vacht.

ik kijk geregeld naar fotos van de katten van andere mensen. meestal zijn dat brokkenkatten. de vachten zijn piekig en dof, of juist vettig, uitgezakte lijven, gebrek aan bespiering. en op foto's ruik je niets. de gemiddelde mens zonder katten denkt bij kattendrollen aan vreselijk stinkende plakdrollen. dit zijn dus altijd brok- en blikdrollen. nu moet ik zeggen dat sien ook niet bepaald fijn uit haar bruine oog ruikt vanwege gevoelige darmen, maar het ruikt naar roosjes in vergelijking met een standaard brokkendrol.

en andersom heb ik ook altijd een bepaald beeld gehad bij honden. ik dacht dat alle honden een uur in de wind stonken en enorme plakkende bolussen produceerden.
het schijnt dat kiki (die speelt af en toe hier voor peethond) niet altijd even fris ruikt. vergeleken met de schnauzer die ze vroeger bij een vriendinnetje hadden, ruikt kiek altijd lekker. zelfs als ze 'stinkt'.
evds
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door evds »

Ik begin met een pup (8wk) met twee keer per dag. s'ochtends kvv hapje en s'avond barf met de andere honden mee. Ze krijgen dan beste een flinke hoeveelheid, wat ze op kunnen zeg maar.  Zodra er minder enthousiasme is voor de ochtend hap. Beetje staan prutsen of zo. Vervalt ie. Bij Tynn was dat al met een paar weken dus toen ze een maand of 3 was.
Nyncke

Bericht door Nyncke »

Ja, dat vraag ik mij ook af, Barrik is nu bijna 7 maanden maar ik geef hem nu een tijdje 2 ( soms 3x) per dag te eten. Die 3x echt alleen als hij veel gedaan heeft, zoals afgelopen zondag en ook nog eens met die regen erbij...hebben we allemaal behoefte aan wat extra's.

Maar eigenlijk wil ik hem op 1x zetten maar dat wordt me afgeraden.
May Linn
5-sterren
5-sterren

Bericht door May Linn »

Nyncke schreef: Ja, dat vraag ik mij ook af, Barrik is nu bijna 7 maanden maar ik geef hem nu een tijdje 2 ( soms 3x) per dag te eten. Die 3x echt alleen als hij veel gedaan heeft, zoals afgelopen zondag en ook nog eens met die regen erbij...hebben we allemaal behoefte aan wat extra's.

Maar eigenlijk wil ik hem op 1x zetten maar dat wordt me afgeraden.
Hoezo wordt dat afgeraden?
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

Pups van grote rassen groeien wat langer door en moet je iets minder snel op minder maaltijden zetten. Umai is niet zo groot (13 kg) en krijgt sinds kort 1 maaltijd per dag. Ook om haar wat rustiger te krijgen. Na een grote maaltijd slaapt ze altijd even. Ze eet best veel, ongeveer evenveel als de dames herders die niet zoveel bewegen. En soms krijgt ze nog een extra maaltijd omdat ze wel snel dun wordt.
Huub is altijd verbaasd over hoeveel ze wegkrijgt, maar ze is niks te dik.
Dian
5-sterren
5-sterren

Bericht door Dian »

Hitam schreef: Pups van grote rassen groeien wat langer door en moet je iets minder snel op minder maaltijden zetten. Umai is niet zo groot (13 kg) en krijgt sinds kort 1 maaltijd per dag. Ook om haar wat rustiger te krijgen. Na een grote maaltijd slaapt ze altijd even. Ze eet best veel, ongeveer evenveel als de dames herders die niet zoveel bewegen. En soms krijgt ze nog een extra maaltijd omdat ze wel snel dun wordt.
Huub is altijd verbaasd over hoeveel ze wegkrijgt, maar ze is niks te dik.
nee, maar die tante rent het er ook echt wel af heb ik zondag gezien ;)
Nyncke

Bericht door Nyncke »

May Linn schreef: Hoezo wordt dat afgeraden?
Omdat hij een enorme honger heeft.

Mijn idee is, als hij 1x per dag een goede maaltijd heeft en zijn honger gestild is dan wordt hij wat relaxter mbt eten. Nu hij 2 of soms 3 x eten krijgt heeft hij altijd rammelende honger.

Maar, van friese stabij forum mn de fokkers raden het juist af, juist omdat hij zo'n honger heeft, dan is het beter verdeeld.

Hij weegt nu zo'n kleine 20 kilo en is 7 maanden.

En ik weet gewoon niet of ik goed aan doe om hem in 1x 600-700 gram voer te geven.
May Linn
5-sterren
5-sterren

Bericht door May Linn »

Van kleine beetjes wordt een hond vaak meer hongerig is mijn idee.
Beetje net als jezelf maar 1 snoepje neemt, dan heb je daarna zin in meer  :biggrin2:
Maar als je gewoon een maaltijd eet heb je een hele tijd geen honger gevoel.
Nu is het miss niet te vergelijken met mensen, maar naar 1 grotere maaltijd zijn ze wel meer voldaan dan na een kleinere.
Waarom niet gewoon proberen?
Wat is het argument om hem niet 1x te voeren? met 7maanden en 20kg (dan is al aardig eind op weg kwa groeien)
bedaan
3-sterren
3-sterren

Bericht door bedaan »

Bedan is met ongeveer 6 maanden overgegaan naar 1 keer per dag. Hij begon 's morgens te mutsen met zijn eten en liet de helft liggen. Hij krijgt nu 1 maaltijd van ongeveer 800 gram per dag en weegt 21 kilo. Hij doet het hier goed op. Soms heel hij geluk en krijgt hij 's morgens een boterham, vind hij heerlijk.
Nyncke

Bericht door Nyncke »

Op welk moment van de dag voeren jullie, als je 1x voert?

Zo laat mogelijk?
May Linn
5-sterren
5-sterren

Bericht door May Linn »

Als ik 1x voer dan meestal s'avonds na het trainen. of bij niet trainen in de avond. net na of voor het laatste uitlaatrondje.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik lees in dit topic een paar keer dat honden erg mager zijn op zelf samengestelde rauwe/verse voeding. Ik wilde daar even op inhaken. Bij honden die nog maar kort geleden over zijn geschakeld is dat een "bekend" fenomeen. Het heeft vooral te maken met de overschakeling van zeer koolhydraatrijke voeding naar zeer koolhydraat-arme voeding. Die omschakeling heeft tijd nodig. De hond moet zijn energie uit vetten en eiwitten gaan halen en die zijn minder snel beschikbaar dan luie snelle koolhydraten. Geef het vooral tijd. En voer vooral of meer of vetter. Dus in plaats van kip meer eend (of gans) en in plaats van rund meer lam/geit. Dus vette diersoorten. Maar verder denk ik dat een hond beter wat te mager kan zijn dan te vet.... En ik zie meer vette honden dan magere/normale honden. En het zijn vaak de mensen met dikke honden die jou magere hond te mager vinden. Maar zolang een hond energie heeft en gezond is en er mooi uit ziet: ben je simpelweg beter af met je "magere model".

Honden kun je vanaf een maand of 7 tot 12 overzetten naar 1 maaltijd per dag. Zelf zou ik bij honden van grote rassen wat langer wachten (en dus niet bij 7 maanden gelijk naar 1 maaltijd gaan). Maar je kunt bijvoorbeeld best 1 keer per dag een grotere maaltijd geven en 1 keer per dag een kleinere.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 05 aug 2009, 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

Nyncke schreef:
Hij weegt nu zo'n kleine 20 kilo en is 7 maanden.

En ik weet gewoon niet of ik goed aan doe om hem in 1x 600-700 gram voer te geven.
Umai weegt nu 13 kg en eet rustig 500 gram weg in een maaltijd. Zij is nu ook 7 maanden. Dus dat moet best kunnen. Ik durf Umai niet te laten eten tot ze zelf stopt, dat doet ze niet, denk ik.

Plaats reactie