Freud/Brum is hier!
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Freud/Brum is hier!
Ik dacht ook opeens, hoe zou het met meneertje gaan?
Met meneertje gaat het prima
Af en toe heeft ie een kl**tuurtje
Wij zien dan niks maar hij moet het persé te pakken hebben 
Soms til ik hem op bed en dan gaan we lekker snurken...soms til ik hem op bed en moet 'ie toch nog even kl*ten
maar dat duurt meestal maar kort.
Als hij toch ergens aan/in hangt (vanmorgen in de slaapkamergordijnen
) dan is een 'nee!' voldoende om hem te laten ophouden.
Brum vindt het reuze spannend/eng als 'ie op de trap zit bij z'n etensbakje en hij ziet 'iemand van beneden', ik geloof dat 'ie Joep het minst eng vindt...
De 'brigade van beneden' heeft zich geschikt in hun situatie en ze zijn zelfs af en toe op de bank bij ons en Joep te vinden
(zij vinden Joep een beetje eng maar hij heeft dan weer een heilig ontzag voor hun
) dat is dan wel weer heel gezellig. Sja, ze kunnen niet meer naar boven om daar een beetje in hun eentje op een bed te gaan liggen soezen 
Rond de hordeur is het dus reuze stil...er is geen enkele ontwikkeling...in goeie of slechte zin...
Moet daar verandering in komen of gewoon afwachten tot er verandering in komt
Soms til ik hem op bed en dan gaan we lekker snurken...soms til ik hem op bed en moet 'ie toch nog even kl*ten
Als hij toch ergens aan/in hangt (vanmorgen in de slaapkamergordijnen
Brum vindt het reuze spannend/eng als 'ie op de trap zit bij z'n etensbakje en hij ziet 'iemand van beneden', ik geloof dat 'ie Joep het minst eng vindt...
De 'brigade van beneden' heeft zich geschikt in hun situatie en ze zijn zelfs af en toe op de bank bij ons en Joep te vinden
Rond de hordeur is het dus reuze stil...er is geen enkele ontwikkeling...in goeie of slechte zin...
Moet daar verandering in komen of gewoon afwachten tot er verandering in komt
Laatst gewijzigd door - pien - op do 12 feb 2015, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Martine-Tom
Even een gezamelijke hulpvraag van de oude en nieuwe baas 
Net uitgebreid met Pauline gesproken, de status quo is nog steeds gehandhaafd, Freud zit boven, de oude garde beneden, als Freud aangeeft dat ie wil kijken gaat de deur open maar zodra 1 van de oude garde zijn kant op kijkt schiet Freud naar boven, dat is dus niet te sturen oid, hij is dan bang en vlucht en de anderen doen eigenlijk niks...
Omdat er 1 plaskater tussen zit wil Pauline niet de oude garde boven en Freud beneden omdat ze (terecht) bang is dat er geplast gaat worden. Maar mi moet Freud nu zo langzaam aan wel zijn gebied uit gaan breiden. Nu was mijn voorstel wachten tot de plas-verdachte naar buiten gaat en dan de andere katten die nog in de kamer zitten naar boven transporteren en Freud in zijn eentje in de kamer zodat hij zich die eigen kan maken, dan even zien hoe die situatie zich ontwikkeld en afhankelijk daarvan de hor open en Freud beneden kennis laten maken met de andere katten. Persoonlijk zou ik zeggen de hor dan dicht te laten zodat Freud niet kan ontsnappen naar boven, er dus iets meer dwang achter te zetten.
De band met zijn nieuwe baasjes is prima, hij vertrouwd ze goed als ik het zo aanhoor, dus mijnsinziens is het nu wel tijd om een stap verder te gaan, aangezien het niet op een natuurlijke wijze gaat zie ik niks tegen een lichte dwang...alleen hoe dat precies aan te pakken?Iemand hier nog tips?
Net uitgebreid met Pauline gesproken, de status quo is nog steeds gehandhaafd, Freud zit boven, de oude garde beneden, als Freud aangeeft dat ie wil kijken gaat de deur open maar zodra 1 van de oude garde zijn kant op kijkt schiet Freud naar boven, dat is dus niet te sturen oid, hij is dan bang en vlucht en de anderen doen eigenlijk niks...
Omdat er 1 plaskater tussen zit wil Pauline niet de oude garde boven en Freud beneden omdat ze (terecht) bang is dat er geplast gaat worden. Maar mi moet Freud nu zo langzaam aan wel zijn gebied uit gaan breiden. Nu was mijn voorstel wachten tot de plas-verdachte naar buiten gaat en dan de andere katten die nog in de kamer zitten naar boven transporteren en Freud in zijn eentje in de kamer zodat hij zich die eigen kan maken, dan even zien hoe die situatie zich ontwikkeld en afhankelijk daarvan de hor open en Freud beneden kennis laten maken met de andere katten. Persoonlijk zou ik zeggen de hor dan dicht te laten zodat Freud niet kan ontsnappen naar boven, er dus iets meer dwang achter te zetten.
De band met zijn nieuwe baasjes is prima, hij vertrouwd ze goed als ik het zo aanhoor, dus mijnsinziens is het nu wel tijd om een stap verder te gaan, aangezien het niet op een natuurlijke wijze gaat zie ik niks tegen een lichte dwang...alleen hoe dat precies aan te pakken?Iemand hier nog tips?
Is Brum te paaien met iets lekkers om op die manier bij de hordeur te komen terwijl de anderen aan de andere kant zitten?
Op die manier wordt het komen naar de hordeur door Brum gelijk beloont met iets lekkers?
En dan (een van de) baasjes bij de hordeur zittend om aan te tonen dat die anderen toch echt niet eng zijn?
*slechts idee van iemand die geen ervaring heeft met koppelen*
Op die manier wordt het komen naar de hordeur door Brum gelijk beloont met iets lekkers?
En dan (een van de) baasjes bij de hordeur zittend om aan te tonen dat die anderen toch echt niet eng zijn?
*slechts idee van iemand die geen ervaring heeft met koppelen*
-
Martine-Tom
Toch maar slagroom kopen Pauline 8)
Denk dat dat opzich wel een idee is, zeker als de anderen op atstand zijn en hij lekkers krijgt.
Denk dat dat opzich wel een idee is, zeker als de anderen op atstand zijn en hij lekkers krijgt.
- pearlsofpassion
- Moderator
Lijkt mij ook wel een goed idee.
De scheiding en de anderen interessant maken en positieve ervaringen opdoen.
Het is wel verontrustend dat hij nog steeds niet tot rust komt tov de andere katten. Zelfs met die hor ertussen.
Het kan natuurlijk ook dat hij nog extra tijd nodig heeft, soms duurt het gewoon erg lang. Maar dan nog kan een beetje lokken geen kwaad.
Dwang om ze te ontmoeten zou ik er niet achter zetten. Dat werkt zeker averechts. Eens in de kamer laten rondsnuffelen als de anderen buiten zijn, zeker wel. Maar ze dwingen bij elkaar te zijn, niet. Dat was in eerste instantie het geval en heeft toen niet gewerkt, want je eigen Pom is gewoon té opdringerig voor Brum en dat ging hem duidelijk te snel. Dat zou nu vast gewoon weer hetzelfde resultaat geven.
Pien, heb je eens geprobeerd hoe je minst dominante kat op Brum reageert en omgekeerd? Heb je die wel eens (anders onder begeleiding zodat je hem in het oog kan houden en hij niet kan gaan plassen) aan Brum's kant van de hor gezet? Of vind je dat toch geen goed idee?
Het zou mij gewoon benieuwen hoe Brum daarop zou reageren. Waarschijnlijk de eerste keer erg wantrouwig, maar blijft dat zo? Of komt hij toch losser na een keer of 3 en zit er nog interesse naar andere katten in van Brum's kant? Want het is dat dat mij een beetje verontrust. Dat hij geen interesse meer toont, en een dier dat niet nieuwsgierig is naar de anderen, koppelen, is erg lastig. Het is net die nieuwsgierigheid en interesse die een koppeling maakt. Vandaar dat ik lokken en interesse wekken zeker een goed idee vind.
De scheiding en de anderen interessant maken en positieve ervaringen opdoen.
Het is wel verontrustend dat hij nog steeds niet tot rust komt tov de andere katten. Zelfs met die hor ertussen.
Het kan natuurlijk ook dat hij nog extra tijd nodig heeft, soms duurt het gewoon erg lang. Maar dan nog kan een beetje lokken geen kwaad.
Dwang om ze te ontmoeten zou ik er niet achter zetten. Dat werkt zeker averechts. Eens in de kamer laten rondsnuffelen als de anderen buiten zijn, zeker wel. Maar ze dwingen bij elkaar te zijn, niet. Dat was in eerste instantie het geval en heeft toen niet gewerkt, want je eigen Pom is gewoon té opdringerig voor Brum en dat ging hem duidelijk te snel. Dat zou nu vast gewoon weer hetzelfde resultaat geven.
Pien, heb je eens geprobeerd hoe je minst dominante kat op Brum reageert en omgekeerd? Heb je die wel eens (anders onder begeleiding zodat je hem in het oog kan houden en hij niet kan gaan plassen) aan Brum's kant van de hor gezet? Of vind je dat toch geen goed idee?
Het zou mij gewoon benieuwen hoe Brum daarop zou reageren. Waarschijnlijk de eerste keer erg wantrouwig, maar blijft dat zo? Of komt hij toch losser na een keer of 3 en zit er nog interesse naar andere katten in van Brum's kant? Want het is dat dat mij een beetje verontrust. Dat hij geen interesse meer toont, en een dier dat niet nieuwsgierig is naar de anderen, koppelen, is erg lastig. Het is net die nieuwsgierigheid en interesse die een koppeling maakt. Vandaar dat ik lokken en interesse wekken zeker een goed idee vind.
-
hannabelgje
- 5-sterren

Normaal gesproken adviseren ze om de andere katten 1 tegelijk te introduceren bij een nieuwe kat. Zo zou ik het dus doen. Begin dan met de kat waarvan je denkt dat het het makkelijkste zal gaan en de moeilijkste als laatste. Pas op het moment dat het goed gaat laat je de volgende kat erbij. Is het bekend welke kat aan wildplassren doet?
- pearlsofpassion
- Moderator
Dat had ik ook tegen Pien gezegd. Als ik het goed begrepen heb, is het net de gemakkelijkste (lees, onderdanigste) kat die aan het wildplassen doet wanneer iets anders is. Hij is niet opdringerig tegenover Brum, net omdat hij zelf onzeker is en dat uit zich dus in het plassen. Stressplassen.hannabelgje schreef: Normaal gesproken adviseren ze om de andere katten 1 tegelijk te introduceren bij een nieuwe kat. Zo zou ik het dus doen. Begin dan met de kat waarvan je denkt dat het het makkelijkste zal gaan en de moeilijkste als laatste. Pas op het moment dat het goed gaat laat je de volgende kat erbij. Is het bekend welke kat aan wildplassren doet?
Ik denk dat Brum nu net in contact zou moeten komen met een kat die hem niet opzoekt en zeker niet opjaagt en hopelijk kunnen ze dan aan elkaar wennen zonder dat Brum opgejaagd wordt of zich zo voelt en nog banger wordt. Maar ik begrijp ook wel dat als die kat dan in het rond gaat plassen, dat moeilijk uit te voeren is in huis.
Ik zou hopen dat Brum na een tijdje wel vertrouwen zou krijgen in deze kat die hem niet opzoekt, en ook omgekeerd, zodat dat een positieve ervaring, en een goede bondgenoot is om de anderen te leren kennen. Brum zou dan ook al eerder aanvaard worden door de anderen als hij al een vriend is met 1 van hen. Maar het plassen er dan maar bij nemen is natuurlijk niet echt een optie.
-
Martine-Tom
Mijn idee was wachten tot de plasser naar buiten is en luikje even dicht, overige katten in de slaapkamer en Freud naar beneden, boven de deuren weer open zodat de oude garde gewoon boven kan lopen en de hor weer dicht, Freud de kans gevend om beneden te verkennen. Afhankelijk van het zelfvertrouwen wat hij uitstraald de plasser erbij laten, eventueel dan de deur even dicht zodat er ook geen visueel contactkan zijn met de overige 2 katten.pearlsofpassion schreef: Dat had ik ook tegen Pien gezegd. Als ik het goed begrepen heb, is het net de gemakkelijkste (lees, onderdanigste) kat die aan het wildplassen doet wanneer iets anders is. Hij is niet opdringerig tegenover Brum, net omdat hij zelf onzeker is en dat uit zich dus in het plassen. Stressplassen.
Ik denk dat Brum nu net in contact zou moeten komen met een kat die hem niet opzoekt en zeker niet opjaagt en hopelijk kunnen ze dan aan elkaar wennen zonder dat Brum opgejaagd wordt of zich zo voelt en nog banger wordt. Maar ik begrijp ook wel dat als die kat dan in het rond gaat plassen, dat moeilijk uit te voeren is in huis.
Ik zou hopen dat Brum na een tijdje wel vertrouwen zou krijgen in deze kat die hem niet opzoekt, en ook omgekeerd, zodat dat een positieve ervaring, en een goede bondgenoot is om de anderen te leren kennen. Brum zou dan ook al eerder aanvaard worden door de anderen als hij al een vriend is met 1 van hen. Maar het plassen er dan maar bij nemen is natuurlijk niet echt een optie.
- pearlsofpassion
- Moderator
Maar hoe doe je dat praktisch?
De katten verwisselen? Dan moeten ze toch langs elkaar en kan je dat stressloos doen? Naar ik begrijp worden de katten niet graag opgetilt. En als ze niet zelf kunnen beslissen waar ze heen gaan, geeft dat altijd iets van stress, en dat wil je zoveel mogelijk vermijden.
En zou je dat dan weer voor een tijd zo willen laten, of gewoon voor even en dan weer iedereen veranderen?
Het zou ook kunnen dat de plasser alsnog gaat plassen als hij Freud ruikt of ziet. Ongeacht aan welke kant van de deur hij zit en met wie. Als hij ondertussen nog niet aan zijn geur gewend is, want het zou uiteraard ook kunnen dat er drukte gemaakt wordt om niets.
De katten verwisselen? Dan moeten ze toch langs elkaar en kan je dat stressloos doen? Naar ik begrijp worden de katten niet graag opgetilt. En als ze niet zelf kunnen beslissen waar ze heen gaan, geeft dat altijd iets van stress, en dat wil je zoveel mogelijk vermijden.
En zou je dat dan weer voor een tijd zo willen laten, of gewoon voor even en dan weer iedereen veranderen?
Het zou ook kunnen dat de plasser alsnog gaat plassen als hij Freud ruikt of ziet. Ongeacht aan welke kant van de deur hij zit en met wie. Als hij ondertussen nog niet aan zijn geur gewend is, want het zou uiteraard ook kunnen dat er drukte gemaakt wordt om niets.
-
Martine-Tom
Om te beginnen voor even, Freud zal de kans moeten krijgen om ook beneden eigen te maken, zolang dat niet gebeurd zal hij altijd vluchten naar iets bekends als hij zich bedreigd voelt.pearlsofpassion schreef: Maar hoe doe je dat praktisch?
Het zou ook kunnen dat de plasser alsnog gaat plassen als hij Freud ruikt of ziet. Ongeacht aan welke kant van de deur hij zit en met wie. Als hij ondertussen nog niet aan zijn geur gewend is, want het zou uiteraard ook kunnen dat er drukte gemaakt wordt om niets.![]()
Stressloos klinkt natuurlijk heel leuk, maar is in de praktijk nou eenmaal niet altijd haalbaar. Ik zou Freud even op een kamer opsluiten, de oude garde op een slaapkamer en even de deur dicht, Freud oppakken en beneden zetten, hor dicht en dan de slaapkamer weer open, minimaal invasief lijkt me.
Hij zal echt de kans moeten krijgen om beneden te verkennen anders gaat het never lukken.
Zo zou ik het ook doen...Martine-Tom schreef: Om te beginnen voor even, Freud zal de kans moeten krijgen om ook beneden eigen te maken, zolang dat niet gebeurd zal hij altijd vluchten naar iets bekends als hij zich bedreigd voelt.
Stressloos klinkt natuurlijk heel leuk, maar is in de praktijk nou eenmaal niet altijd haalbaar. Ik zou Freud even op een kamer opsluiten, de oude garde op een slaapkamer en even de deur dicht, Freud oppakken en beneden zetten, hor dicht en dan de slaapkamer weer open, minimaal invasief lijkt me.
Hij zal echt de kans moeten krijgen om beneden te verkennen anders gaat het never lukken.
De wildplasser in een badkamer/toilet oid opsluiten of naar buiten doen. Andere ook even in een andere ruimte en Brum bij kop en kont pakken en in de woonkamer zetten, deur dicht. Dagelijks herhalen en zodra hij zich benenden op zijn gemak voelt de makkelijkste kat erbij. Of als tussenstap, Brum beneden, andere katten boven en hordeur ertussen. Soms hebben ze gewoon "een duwtje in de rug nodig" om tot een volgende stap te komen
-
Martine-Tom
Psies.zurca schreef: Zo zou ik het ook doen...
De wildplasser in een badkamer/toilet oid opsluiten of naar buiten doen. Andere ook even in een andere ruimte en Brum bij kop en kont pakken en in de woonkamer zetten, deur dicht. Dagelijks herhalen en zodra hij zich benenden op zijn gemak voelt de makkelijkste kat erbij. Of als tussenstap, Brum beneden, andere katten boven en hordeur ertussen. Soms hebben ze gewoon "een duwtje in de rug nodig" om tot een volgende stap te komen![]()
- pearlsofpassion
- Moderator
Ik weet niet of het anders nooit gaat lukken. Stap voor stap, op zijn tempo kan ook. Vele koppelingen gebeuren op die manier. Soms vergt het gewoon erg veel geduld en je mag niet vergeten dat Freud al een negatieve ervaring achter de rug heeft waar hij, zo ziet het er toch naar uit, nog steeds niet helemaal van herstel is. Beter iets te traag dan te snel willen gaan, want het kan ook dat je anders binnenkort moet concluderen dat het niet meer gaat lukken omdat je te veel wil forceren...Martine-Tom schreef: Om te beginnen voor even, Freud zal de kans moeten krijgen om ook beneden eigen te maken, zolang dat niet gebeurd zal hij altijd vluchten naar iets bekends als hij zich bedreigd voelt.
Echt stressloos gaat natuurlijk nooit, maar ik zou het proberen doen op een manier zodat alle katten zoveel mogelijk zelf kunnen beslissen. Of tenminste het idee hebben dat ze het zelf willen. Ik zou ook proberen zo normaal mogelijk te doen, ookal is het natuurlijk een vreemde situatie. Maar alles wat nog vreemder is, zoals opsluiten in een kamer, al is het maar voor even, geeft de katten het gevoel: er is iets aan de hand. En dat is zeker niet bevorderlijk!
Ik zeg niet dat het geen goed idee is he!
Ik zou alleen een beetje opletten met het dwingen van iets. En goed kijken hoe de reactie is en daaruit opmaken of het een goed idee was of dat er beter een andere methode gevonden wordt.
Maar van kamer wisselen, vind ik zeker geen slecht idee. Het is wel of dat, of kennismaken met de gemakkelijkste kat. Niet beide tegelijk. En boven moet nog steeds Freud's 'veilige plek' blijven, want als hij geen plek heeft waar hij naar terug kan als hij dat wil, dan ga je hem niet op zijn gemak krijgen. Hij moet zelf controle houden over de situatie, anders schiet zijn stress de hoogte in. Zelfs zonder contact met de andere katten. En stress moet je echt vermijden bij hem, hij moet tot rust komen. Stress-methode hebben jullie al eerder geprobeert en hij heeft zich in zichzelf gekeerd. Das niet te bedoeling en zo gaat het zeker niet werken.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 25 feb 2015, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Martine-Tom
Dat vind ik wel erg ver gezocht hoor...Nou is Dook absoluut niet de makkelijkste maar even op een kamer met de deur dicht doet hem niks hoor.pearlsofpassion schreef: Ik weet niet of het anders nooit gaat lukken. Stap voor stap, op zijn tempo kan ook. Vele koppelingen gebeuren op die manier. Soms vergt het gewoon erg veel geduld en je mag niet vergeten dat Freud al een negatieve ervaring achter de rug heeft waar hij, zo ziet het er toch naar uit, nog steeds niet helemaal van herstel is. Beter iets te traag dan te snel willen gaan, want het kan ook dat je anders binnenkort moet concluderen dat het niet meer gaat lukken omdat je te veel wil forceren...
Echt stressloos gaat natuurlijk nooit, maar ik zou het proberen doen op een manier zodat alle katten zoveel mogelijk zelf kunnen beslissen. Of tenminste het idee hebben dat ze het zelf willen. Ik zou ook proberen zo normaal mogelijk te doen, ookal is het natuurlijk een vreemde situatie. Maar alles wat nog vreemder is, zoals opsluiten in een kamer, al is het maar voor even, geeft de katten het gevoel: er is iets aan de hand. En dat is zeker niet bevorderlijk!
Freud geeft zelf aan de kamer in te willen maar vind de andere katten te onvoorspelaar/eng, even een wisseltruuk lijkt me daarom gerechtvaardigd, de anderekatten kennen de bovenverdieping dus is het voor hem niks engs, pre Freud lagen ze regelmatig op het bed, dus voor hen ook een vertrouwde situatie.