topic mag weg
Moderator: Lizzy
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Re: foto maken onder narcose?
Dat wilde ik net vragen, waar moeten er foto's van worden gemaakt? Voor goede elleboogfoto's is vaak een roesje nodig. Nadeel van eerst met een hond gaan worstelen en dan een roesje geven, is dat ze dan ook veel meer nodig hebben omdat ze ontzettend gestresst zijn.
ze is 5,5 jaar oudBrenda Ooms schreef: soms is het wel nodig om een goede foto te krijgen om de hond een roesje te geven. Zeker bij elleboogfoto's. Die zijn heel lastig om daar bv LPA, LPC of OCD op te zien. Ik heb vaak genoeg foto's gezien die slecht van kwaliteit waren omdat ze zonder sedatie gemaakt waren. Natuurlijk heb je liever zonder omdat dat beter voor de hond is...maar soms is het beter met om de beste diagnose te krijgen.
Hoe oud is je hond?
- me and my boys
- 5-sterren

- Contacteer:
kijk, dat is beter...tess06 schreef: ik ben net naar een nieuwe d.a geweest, ze heeft gevoeld aan alle bewegende delen.ze dacht aan een ontstekking in de elleboog.
we hebben een pijnstiller gekregen voor 10 dagen en moeten haar rustig en aan de lijn uitlaten.
met 2 dagen moet er een verbetering te zien zijn.
ik zou voor een roesje ook echt niet m'n hond s'ochtends brengen en s'middags pas weer op halen..
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Nee, dat zou ik ook niet doen. Ik laat de eigenaar er bij, prik de hond gelijk bij binnenkomst en geef direkt na de foto's een tegenprik zodat de hond gelijk weer met de eigenaar mee naar huis kan.vanaalst schreef: kijk, dat is beter...
ik zou voor een roesje ook echt niet m'n hond s'ochtends brengen en s'middags pas weer op halen..
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Eh ja logisch, pijn is ontsteking! Maar die ontsteking kan veel oorzaken hebben zoals bv artrose en daarom neem je dus een foto. Ik vind dat een beetje een dooddoener, een ontsteking voelen.tess06 schreef: ik ben net naar een nieuwe d.a geweest, ze heeft gevoeld aan alle bewegende delen.ze dacht aan een ontstekking in de elleboog.
Laatst gewijzigd door *Dorothea* op wo 02 nov 2011, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Mevroi Kruim
- 5-sterren

Is vast familie van mijn voormalige da die zo kon voelen dat Kátur een hypermobiele schouder had 
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Nou wat ik dus altijd opvallend vind, is dat dierenarts 2 nu ineens de held is, terwijl dierenarts 1 eigenlijk de juiste weg bewandelt. Oke dan staat een roesje je niet aan, maar dan zoek je toch een dierenarts die het wil proberen zonder roesje.Mevroi Kruim schreef: Is vast familie van mijn voormalige da die zo kon voelen dat Kátur een hypermobiele schouder had![]()
- me and my boys
- 5-sterren

- Contacteer:
dat is de weg die ze hier ook behandelen, niet gelijk een foto maar eerst rust en eventueel pijnstilling......
is het dan niet over dan een foto..
een held..?
een held..?
-
Irish
- 5-sterren

- Contacteer:
Ja idd dat was ik nog vergeten te zeggenLimpy schreef: Die zijn idd best goed, verdoven ook niet zomaar.
Zijn we recentelijk ook eens met een asielhond geweest voor foto´s.
Als eigenaar (wij dan als 2 verzorgers) mag je ook mee met foto´s maken om hond evt vast te houden en iig gerust te stellen (waar onze paniekbeagle best blij mee was dat hij ons nog zag)
Voor de dieren wel zo prettig!
-
Mevroi Kruim
- 5-sterren

Ja, dat is een manier natuurlijk. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik een foto bij kreupelheid vaak wel een goed idee vind. Er kunnen zo enorm veel oorzaken zijn en lang niet alles is op te lossen met rust en pijnstilling. Sommige dingen moeten liefst zo snel mogelijk behandeld worden, die worden alleen maar erger als je gaat afwachten. En sommige dingen zijn niet te behandelen en dan ben je dus nodeloos je hond aan het pesten met rust en pijnstillers.vanaalst schreef: dat is de weg die ze hier ook behandelen, niet gelijk een foto maar eerst rust en eventueel pijnstilling......
een held..?
Ik heb dus het liefst eerst een diagnose en dan een behandeling als het kan.
- me and my boys
- 5-sterren

- Contacteer:
ja id.....zeker als je zelf al rust heb ingesteld...
en vindt dat het er ook aan ligt hoe ze manken, hier manken ze ook wel eens door een achterlijke actie maar met een paar dagen vaak weer over..
als ik dan iedere keer een foto zou moeten maken
manken ze langer en rust helpt niet, dan is het natuurlijk een foto maken!
zonder narcose het liefst en in bijzijn van mij en daarna weer hoppa naar huis
en vindt dat het er ook aan ligt hoe ze manken, hier manken ze ook wel eens door een achterlijke actie maar met een paar dagen vaak weer over..
als ik dan iedere keer een foto zou moeten maken
manken ze langer en rust helpt niet, dan is het natuurlijk een foto maken!
zonder narcose het liefst en in bijzijn van mij en daarna weer hoppa naar huis
misschien heb ik het verkeerd neer gezet.*Dorothea* schreef: Eh ja logisch, pijn is ontsteking! Maar die ontsteking kan veel oorzaken hebben zoals bv artrose en daarom neem je dus een foto. Ik vind dat een beetje een dooddoener, een ontsteking voelen.
ze heeft gevoeld aan de hond, maar omdat tess nogal verkramp kon ze niet makkelijk alles bewegen.
ze dacht dat het een ontstekking in de elleboog zou zijn, heb hiervoor pijnstillers mee gekregen, moet met 2 dagen resultaat zien.
en ik moet nog wel een afspraak maken voor een foto.
maar eerst kijken of het beter gaat met de pijnstillers, als dat zo is heeft het geen haast om de foto's te maken, werkt het niet dan wel snel foto's maken.
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Hoezo? Die snap ik niet, ik denk dat in 95% van de gevallen ongeacht de oorzaak pijnstillers helpen, aangezien ze ontstekingen remmen.tess06 schreef: misschien heb ik het verkeerd neer gezet.
ze heeft gevoeld aan de hond, maar omdat tess nogal verkramp kon ze niet makkelijk alles bewegen.
ze dacht dat het een ontstekking in de elleboog zou zijn, heb hiervoor pijnstillers mee gekregen, moet met 2 dagen resultaat zien.
en ik moet nog wel een afspraak maken voor een foto.
maar eerst kijken of het beter gaat met de pijnstillers, als dat zo is heeft het geen haast om de foto's te maken, werkt het niet dan wel snel foto's maken.
Zelf heb ik ook ontzettend veel tijd verloren met 'geloven en denken' van dierenartsen, en inderdaad met een pijnstiller ging ze weer als een speer hoor. Een jaar! tijd verloren door mij steeds weg te laten sturen met suggesties wat het eventueel kon zijn, zelfs op het verkeerde been gezet (Meerdere malen) maar ik ben geen DA en wist dus niet meer wat ik moest doen.
Hier worden nu meteen foto's gemaakt als de mankheid langer dan een week aanhoud. Door schade en schande wordt je wijzer.
En...inderdaad een LPC is voor de regel helemaal niet eens te zien op een gewone rontgenfoto, dan moet je verdere stappen ondernemen.
Hier worden nu meteen foto's gemaakt als de mankheid langer dan een week aanhoud. Door schade en schande wordt je wijzer.
En...inderdaad een LPC is voor de regel helemaal niet eens te zien op een gewone rontgenfoto, dan moet je verdere stappen ondernemen.
narcose voor een rontgen foto is in de meeste gevallen niet nodig. Gewoon loden jas aan en de hond rustig en stil in positie houden.