In het boek van Marcel Nijland schrijft hij ook over fietsen, wanneer en hoe etc. Heb het hier niet maar je zou het eens in de bibliotheek kunnen inkijken. Voor zover ik me herinner schrijft hij ook dat je met een maand of 9 prima kunt beginnen met oefenen.
1 jaar te jong voor fietsen?
Moderator: Lizzy
-
Mevroi Kruim
- 5-sterren

Re: 1 jaar te jong voor fietsen?
Vanaf een jaar kan zeker, en eerder ook al idd mits je maat kunt houden. Hangt ook af van het formaat van je hond, met bv een berner zou ik zeker niet voor 1 jaar beginnen (maar daar zou ik misschien helemaal niet mee fietsen, althans de exemplaren die ik tegenwoordig tegenkom
)
In het boek van Marcel Nijland schrijft hij ook over fietsen, wanneer en hoe etc. Heb het hier niet maar je zou het eens in de bibliotheek kunnen inkijken. Voor zover ik me herinner schrijft hij ook dat je met een maand of 9 prima kunt beginnen met oefenen.
-
Sella
ik ben op advies van een orthopeed met mijn hond langzaam aan gaan fietsen toen hij nog maar 6 maanden was. hij moest leren recht stappen en focussen en alleen naast de fiets met een sukkeldrafje een rondje om de wijk is 600 meter.
Dat om de 2 dagen tot hij dat normaal kon stappen naast de fiets en toen iedere week opgevoerd qua tempo tot hij normaal draf kon lopen en toen zijn we gaan uitbreiden.
Ik fiets ook altijd een normaal tempo dat hij stapt(hij is erg lang van lijf)
Mijn vorige hond kon ik op haar top een km of 15 fietsen in de winter.
Diego kan dat niet naast de fiets. Lopen wel maar hij doet iets naast de fiets met zijn geest dat hij helemaal afgedraaid is na 2 km en we fietsen niet hard.
Dat om de 2 dagen tot hij dat normaal kon stappen naast de fiets en toen iedere week opgevoerd qua tempo tot hij normaal draf kon lopen en toen zijn we gaan uitbreiden.
Ik fiets ook altijd een normaal tempo dat hij stapt(hij is erg lang van lijf)
Mijn vorige hond kon ik op haar top een km of 15 fietsen in de winter.
Diego kan dat niet naast de fiets. Lopen wel maar hij doet iets naast de fiets met zijn geest dat hij helemaal afgedraaid is na 2 km en we fietsen niet hard.
Ik heb ook twee belgen en ben ook rond het jaar met ze gaan fietsen dus geen probleem zeker niet omdat je maar een klein rondje maakt en het dus rustig aan op bouwt. Gewoon lekker zo doorgaan 
-
Robert & Mirjan
- 3-sterren

Net weer lekker wezen fietsen
Not dus kom je van die randdebielen tegen die als je een hond iets aan het leren bent, de hond gaan lopen roepen want oooooh wat doet het baasje doet ie jou moe maken ooooh kom maar hier?? ??
Ik fl*kker bijna van de fiets, de hond krijgt op zijn kop + bijna tussen de spaken en die mensen
En dan nog hebben ze gelijk denken ze.
Maar ik laat me dus niet tegen houden en ga lekker door, zeker nu ik weet dat het geen kwaad kan, wel neem ik voortaan een stok mee krijgen die randdebielen hem meteen in hun nek als ze er zich nog een keer mee bemoeien.
Maar verder doet ze het echt goed naast de fiets moet ze wel afremmen af entoe, ze wil te hard namelijk maar dat komt wel goed.
En jullie iig bedankt voor jullie ervaringen.
Ik fl*kker bijna van de fiets, de hond krijgt op zijn kop + bijna tussen de spaken en die mensen
En dan nog hebben ze gelijk denken ze.
Maar ik laat me dus niet tegen houden en ga lekker door, zeker nu ik weet dat het geen kwaad kan, wel neem ik voortaan een stok mee krijgen die randdebielen hem meteen in hun nek als ze er zich nog een keer mee bemoeien.
Maar verder doet ze het echt goed naast de fiets moet ze wel afremmen af entoe, ze wil te hard namelijk maar dat komt wel goed.
En jullie iig bedankt voor jullie ervaringen.
Hier ook hoor !
Mijn eerste Border Collie brak letterlijk de tent af ! Ze was toen ook een maand of 7 denk ik.
Ze ging keihard rondjes rennen overal op en af rennen. en toen ben ik ook naar de dierenarts geweest omdat ik me realiseerde dat dat gekke gedrag funest was voor haar gewrichten (springen en draaien ).
Met Abby ben ik dus ook al vrij vroeg gaan fietsen en heb er zelf een goed gevoel bij (denk 9 maanden).
Het is wel belangrijk om het rustig op te bouwen, goed op de temperatuur letten (ook op de temperatuur van bv het asfalt waar ze op loopt). Mooi in draf houden en eigenlijk stoppen voor ze echt moe is, anders ben je te ver gegaan (dus niet pushen of doorzetten/ of met stem aanmoedigen als ze moe is, dan gewoon afstappen en verder lopen). Verder is het goed om de dag erna wat rustig aan te doen, zodat het lichaam zich kan herstellen.
Mijn Borders lopen regelmatig 5-6 km. Maar de eerste keer dat ik met fietscomputer ging fietsen had ik m verkeerd ingesteld... waardoor ik bij thuiskomst erachter kwam dat we 16 km hadden gemaakt... Tja, ze waren ook wel wat moe... maar zeker niet kapot. Dan hebben ze daarna ook 2 dagen rust hoor
Maar ik kijk wel uit om "elke dag" te gaan fietsen. Want dan gaan ze het TE veel verwachten en krijg je problemen als je een keer niet kan. Nu vinden ze een rondje van 5-6 km lekker. Maar zou ik het elke dag doen is het voor hun "gewoon" en niet extra. Dus ik probeer het veel af te wisselen.
Mijn eerste Border Collie brak letterlijk de tent af ! Ze was toen ook een maand of 7 denk ik.
Ze ging keihard rondjes rennen overal op en af rennen. en toen ben ik ook naar de dierenarts geweest omdat ik me realiseerde dat dat gekke gedrag funest was voor haar gewrichten (springen en draaien ).
Met Abby ben ik dus ook al vrij vroeg gaan fietsen en heb er zelf een goed gevoel bij (denk 9 maanden).
Het is wel belangrijk om het rustig op te bouwen, goed op de temperatuur letten (ook op de temperatuur van bv het asfalt waar ze op loopt). Mooi in draf houden en eigenlijk stoppen voor ze echt moe is, anders ben je te ver gegaan (dus niet pushen of doorzetten/ of met stem aanmoedigen als ze moe is, dan gewoon afstappen en verder lopen). Verder is het goed om de dag erna wat rustig aan te doen, zodat het lichaam zich kan herstellen.
Mijn Borders lopen regelmatig 5-6 km. Maar de eerste keer dat ik met fietscomputer ging fietsen had ik m verkeerd ingesteld... waardoor ik bij thuiskomst erachter kwam dat we 16 km hadden gemaakt... Tja, ze waren ook wel wat moe... maar zeker niet kapot. Dan hebben ze daarna ook 2 dagen rust hoor
Maar ik kijk wel uit om "elke dag" te gaan fietsen. Want dan gaan ze het TE veel verwachten en krijg je problemen als je een keer niet kan. Nu vinden ze een rondje van 5-6 km lekker. Maar zou ik het elke dag doen is het voor hun "gewoon" en niet extra. Dus ik probeer het veel af te wisselen.
Robert & Mirjan schreef: Net weer lekker wezen fietsenNot dus kom je van die randdebielen tegen die als je een hond iets aan het leren bent, de hond gaan lopen roepen want oooooh wat doet het baasje doet ie jou moe maken ooooh kom maar hier?? ??
Ik heb didot al heel jong laten wennen aan het naast de fiets wandelen. De bijbehorenende commando's ook leren en niet trekken (das nog wel eens moeilijk) En dan soms een héél kort stukje laten draven.
Daarna niet meer gedaan tot hij bijna een jaar was en toen heel rustig opbouwen beginnen met een paar minuten en dan steeds ietsje langer (verdeeld over 3 keer per week) Bij mij lopen ze ook hele stukken in het gras, op commando mogen ze daar dan wel in galop, de rest moet dravend.
Daarna niet meer gedaan tot hij bijna een jaar was en toen heel rustig opbouwen beginnen met een paar minuten en dan steeds ietsje langer (verdeeld over 3 keer per week) Bij mij lopen ze ook hele stukken in het gras, op commando mogen ze daar dan wel in galop, de rest moet dravend.
-
Robert & Mirjan
- 3-sterren

Ik hou nu mijn hart al vast als straks die kleine geboren is. Ik ben namelijk vrij rechtlijnig en als ik met mijn neefjes al ergens loop en ze mogen iets niet krijg ik al commentaar. Dus dat word nog wat met die mensen die niets anders om handen hebben dan op andere te letten.Rosalie schreef:Ben ooit uitgemaakt voor dierenmishandelaar
![]()
Draftrainig is ook heel erg goed voor een sterke rug. En met een jaar rustig beginnen is prima. Eigenlijk is 5 minuten fietsen genoeg om spieren op te bouwen. Met Umai fiets ik ook kleine rondjes, hooguit 10 minuutjes.
Het is niet bedoeld om haar moe te maken maar om haar spieren te trainen. Ze is zo wild dat ik altijd een beetje bang ben voor haar rug.
Het is niet bedoeld om haar moe te maken maar om haar spieren te trainen. Ze is zo wild dat ik altijd een beetje bang ben voor haar rug.
-
Robert & Mirjan
- 3-sterren

Weer wat geleerd en weer een bijkomend voordeel.Hitam schreef: Draftrainig is ook heel erg goed voor een sterke rug. En met een jaar rustig beginnen is prima. Eigenlijk is 5 minuten fietsen genoeg om spieren op te bouwen. Met Umai fiets ik ook kleine rondjes, hooguit 10 minuutjes.