Hoeveelheid per maaltijd

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Hoeveelheid per maaltijd

-Saskia-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Saskia- »

stephany schreef: Ja die 2 kilo is maar tijdelijk. Hij moet wat aankomen, dus wanneer hij op het goeie gewicht is krijgt hij een kilo a 1500 gram Dit krijgt hij wel in 1x. Ik geef hem de 2 kilo inderdaad nu verdeeld over 2 maaltijden.

Maar een hond moet toch makkelijk 2 kilo in 1 keer kunnen eten, of zelfs meer?
Moet best kunnen, maar ik zou -zeker als het tijdelijk is- de 2 kg toch verdelen over 2 maaltijden.
Hier eten de meiden allemaal een kg per dag, dat kan prima in één maaltijd. Maar goed, die wegen dan ook een kg of 50 per stuk.  ;)
*Marga*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Marga* »

Donder van 14.5 kilo krijgt ongeveer 230
Rocky van 12.5 kilo krijgt 270
Hertog
3-sterren
3-sterren

Bericht door Hertog »

In een boekje gelezen dat een wolvenmaag 10 kilo vlees  :o kan hebben. Moeten die 2 kilootjes van het hondje toch kunnen.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

DIe van mij eten ook maar 1x per dag.
De lichtste van het stel weegt 11 kg, eet normaal zo'n 450 gram per dag. Maar soms krijgt hij een hele kip van 1 kg. Dan heeft hij een zichtbaar vol buikje maar dat deert hem niet in het minst.  Hij gaat rustig nog stoeien met de anderen voor hij gaat slapen.
De andere twee, 15 en 16,5 kg zwaar, eten normaal 600-700 gram per dag in één maaltijd. En soms krijgen ze ook meer dan een kilo. Aan hen zie je het niet af dat ze net 1 kg binnen hebben en ze zouden nog wel zo'n maaltijd weg kunnen. En het zijn dus niet bepaald zwaargewichten!
spickenstef
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door spickenstef »

spickel krijgt hier 500 gr per dag in een keer . Een keer per week krijgt hij de dubbele portie dus 1000 gr en dan krijgt ze de dag erna niets . Dit doe ik dat ze dan minder komt zagen voor eten en dat ze eens haar darmen volledig kan zuiveren
Deesje
5-sterren
5-sterren

Bericht door Deesje »

in mijn zoektocht naar hoeveelheden die honden veilig eten kunnen ben ik ooit bij de regel uitgekomen dat wolven rond 10(-15)% van hun lichaamsgewicht kunnen eten en honden 5-7% max..  of dit een regel van morgen eliasen was of dat ik het ergens anders heb gevonden kan ik nu even niet zien..

hier vasten we zo;n 3 dagen per week en tuwi krijgt met zijn 29 kg normaal voor een vastendag 2 kg en soms nog meer zonder problemen.. hij heeft dan een dikke buik maar hier wordt enkel geslapen na het eten.

alleen bij pens let ik altijd op omdat er dan heeeeel veel vocht naar binnen gaat en dat er meestal sneller uit moet dan de tijd tussen eten en naar buiten gaan.. verder geen problemen hiermee..

dus voor een hond van nog een maatje groter zou ik me zeker om 2 kg niet druk maken..
Benjy en Misty
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Benjy en Misty »

Benjy, 31 kilo, krijgt 2x daags eten. Hij krijgt 's morgens 200 gram en 's avonds 400 gram. Ik moet er misschien wel bij vertellen dat Benjy een werkhond is en voor hem lijkt het me niet prettig om de hele dag te werken op een nuchtere maag. Ook hier na het eten rust.
Deesje
5-sterren
5-sterren

Bericht door Deesje »

misschien moet je met benji eens proberen 1 keer per dag te voeren... honden hebben toch een iets ander gevoel dan mensen en hebben niet zo snel een leeg gevoel, ook niet als ze moeten werken..(een wolf die in de winterperiode honger heeft moet ook eerst zijn konijn of wat dan ook nog vangen, ook als hij al dagen niet gegeten heeft)

ik ken iemand met duitse herders die daar flink mee werkt en die is ook over gestapt op een keer per dag voeren en wil nu niet anders meer..

ik merk zelf bij mijn oudste hond dat zijn lichaam veel 'stabieler' is met 1 keer per dag eten en daarbij regelmatig vasten.. toen onze pup erbij kwam hebben ik ze kort allebei 2 keer per dag gevoerd, mijn oudste hond weegt 20 kg en werd met 300 gr per dag eten zwaarder.. terwijl nu krijgt ie 1 kg per 2 dagen en blijft ie 19 kg constant.. hij is er psychisch veel makkelijker onder, en ook zijn ontlastingspatroon is weer voorspelbaar..

als er eten binnenkomt moet toch het lichaam aan de slag met de vertering, of het nu een beetje is of veel, twee keer per dag vertering (=herstelfuncties - in het autonome zenuwstelsel) geeft minder ruimte voor activiteit..
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Deesje schreef: in mijn zoektocht naar hoeveelheden die honden veilig eten kunnen ben ik ooit bij de regel uitgekomen dat wolven rond 10(-15)% van hun lichaamsgewicht kunnen eten en honden 5-7% max..  of dit een regel van morgen eliasen was of dat ik het ergens anders heb gevonden kan ik nu even niet zien..
Als Armagnac een hele kip eet van een kilo plus nog wat orgaanvlees erbij, is dat zo'n 10% van zijn gewicht. Hij had nog wel meer gelust! en hij is niet zo vol dat hij dan maar gelijk gaat liggen slapen. Normaal eet hij 4%, met deze koude dagen krijgt hij al dagelijks 6% want anders verandert hij zelf in een karkas  :-X Het lijkt mij dat die 5-7% natte vingerwerk is, en dat het heel erg afhankelijk is van de hond wat ze maximaal aankunnen. 
Deesje
5-sterren
5-sterren

Bericht door Deesje »

het is waarschijnlijk inderdaad wat gokwerk... mijn jongste van 28 kg krijgt ook wel eens 7% van zijn lichaamsgewicht maar moet zeggen dat ie dan wel aardig vol zit..

heeft natuurlijk ook weer met de verhouding inhoud - oppervlak te maken, hoe kleiner de hond hoe meer energie hij verbruikt om zijn lichaamstemp op peil te houden dus ik kan me voorstellen dat de kleinere honden nog hoger zouden kunnen zitten...
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Tara van 20 kilo heeft ooit ruim 3 kilo barf naar binnen gewerkt  :P ze wilde nog wel meer maar dat mocht niet van mij  ::) Nou heeft zij een maag als een ijzeren pot, die heeft in d'r bijna 13 jaar misschien 3x gekotst en nooit ergens last van. Ik zou het niet weer doen, zoveel voeren, het was een experiment om te zien of zij uit zichzelf zou stoppen, nou, niet bij 3 kilo dus ...
Overigens kunnen wolven zelfs wel tot 20% van hun lichaamsgewicht in 1x naar binnen stouwen maar vaak lozen ze dan weer een deel in een cache voor later.

Honden kunnen veel beter dan mensen hun bloedsuikergehalte op peil houden. Wat wij krijgen na een tijd niet eten, bibberhandjes en -knietjes en algehele slapte, door te laag bloedsuikergehalte, daar hebben honden geen last van. Die presteren iha het beste op een lege maag. Ze kunnen ook zonder problemen een aantal dagen niet eten en dan interen op hun vetvoorraad. Versgevoerde honden hebben daar een duidelijk voordeel omdat ze al een vetstofwisseling hebben; als je als mens koolhydraten eet en dan een tijd niks moet je eerst overschakelen op een vetstofwisseling en da's een vervelend proces  :-X

Plaats reactie