operatie nav verstopte darmen tgv botten

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: operatie nav verstopte darmen tgv botten

ReneeGJ
3-sterren
3-sterren

Bericht door ReneeGJ »

Maar door de botten te malen neemt het risico wel enorm af, zelfde als dat je een gordel in de auto draagt...
smulpaap
5-sterren
5-sterren

Bericht door smulpaap »

Ik denk dat deze gebeurtenissen ons allemaal even flink hebben laten schrikken . Want zoiets is een regelrechte nachtmerrie , maar ik ben het met Cindy eens , ik zou in de situatie van Parelridder ook idd geen enkel risico meer willen lopen . Ook ik heb heel even overwogen een vleesmolen aan te schaffen , maar later dacht ik nee toch niet . Het bevalt mij allemaal te goed , en als ik zie hoe mijn honden hier genieten van hun eten .... en hoe ze erop vooruit zijn gegaan ..... nee dat wil ik ze niet meer afnemen . Ik heb hier o.a twee Engelse Bullen en dat is soms ook goed kijken wat ze aankunnen , maar ik vertrouw ze inmiddels met wat ze eten en als ik zie dat iets niet gaat dan help ik een handje . Ik heb wel mijn grenzen met ze , kalkoennekken durf ik ze gewoon niet te geven bv . Ik lees hier ook nog steeds veel en kom al lezende toch maar weinig incidenten tegen . Al is het heel triest om het wel eens te moeten lezen .  :'( :'(
rosmin
5-sterren
5-sterren

Bericht door rosmin »

Als ik dit niet had meegemaakt zou ik zeker gewoon bot blijven geven. Ik denk dat vleesbot goed voor ze is, ze vinden het in ieder geval erg lekker. Als er een medische reden is om een operatie te moeten voorkomen kan ik me goed voorstellen dat je vleesbot wilt gaan malen.
miik
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door miik »

Ja, mijn excuus voor parelridder.  Dat vd narcose had ik overheen gelezen.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

ReneeGJ schreef: Maar door de botten te malen neemt het risico wel enorm af, zelfde als dat je een gordel in de auto draagt...
Hoewel ik het vervelend vind om in dit topic te reageren (omdat het verdriet al groot genoeg is), vind ik dat je hier gewoon geen gelijk hebt. Het niet voeren van rauwe (geschikte) vleesbotten brengt nog veel grotere risico's met zich mee. Alleen is dat geen direct evident iets. Maar de gevolgen van tandplak en tandsteen en tandvleesontstekingen zijn heel ernstig. Je kunt daarover alles lezen in het boek Raw Meaty Bones van Tom Lonsdale.

Dit ongeluk is een acuut en afgrijselijk iets. Daar wil ik niets aan af doen! Maar de gevolgen van vuile gebitten op langere termijn zijn ook afschuwelijk.... Ik snap dat Parelridder het risico met een niet-100%-gezonde-hond niet durft te nemen en gaat malen. Maar een klein beetje realiteitszin in deze kan natuurlijk ook geen kwaad. In de regel kun je zeggen dat geschikte vleesbotten veiliger zijn dan buffelhuid of ander kluif-tuig. Bovendien zorgt geschikt vleesbot ervoor dat het gebit van de hond in orde blijft, tot op hoge leeftijd.

Dit forum bestaat nu bijna 8 jaar, wij voeren hier gemiddeld al 10 tot 20 jaar BARF en dit is het eerste dodelijk afgelopende incident met een vleesbot afkomstig van een klein dier. Ik denk dat het niet verkeerd is om dit ongeluk in het juiste perspectief te blijven zien.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 07 dec 2010, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Ik kan me best voorstellen dat mensen die wat minder pech gehad hebben, er op vertrouwen dat het hen niet zal overkomen. De kans is ook maar klein.
Iedereen maakt daarin z'n eigen afwegingen, nav eigen normen, ervaringen en inschattingen.

Doddel overleed tgv de schade die slechts een klein stukje kippenrug heeft veroorzaakt. Harmony moest onder het mes nav slordig gekauwde eendennekjes... Zaken die ik niet voor mogelijk hield, botjes en formaat die veilig leken.
Dat Merel absoluut niet onder narcose mag is een feit. Ze leeft niet in een ivoren torentje, ik bied haar alles wat haar leven de moeite waard maakt, maar ik vermijd risico's die haar leven niet (wezenlijk) mooier maken.
Oók bij mijn andere hondje (Maartje) voorkom ik echter graag narcose. Narcose en operatie is immers nóóit zonder risico, dat is ons ook wel gruwelijk duidelijk geworden gisteren. Voor eventuele rontgenfoto's rijd ik het hele land door naar een dok die dat zonder roesje kan, omdat ik die 'rotzooi' niet graag onnodig laat toedienen. Een échte narcose, operatie en periode van herstel tgv een goed te vermijden ongelukje ga ik graag uit de weg. De ervaring dat 'pech' niet persé aan mijn deur voorbij gaat zal (de snelheid van) mijn keuze ongetwijfeld beinvloeden.
Ik vind niet dat ik daarmee mijn honden minder goed te eten geef. Ze krijgen exact wat ze kregen, met dat verschil dat ik het deel wat (klein) risico geeft, voortaan 'voor kauw'. Ze staan er echter nog steeds van te smullen ;)
En wat betreft de gebitten: ik heb al jaren de gewoonte de gebitten & tandvlees regelmatig te bekijken en er zo nu en dan een borstel overheen te halen. Merel heeft aanleg voor tandsteen, dus wordt sowieso geborsteld. Maartje heeft vooralsnog nooit tandsteen, haar tandjes worden alleen soms geborsteld omdat ze dat zo leuk vindt :biggrin2:
*Marga*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Marga* »

Een andere kooikerliefhebber heeft een hond verloren aan een verstopping van een flostouw,en toch blijven er mensen flostouwen geven,wat dus ook een risico is.

Ik ga zo door zoals ik nu doe met de honden.

Ik vind het heel triest wat er is gebeurd,maar zoals Lizzy al schrijft er barfen hier al tientallen jaren zonder problemen.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Parelridder schreef: Ik kan me best voorstellen dat mensen die wat minder pech gehad hebben, er op vertrouwen dat het hen niet zal overkomen. De kans is ook maar klein.
Iedereen maakt daarin z'n eigen afwegingen, nav eigen normen, ervaringen en inschattingen.

Doddel overleed tgv de schade die slechts een klein stukje kippenrug heeft veroorzaakt. Harmony moest onder het mes nav slordig gekauwde eendennekjes... Zaken die ik niet voor mogelijk hield, botjes en formaat die veilig leken.
Dat Merel absoluut niet onder narcose mag is een feit. Ze leeft niet in een ivoren torentje, ik bied haar alles wat haar leven de moeite waard maakt, maar ik vermijd risico's die haar leven niet (wezenlijk) mooier maken.
Oók bij mijn andere hondje (Maartje) voorkom ik echter graag narcose. Narcose en operatie is immers nóóit zonder risico, dat is ons ook wel gruwelijk duidelijk geworden gisteren. Voor eventuele rontgenfoto's rijd ik het hele land door naar een dok die dat zonder roesje kan, omdat ik die 'rotzooi' niet graag onnodig laat toedienen. Een échte narcose, operatie en periode van herstel tgv een goed te vermijden ongelukje ga ik graag uit de weg. De ervaring dat 'pech' niet persé aan mijn deur voorbij gaat zal (de snelheid van) mijn keuze ongetwijfeld beinvloeden.
Ik vind niet dat ik daarmee mijn honden minder goed te eten geef. Ze krijgen exact wat ze kregen, met dat verschil dat ik het deel wat (klein) risico geeft, voortaan 'voor kauw'. Ze staan er echter nog steeds van te smullen ;)
En wat betreft de gebitten: ik heb al jaren de gewoonte de gebitten & tandvlees regelmatig te bekijken en er zo nu en dan een borstel overheen te halen. Merel heeft aanleg voor tandsteen, dus wordt sowieso geborsteld. Maartje heeft vooralsnog nooit tandsteen, haar tandjes worden alleen soms geborsteld omdat ze dat zo leuk vindt :biggrin2:
Ik krijg het gevoel dat je je aangevallen voelt of dat je de behoefte voelt om jezelf te verdedigen, waarom je vleesbot gaat malen. Dat is nergens voor nodig hoor. Je hoeft je niet aangevallen te voelen, je hoeft je niet te verdedigen. Het is jouw goed recht om te doen wat jij prettig vindt, waar jij je goed bij voelt. En het is altijd nog beter dan brok (en zelf malen is altijd nog beter dan dat je het een fabrikant laat doen)!

Het is echter wel mijn plicht om op een openbaar forum als barfplaats dit soort ongelukken in het juiste perspectief te blijven plaatsen. Wereldwijd barfen er honderdduizenden honden. Ik houd mezelf nogal goed op de hoogte van hoe het er wereldwijd aan toegaat (dat is mijn plicht als eigenaar van dit forum). Ik voer al 15 jaar vleesbotten, ik houd mezelf al 15 jaar op de hoogte van de wereldwijde situatie en dit is de 3de keer dat er iets mis gaat met een vleesbot van een klein dier (deze 2 ongelukken van de afgelopen dagen er bij inbegrepen). En een vergelijking met in de auto rijden zonder veiligheidsgordel... Dat vergelijk gaat aan alle kanten mank.

Natuurlijk is het voeren van vleesbot niet 100% veilig. Dat is het uitlaten van je hond ook niet. Ik was de mijne pas geleden bijna kwijt doordat ze tegen een boom liep. Had ze 2 centimeter meer naar rechts gelopen, had ze er niet meer geweest. Het liefst ga ik nooit meer naar een bos. Want verdomd dat het niet waar is, sinds zij tegen een boom is gelopen, hoor ik vaker van dit soort ongelukken. Ook van honden die het echt niet overleven.

Wij op Barfplaats besteden veel aandacht aan het zo veilig mogelijk voeren van vleesbot. En na deze twee ongelukken zullen we wederom kijken of we onze algemene adviezen aan moeten passen. Maar we zullen nooit zover gaan te zeggen dat vleesbotten gemalen moeten worden. Het risico daarvan vind ik altijd nog groter (en ik raad je aan om, als het je interesseert, Raw Meaty Bones te lezen) dan het niet voeren van vleesbot. Dat jij er voor kiest om wel te gaan malen: nogmaals, als jij je daar beter bij voelt moet je dat absoluut doen. Je wordt op dit forum daar niet om veroordeeld.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 07 dec 2010, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

:) Nee hoor, niet aangevallen. Ik reageerde in mijn berichtje op diverse voorgaande berichtjes, met tot doel mijn afwegingen en argumenten voor mijn keuze te delen.

Vergelijkingen met uitlaten of deelname aan verkeer gaan wat mij betreft niet op. Dit is exact wat ik bedoel met dat Merel niet in een ivoren toren leeft, die dingen die haar leven wézenlijk mooier maken gewoon zal blijven doen. Zou ze niet meer vrij mogen lopen, spelen en/of zwemmen, dan zou ze beperkingen hebben die haar geluk in de weg staan.
ReneeGJ
3-sterren
3-sterren

Bericht door ReneeGJ »

Ook ik bedoel er niets vervelend mee....wat is er mis met botten malen dan?

Ik bedoel meer: je hond vastmaken met een gordel in de auto is niet verplicht maar ik doe het wel om het risico te verlagen om letsel.....ik dacht dat botten malen niet erg was...als het is niet erg is waarom zou je het dan niet doen?

Dat bedoelde ik meer...kwam er misschien een beetje verkeerd uit...

Maar waarom kan je beter de botten niet malen dan?
Laatst gewijzigd door ReneeGJ op di 07 dec 2010, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Omdat gemalen bot nul reinigende werking heeft. En juist het reinigen van de tanden van essentieel belang is. Je kunt lezen in Raw Meaty Bones wat de gevolgen zijn van plaque en tandsteen op de gezondheid van de hond. Dat houdt namelijk niet op bij een slecht gebit. Daarnaast is het eten van vleesbot natuurlijk zeer gezond voor de spieren van kaak, kop, hals en niet te vergeten het geestelijke welzijn van de hond.
**Jolanda**
5-sterren
5-sterren

Bericht door **Jolanda** »

Ik vind het heel erg wat er gebeurd is met beide honden :( maar dit weerhoud mij er niet van om mijn honden vleesbotten in 1 geheel te voeren.
Kalkoennekken die bijna in 1x naar binnen gaan houd ik vast en met ribben ben ik ook voorzichtiger, ook al zijn ze zacht, maar dat deed ik voor deze incidenten ook al.

De kans dat je hond letsel oploopt tijdens een wandeling is volgens mij vele malen groter dan dat een hond een verstopping krijgt.
Ook denk ik dat hondenspeelgoed meer risico's met zich meebrengen dan vleesbotten voeren.

Als je gaat barfen zijn die vleesbotten het engste en dat blijven ze ook wel, je houd iedere keer, iedere dag opnieuw rekening met de risico's die er aan vast zitten, iets wat je met speelgoed vaak minder doet.

'Paniekerig' reageren op 2 incidenten (die toevallig kort achter elkaar gebeurd zijn) vind ik overdreven, want zo reageerd men ook niet als een hond letsel heeft opgelopen tijdens het wandelen of spelen of als er een speeltje kapot is gegaan.
Ik weet niet hoe vaak het al gebeurd is dat een hond een stuk tennisbal heeft ingeslikt en nog blijven bijna alle hondenbezitters spelen met tennisballen...dus tja :-\
~Joke~
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door ~Joke~ »

Mijn jongste Border Terrier Penny, ze is twee keer aan een botverstopping geopereerd. De laatste keer heeft het haar bijna haar leven gekost. Ze is dagenlang bij de da gebleven. Sindsdien krijgen ze hier geen hele botten meer. Ik maal karkassen fijn en voeg dat aan grofgesneden vlees toe. Van de gemalen karkassen voer ik dagelijks een minimale hoeveelhuid [ongeveer 12%]
Ook in de toekomst zal ik nooit weer karkassen gaan geven, als je dit hebt meegemaakt durf je nooit meer. Veel invloed op de gebitten heeft het niet, ze kluiven onder toezicht op buffelhuid en hoefjes.
Behalve dat het bijna Penny's dood is geweest heeft de laatste operatie me zo'n 2200 euro's gekost.
Ik ga er vanuit dat ze op mijn manier nog altijd gezonder eten dan met brokken.
ReneeGJ
3-sterren
3-sterren

Bericht door ReneeGJ »

pfff ik weet het niet meer......heb vanacht er wakker van gelegen!
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

ReneeGJ schreef: pfff ik weet het niet meer......heb vanacht er wakker van gelegen!
Nou, je moet er natuurlijk niet wakker van gaan liggen, dat is geen gezonde situatie. Als jij vleesbot niet heel durft te geven, ga je het malen. En poets je bijv. een paar keer per week de tanden van je hond. Gemalen bot is altijd nog beter dan brokken, dat ben ik helemaal met Joke eens. Ik blijf het niet ideaal vinden, maar wakker liggen van je hondenvoer is dus niet de bedoeling.

Plaats reactie