Koud eten.

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Re: Koud eten.

Yada
3-sterren
3-sterren

Bericht door Yada »

Vlees ontdooien
Laat ingevroren vlees niet ontdooien op het aanrecht, de verwarming of in warm water, maar leg het afgedekt op een bord of schaal in de koelkast. In de koelkast krijgen de meeste bacteriën namelijk geen kans
Dat is het advies wat voor menselijk vlees geld. Denk dat voor hondenvlees hetzelfde geld
K&D
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door K&D »

Hier eten ze het ook vaak koud. Een mensenmaag werkt anders dan een hondenmaag, dus ik heb me er nooit druk over gemaakt. De dames trouwens ook niet.... 8)

Ze hebben er geen last van in die zin dat ze overgeven oid als ze erg koud eten. Soms is de kern van een brok penslappen nog wat frozen....ze eten het net zo smakelijk op... ::)
Yada
3-sterren
3-sterren

Bericht door Yada »

[quote="K&D"]
Hier eten ze het ook vaak koud. Een mensenmaag werkt anders dan een hondenmaag, dus ik heb me er nooit druk over gemaakt. De dames trouwens ook niet.... 8)

Ze hebben er geen last van in die zin dat ze overgeven oid als ze erg koud eten. Soms is de kern van een brok penslappen nog wat frozen....ze eten het net zo smakelijk op... ::)
[/quote]

Over de smaak valt niet te twisten nee  ;D

Maar ik vind het belangrijk dat alle voedingstoffen optimaal worden opgenomen omdat ik ook hard met mn hond wil gaan trainen.
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

[quote="Yada"]
Dat is het advies wat voor menselijk vlees geld. Denk dat voor hondenvlees hetzelfde geld
[/quote]
nee hoor, zelf overrijp vlees wordt graag gegeten en daar krijgen ze niks van in tegenstelling tot de mens..
moniqueo
4-sterren
4-sterren

Bericht door moniqueo »

Hier wordt het ook altijd zo uit de ijskast gegeten,er wordt niet geklaagd,ze zijn vrolijk en energiek anders hadden het
allang slappe vodden moeten zijn met al die kvv uit de koelkast,ze krijgen niet anders.  :)
MoniqueAppels
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door MoniqueAppels »

Hier eten ze zowel overrijp als nog (half)bevroren vlees. Maakt allemaal niets uit :D
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

[quote="Yada"]
En hoe doe je dit, want carnibest zelf adviseerde me om het niet langer dan 15 minuten buiten de koelkast te zetten.
[/quote]

Ja ja, dat is het "we zijn zo bang voor salmonella claims aan ons broek" advies. Ik zet 's morgens het eten op het aanrecht (maak het klaar) en dan krijgen ze het ergens in de middag. Niet dat de meeste honden niet tegen koud kunnen hoor. De meeste kunnen dat prima. De mijne hebben het echter liever op kamer temp.
koffie
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door koffie »

Misschien word ik nu uitgescholden, maar mijn herder eet ook niet graag iets dat te koud of te warm is. Als zijn voer nog te koud is dan leg ik het 20 seconden in de magnetron, kneed het een beetje om zeker te zijn dat alles lekker is (geen hete of koude stukjes) en geef het hem. Hij kijkt pas weer op als zijn bak helemaal leeg is!
Ben zelf nog maar net overgestapt op Carnibest omdat hij zo'n moeilijke eter was en de resultaten zijn verbluffend!
Ik wens je veel succes!
Yada
3-sterren
3-sterren

Bericht door Yada »

[quote="Rovanna"]
Hier eten ze zowel overrijp als nog (half)bevroren vlees. Maakt allemaal niets uit :D
[/quote]

Ik zou het heel graag van je aannemen hoor maar ik blijf graag nog even sceptisch  :biggrin2:

Het is namelijk moeilijk te zien of de voedingstoffen beter of minder benut worden van de buitenkant. T kan zijn dat het veel sneller verwerkt wordt en minder goed verteerd. Ben best benieuwd of daar een wetenschappelijk onderbouwde theorie over is.
Yada
3-sterren
3-sterren

Bericht door Yada »

[quote="koffie"]
Misschien word ik nu uitgescholden, maar mijn herder eet ook niet graag iets dat te koud of te warm is. Als zijn voer nog te koud is dan leg ik het 20 seconden in de magnetron, kneed het een beetje om zeker te zijn dat alles lekker is (geen hete of koude stukjes) en geef het hem. Hij kijkt pas weer op als zijn bak helemaal leeg is!
Ben zelf nog maar net overgestapt op Carnibest omdat hij zo'n moeilijke eter was en de resultaten zijn verbluffend!
Ik wens je veel succes!
[/quote]

Zeker niet uitgescholden maar ik kan je het wel ten zeerste afraden omdat je daarmee de kwaliteit van vlees verpest  ::)
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

in de magnetron zou ik het zeker niet doen...
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

[quote="koffie"]
Ik wens je veel succes!
[/quote]

Tuurlijk, doen we hier normaal gesproken altijd :biggrin2:

Jouw hond mag best persoonlijke voorkeur hebben en jij bent een fijne hondenbaas als je 'm daarin tegemoet komt, hoewel ik ook liever zie dat je daarvoor niet de tron gebruikt.  Maar an sich is het niet "slecht" om voer te geven wat niet precies op kamer/hondtemperatuur is. Bevroren of zo warm dat de damp ervan af slaat vind ik ook geen aanrader.
koffie
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door koffie »

[quote="vanaalst"]
in de magnetron zou ik het zeker niet doen...
[/quote]
Wil best aannemen dat het geen goed idee is, maar wat is hiervoor dan de rede? Een paar seconden in de magnetron, hoe verpest dat het voer? Het wordt er niet door gekookt, het wordt alleen lauw i..p.v. koud....
Ik heb gelezen wat Hans Ulrich Hertel vertelt over deze stralingen en dat klinkt niet goed. Zelf gebruik ik de magnetron alleen om iets op te warmen. Verder kook ik altijd op de ouderwetse manier. Zou alleen opwarmen ook schadelijk zijn?
Yada
3-sterren
3-sterren

Bericht door Yada »

"Vanzelfsprekend mag u dit versvleesvoer niet ontdooien en/of opwarmen in de magnetron, daar dan alle bacteriën kapot worden "gestraald" en die hebben we juist zo hard nodig voor de wederopbouw van de darmflora.."
MoniqueAppels
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door MoniqueAppels »

Ik begrijp eerlijk gezegd de discussie nu niet meer zo.
Waarom moeilijk doen? Neem een voorbeeld aan mij ;): 's morgens krijgen mijn honden hun eten. Terwijl ze dat opeten haal ik eten voor de avond uit de vriezer, zet dat ik de bakken (ik heb dus vier bakken met twee honden) en zet die bovenop mijn keukenkastjes. Dezelfde avond is het ontdooid en zet ik die bakken voor hun snufferd en haal de lege bakken van de ochtend weg en vul deze weer met eten voor de volgende morgen. Simpeler kan niet (ofschoon de uitleg redelijk ingewikkeld wordt gemaakt merk ik nu :P).

Plaats reactie