Toen als in "1900" neem ik aan, aangezien die van "1800" ook maar een karikatuur is.joel schreef:Toen was ie veel mooier
Foto's van je ras rond 1900.......... (foto's)
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
- Angelique
- 5-sterren

Re: Foto's van je ras rond 1900.......... (foto's)
Ja, wat mij betreft wel.Angelique schreef: Toen als in "1900" neem ik aan, aangezien die van "1800" ook maar een karikatuur is.
- *Lia*
- 5-sterren

- Contacteer:
Mijn 1e ras, de Duitse Herder, zag er niet uit rond 1900 (mijn mening hè). Horand van Grafrath lijkt voor mij te veel op de Mechelaar. Weinig tot geen hoekingen. Zo stijl als het maar zijn kan. Veel Duitse Herders uit werklijnen missen die hoekingen ook, dus ik zal nooit voor een werklijn gaan.
Wat een verschillen. Die mopshond, best een slank lijf , lange nek en een normaler hoofd,zelfs in zijn totalietei nog wat elegant te noemen ook, en nu kort breed lichaam, geen nek en een mega dik hoofd. Wat een verschil.
Ook de boef vind ik veel verschillen, lijkt daarin ook dat men grover en groter wou, en grotere hoofden.
Bullmastif is ook al breder.
En de herder dus ook.
Is dat altijd wel beter, grovere en bredere hond?
Teovallig kwam ik dit plaatje tegen

Als je niet zoekt kom je ze spontaan tegen.....
Er zijn er die hiernaar fokken, (helaas), totaal niet comform standaard, maar in sommige landen staan ze vooraan op show (niet zeggende dit exemplaar) Maar dat maakt wel duidelijk dat gedrag van keurmeesters showexposanten en fokkers vrij grote impact kunnen hebben op hoe een ras uit gaat zien, en dan absoluut niet ten goede. Gewoon iets wat men allen "mooi"vind en op dat moment "in" is. Tja ik vind dit hoofd spuuglelijk en disfunctioneel. Overigens ook niet meer te herkennen als newf van 1900, niet eens 1950. Niet dat de hoofden van de mijne perfect zijn (zowat geen een is dat, alles wijkt nl af van de standaard vraag is hoeveel) , is hier en daar ook iets op aan te merken, maar eh ik vind ze wel in orde.
Ook de boef vind ik veel verschillen, lijkt daarin ook dat men grover en groter wou, en grotere hoofden.
Bullmastif is ook al breder.
En de herder dus ook.
Is dat altijd wel beter, grovere en bredere hond?
Teovallig kwam ik dit plaatje tegen

Als je niet zoekt kom je ze spontaan tegen.....
Er zijn er die hiernaar fokken, (helaas), totaal niet comform standaard, maar in sommige landen staan ze vooraan op show (niet zeggende dit exemplaar) Maar dat maakt wel duidelijk dat gedrag van keurmeesters showexposanten en fokkers vrij grote impact kunnen hebben op hoe een ras uit gaat zien, en dan absoluut niet ten goede. Gewoon iets wat men allen "mooi"vind en op dat moment "in" is. Tja ik vind dit hoofd spuuglelijk en disfunctioneel. Overigens ook niet meer te herkennen als newf van 1900, niet eens 1950. Niet dat de hoofden van de mijne perfect zijn (zowat geen een is dat, alles wijkt nl af van de standaard vraag is hoeveel) , is hier en daar ook iets op aan te merken, maar eh ik vind ze wel in orde.
Ik snap een ding niet helemaal, je hebt dus werklijn en eh showlijn? De honden van de showlijn zijn dan beter gebouwd dan de honden waarmee intensief gewerkt wordt? Dat snap ik dan dus niet. Voor het werk wil men nl toch ook de beste hond qua bouw? Of wordt er alleen naar temperament gefokt dan? Kun je dat uitleggen, want ik snap dat dus niet*Lia* schreef: Mijn 1e ras, de Duitse Herder, zag er niet uit rond 1900 (mijn mening hè). Horand van Grafrath lijkt voor mij te veel op de Mechelaar. Weinig tot geen hoekingen. Zo stijl als het maar zijn kan. Veel Duitse Herders uit werklijnen missen die hoekingen ook, dus ik zal nooit voor een werklijn gaan.
-
Lil
Ja, bij de ipo waren er dh die mbt bouw in mijn ogen eerder richting mijn (kruising) mechelaar gingen.
Dus veel minder gehoekt dan de show dh, maar tov de Belg vond ik nog altijd dat de kont van de werkdh 'flink' naar beneden liep
De paar honden uit showlijn kwamen (toeval of niet) slechter mee met de ipo en stopten dan ook nadat de honden het minimaal verplichtte konden en hadden laten zien. Ze waren gezond die showlijn, maar misten ook behoorlijk wat snelheid of drive. Geen idee of ze er gewoon veel minder zin in hadden of gewoon minder snel zijn. Dat kostte soms heel veel moeite om die honden het minimale te laten showen bij het pakwerk, want ze waren alles behalve hapgraag. Denk dat er veel karakterverschil in zit tussen show- en werklijn. Ik heb eigenlijk geen idee of dit bij de moderne showbelg ook speelt dat ze drive missen. Ik stond immers met mijn kruising 'illegaal' op de dh vereniging (ze mochten x % andere rassen opnemen in de vereniging) dus kwam maar sporadisch enkele belgen tegen en die waren dus uit werklijn.
Dus veel minder gehoekt dan de show dh, maar tov de Belg vond ik nog altijd dat de kont van de werkdh 'flink' naar beneden liep
De paar honden uit showlijn kwamen (toeval of niet) slechter mee met de ipo en stopten dan ook nadat de honden het minimaal verplichtte konden en hadden laten zien. Ze waren gezond die showlijn, maar misten ook behoorlijk wat snelheid of drive. Geen idee of ze er gewoon veel minder zin in hadden of gewoon minder snel zijn. Dat kostte soms heel veel moeite om die honden het minimale te laten showen bij het pakwerk, want ze waren alles behalve hapgraag. Denk dat er veel karakterverschil in zit tussen show- en werklijn. Ik heb eigenlijk geen idee of dit bij de moderne showbelg ook speelt dat ze drive missen. Ik stond immers met mijn kruising 'illegaal' op de dh vereniging (ze mochten x % andere rassen opnemen in de vereniging) dus kwam maar sporadisch enkele belgen tegen en die waren dus uit werklijn.
Ik heb de ervaring dat de showmechel veel nerveuzer is, veel angstbijtertjes. Natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn maar ben een paar keer bij een show wezen kijken en dat stond me absoluut niet aan wat ik daar zag. Qua bouw zullen ze wel gewoon moeten kunnen werken denk ik maar t gebeurd niet veel. Karakters zijn niet echt geschikt. Bij de mechelaars is er een duidelijke scheiding werk en show.
-
Lil
Dat was een beetje mijn probleem. Ik heb alles behalve zin in nerveuze honden en angstbijters en toch zie ik dat heel erg veel om mij heen en wordt het afgeraden om een werklijn te pakken. Ik kan namelijk maar 2 x daags 1 uurtje wandelen en 1 x per week naar de hondenschool (train zelf thuis wel een en ander natuurlijk), dus dan valt de werkbelg af. Als ik kijk wat ik vroeger met Boris deed terwijl hij slechts een kruising is. Dat was echt 5 dagen in de week vol aan de bak en zo'n 3 uur per dag wandelen (of minder en aan de fiets). Na ja, ooit als ik gepensioneerd ben en nog steeds gezond komt er weer een belg.malinois. schreef: Ik heb de ervaring dat de showmechel veel nerveuzer is, veel angstbijtertjes. Natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn maar ben een paar keer bij een show wezen kijken en dat stond me absoluut niet aan wat ik daar zag. Qua bouw zullen ze wel gewoon moeten kunnen werken denk ik maar t gebeurd niet veel. Karakters zijn niet echt geschikt. Bij de mechelaars is er een duidelijke scheiding werk en show.
eeehh,Angelique schreef: Toen als in "1900" neem ik aan, aangezien die van "1800" ook maar een karikatuur is.
Even een vraag in het algemeen hierop, bij de afghanen heb je een show voor beste (show)hond (qua bouw, type end) EN voor werk/coursen, wie twee keer 1ste plaats haalt heeft dan beste werkhond/schoonheid. Bij de afghanen heb je 2 types, oude en show, vooral het oude type zie je meer op het courseveld. Is dat bij meer rassen zo?Kaio schreef:
Ik snap een ding niet helemaal, je hebt dus werklijn en eh showlijn? De honden van de showlijn zijn dan beter gebouwd dan de honden waarmee intensief gewerkt wordt? Dat snap ik dan dus niet. Voor het werk wil men nl toch ook de beste hond qua bouw? Of wordt er alleen naar temperament gefokt dan? Kun je dat uitleggen, want ik snap dat dus niet
In zweden kun je enkel showkampioen worden met een hond die ook een werktest goed heeft afgelegd. Is dat wat je bedoelt?joel schreef: Even een vraag in het algemeen hierop, bij de afghanen heb je een show voor beste (show)hond (qua bouw, type end) EN voor werk/coursen, wie twee keer 1ste plaats haalt heeft dan beste werkhond/schoonheid. Bij de afghanen heb je 2 types, oude en show, vooral het oude type zie je meer op het courseveld. Is dat bij meer rassen zo?
Ja, ik denk dat je dan echt terecht een kampioen hebt, die EN qua rasstandaard goed scoort EN uitstekend kan werken!Boeffie Blafmans schreef: In zweden kun je enkel showkampioen worden met een hond die ook een werktest goed heeft afgelegd. Is dat wat je bedoelt?
Vwb de africhting: Elke hond kan bijna IPO 1 halen... (eigen pakwerker, eigen veld, aangepast programma, sporen uitlopen met doekjes van loopse teven of pens onder/in de schoenen). Zoiets zegt me dus niet zoveel in de africhting. Verplicht dan maar een x aantal punten op een wedstrijd. Dan vallen er een heeeeeleboel door de mand die nu ipo1 zouden halen.joel schreef: Ja, ik denk dat je dan echt terecht een kampioen hebt, die EN qua rasstandaard goed scoort EN uitstekend kan werken!
joel schreef: eeehh,ja, neem aan de de tekening goed gelukt is!
Even een vraag in het algemeen hierop, bij de afghanen heb je een show voor beste (show)hond (qua bouw, type end) EN voor werk/coursen, wie twee keer 1ste plaats haalt heeft dan beste werkhond/schoonheid. Bij de afghanen heb je 2 types, oude en show, vooral het oude type zie je meer op het courseveld. Is dat bij meer rassen zo?
Dat bedoel ik, voor de werkhonden 2 wedstrijden! ( geen cursus ipo, schapendrijven, courslicentie behaald maar 2x 1-ste plaatsmalinois. schreef: Vwb de africhting: Elke hond kan bijna IPO 1 halen... (eigen pakwerker, eigen veld, aangepast programma, sporen uitlopen met doekjes van loopse teven of pens onder/in de schoenen). Zoiets zegt me dus niet zoveel in de africhting. Verplicht dan maar een x aantal punten op een wedstrijd. Dan vallen er een heeeeeleboel door de mand die nu ipo1 zouden halen.
1e hoeft van mij niet naar wel een x punten bijv. Dan krijg je al een hele grote schifting
Wel heel jammer en ook een beetje gek als bij de belgen alleen IPO of KNPV zou gelden. Ik vind het met een border collie vrij logisch om met schapen te willen werken en met een windhond wil je rennen. Maar eigenlijk is een belg een hoeder en zou het mijn inziens raar zijn om ze dan enkel in een sport als IPO te gaan testen. Er valt zoveel meer met ze te doen en hun oorsprong ligt niet bij IPO.
Wat je uiteindelijk wil weten is of er nog voldoende werklust in zit. En dat is op vele manieren te testen.
Wat je uiteindelijk wil weten is of er nog voldoende werklust in zit. En dat is op vele manieren te testen.
Een mechelaar was geen hoeder. Bewaakte de kude en de spullen/eigendommen van de eigenaar.Kaela schreef: Wel heel jammer en ook een beetje gek als bij de belgen alleen IPO of KNPV zou gelden. Ik vind het met een border collie vrij logisch om met schapen te willen werken en met een windhond wil je rennen. Maar eigenlijk is een belg een hoeder en zou het mijn inziens raar zijn om ze dan enkel in een sport als IPO te gaan testen. Er valt zoveel meer met ze te doen en hun oorsprong ligt niet bij IPO.
Laat daarom maar gewoon t verschil tussen show en werk bestaan. [emoji6] Voor ieder wat wils. Ik heb zeer belastbare honden nodig en dan maakt t me niet uit of ze een borstvlek of 'te vrolijke staart' hebben.
Laatst gewijzigd door malinois. op wo 29 jul 2015, 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.