gewrichtspijnen en manken (update: lichte hernia en spondylose)

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: gewrichtspijnen MSM nieuw vraagje Pijncompositum

Binno
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Binno »

Lizzy schreef: Ach gossie, wat zielig :'(.

Hier is trouwens een lijst met osteopaten in NL en BE: http://www.icreo.com/Nederl/therap.htm.
:-*
Boez
4-sterren
4-sterren

Bericht door Boez »

Och da's niet leuk, je zult wel geschrokken zijn dat je diertje zo'n pijn heeft en je vervolgens nog bijna aanvliegt ook!
Binno
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Binno »

de DA denkt nu toch ook aan een rugprobleem en er is een afspraak gemaakt voor maandag om foto's te nemen
ze gaan het eerst zonder verdoving proberen, verdoven kan nog altijd als het zo niet zou lukken
koffie
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door koffie »

Het is inderdaad een goed idee om foto's van de wervels te laten maken (als artrose niet als oorzaak kan worden beschouwd) Ik zie zelf veel honden die klachten hebben aan het bewegingsapparaat zonder duidelijke oorzaak. Als blijkt dat het een wervel probleem is dan kan een osteopaat, orthomanueel therapeut of fysio hier mogelijk wat mee. Bij redelijk langdurige klachten kunnen bepaalde spiergroepen gespannen blijven (door afwijkende of compenserende stand) en dat wordt pijnlijk. Zwemmen en fysio helpen hier geweldig bij. Heb zelf regelmatig eigenaren gesproken na een of twee behandelingen die de vooruitgang bijna niet kunnen geloven. Wacht dus even de rugrofo's af. Mijn eigen hond, duitse herder met HD, krijgt nu al 3 maanden Groene Oss met een mix van glucosamine (helpt synovia), chondroitine (helpt kraakbeenherstel) en MSM (natuurlijke pijnstiller) en dit helpt enorm in combinatie met goed dieet, zwemmen en masseren...Veel sterkte.
Lil

Bericht door Lil »

Ik zie dat het antwoord al is gegeven, maar hier wordt al langer zowel pijn (nu cox) compositum naast een NSAID (metacam en alle andere namen) gegeven.

Voor wervels heb ik goede ervaringen met een osteopaat  ;) :D
Binno
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Re: gewrichtspijnen en manken (update p.2)

Bericht door Binno »

bedankt nog voor jullie reacties :-*

we weten meer intussen... spondylose en lichte hernia (ja één ding was niet genoeg blijkbaar :()

deze voormiddag werd het plots nog slechter en kreeg ze ook weer problemen met de achterpoten, ze kon amper uit de voeten en ik begon me erg ongerust te maken
na een beetje aandringen bij de kliniek (ze wilden toch wachten tot de afpraak van maandag, maar ik niet!) mochten we toch direct langskomen
eerst een foto van de rug, daaruit kwam een lichte hernia
dat verklaarde wel de pijn van het betasten van haar rug (ze heeft zich een beetje heel erg kwaad gemaakt daar, maar ja, hoe zou je zelf zijn als je zoveel pijn hebt) en de lichte uitvalsverschijnselen in de achterpoten,
maar de pijn in haar schouder en het manken rechtsvoor moest nog een andere oorzaak hebben,
dus nog een foto van de nek, schouder en bovenste van de rug en daar kwam nog een probleem aan het licht, spondylose (papegaaienbekken), vergroeiingen dus langs de onderkant van de ruggengraat (ter hoogte van wervels 4 5 en 6)
eens die vergroeiïngen vastgegroeid zijn worden de klachten minder, maar zolang dat niet het geval is kunnen die veel pijn veroorzaken :'(

dus ja, toch voorlopig aan de cortisone (prednisolon Alfasan) en een maagbeschermer (cimetidine) erbij
Laatst gewijzigd door Binno op za 20 feb 2010, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
inni
5-sterren
5-sterren

Bericht door inni »

Pfff, goed dat je nu weet wat er juist scheelt, maar is er nog iets meer aan te doen dan alleen maar pijnbestrijding en de cotisone?

Sterkte daar hé!

......en een voorzichtige knuffel voor Binno.
Binno
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Binno »

inni schreef: Pfff, goed dat je nu weet wat er juist scheelt, maar is er nog iets meer aan te doen dan alleen maar pijnbestrijding en de cotisone?

Sterkte daar hé!

......en een voorzichtige knuffel voor Binno.

de bedoeling van de cortisone is -denk ik- dat de ontsteking en de druk op de zenuwen hierdoor verminderd wordt
(misschien kan iemand anders hier verduidelijking over geven?)
na een week moet de dosis cortisone dan langzaamaan weer afgebouwd worden en hopen we dat het dan stilaan weer beter gaat

nu, die spondylose gaat nooit meer weg en kan dus niet echt genezen

er is nog eventueel een mogelijkheid om alles te laten "vastzetten" in de dierenkliniek van Merelbeke, maar dat is een moeilijke operatie
(wervels ter hoogte van de longen, moeilijke plaats) met een lange revalidatie, hond moet in die periode gedragen worden (42 kilo !!!) en er hangt ook een serieus prijskaartje aan vast
inni
5-sterren
5-sterren

Bericht door inni »

Binno schreef: thanks :-*

de bedoeling van de cortisone is -denk ik- dat de ontsteking en de druk op de zenuwen hierdoor verminderd wordt
(misschien kan iemand anders hier verduidelijking over geven?)
na een week moet de dosis cortisone dan langzaamaan weer afgebouwd worden en hopen we dat het dan stilaan weer beter gaat

nu, die spondylose gaat nooit meer weg en kan dus niet echt genezen

er is nog eventueel een mogelijkheid om alles te laten "vastzetten" in de dierenkliniek van Merelbeke, maar dat is een moeilijke operatie
(wervels ter hoogte van de longen, moeilijke plaats) met een lange revalidatie, hond moet in die periode gedragen worden (42 kilo !!!) en er hangt ook een serieus prijskaartje aan vast

Hopelijk gaat 't de pijn dan toch weg met de medicijnen en kan ze verder zonder al te veel pijn en pijnbestrijding.
koffie
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door koffie »

Spondylose Deformans en hernia's zijn beide aandoeningen die kunnen worden behandeld met hydrotherapie. Er is natuurlijk geen sprake van spondylose genezen maar het verlicht pijn, verbetert de bewegingsgraad en verstevigt spiermassa. Tevens is het een uitstekende cardiovasculaire bezigheid. Een manueel orthopeed zou misschien ook hulp kunnen bieden. Daar komt nog bij dat het gevoel van welbehagen en toch volop kunnen bewegen, spelen en een uitlaatklep voor energievoorraden allemaal bijdragen aan een enorme verbetering in de gemoedstoestand van de hond. Ik heb hier expres geen gegevens van mijn praktijk staan (mijn bedoeling is niet om via deze site clienten te verwerven!) maar er is vast een hydrotherapie centrum bij jullie in de buurt. Vraag het anders aan je DA of zoek op google...
Ik wens jullie veel sterkte en beterschap!
Binno
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Binno »

koffie schreef: maar er is vast een hydrotherapie centrum bij jullie in de buurt.
ja ik ken er persoonlijk een hele goede in Melsele (B), is niet zo veraf ;)
Lefki&Amy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lefki&Amy »

koffie schreef: Spondylose Deformans en hernia's zijn beide aandoeningen die kunnen worden behandeld met hydrotherapie. Er is natuurlijk geen sprake van spondylose genezen maar het verlicht pijn, verbetert de bewegingsgraad en verstevigt spiermassa. Tevens is het een uitstekende cardiovasculaire bezigheid. Een manueel orthopeed zou misschien ook hulp kunnen bieden. Daar komt nog bij dat het gevoel van welbehagen en toch volop kunnen bewegen, spelen en een uitlaatklep voor energievoorraden allemaal bijdragen aan een enorme verbetering in de gemoedstoestand van de hond. Ik heb hier expres geen gegevens van mijn praktijk staan (mijn bedoeling is niet om via deze site clienten te verwerven!) maar er is vast een hydrotherapie centrum bij jullie in de buurt. Vraag het anders aan je DA of zoek op google...
Ik wens jullie veel sterkte en beterschap!
of hier  ;)
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 873.0.html
spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

Re: gewrichtspijnen en manken (update: lichte hernia en spondylose)

Bericht door spreeuwtje »

paap had met zijn 4voudige hernia baat bij acupunctuur, hydrotherapie, homeopathie én ortomanuele therapie!  ;D
vooral de combi orthomanuele en acupunctuur gaf hem heel veel verlichting..
als ik bij tannetje vandaan kwam ging hij daarna altijd blij rennend door t bos..
ook bij dorit aharon vandaan werd hij altijd blij..
die combi van die 2 maakt dat na tannetje dorit gemakkelijker alles weer op zijn plek kon zetten..
Binno
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Binno »

acupunctuur is ook nog een optie, kan in dezelfde D'kliniek dus da's handig

heb nog wat zitten denken, en weer een vraagje :P

voor haar Spondylose zou ik haar Puur Spondy kunnen geven
maar vermits ze ook een hernia heeft kan Puur Hernia ook

't is natuurlijk niet de bedoeling dat ik haar een hele winkel druppels en pillen tegelijk ga geven
want ze krijgt nu al vanalles
dus dacht ik om eventueel te starten met Puur Hernia gedurende een aantal weken en daarna over te gaan op
Puur Spondy omdat spondylose tenslotte een blijvend probleem is,

wat denken jullie?

het lijkt vandaag trouwens ietsjes beter te gaan, ben gisteren met de cortisone gestart,
vanmorgen heeft ze haar tweede dosis binnen gekregen en het lijkt aan te slaan
ze kijkt ook weer iets vrolijker uit haar ogen en heeft minder pijn,
hout vasthouden maar :P
diergedrag
3-sterren
3-sterren

Bericht door diergedrag »

Wat een narigheid allemaal maar wat goed dat je meteen bent gegaan en hebt aangedrongen op een consult!

Fijn dat het nu met de corticosteroide al zo snel beter gaat! Dat gaat inderdaad de ontsteking en daarmee de zwelling tegen.
Door (chronische) pijn treedt een proces in werking waardoor een hondenlijf nog gevoeliger wordt voor pijn en dat is een extra reden om pijn goed te bestrijden.

Sterkte voor jullie allebei!!
Bij redelijk langdurige klachten kunnen bepaalde spiergroepen gespannen blijven (door afwijkende of compenserende stand) en dat wordt pijnlijk.
Wat goed dat je dat zegt, Koffie. Want daar is in de reguliere zorg helaas erg weinig aandacht voor.

Plaats reactie