Naja weet je wat ik me nog wel eens afvraag..
Als wolven hun prooi hebben gevangen (actie) slaan ze daarna toch ook gelijk toe?
Dus niet eerst rust? Daarna wordt er wel volgens mij massaal uitgebuikt
Of is deze vergelijking niet terecht?
tja, ik weet het niet. een wolf doet natuurlijk wel langer over het eten...
wat ik mij nu weer afvroeg, beter 3 keer per dag een wat kleinere maaltijd, of 2 keer per dag wat meer? Bij 2 keer heb je minder risicomomenten per dag, maar bij 3 keer is het risico minder groot omdat dan de maag niet zo vol is, lijkt mij... leuke discussie dit!
eelke schreef:
wat ik mij nu weer afvroeg, beter 3 keer per dag een wat kleinere maaltijd, of 2 keer per dag wat meer? Bij 2 keer heb je minder risicomomenten per dag, maar bij 3 keer is het risico minder groot omdat dan de maag niet zo vol is, lijkt mij... leuke discussie dit!
ik merk zelf dat Reus in verhouding na een grote maaltijd mega langer uitbuikt. dus geef ik hem 2 of 3 keer per dag, dan ligt hij misschien 10 minuutjes. eet hij 1 keer, dan is ie zo een uur onder zeil. ik denk dus dat als je in 1 keer voert, de hond beter zijn eigen rust pakt, waardoor het voedsel beter verteerd wordt. bovendien geeft de hond dan dus zelf aan dat hij niet wil bewegen, terwijl hij als hij een halve portie krijgt 10 minuten later best aan de fiets wil rennen (bij wijze van spreken), terwijl hij dan dus echt wel eten in zijn buik heeft. ik zeg dus beter grote maaltijden, en daarna echt rust.
eelke schreef:
Een volle maag is niet per definitie een risicomoment. Er is een rainbow bridge vol met honden die ,m op een lege maag kregen
Reus krijgt zijn dagportie in 1 maaltijd (tussen de 150 en 200 gram), hij weegt 6 kilo. er was hier laatst een topic over, toen kwam eruit dat een dubbele maaltijd (in Reus zijn geval tussen 3 a 4 honderd gram) geen problemen zou moeten geven. Reus krijgt bijvoorbeeld wel eens een deel van een zalmkop, dat weegt ook dik meer dan wat hij normaal krijgt. er zijn hier ook honden die wel eens 'all you can eat' maaltijden krijgen.
ik denk persoonlijk dat als een hond rustig eet, rust heeft in het eet moment, zich niet opgejaagd voelt door andere honden of mensen, dat hij heel goed zelf kan bepalen tot hoever hij gaat en op een gegeven moment gewoon stopt met eten en daarna de nodige uitbuik rust pakt. maar als de hond erg schrokt, baknijd heeft, of andersinds niet rustig is met zijn eten, dan zou ik het niet doen.
het lijkt wel veel, maar een hondenmaag is enorm rekbaar!
dat is ook weer zo, tjonge, ik zit hier nog maar net en ik leer al een hoop!
dat rustig eten gaat hier niet op... leeftijd zal ook wel een rol spelen (1,5 en half jaar) weinig baknijd, ze eten uit dezelfd standaard en dat gaat goed. schrokken deden ze ook al toen ze apart aten.
pfff, wij zijn laatst met onze hond naar de DA gemoeten, vrijdag avond om 11 uur. bleef maar kokhalzen, had echt wel pijn en zijn tong uitsteken... toch geen torsie he! de DA zei bij binnenkomen gelijk al dat het geen torsie was, want dan zouden ze aan 1 kant heel dik zijn? (hoe dik dan wel niet, als hij het zo snel zag) was een maagwand ontsteking... ook niet leuk.
Angelique schreef:
Een volle maag is niet per definitie een risicomoment. Er is een rainbow bridge vol met honden die ,m op een lege maag kregen
Maar wat is vol? Tijdens mijn stage bij een wolvenopvang schrokte de wolven echt kilo's (!) vlees en bot naar binnen en lagen dan minimaal 24 -48 uur uit te buiken.
Die situatie kom natuurlijk niet voor bij onze honden. Gelukkig zijn de barfhonden wel weer "voller"dan de brokhonden, maar toch vraag ik me af hoe "gevuld" ze zijn ten opzichte van de behoorlijk grote maag die ze hebben (in verhouding tot het lichaam) en die natuurlijk ook nog eens flink kan uitrekken.