trematode? worm

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: trematode? worm

*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

lisa-v schreef: ik heb de da nog niet gesproken, maar heb zelf de stoute schoenen aangetrokken en het lab in utrecht gebeld.
ik heb daar gehoord dat het idd om een trematode gaat. ik wilde dus weten welke? er zijn er meerdere 1 ergere (leverbot) en iets minder erge. de eitjes die gevonden zijn, zijn verder niet typeerbaar!! ik weet dus nog niks. ik vraag aan die vrouw: wat moet ik dan nu?
zegt ze laat je da maar met die van ons bellen. ik ben dus niks verder.

bedankt voor je uitleg! puck eet veel gras, dus dat kan goed.
O het zijn eitjes van een trematode. Waren het er veel?
Ja dat kan dus heel goed dat ze gras heeft gegeten met eitjes er in. De eitjes passeren het maagdarmkanaal en worden weer uitgepoept. Loop je veel in vochtige weilanden met veel slootjes?
Ik lees net trouwens dat hazen ook besmet kunnen zijn met leverbot. Zou natuurlijk ook nog via de voeding kunnen, opname van eitjes.
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Maar gezien het feit dat ze de eitjes niet kunnen determineren, zou ik denken dat het niet om leverbot gaat.
Ik lees net wel dat er in het buitenland een aantal trematoden voorkomen die in de darm van honden leven.
Fourteen of 30 stray dogs examined from Ismailia City, Egypt were infected with one or more species of intestinal trematodes, including Mesostephanus appendiculatus, Mesostephanus milvi, Mesostephanus fajardensis, Echinochasmus liliputanus, Heterophyes dispar, and Pygidiopsis genata.
http://www.jstor.org/pss/3276232

ik speur nog even verder....
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

lisa-v
3-sterren
3-sterren

Bericht door lisa-v »

nou ik word er nou  niet echt heel vrolijk van als ik het zo lees. ik heb wel gezien dat waar het mee behandeld kan worden dat bestanddeel in de milbemax zit. ik heb niet gewandeld in vochtige weilanden. wat ik wel heb gedaan is puck van de zomer ergens laten zwemmen waar ze zwemmersjeuk hadden veroorzaakt door slakken!!! als ik dan lees dat slakken dit kunnen overdragen dan gaan mijn alarmbellen rinkelen.
ook laat ik puck in een bos waar van die koeien los lopen en ontlasting ligt. dat zou het ook kunnen zijn natuurlijk.
ik denk dat we even moeten afwachten wat de milbemax gaat doen, want verder zit er volgens mij niks anders op.

bedankt voor de link en het zoeken!
Laatst gewijzigd door lisa-v op di 10 nov 2009, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Sanyo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sanyo »

Jeetje, zeg! Als je dat leest wordt je inderdaad niet vrolijk.....
Ik zou ook de Milbemax geven en daarna de ontlasting weer laten controleren.
Hopelijk gaat het werken :-*
lisa-v
3-sterren
3-sterren

Bericht door lisa-v »

gelukkig is ze verder helemaal niet ziek nu. ze speelt rent en lijkt nergens last van te hebben.. enige wat ze doet is haar buikje intrekken als ik hem aanraak, maar dat kan ook door de milbemax komen. denk ik!?

Plaats reactie