Hoe zien jullie vleesjes eruit ?
Moderator: Lizzy
Re: Hoe zien jullie vleesjes eruit ?
Hier zijn ze ook dol op herten-snijsels (van Job).
Ik geloof niet dat die nou zo slecht zijn,alleen omdat ze er wat minder mooi uitzien.
Ik geloof niet dat die nou zo slecht zijn,alleen omdat ze er wat minder mooi uitzien.
Het vlees dat aan die vellen zit is natuurlijk niet slecht, maar je hebt meer vel dan vlees. Probeer het maar eens van het vel/vlies te schrapen, dan zul je zien dat er maar een ieniemieniepietsie vlees over blijft en heel veel vel. Dus als je dat voert voer je geen spiervlees. Ik vind het waardeloos spul.
ergens info te vinden over onderzoek wat vliesjes aan voedingswaarden bevatten?
- pearlsofpassion
- Moderator
Het is geen spiervlees, die vliezen. Maar het behoord ook tot de prooi.
Dus ik zie er geen probleem in als je maar iets meer ervan voert (om toch voldoende echt spiervlees te voeren) en afwisseld met mooie kwaliteit spiervlees. Zoals Job aangeeft zal er in dat beetje spier en zelf die vellen meer waardevolle zaken zitten omdat het wild is, dan in dezelfde hoeveelheid van een tam dier.
Ik zou niet enkel dit soort vlees voeren, maar als aanvulling, zie ik er de waarde wel van in.
Van tam dier zou ik dit soort vlees dan weer minder snel voeren natuurlijk. Ookal horen ook daar de vliezen tot de prooi, dan voegt het niet echt wat toe. En dan is het net als vet vlees voeren: hoe meer vliezen, hoe minder ruimte voor het echte voer.
Dus ik zie er geen probleem in als je maar iets meer ervan voert (om toch voldoende echt spiervlees te voeren) en afwisseld met mooie kwaliteit spiervlees. Zoals Job aangeeft zal er in dat beetje spier en zelf die vellen meer waardevolle zaken zitten omdat het wild is, dan in dezelfde hoeveelheid van een tam dier.
Ik zou niet enkel dit soort vlees voeren, maar als aanvulling, zie ik er de waarde wel van in.
Van tam dier zou ik dit soort vlees dan weer minder snel voeren natuurlijk. Ookal horen ook daar de vliezen tot de prooi, dan voegt het niet echt wat toe. En dan is het net als vet vlees voeren: hoe meer vliezen, hoe minder ruimte voor het echte voer.
o van tam dier zal ik dat ook niet voeren als er heel veel vlies in zit.
Maar haas heeft ook veel vlies en ze krijgen hier iedere week haaskarkas met hazenvlees.
Maar haas heeft ook veel vlies en ze krijgen hier iedere week haaskarkas met hazenvlees.
De vliezen behoren volgens mij tot het bindweefsel (correc me if I'm wrong). Bindweefsel bestaat voornamelijk uit het eiwit collageen. Collageen is een lichaamseigen stof, d.w.z. wordt door het lichaam zelf aangemaakt.
Van haas kun je inderdaad ook van die "afsnijsels" kopen (en van andere diersoorten ook). Veel vel en nauwelijks vlees. Als je een hele haas voert (of hele delen van die haas )krijgen ze ook die vliezen binnen, maar dan is het wel in verhouding allemaal. Dat is niet vergelijkbaar met het voeren van een haaskarkas en een portie van dergelijk vliesvlees erbij.
Van haas kun je inderdaad ook van die "afsnijsels" kopen (en van andere diersoorten ook). Veel vel en nauwelijks vlees. Als je een hele haas voert (of hele delen van die haas )krijgen ze ook die vliezen binnen, maar dan is het wel in verhouding allemaal. Dat is niet vergelijkbaar met het voeren van een haaskarkas en een portie van dergelijk vliesvlees erbij.
- pearlsofpassion
- Moderator
Daar heb je gelijk in.pike schreef: De vliezen behoren volgens mij tot het bindweefsel (correc me if I'm wrong). Bindweefsel bestaat voornamelijk uit het eiwit collageen. Collageen is een lichaamseigen stof, d.w.z. wordt door het lichaam zelf aangemaakt.
Maar als ze op andere dagen mooi vlees krijgen zonder vliezen, komt dat nog vrijwel in proportie...
Dat collageen zelf aangemaakt wordt, wil niet zeggen dat het niet waardevol kan zijn als voedselbron. Het is een eiwit als een ander.
Tenslotte maken honden ook zelf spieren en botten aan, maar gebruiken het ook als voedingsbron. Meer nog, ze hebben ze nodig om in de eiwitten te voorzien om hun eigen lichaam op te bouwen.
Ja maar, die spieren en botten maken ze aan met behulp van de bouwstoffen die ze via voeding binnenkrijgen toch?. Evengoed, als ze het prooidier eten eten ze ook alle bindweefsel van dat dier. Het zal ongetwijfeld heus wel zijn waarde hebben. Maar, als ik hier zo'n portie vliesvlees voer, dan valt dat bij alle drie heel verkeerd. Ze krijgen behoorlijk buikpijn. En dat is voor mij ook een reden om te zeggen, teveel van het goede, voor mij is het rommel. Want als ik het van het vel moet schrapen blijft er niets over en dan is het duurkoop. Ik heb liever een fatsoenlijk stuk spiervlees al kost dat wat meer, ik hoef dan ook niks weg te gooien. En als daar nog een velletje omheen zit dan krijgen ze dat gewoon mee. Of het vlies dat om de lever zit bijvoorbeeld. Maar geen portie vel die de naam spiervlees niet mag dragen.
ik zou graag een link naar een site willen hebben dat uitlegt waar vliezen uit bestaan en waar het onder valt.
Als jouw honden er buikpijn van krijgen en er ziek van worden is het logisch dat je het niet voert.
Ws toch ander vlieswerk dan ik voer?
Het lijkt me in ieder geval sterk dat ze allemaal een zelfde overgevoelgheid hebben,
lijkt me logischer dat het aan de kwaliteit van het vlees ligt dan.
Als jouw honden er buikpijn van krijgen en er ziek van worden is het logisch dat je het niet voert.
Het lijkt me in ieder geval sterk dat ze allemaal een zelfde overgevoelgheid hebben,
lijkt me logischer dat het aan de kwaliteit van het vlees ligt dan.
Mijn logica is als je proodier voert dan krijgt een hond/kat ook vliezen binnen..En als het in verhouding blijft.
Ik heb het gekocht als wild hert..Sammy eet moeizaam tam hert.Vaak laat hij het staan. Wild hert eet hij dus wel. Dus ik vermoed dat het wel wild hert is geweest omdat meneer de bak snel leeg had.
Ik heb het gekocht als wild hert..Sammy eet moeizaam tam hert.Vaak laat hij het staan. Wild hert eet hij dus wel. Dus ik vermoed dat het wel wild hert is geweest omdat meneer de bak snel leeg had.
Laatst gewijzigd door wijkje op za 14 jul 2012, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat zou je denken, maar dit is niet het enigste waar ze alle drie slecht op reageren. Zo komen ze van teveel kraakbeen alle drie aan de dunne. Als dat kraakbeen gewoon deel uit maakt van (een onderdeel van) een prooidier en het dus in verhouding tot de rest gegeten wordt is er geen probleem. Maar als ik ze een strot geef is het bij alle drie raak. Geen van drieën kan loopvoetjes eten of ze moeten er 's nachts uit.job schreef: ik zou graag een link naar een site willen hebben dat uitlegt waar vliezen uit bestaan en waar het onder valt.
Het lijkt me in ieder geval sterk dat ze allemaal een zelfde overgevoelgheid hebben,lijkt me logischer dat het aan de kwaliteit van het vlees ligt dan.
Geef ik ze een complete bout met voet en al is er geen probleem.
Maar dat ik het niks vind staat eigenlijk los van het feit dat ze er slecht op reageren. Loopvoetjes bijv. vind ik leuke snacks en erg jammer dat ik ze niet kan gebruiken. Het gaat mij erom dat ik spiervlees wil geven en geen bergje vliezen met nog geen millimeter vlees erop.
En of het extxra geven van bindweefsel goed is en/of iets waardevols toevoegt, ik heb geen flauwidee. Misschien een leuke vraag voor Fido?
De vraag is of het onder bindweefsel valt, iets wat ik op zich wel aannemelijk vind.
Dan is de vraag of al het bindweefsel dezelfde samenstelling heeft en
daarna ook nog wat er aan voedingswaarden in zit.
Het zou inderdaad leuk zijn om op deze vragen eens goed antwoord te krijgen,
tot nu toe zijn het toch maar ideeën van ons zelf ipv feiten die op basis van onderzoek aan het licht zijn gekomen.
Echt vreemd dat jouw honden op verschillende producten allemaal hetzelfde reageren.
Ook een onderzoekje aan wagen?
Dan is de vraag of al het bindweefsel dezelfde samenstelling heeft en
daarna ook nog wat er aan voedingswaarden in zit.
Het zou inderdaad leuk zijn om op deze vragen eens goed antwoord te krijgen,
tot nu toe zijn het toch maar ideeën van ons zelf ipv feiten die op basis van onderzoek aan het licht zijn gekomen.
Echt vreemd dat jouw honden op verschillende producten allemaal hetzelfde reageren.
Ook een onderzoekje aan wagen?
om mee te beginnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bindweefsel
Over voedingswaarde van die vliezen zal niet veel bekend zijn, het valt immers niet onder ons voedsel dus dat zal wel niet onderzocht zijn
.
Niemand eet toch een portie bindweefsel bij zijn avondeten of op de boterham.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bindweefsel
Over voedingswaarde van die vliezen zal niet veel bekend zijn, het valt immers niet onder ons voedsel dus dat zal wel niet onderzocht zijn
Niemand eet toch een portie bindweefsel bij zijn avondeten of op de boterham.
Dit is misschien een interessant topic:
http://www.voernatuurlijk.nl/forum/view ... 79&t=33042
Ik was eigenlijk op zoek naar een ander stukje van hem. Hij schrijft daarin over het verschil in gewoon spiervlees zoals bv kopvlees ten opzichte van spiervlees van bv een bil- vlees dat veel beweging heeft gehad. Hij schrijft dat voor de hond een stuk bewogen vlees vele malen waardevoller is. Dat verbaasde mij en had ik nog nooit zo bedacht.
Maar dat zou ook een antwoord op jullie vragen kunnen zijn, want die vliezen ed is iets wat niet "bewogen" heeft...
ps ik zoek nog even verder, misschien vind ik het nog wel
http://www.voernatuurlijk.nl/forum/view ... 79&t=33042
Ik was eigenlijk op zoek naar een ander stukje van hem. Hij schrijft daarin over het verschil in gewoon spiervlees zoals bv kopvlees ten opzichte van spiervlees van bv een bil- vlees dat veel beweging heeft gehad. Hij schrijft dat voor de hond een stuk bewogen vlees vele malen waardevoller is. Dat verbaasde mij en had ik nog nooit zo bedacht.
Maar dat zou ook een antwoord op jullie vragen kunnen zijn, want die vliezen ed is iets wat niet "bewogen" heeft...
ps ik zoek nog even verder, misschien vind ik het nog wel
Er staat in ieder geval eenstukje over in;
Bewogen spiervlees van dieren die geen granen of meelproducten gegeten hebben. Dat is vlees wat voldoende proteïnen bevat en alle andere mineralen.
Dat is waar ik ook steeds op hamer hier op bp.
Mensen kijken veels te veel naar het uiterlijk van het vlees, niet van wat voor leven het vlees geleid heeft.
En ja ik blijf nieuwsgierig naar de voedingswaarde van bindweefsel.
Losmazig bindweefsel is dus ws het bindweefsel wat het meeste in onze snippers zit.
Maar voor de mensen die lever en/of milt voeren zou het ook boeiend kunnen zijn om te weten
wat de voedingswaarden van reticulair bindweefsel is
en voor de mensen die long voeren geldt dit voor elastisch bindweefsel.
Als ik het zo lees eten onze dieren dus best wel wat bindweefsel,
toch goed om te weten wat daar dan in zit.
ps denk dat alleen de mucoïd bindweefsel niet op het menu van onze dieren staat.
Bewogen spiervlees van dieren die geen granen of meelproducten gegeten hebben. Dat is vlees wat voldoende proteïnen bevat en alle andere mineralen.
Dat is waar ik ook steeds op hamer hier op bp.
Mensen kijken veels te veel naar het uiterlijk van het vlees, niet van wat voor leven het vlees geleid heeft.
En ja ik blijf nieuwsgierig naar de voedingswaarde van bindweefsel.
Losmazig bindweefsel is dus ws het bindweefsel wat het meeste in onze snippers zit.
Maar voor de mensen die lever en/of milt voeren zou het ook boeiend kunnen zijn om te weten
wat de voedingswaarden van reticulair bindweefsel is
en voor de mensen die long voeren geldt dit voor elastisch bindweefsel.
Als ik het zo lees eten onze dieren dus best wel wat bindweefsel,
toch goed om te weten wat daar dan in zit.
ps denk dat alleen de mucoïd bindweefsel niet op het menu van onze dieren staat.