Kittin 11 weekjes oud

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Re: Kittin 11 weekjes oud

Loeka
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Loeka »

Niet als ze wat moeten doen voor hun eten. Als ze het zo naar binnen kunnen schuiven dan kun je ze idd binnen de kortste keren rollen. Bij kunnen ze actief eten 24/7 dat gaat perfect. Voor dat ik dit deed had ik een kater met een eetprobleem. Verschrikkelijk schrokken en net zo veel eten totdat hij overgaf. Dat gaat nu ook super  :)
Benjamin
1-ster
1-ster

Bericht door Benjamin »

Vandaag bij de dierenarts geweest. Hij had een koutje opgelopen gelukkig geen niesziekte. De DA heeft hem geen shot gegeven, anders zou zijn weerstand nog minder worden. Sinds ik carnibest heb gehaald eet hij het heel erg graag. ik ga binnenkort beginnen met prooidieren en ga een sardientje proberen. Hij krijgt nu ook ongveer tussen de 4 en 6 eetmomenten en dat gaat prima. Ik heb ook wel eens gelezen dat je af en toe een rauw eitje kan geven klopt  dit. Kan je een ei geven of de helft eerst?

groetjes
flin
5-sterren
5-sterren

Bericht door flin »

Loeka schreef: Niet als ze wat moeten doen voor hun eten. Als ze het zo naar binnen kunnen schuiven dan kun je ze idd binnen de kortste keren rollen. Bij kunnen ze actief eten 24/7 dat gaat perfect. Voor dat ik dit deed had ik een kater met een eetprobleem. Verschrikkelijk schrokken en net zo veel eten totdat hij overgaf. Dat gaat nu ook super :)
wat moeten ze dan precies doen voor hun eten?
iets uit 'n potje hengelen?

('k begrijp 't niet helemaal.. :-[ )

ze krijgen hier regelmatig een hele kwartel of duif oid, daar komen ze regelmatig wat van halen, tegen de tijd dat 't spul/katzels dus, in de slaapmodus gaat, knikker ik 't eten weer in de koelkast
daarnaast mogen ze wat krekels vangen,
en 'vieze dingen' haal 'k gemengd door een molen/hakmes zodat 't er ook ingaat :)

1 katzelbegint nu is nu ècht te vet aant worden , andere blijft prima
chinoiseries
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door chinoiseries »

Ik doe ook maar even mee... meisje Matcha is inmiddels een week hier en 14 weken oud. Ik ben ontzettend opgelucht dat ze de hele week goed heeft gegeten (soms wel tegen de 200g per dag, maar ze schrokt niet, eet het netjes in 4-8 eetmomenten per dag) en goed heeft gepoept. Ik stond bij wijze van spreken al klaar met legio schoonmaakmiddelen, mochten haar tedere kittendarmpjes niet tegen het nieuwe eten kunnen :S

Het poezeltje houdt niet zo van brok, ook al is ze afgespeend op RC Kitten 36, dus voer ik het niet. Maar goed, als ik het goed heb begrepen is het a) duur en b) volgestopt met graan, dus neemt ze er toch weinig van op.
Ik voer nu hoofdzakelijk hoogwaardig (?) natvoer van Schesir, Cosma, Almo Nature, ShinyCat en Snoezepoes. Er gaat in ieder geval heel veel in en maar weinig uit, en de kattenbak meurt niet, dus poe, ben daar toch maar blij mee.

Mijn missie voor komende week is om KVV in huis te halen. Van de week heb ik Matcha een fijngesneden kippenlever voorgezet. Zelfs gemengd met veel natvoer was niet te vreten ;D Gisteren eens een rauw kipfiletje aangesneden en dat vond ze, na wat gelik en geprobeer, toch wel lekker. Ze snapt in ieder geval dat ze haar tandjes moet gebruiken. Ik had er zelfs wat Cosma doorheen geroerd, maar volgens mij zou ze de kipfilet-dobbelsteentjes zelfs eten als het er niet doorheen zat.

Nu de vraag, kan ik eens kuikens, ei en misschien voorgemepte kippenek gaan proberen? Verder nog iets wat de kleine tandjes al aankunnen? Komende week komt m'n tweede kitten, een jongetje van 13 week wat gelukkig al Carnibest lust, en ik wil ze zsm meer vers laten knagen.
fem fatale
5-sterren
5-sterren

Bericht door fem fatale »

Op zich kunnen de tandjes alles al aan. Wilde moederpoezen spenen hun kittens af op prooi en dat gaat al eeuwen goed.

Hoe ver wil je gaan? Verschillende soorten KVV moet sowieso kunnen. De mijne aten alles, meteen, weet niet of dat is omdat kittens iha zo makkelijk zijn, of dat ik er drie heb die makkelijk zijn. Sowieso hebben kittens altijd honger, dat maakt het makkelijker.

Als ze kipfilet eet, lust ze ook wel kippennek. Kun je platslaan, maar vasthouden zodat ze er aan alle kunten aan kan knagen werkt ook. Kuikentjes zijn lekker, maar de eerste keer moet je er waarschijnlijk 1 open maken, omdat het even duurt voordat een kitten doorheeft dat er
iets lekkers zit onder al die vacht. Muizen zijn ook erg lekker, ook weer
open maken. Ik ben van kuikens en muizen via kleine ratjes naar grote
ratten, hamsters, kwartels en
duiven gegaan en op dit moment eten ze eigenlijk alles. Ze vinden
complete prooi nog net wat lekkerder dan karkassen of blote prooi. Ze
krijgen nog steeds wel eens KVV en ook kippennekken, hartjes -die
vinden eigenlijk alle dieren lekker- levertjes of stukjes filet. 
Maar ik wilde naar complete prooi en heb daar dus ook naartoe gewerkt. Binnen een week aten ze bij mij voor de helft prooi, en na drie weken aten ze zoals nu.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Hoi  :biggrin2:

Orgaan moeten ze vaak even aan wennen. Andere smaak, andere structuur, etc.
In principe kan je een kitten zo cold turkey overzetten, die doen meestal niet zo moeilijk. Wat je wil voeren, volledig prooi (is duur hoor), kvv, barf, of een mengeling daarvan, maakt op zich niet zo heel veel uit. Kvv doet niets extra voor de tanden, maar kittens moeten nog wisselen en wennen, dus kan dan erg handig zijn. Ik voer zelf een combi tussen prooi en barf, voor Sien meer barf dan prooi en voor Ot doe ik het barfgedeelte door de molen.
Als je een combi van kvv en barf wil geven, dan het barfgedeelte het liefst wat al niet in de kvv zit. Daar zit genoeg orgaan in, dus dat hoeft er dan niet echt meer zo bij. In veel kvv zit primair kip en rund, dus geef dan andere diersoorten erbij. Af en toe een vet visje, dingen als konijn, eend, kwartel (erg lekker!), duif, etc.

Voor Sien heb ik nooit iets platgemept, die was van zichzelf gretig genoeg. Vasthouden ook niet, ik hou niet van tanden in mn vingers. Ze was wel iets ouder toen ze voor de eerste keer barf kreeg en een jaar toen ik haar op volledig barf zette. Voor Ot is het botknagen nooit gelukt en dat heb ik opgegeven. Ot krijgt haar barf gemalen. Het grootste wat Ot ongemalen eet, zijn kwartels. Nu is Ot ook wel een moeilijke eter en volgens mij de enige kat die vanaf kitten af aan vers eet en het nooit is gelukt optimaal bot te knagen. Ot heeft dan weer wel een voorkeur voor ratten en muizen en gerbils, waar Sien weer niets van moet hebben.

Ik vind het heel verstandig dat je geen brok voert, dat zijn meestal de grote stankveroorzakers. Het ene kitten meurt wel meer dan het andere, dat heeft ook te maken met interne darmflora, die bij kittens nog niet optimaal is.
Lees hier maar eens goed rond, ook in de kattenbarf-afdeling. Zo kom je op allerlei ideeen en ter inspiratie. Als je het eenmaal onder de knie hebt, is het echt niet moeilijk.
Ik heb voor Sien een basismenu gemaakt en dat gebruik ik nu nog steeds. Ik wissel zo veel mogelijk af met diersoorten en verschillende onderdelen daarvan, ik geloof dat ik nu op ruim 10 diersoorten per kat zit. Voor Ot maal ik om de 4-6 weken en dan maak ik iedere keer een andere recept voor het maalsel, zodat er een optimale afwisseling is.

@Benjamin:
Ei is goed en kan je zeker geven. Een eendagskuikentje is in principe een ei met dons er omheen en beetje kraakbeen er in. Als je een eitje geeft, geef dat dan geklutst. Het wit bestaat uit avedine en dat breekt biotine af. De dooier bevat biotine, maar zoveel dat er na de avedine nog genoeg overblijft. Met de schaal doen ze weinig, die mag in de compostbak.
Geef voor een volwassen kat maximaal ongeveer 2 eieren per week, liefst niet te veel (want meer eieren is minder plek in het menu voor andere dingen). Voor een kitten zou ik het echt op 1 ei per week houden.
Hier vinden ze eieren niet zo lekker. Sien lebbert er soms wat aan, omdat het nu eenmaal eten is. Kuikentjes daarentegen vinden ze beiden geweldig. Probeer aan te leren dat ze er niet teveel mee gaan gooien  :D
chinoiseries
1-ster
1-ster
Contacteer:

Ha fem en koekje :)

Ik denk dat ik naar kvv en barf toe wil. Maar we zien wel hoe het gaat. Zal eens op zoek gaan naar kippennek (Islam Centrum in Rotterdam verkoopt ze per kilo zie ik, maar hoeveel is dat? Gaat dat in m'n vriesvakje passen? :(), kuikentjes en ratjes.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Een kilo zijn er wel een stuk of 20. Als het meezit, kan je ze ook per pond kopen. Eventueel daar, of anders op de markt of bij een andere poelier.
Kuikentjes haal je bij de goed gesorteerde dierenwinkel (meestal wel duur), leveranciers (Dogshape, Herby, Richard, Lupa) en Kiezebrink. Ratjes enzo soms ook in de winkel (dan wel duur!) en Lupa heeft wat (vind ik ook nog aan de dure kant) en natuurlijk Kiezebrink.
In de verzamel-afdeling staan geregeld oproepjes om samen te bestellen bij verschillende leveranciers.

Voor je vriezerprobleem kan het erg raadzaam zijn met de tijd een klein kistje of kastje aan te schaffen. Ik heb een kleine vrieskist (100 liter) erbij genomen en kon deze ook kwijt in mijn minihuis; hij woont achter de tv. Ik bewaar daar het kattenvoer in en zo heb ik in de koelvriescombi de grootste lade voor mezelf.

Stappenplan om iets te hameren:
- doe het ding (kippennek bv) in een zakje
- theedoek om het zakje wikkelen
- stevige plank op het aanrecht
- ding in zakje met theedoek erom heen op de plank leggen
- stevige (klauw)hamer ter hand nemen en dan er op meppen, uitkijken voor de vingers
Zakje is tegen het spetteren en de theedoek om het geluid iets te dempen. Zo wordt ook je hamer niet vies.
chinoiseries
1-ster
1-ster
Contacteer:

Poe, dat gaat vooralsnog niet passen! Ik had al even in de samen-bestel-thread gekeken, maar omgeving Rotterdam is voorlopig voorzien zo te zien. Geeft nu even niet, ik wil eerst eens wat kleine hoeveelheden proberen. Wanneer ze het lusten, moet ik ook nog vriendlief overtuigen dat die grote koelvriescombi er echt van gaat komen (ach, ben al een tijdje de kleine inbouw-koelkast beu), en anders wordt het idd toch een klein vriezertje.

Kga komende week dan maar naar de Jumper of de Pet's Place XL, die schijnen we hier ergens te hebben. Gelijk eens kijken of ze iets van KVV hebben, maar anders is er een lokaal bedrijfje (Big Dog Company) wat Tinlo, Carnibest en Naturis levert.

Je had me al een keer gewaarschuwd voor de troep, ik houd zeker al die hulpmiddelen bij de hand :) Wordt vervolgd!
Benjamin
1-ster
1-ster

Bericht door Benjamin »

Oke dus ik ga binnenkort maar weer eens langs de winkel.
kvv vliegt de vriezer uit hier. Hij vindt het echt lekker ben daar erg blij om.

Ik ga kuikens halen hoeveel kan je daar van geven per week?
Ik ga ook meteen langs de kippenslager kippenhartjes halen en anderen kauw dingetjes. Geen lever daar was wat mee, alleen weet niet meer wat.
Ik wil hem ook vis gaan geven dus ik stond voor de viskraam (woon boven de albertcuijp markt) en zag daar sardientjes liggen. Kan ik hele sardientjes geven of de schoongemaakte ( hoofd,darmen alles is er dan van af)\
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

je kan hele geven, maar zonder ingewanden wordt nog wel eens beter gegeten. niet te veel vis, vis laxeert. 1 per week is genoeg.
op de AC kan je redelijk gevogelte kopen, beter dan hier op de D'markt.
kuikentjes zou ik 2-3 (hij is klein, dus nu nog 2) per week geven. 1 per week is zeker ook al genoeg, maar de meeste katten vinden kuikentjes erg lekker.

er iets niets met lever, maar dat zit vast al ruim voldoende in de kvv, zoals ik een paar posts hierboven al heb gezegd.
in de lever worden wel de gifstoffen opgeslagen, als het voedseldier nog bij leve is. runderen zijn groot en worden ouder geslacht, dus slaan meer gifstoffen op. daarom liever geen runderlever geven, tenzij bio. levers van kleine dieren hebben minder tijd om gifstoffen in die hoeveelheden op te slaan, theoretisch.
chinoiseries
1-ster
1-ster
Contacteer:

Ok, inmiddels is Mochi een weekje hier (hoera!) en hij kreeg bij de fokker naast de RC kitten brokjes dus ook Carnibest. Ik ben dan ook heel blij dat-ie daar flink van kan smullen. Matcha eet het over het algemeen met lange tanden, tenzij ze honger heeft en bij voorkeur in een 50/50 mix met natvoer. Zij knaagt echter wel wat stukjes kipfilet, terwijl hij de eerste, tweede en derde keer niet zo begreep wat-ie er nou mee moest doen. De vierde keer (toen vriendlief eten neerzette en ik er niet was), was alle kipfilet op, maar ik weet nog steeds niet of ze het allebei hebben gegeten. Ik heb trouwens ook een kippenvleugeltje proberen plat te meppen, maar dat valt toch vies tegen. Arme kittens wisten niet wat ze met de vleugels moesten. Uiteindelijk maar het vlees eraf gesneden en zo gevoerd...

Nu maar meer smaakjes CB (heb nu de bio en de vlees geloof ik) en wellicht wat Bibi/Tinlo/Haaksbarf inslaan... en nog steeds ergens kuikentjes scoren!
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Owja, nekken zijn over het algemeen makkelijker te meppen dan vleugels. Vleugels zijn pijpbotjes en nekken bestaan uit segmentjes (de werveltjes).
Ik zag op de foto dat je ook wel hele dikke vleugels had, bijna net zo groot als poes zelf  :D
Krullebol
4-sterren
4-sterren

Bericht door Krullebol »

never mind
Laatst gewijzigd door Krullebol op ma 20 dec 2010, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie