Baknijd of barfnijd

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Baknijd of barfnijd

Drijver
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Drijver »

Limpy´s aai-assistente schreef: Mijn 2 jongste katers (nu 3 en 1½ jr oud) hadden dit zo´n 10-11 mnd geleden ook toen ik met prooidieren en karkassen begon.

De jongste heeft dit nu alleen soms nog maar bij een rat, de andere heeft het helemaal niet meer tenzij het extreem lekker is.
Eén van mijn katten heeft het altijd. Ze laat me tekkelen, slaat het bakje uit mijn handen, mocht ik ooit dom zijn en het uit de hand geven dan heeft ze mijn vinger erbij en als ik in de buurt kom als ze aan het eten is gromt ze als een tijger.
Zonder eten is ze de liefste poes op aarde :D.

Mijn honden hebben het gelukkig niet. Eentje een beetje maar niet in de mate zoals die kat het heeft.
*Flip*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Flip* »

Kaio schreef:
Het enige wat je kunt is het gedrag trainen en dit opbouwen. Ik zou dus beginnen met dat de hond jou in de buurt duldt zonder spanning, en telkens een stap dichterbij uitbouwen en tot aanraken van de hond overgaan en tot aanraken van voer over kunnen gaan. Dat zal echt niet zo overnacht gepiept zijn.
Dus trainen.
Dit doe ik zelfs met de kat. Hij eet altijd in de keuken, meestal tegelijk met ons (daar wacht hij dan wel op  :D). Als hij echt iets super lekkers heeft wilt hij wel eens blazen als je te dicht langs loopt. Ik stop dan altijd en blijf net zo lang staan tot hij weer normaal & relaxed gaat eten. Als ik 1 hand op zijn rug leg dan mag ik zijn eten wel afpakken, maar meneer is dan wel pissed!
Het komt zo zelden voor dat ik dat niet meer doe, maar blazen = wel blijven staan.
Henkje
4-sterren
4-sterren

Bericht door Henkje »

Katten hier waren in het begin ook aardig fel tegen elkaar met eten.
Nu niet meer zo, alleen met héle lekkere dingen :P
cindy5409
4-sterren
4-sterren

Bericht door cindy5409 »

Zoals hierboven beschreven altijd ruilen want anders wordt je probleem de volgende keer alleen maar groter.
Barf
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Barf »

De nieuwe aanwinst Capoontje zegt al hap als je maar naar hem kijkt terwijl hij eet ;D
We zijn dus hard aan het oefenen met hem dus op termijn gaat het wel goed komen.
Eerst maar vertrouwen krijgen dat niemand hem iets ontneemt, voorlopig krijgt hij dus steeds wat erbij als hij eet.
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

Barf schreef: De nieuwe aanwinst Capoontje zegt al hap als je maar naar hem kijkt terwijl hij eet ;D
We zijn dus hard aan het oefenen met hem dus op termijn gaat het wel goed komen.
Eerst maar vertrouwen krijgen dat niemand hem iets ontneemt, voorlopig krijgt hij dus steeds wat erbij als hij eet.
Komt allemaal goed met Capoontje.. dat arme beestje heeft vast een impuls arm begin gehad. Als hij eenmaal gewend is en weet dat de andere doggies en het baasje hem niets doen trekt ie wel bij.  :flowers:
Barf
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Barf »

Aquillo schreef: Komt allemaal goed met Capoontje.. dat arme beestje heeft vast een impuls arm begin gehad. Als hij eenmaal gewend is en weet dat de andere doggies en het baasje hem niets doen trekt ie wel bij.  :flowers:
Honden is geen probleem, in iedere hond die hij tegenkomt ziet hij zijn nieuwste grote vriend, alleen niet bij zijn voerbak  ;D
Mensen buiten is ook geen probleem, allemaal heel erg leuk en door zijn schattige uiterlijk vind iedereen hem net Bambi.
Wij de twee vrouwtjes moet hij nog leren vertrouwen, hij is duidelijk te hard aangepakt bij zijn vorige baasje dus een verbale correctie leid al tot uitval maar het gaat steeds beter hoor ;)
Hij pakt al keurig zonder te grissen een kippenekje uit mijn hand en vlucht niet meer weg om het in een hoekje op te eten.
Benjy en Misty
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Benjy en Misty »

Bij Misty hetzelfde gehad. Bij de brokjes kon ik er zo met mijn hand in terwijl ze zat te eten. Met haar eerste  fazantje merkte ik het toen dat te groot was dat ze het niet wilde laten afnemen. Ik ben toen begonnen met kalkoennekken vast te houden ondertussen dat ze at. Ook met kippennekken deed ik er elke keer een bij terwijl er nog 1 in de bak lag. Dit heb ik maanden gedaan/ Ondertussen heeft ze haar prooinijd naar ons toe overwonnen maar naar Benjy toe helaas niet. Ze heeft hem eens in zijn neusbeen gebeten.  :-X :( Nu zorg ik dat ze ver uit een het eten/lekkers krijgen.
Kemi
3-sterren
3-sterren

Bericht door Kemi »

Hier kreeg Kemi eergister haar eerste portie kippenvleugeltjes (zonder puntje, alleen het ovale stukje) en ik zag dat ze er mee zat te stuntelen.
Toen ik op het geweldige idee kwam het stukje voor haar vast te houden, zoals ik hier weleens lees, kreeg ze de schrik van haar leven. "vrouwtje doet de bench weer open!!! :cryss:" HAP...SLIK...WEG! Niets gekauwd, zo doorgeslikt! Schrok me rot!

Volgende keer maar eens iets uit mijn hand laten eten...
Wendi
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Wendi »

als je gaat trainen met ruilen, geef dan ook datgene dat je hond in de bek had terug, zo verander je nog beter z'n mindset.
bijv: kipkarkas in de bek-los-geef pens-en geef kipkarkas daarna terug.
later kun je ook af en toe iets niet terug geven
Barf
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Barf »

Capoontje laat het nu vallen, dan krijgt hij zijn extraatje, wat al van hem was houd ik in mijn hand en dan zeg ik pak maar, dat gaat prima nu. Hij weet dat hij dus meer krijgt en zijn ouwe stukkie terug.
JoNoMo
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door JoNoMo »

Wat ben ik blij dat ik dat probleem niet heb.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Sien heeft ook voernijd. Sien heeft vroeger als kitten te weinig gehad en is altijd erg gefixeerd op eten geweest, ook dingen die niet om op te eten zijn. Voer zomaar afpakken doe ik niet, vind ik niet nodig. Als het moet, kan ik Sien wel bij een bakje vandaan halen. Ze zal het niet leuk vinden (ze weet wel dat ze eigenlijk zonder toestemming van mij Ots bakje niet leeg mag eten) en zal hoogstend een grommetje geven. Ze probeert dan wel nog wat uit het bakje te gappen met haar poot en soms heb ik dan nagels in mn hand ipv in het bakje, is niet tegen mij bedoeld. Als Sien helemaal in het bakje zit, is het makkelijker Sien zelf van het bakje te verwijderen ipv het bakje van Sien.
Sien is ook best gulzig en sommige botjes blijven dan in een kies steken (hebben we al een paar keer met parelhoen gehad). Sien gaat dan van gulzigheid naar (lichte) paniek. Soms is er geen paniek en mag ze het eerst zelf oplossen en daarbij ook van het vreetkleedje af. Lukt dat niet, benader ik haar heel rustig met rustige stem en ga tegen haar praten. Bij voorkeur leg ik dan ook een handdoek of dekentje over haar rug heen (meer grip en tegen maaiende poten). Ik leg Sien in de houdgreep met mn benen zoals ik dat doe ik als ik haar een pilletje geef. Met de ene hand bek open doen en met de andere het botje voorzichtig loswrikken. Altijd rustig blijven praten en zeggen dat het goed is (commando voor Sien dat ze weet dat ze niet in paniek hoeft te raken).

Ot kan ik makkelijker van haar bakje weghalen, maar die is weer moeilijker met hele prooitjes. Dan moet ik gewoon heel snel zijn en Ot oppakken, anders gaat ze zelf heel hard lopen. Ze houdt dan het prooitje nog wel in haar bek vast. Bij Ot is het nog nooit nodig geweest dat ik dat los moest halen. Ot durft ook wel eens zachtjes te grommen als ik zoiets doe.

Ruilen met eten gaan ze hier niet intrappen. Ik denk dat het een wezenlijk verschil is tussen honden en katten.
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Je zou het voor de grap eens moeten proberen, dat ruilen aanleren  ;) wie weet ...
De truc is dat je begint met superlekker voer erbij te doen in de bak. Dat doe je een aantal keren totdat de kat of de hond verwachtingsvol gaat kijken als je er aan komt 'ha, nog meer hap!'. Dan ga je eerst de bak aanraken en dan iets erbij leggen. Dan bakje even optillen en idem. En zo ga je stap voor stap naar bak weghalen en belonen.
renate1985
5-sterren
5-sterren

Bericht door renate1985 »

hier ook 1 die gromde wanneer hij barf kreeg.
Op een gegeven moment was het zo erg dat hij dat ook ging doen met een botje.
Toen ben ik met hem gaan oefenen. Ik gaf hem het commando los als hij met zijn botje bezig was. Wanneer hij los liet kreeg hij wat lekkers van mij ( stukje vlees of worst ) en dan mocht hij weer met zijn botje verder ( ik raakte zijn botje niet aan om het vertrouwen te krijgen dat ook al was ik in de buurt en had hij zijn bot los dat er niks mee ging gebeuren ).
Nu komt hij steeds zijn karkas showen als hij die krijgt  ;D Dan is hij helemaal trots. Als hij iets niet lekker vind komt hij het naar mij brengen met een zielig koppie.
Als de maag van de houtduif er nog in zit dan vind hij het niet lekker en dan mag ik de maag eruit halen voor hem  :-\
Hij is me in ieder geval gaan vertrouwen en nu kan ik gewoon naast hem gaan zitten en als het nodig is aan zijn voer zitten ( door hem het commando los te geven en hem naar achteren te laten gaan ).
Het heeft even geduurd want hij vond het te lekker om te delen maar uiteindelijk is het helemaal goed gekomen

Plaats reactie