Beetje bezorgd: drumstick doorgeslikt

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Beetje bezorgd: update, nog niet goed.

Minhie
3-sterren
3-sterren

Bericht door Minhie »

Updatetje: Hij is helemaal gezond verklaard weer, geen koorts of wat dan ook. Enting uitgesteld voor een week  :)
En nu die diarree nog.. :-\
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

ik vind gemiddeld je vleesbot percentage nog steeds wat laag.

daarnaast zou je kunnen proberen om het meer gelijk te verdelen, dus iedere dag een 45/50 % vleesbot, met orgaan en/òf spiervlees.

bedoel je dat je een prooidier met vis geeft, of is het de ene dag een prooidier, en dan de andere dag een (hele) vis?
Minhie
3-sterren
3-sterren

Bericht door Minhie »

De prooidierdagen geef ik bijv. kwartel en vis op 1 dag..
Minhie
3-sterren
3-sterren

Bericht door Minhie »

Mijn vriend heeft van de dierenarts finidiar tabletten gekregen en specific kuipjes met daarin vlees? dat moet helpen tegen diarree..

Ik denk dat ik die kuipjes maar verdeel naast wat hij al krijgt... (goed idee?)
en die tabletten.. is dat wat?
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

vis werkt voor veel honden een beetje laxerend, dus als je bij een kwartel (is compleet, qua percentage's), vis geeft, dan is het niet zo raar dat de hond dunner gaat poepen. ik zou zelf dan de kwartel aanvullen tot het gewicht van de dagportie, zodat het een compleet geheel geeft. en wat vleesbot, en wat vis/spiervlees dus.

het zou kunnen dat je hond iets meer nodig om van de diaree af te komen, wellicht uit de homeopatische hoek. maar ik zou eerst proberen wat er gebeurd als je hem een uitgebalanceerd menu geeft, wat iedere dag qua percentage's ongeveer gelijk is. dus iedere dag ongeveer evenveel vleesbot/spiervlees/orgaan.

daarnaast zou je een tijdje op kunnen schrijven wat de hond gegeten heeft en wanneer je hond meer last heeft van diaree, of wanneer hij juist beter poept. wellicht verdraagt hij een bepaalde dier of orgaan soort niet goed.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

sorry, jou bericht kwam tegelijk met het mijne.

de finidiar tabletjes zullen allicht hem beter doen poepen, maar dat is symptoom bestrijding waar je het probleem niet mee oplost.
Minhie
3-sterren
3-sterren

Bericht door Minhie »

Ok klinkt goed, vis ga ik combineren met vleesbot.. Kwartel/konijn aanvullen tot geheel..
Ik zal nog even kijken naar wat meer vleesbot verdeeld over de week. (maar hij krijgt soms oko karkas wat het botpercentage al beetje omhoog krikt) Ik ga nl uit van 50-50 maar karkas is niet 50-50
Ik zal ook idd even opschrijven welke dagen hij meer last heeft.. Een tijd geleden zat ik in een goede drol, stukjes van de veren van de kwartel nog.. (geen bot trouwens) dus ik denk dat hij kwartel wel goed verteerd.

Die tabletten laat ik dan nog even voor wat het is.. en ik zal die kuipjes verdelen over de week zodat hij een beetje hulp rkrijgt bij het krijgen van een goed darmstelsel.. Hij is natuurlijk op brok afgespeend dus hij kan misschien nog wat hulp gebruiken.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

misschien kan je hem dan pro-biotica gaan geven, dat helpt de darmflora op te bouwen, beter dan die kuipjes (denk ik).

succes!
Minhie
3-sterren
3-sterren

Bericht door Minhie »

nienk schreef: misschien kan je hem dan pro-biotica gaan geven, dat helpt de darmflora op te bouwen, beter dan die kuipjes (denk ik).

succes!
Pro-biotica? zoals?

Op een ander forum is ruwe vezel aangeraden zoals psylliumvezels.
Met al deze tips zou het toch goed moeten gaan straks  >:(
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

zoals bijvoorbeeld Probiotics van Phytonics, zie onder andere hier:

http://www.medpets.nl/phytonics%2bprobiotics/1624/

edit: keek even naar die psylliumvezels, maar vindt vooral dat die juist geschikt zijn als er spraken is van verstopping/moeilijk ontlasten!?

edit2: misschien is dit ook nog wel iets http://www.medpets.nl/phytonics%2bclear ... tine/1624/ ?
Laatst gewijzigd door nienk op vr 08 jul 2011, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik zou die kuipjes niet geven (en terugbrengen). Met diarree is het meest niet slimme om te doen: alsmaar ander voedsel geven. Ik zou Okugest van VSM geven en probiotica. En verder gewoon z'n eten. Wel een beetje uitkijken met orgaanvlees (werkt laxerend) en rauw ei (werkt ook laxerend).
Kemi
3-sterren
3-sterren

Bericht door Kemi »

Bij Kemi heeft het 2 weken geduurd voordat haar ontlasting 'op te rapen was' en toen ik in het begin nog kvv én barf gaf, was haar ontlasting snel erg dun, zéker icm vis.
Eenmaal 100% aan de barf ging het echt stukken beter (hooguit met het geven van lever bijvoorbeeld nog dunne)

Kemi heeft ook soms last van 'ochtendmisselijkheid' vooral in het weekend, als we een iets ander ritme hebben. Ik geef haar nu 's morgens op tijd eten en dan gaat het meestal goed. Het was een hoop gehoemp hoemp hoemp en dan kwam er schuim en/of geel (gal??). geen idee hoe of waarom, maar dit gaat dus ook steeds beter.

Sterkte en zoals iemand hiervoor al schreef, hoe meer soorten je door elkaar gaat geven, hoe minder je kunt zeggen waar het van komt en zal het misschien alleen maar erger maken. Ik heb standaard Kindigest (kindervariant van Okugest, smelttabletjes die ze zo van mijn hand likt) van VSM en geef haar daar wat van als ze dunne heeft. Werkt snel en is in mijn ogen veilig en onschadelijk.

Succes!!
millyckk
5-sterren
5-sterren

Bericht door millyckk »

Ook hier klinkt dat "hoemp-hoemp" geluid bekend....Milik had er als pup ook last van, m.n. op een lege maag. Bij hem vielen de eendennekken slecht, kreeg er diarree van.
Ik hoorde destijds van de fokker dat vettere vleessoorten soms tot diarree kunnen leiden omdat de pancreas pas met een maand of 4 volgroeid is. ( als ik het goed heb onthouden)
Ook hier duurde het een week of wat voor de ontlasting stabiel was  en hij was nog wel gespeend op KVV!  Even doorzetten dus, gaat vast goed komen!
Minhie
3-sterren
3-sterren

Bericht door Minhie »

Aah blij dat ik niet de enige ben..
Hoemp hoemp geluid,, jah dat is denk ik hetzelfde.. Is inderdaad op een lege maag! We geven hem nu idd later eten en eerder in de ochtend.
Eendennekken vet? welke vleessoorten zijn nog meer vet dan? Hij heeft ook parelhoenkarkas gehad.
Vis en ei scrappen we dan maar even en zal even kijken naar okugest!
millyckk
5-sterren
5-sterren

Bericht door millyckk »

Minhie schreef: Aah blij dat ik niet de enige ben..
Hoemp hoemp geluid,, jah dat is denk ik hetzelfde.. Is inderdaad op een lege maag! We geven hem nu idd later eten en eerder in de ochtend.
Eendennekken vet? welke vleessoorten zijn nog meer vet dan? Hij heeft ook parelhoenkarkas gehad.
Vis en ei scrappen we dan maar even en zal even kijken naar okugest!
De ene hond is de ander niet hoor, maar eendennekken werden hier pas met een half jaar goed verteerd. Vette vleessoorten: lam en geit, parelhoen kan prima, maar ik haalde het vel en de vetklomp van het staartje er af. Dat gold ook voor het vel en de staart van kipkarkas en ander gevogelte.
Ik kan me herinneren dat de fokker ( zelf homeopathisch dierenarts)  destijds adviseerde  om een paar dagen Duck Pancreas te voeren en dat weer in een paar dagen af te bouwen, de precieze ins en outs weet ik niet meer want het is nu 3 jaar geleden :-[) Dat zou ik nu nog niet doen hoor, je bent net bezig!  De tip van Nienk om op te schrijven wat je hebt gevoerd en hoe de ontlasting is, is ook een goede. En natuurlijk de tips van Lizzy!

Zet anders hier nog even neer welke combi's ( diersoorten) je precies geeft, misschien zitten daar aanknopingspunten in.

Plaats reactie