dwerggeitjes

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: dwerggeitjes

Xada
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Xada »

Helemaal mee eens Martine-tom.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

[quote="martine-tom"]
Ik heb er opzich geen bezwaar tegen, moreel gezien, alleen zou ik het niet doen omdat ik niet weet wat er in dat beest gespoten is en of jhet wel gezond was.
Eigen kweek zou ik dan eerder doen, al zou ik dan zelf weer niet kunnen slachten, maar als ik iemand kende die dat zou willen doen zou ik best een paar kippen, eenden en/of geiten kunnen houden voor de slacht.
Vroeger was dat gewoon gemeengoed, je eigen varken laten slachten en dat zelf opeten, ik zie het verschil niet zo.
Ik ben blij dat het voor mij niet nodig is maar ik heb er moreel ook geen bezwaar tegen, ik zou het niet zeggen bij aanschaf maar ik zou er ook niet om liegen, als het me gevraagd word zal ik eerlijk zeggen waar ik ze voor gebruik, als de verkoper het dan niet meer wil is het ook goed ;)
[/quote]

Inderdaad, helemaal mee eens.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind dat als je dieren kweekt en ze via markplaats aanbied, je je er altijd gewoon vanaf maakt. Als je ze zelf niet kan houden, loop je het risico dat ze niet helemaal verzorgt worden zoals je wel graag gewild had. Dat is de consequentie.
Als de verkoper erachter vraagt, moet je niet liegen, maar als het hem niet kan schelen, zou ik het er niet om laten.
Er zijn genoeg mensen die er gewoon vanaf willen en het allemaal niets kan schelen wat er daarna mee gebeurt. 
Om maar een vb van konijnen aan te halen: als je dat met iemand meegeeft is de kans groot dat het in een klein hok alleen komt te zitten. Is dat dan zoveel beter dan geslacht worden? Ik weet dat niet hoor....  Maar als je wil verhinderen dat dat met je dieren gebeurt, zet ze dan niet op marktplaats.
Zoek dan een thuisje waar je contact mee houdt en eerst eens gaat kijken enz...  Maar dat is spijtig genoeg meestal echt het geval niet.  En dan vind ik niet dat je je schuldig moet voelen als je het beestje daarna voert.  Dan gelden gewoon de algemene regels: hoe oud is het en hoe wordt het gehouden tot het gedood wordt. Dat is gewoon respect voor het leven.
Of je het bij je eigen dieren zou kunnen is een persoonlijk probleem.  Ik heb mijn vorige legkippen ook gevoerd nadat ze uitgelegd waren (en alles zelf gedaan, maar dat raad ik echt niet aan, was er wel even niet goed van, zat trouwens ook geen vlees aan), maar nu heb ik krielkipjes en die zouden me veel moeilijker vallen.
Ik denk dat zo'n dier dat het goed heeft gehad net veel beter is om aan je honden te voeren, net omdat het een leven heeft gehad, en de dieren uit de bioindustrie die je koopt niet...
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Tja jullie hebben wel een punt natuurlijk. Als de eigenaar er geen probleem mee heeft dan bestaat het probleem ook niet.
Mijn huisdier-konijn gaat lekker naar een opvang, terwijl ik mijn hond konijn voer. Hypocriet, ik weet het maar zo zit ik nou eenmaal in elkaar. En zo zullen er meer zijn. Vroeger was het inderdaad allemaal anders inderdaad.
Maar ik vraag me nog steeds af of je wel goedkoper uit zal zijn. Slachten kost geld natuurlijk, en dan? Laat je het dan verbloeden en doe je de rest zelf of laat je het helemaal verwerken?

Volgens mij stoppen ze niet veel medicatie in dwerg-geitjes. Misschien op een kinderboerderij, maar bij een boer die ze als decoratie houd zal dat wel meevallen.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

[quote="pearlsofpassion"]
Ik vind dat als je dieren kweekt en ze via markplaats aanbied, je je er altijd gewoon vanaf maakt. Als je ze zelf niet kan houden, loop je het risico dat ze niet helemaal verzorgt worden zoals je wel graag gewild had. Dat is de consequentie.
Als de verkoper erachter vraagt, moet je niet liegen, maar als het hem niet kan schelen, zou ik het er niet om laten.
Er zijn genoeg mensen die er gewoon vanaf willen en het allemaal niets kan schelen wat er daarna mee gebeurt. 
Om maar een vb van konijnen aan te halen: als je dat met iemand meegeeft is de kans groot dat het in een klein hok alleen komt te zitten. Is dat dan zoveel beter dan geslacht worden? Ik weet dat niet hoor....  Maar als je wil verhinderen dat dat met je dieren gebeurt, zet ze dan niet op marktplaats.
Zoek dan een thuisje waar je contact mee houdt en eerst eens gaat kijken enz...  Maar dat is spijtig genoeg meestal echt het geval niet.  En dan vind ik niet dat je je schuldig moet voelen als je het beestje daarna voert.  Dan gelden gewoon de algemene regels: hoe oud is het en hoe wordt het gehouden tot het gedood wordt. Dat is gewoon respect voor het leven.

[/quote]

Daar heb je wel gelijk in. Ik zou van mijn leven geen dier van me te koop of te heb aanbieden via internet! Maar als iemand dat wel doet en je gaat op het aanbod in en de verkoper vraagt wat je ermee van plan bent, dan moet je wel eerlijk zeggen dat je het dier als hondenvoer gaat gebruiken, vind ik. Dan heeft de verkoper in ieder geval nog de mogelijkheid om te weigeren daaraan mee te werken.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Tuurlijk moet je eerlijk zijn, maar als je iets via internet verkoopt zonder 'nazorg' weet je nooit wat ermee gebeurt...
En het zou niet slecht zijn als die verkoper eens te horen krijgt wat je ermee van plan bent, zelfs al zegt hij dan nee, gaat hij er misschien eens over nadenken.
Er zijn ook genoeg slangenhouders die kittens aan hun slangen voeren omdat ze overal gratis te krijgen zijn.  :'( Die gaan dat heus niet vertellen waar ze ze halen.  Er zijn mensen die wel hele nesten aan zo'n slageneigenaar meegeven en dat snap ik niet.  Ofwel denken die mensen toch echt niet na, of durven ze geen nee zeggen uit angst om er dan niet vanaf te geraken, ofwel kunnen die nieuwe eigenaren toch echt wel goed toneel spelen (want ze geven helemaal niets om de diertjes).  Maar ik denk dat vele mensen het niet weten en maar vanuitgaan dat de nieuwe eigenaren er goed voor gaan zorgen, en het zou niet slecht zijn als ze het wel zouden weten.  Dan denken ze misschien wel eens na voor ze nog een keer zomaar een nest nemen omdat ze ze wel kwijt raken als ze ze gratis geven of op MP gooien.  >:(
May Linn
5-sterren
5-sterren

Bericht door May Linn »

Er zit nogal wat regelgeving aan het slachten van schapen/geiten.
Het kan dus wel maar dan zul je het een en ander moeten doen en bijhouden.
Een goedgekeurde veewagen schijnt verplicht te zijn.
En jezelf aanmelden bij de LNV-loket om geiten en schapen aan en af te voeren is zowiezo verplicht.
Slachten mag alleen op goedgekeurde locatie's.
En vast nog wel meer regels, ik moet dit zelf nog dieper uitzoeken.

Bedenk wel dat het slachten zelf ook nog geld kost en je dwerggeiten dan niet meer zo goedkoop zijn  ;)
Xada
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Xada »

Ik ben niet tegen het adverteren van dieren op internet. Het hangt ervan af hoe je na het eerste contact verder gaat. Ik heb ooit een keer een advertentie voor pups op internet gezet. Maar als de mensen bellen heb ik het eerste gesprek. Dan moeten ze ook een paar keer langs komen voordat ze 8 weken zijn en dan heb je natuurlijk ook steeds een gesprek. Als de hondjes naar de nieuwe bazen zijn gegaan, kom ik daar een aantal keren op bezoek. Is er iets niet in orde dan zeg ik dat en geef ook advies. Blijft het slecht/niet goed genoeg dan neem ik de hond mee terug naar huis en krijgen de mensen hun geld terug.
Marlies
2-sterren
2-sterren
Contacteer:

Bericht door Marlies »

[quote="pearlsofpassion"]
Er zijn ook genoeg slangenhouders die kittens aan hun slangen voeren omdat ze overal gratis te krijgen zijn.  :'(
[/quote]
Dit wordt vaak genoemd door sommige doorgeschoten dierenorganisaties, maar is echt onzin. Ik ken heeeel erg veel slangenhouders en ben heel lang erg actief betrokken geweest in de 'reptielenhouderswereld' en ik ken werkelijk niemand die ooit kittens heeft gevoerd aan zijn of haar slangen. Dat is ook helemaal niet nodig want er zijn zo gigantisch veel alternatieven. Slangen eten in de natuur voornamelijk prooidieren. Dus konijnen en knaagdieren bijvoorbeeld. Geen jagers zoals katten etc. Ik vermoed dat de meeste slangen niet eens kittens zullen willen eten.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

[quote="Marlies"]
Dit wordt vaak genoemd door sommige doorgeschoten dierenorganisaties, maar is echt onzin. Ik ken heeeel erg veel slangenhouders en ben heel lang erg actief betrokken geweest in de 'reptielenhouderswereld' en ik ken werkelijk niemand die ooit kittens heeft gevoerd aan zijn of haar slangen. Dat is ook helemaal niet nodig want er zijn zo gigantisch veel alternatieven. Slangen eten in de natuur voornamelijk prooidieren. Dus konijnen en knaagdieren bijvoorbeeld. Geen jagers zoals katten etc. Ik vermoed dat de meeste slangen niet eens kittens zullen willen eten.
[/quote]

Of dat nou kittens zijn of levende konijnen, het idee blijft even afschuwelijk. Natuurlijk, een slang moet ook eten.
Maar ik vind wel dat het prooidier dan eerst dood moet zijn, voor je het in een terraria zet. Ik heb het wel eens gezien in een dierenwinkel, en het leverde enorm veel stress op voor het konijn dat zat te wachten tot meneer slang wakker zou worden.
Marlies
2-sterren
2-sterren
Contacteer:

Bericht door Marlies »

[quote="Hope"]
Of dat nou kittens zijn of levende konijnen, het idee blijft even afschuwelijk. Natuurlijk, een slang moet ook eten.
Maar ik vind wel dat het prooidier dan eerst dood moet zijn, voor je het in een terraria zet. Ik heb het wel eens gezien in een dierenwinkel, en het leverde enorm veel stress op voor het konijn dat zat te wachten tot meneer slang wakker zou worden.
[/quote]

Klopt daar ben ik het helemaal mee eens. Gelukkig voeren veruit de meeste slangenliefhebbers ook liever dood. Een enkele slang weigert helaas dood te eten, gelukkkig heb ik dat probleem hier nooit gehad. Maar mensen die er een spektakel van maken, zijn doorgaans het zelfde slag mensen die enorme kettingen om hun honden hangen en alleen maar dieren houden om "stoer te doen". Dit zijn geen verantwoordelijke dierenliefhebbers en die heb je helaas in alle groepen liefhebbers, van mensen die knaagdieren houden tot reptielenhouders.

Het is alleen altijd jammer dat er zoveel mensen zijn (in z'n algemeenheid dus niet specifiek iemand hier) die door een aantal incidenten een vertekend beeld hebben van reptielenhouders. Gelukkig gaan de meesten er namelijk heel erg verantwoordelijk mee om. En veel mensen vergeten dat die lieve schattige kat veel gruwelijker omgaat met zijn 'prooidieren'. De meeste muizen etc. die door katten worden gevangen sterfen een gruwelijke dood. De meeste prooidieren die aan slangen worden gevoert zijn al dood voordat ze gevoerd worden en als je een goede slang hebt, leeft het prooidier maar heel erg kort meer en voelt niks meer van wat er gebeurd door de hoeveelheid cortisol die op natuurlijke wijze ontstaat wanneer ze gepakt worden door een slang.

Maar ik ga offtopic.. excuseer.
BuBbA
1-ster
1-ster

Bericht door BuBbA »

[quote="Hope"]
[/quote]

Dat werkt jammer genoeg niet bij reptielen. Vaak eten die namelijk geen dode prooien. Ik heb zelf reptielen gehad, en die voerde ik ook levende krekels/sprinkhanen/wormen/... en af en toe een 1-dags muisje. Eten deden ze enkel als het bewoog, dieren die dood in de bak kwamen of in de bak stierven bleven gewoon liggen. Ik had nu wel vrij kleine soorten hagedissen, dus een 1-dags muisje was het maximum dat ik kon geven, maar er zijn genoeg grote hagedissen en vooral slangen die echt veel meer nodig hebben dan zo'n muisje, en dan kom je nu eenmaal bij ratten/konijnen/... uit.

Ik denk dat menig reptielenhouder ontzettend blij zou zijn moest hun dier dode prooien eten, het voeren van levende prooien is namelijk ook niet zonder gevaar voor je eigen dier.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Ik heb stage gelopen in blijdorp war ze heel erg veel reptielen hadden zitten en al die reptielen eten allemaal dode prooien. Als het in Blijdorp kan dan kan het ook in de huiskamer, het kost alleen wel meer moeite. Sorry voor het off topic.
Nog even on topic, ik zou het zelf niet kunnen, maar vind het wel een mooie oplossing voor het overschot van jonge niet plaatsbare dieren. Beter geslacht dan gedumpt of slecht verzorgd.
~anna~
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door ~anna~ »

[quote="bassoui"]
dat het niet mag maakt die slager niks uit hoor dat is het probleem niet
maarja als het slecht is voor mijn hond met medicijnen en dat die botten te hard zijn
dan kan ik het beter maar niet doen
maar ik dacht mooi goedkoop een vriezer vol geitenvlees haha
[/quote]
De persoon die jij in gedachte hebt is misschien iemand die het helemaal niet goed kan.
Want het stikt in Ned van mensen die denken dat ze het kunnen :-X
Ik ben dus heel blij met de strenge regels omtrent het slachten.
Laatst gewijzigd door ~anna~ op wo 31 aug 2011, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

[quote="*anna*"]
De persoon die jij in gedachte hebt is misschien iemand die het helemaal niet goed kan.
Want het stikt in Ned van mensen die denken dat ze het kunnen :-X
Ik ben dus heel blij met de strenge regels omtrent het slachten.
[/quote]

Amen!

Plaats reactie