Diarree die maar niet wil stoppen; door sperziebonen???
Moderator: Lizzy
Re: Diarree die maar niet wil stoppen; door sperziebonen???
Bedankt voor jullie reacties. Er was echt helemaal niks aan zijn dieet veranderd! Gestopt met de boontjes en zalm-olie inmiddels en nadat we zaterdagochtend nog echt vla-ontlasting hadden is er daarna niks meer uit gekomen, gisteren ook nog niks, en vanochtend kregen we eerst een mooie drol, en 5 meter verder weer vla. Pffff. Even kijken hoe dit zich weer ontwikkeld...
Sinds het weglaten van de bonen zoekt hij wel weer heel erg naar gras. We hadden gisteren jachttraining en stonden ik een kaal maisveld, met allemaal van dat sprietgras er tussen. Het lijkt dan wel een koe... Dus met het schrappen van de boontjes is hij wel weer op zoek naar vezels op een andere manier... Dus hij 'mist' zijn boontjes wel! Wat is wijsheid he?
Sinds het weglaten van de bonen zoekt hij wel weer heel erg naar gras. We hadden gisteren jachttraining en stonden ik een kaal maisveld, met allemaal van dat sprietgras er tussen. Het lijkt dan wel een koe... Dus met het schrappen van de boontjes is hij wel weer op zoek naar vezels op een andere manier... Dus hij 'mist' zijn boontjes wel! Wat is wijsheid he?
Geef je de boontjes heel/gebroken of fijngemalen?
Heel/gebroken wordt vaak gegeven als vulling, de hond kan ze niet verteren, maar de darmen zouden daardoor meer aktief kunnen worden om ze weer eruit tewerken..
Fijn gemalen wordt het wel verteerd , de celwand is dan al kapot gemaakt, wellicht kan dat het verschil zijn..
Heel/gebroken wordt vaak gegeven als vulling, de hond kan ze niet verteren, maar de darmen zouden daardoor meer aktief kunnen worden om ze weer eruit tewerken..
Fijn gemalen wordt het wel verteerd , de celwand is dan al kapot gemaakt, wellicht kan dat het verschil zijn..
Daar zeg je wat... Nee Bas krijgt ze heel/gebroken en redelijk gekookt (niet helemaal zacht/slap). Werkt dat met alle groenten zo??? Bijvoorbeeld ook met gekookte broccoli? De worteltjes geef ik altijd wel zacht gekookt en geprakt. Een aardappeltje ook...
Ik kook niks van groente 
Kan je hond geen gemalen rauw groente verdragen?
Kan je hond geen gemalen rauw groente verdragen?
Ik zou ook proberen of rauwe, fijn gemalen/gepureerde groentes beter zal gaan.Jantina schreef: Daar zeg je wat... Nee Bas krijgt ze heel/gebroken en redelijk gekookt (niet helemaal zacht/slap). Werkt dat met alle groenten zo??? Bijvoorbeeld ook met gekookte broccoli? De worteltjes geef ik altijd wel zacht gekookt en geprakt. Een aardappeltje ook...
Blad groentes zorgen voor laxerend en knol groentes voor steviger ontlasting.
Ik zou dus even geen bladgroentes gebruiken,maar 'n mixje maken van broccoli, wortel,
'n gestoomde bataat (aardappel) en 'n beetje sperzieboontje die voor 5 min de kook er over hebben gehad.
Alles fijn malen, en dan 1 of 2 eetlepels door het eten in de bak mengen.
Success!
(Gewone aardappels zou ik niet geven..'t kan ook laxeren werken en gaan ze meestal erg van stinken)
Sperzie bonen moet je ten aller tijde koken toch he?? Voor een stofje wat daar inzit..
Een andere vraag?? Is je hond actief na het eten?? Misschien wil het helpen om hem zo rustig mogelijk te houden.. Het lijkt erop dat ie een deel wel verteerd en een deel niet.. Misschien is hij te druk na het eten en verteerd het niet goed?? Ik probeer gewoon mee te denken..
Als ie zo'n last heeft van zijn buik, kun je hem dan niet om de dag ofzo een Yakult geven?? Ik heb gelezen dat dat ook nog wel wilt werken.
Een andere vraag?? Is je hond actief na het eten?? Misschien wil het helpen om hem zo rustig mogelijk te houden.. Het lijkt erop dat ie een deel wel verteerd en een deel niet.. Misschien is hij te druk na het eten en verteerd het niet goed?? Ik probeer gewoon mee te denken..
Als ie zo'n last heeft van zijn buik, kun je hem dan niet om de dag ofzo een Yakult geven?? Ik heb gelezen dat dat ook nog wel wilt werken.
Dat was eerst wel het geval om de Phasin onschadelijk te maken...Nadia schreef: Sperzie bonen moet je ten aller tijde koken toch he?? Voor een stofje wat daar inzit..
nu is dat herzien en het is niet nodig om de boontjes eerst te koken.
Maar veel honden ,en die van mij ook, vinden rauwe sperziebonen niet lekker,dus ik laat er evengoed de kook over gaan.
-
Veerle-scrappyToo
- 5-sterren

Aangezien je zegt dat je niet zomaar grote dingen kan gaan wijzigen zou ik zelf proberen om de hoeveelheid boontjes te verminderen en terug een paar van zijn oude groenten er bij poberen mengen.
Ik denk dat afwisseling en kleienre hoeveelheden samen misschien gewoonbeter werken voor hem . Wij worden bvb ook ongemakkelijk van een grote hoeveelheid chocolade maar een stukje elke dag lukt wel afgewisseld met een koekje er na...
Ben je ook zeker dat hij nergens anders iets binnen smikkelt als je er mee gaat wandelen? Nena durft hier op wandeling nog wel eens iets binnen smikkelen wat ze op de grond vindt. Is er ergens een plaats waar ze bvb op dit moment eten strooien voor vogels, mensen durven ook etensresten voor dieren gooien met dit koude weer... Is er ergens vuil water waar ze van slurpt?
Mocht ik jou zijn zou ik even een dagboekje bij houden met wat ze precies eet, hoeveel van elks en hoe haar dag er uit ziet. Als het 5 dagen goed en dan 5 dagen slecht zit er misschien toch een patroon in dat zo normaal is geworden dat je er over kijkt?
Ik denk dat afwisseling en kleienre hoeveelheden samen misschien gewoonbeter werken voor hem . Wij worden bvb ook ongemakkelijk van een grote hoeveelheid chocolade maar een stukje elke dag lukt wel afgewisseld met een koekje er na...
Ben je ook zeker dat hij nergens anders iets binnen smikkelt als je er mee gaat wandelen? Nena durft hier op wandeling nog wel eens iets binnen smikkelen wat ze op de grond vindt. Is er ergens een plaats waar ze bvb op dit moment eten strooien voor vogels, mensen durven ook etensresten voor dieren gooien met dit koude weer... Is er ergens vuil water waar ze van slurpt?
Mocht ik jou zijn zou ik even een dagboekje bij houden met wat ze precies eet, hoeveel van elks en hoe haar dag er uit ziet. Als het 5 dagen goed en dan 5 dagen slecht zit er misschien toch een patroon in dat zo normaal is geworden dat je er over kijkt?