Elimineren stopgezet.

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Vorderingen eliminatie-dieet Jasco. Update week 12

Veerle-scrappyToo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Veerle-scrappyToo »

:D  Nu je het zo terug opsomt heb ik terug gans het verhaal mee.  Ik volg hier zoveel topics over allergie dat het soms moeilijk wordt om alles bij te houden  :-[
Bij Jasco was er echt stoelgangproblemen, je had schilfers maar nooit huiduitslag...volgens mij mag je dan toch richting voedselallergie denken en minder richting atopie.
Maar ik denk dat de kans er wel in blijft zitten dat zijn vertering in de knoop geraakt van kruiden en zo te krijgen, misschien wel minder van gras dan want dat zou al moeten gebleken zijn dan ondertussen.

Hoewel Nena hier na het eten van een kvv met enkel kip na 2 dagen ( winter) onder de huiduitslag stond en geen stoelgangproblemen had...waar ik net verwacht dat een hond met een voedselalergie last heeft met zijn stoelgang...  Of zal ik gewoon een comlex beestje hebben  ;D
nova
5-sterren
5-sterren

Bericht door nova »

Veerle-scrappyToo schreef: .

Hoewel Nena hier na het eten van een kvv met enkel kip na 2 dagen ( winter) onder de huiduitslag stond en geen stoelgangproblemen had...waar ik net verwacht dat een hond met een voedselalergie last heeft met zijn stoelgang...  Of zal ik gewoon een comlex beestje hebben  ;D
Noxy heeft wel degelijk een voedselallergie, maar die uit zich niet in spuitpoep.
Ze krijgt een jeukende, natte uitslag in de teenplooien, zowel aan de bovenkant als aan de onderkant van de voeten. Ook vaak oorontsteking  waardoor een resistentie ontstaan is tegen  :-\ veel AB soorten
Daarnaast ook een pollenallergie, vlooenspeeksel-, schimmels-, gisten-, huisstofmijt-
Maar.. 7 dagen per week perfecte drollen....

Nu met haar eleminatie dieet gaat het goed, ze is momenteel klachtenvrij en dat is ze lange tijd niet geweest.
Maar granen??  ik ben er bijna zelf allergisch voor geworden.
Ik geef nu niks van magen, pens, of nekken.
Ook geen gedroogde pensreepjes. De pensleverende koe kan net voor haar dood nl. nog een flinke maaltijd  gekneusde mais hebben gegeten, en voila, de hond werkt  maisresten naar binnen.
Veerle-scrappyToo
5-sterren
5-sterren

nova schreef: Noxy heeft wel degelijk een voedselallergie, maar die uit zich niet in spuitpoep.

Maar granen??  ik ben er bijna zelf allergisch voor geworden.
Ik geef nu niks van magen, pens, of nekken.
Ook geen gedroogde pensreepjes. De pensleverende koe kan net voor haar dood nl. nog een flinke maaltijd  gekneusde mais hebben gegeten, en voila, de hond werkt  maisresten naar binnen.
Dus stoelgangproblemen bij een voedselallergie is geen vanzelfsprekendheid...waarom het makkelijk maken als het moeilijk ook kan  :D Het is me wat die allergiën.

Bij Nena zijn we zeker van een allergie voor vlo (significane waarde)-huisstofmijt en grasachtigen ( beide sterk significante waarde) door een bloedonderzoek. 
Wat de voeding betreft zijn we er zelf ook heel voorzichtig in geworden en alles waar ook maar en graan of een restje van gras in zou kunnen zitten zijn finaal gebannen hier voor Nena.  Dus pens en zo meer is idd een dikke nono, alle gevogelten zijn geschrapt en rund.
Eigenlijk is het het makkelijkste elimineren in de winter: dan zijn de invloeden van uit de lucht al zo goed als uitgesloten, scheelt voor Nena best een hoop.
Patj88
3-sterren
3-sterren

Bericht door Patj88 »

Veerle-scrappyToo schreef: Dus stoelgangproblemen bij een voedselallergie is geen vanzelfsprekendheid...waarom het makkelijk maken als het moeilijk ook kan  :D Het is me wat die allergiën.

Bij Nena zijn we zeker van een allergie voor vlo (significane waarde)-huisstofmijt en grasachtigen ( beide sterk significante waarde) door een bloedonderzoek. 
Wat de voeding betreft zijn we er zelf ook heel voorzichtig in geworden en alles waar ook maar en graan of een restje van gras in zou kunnen zitten zijn finaal gebannen hier voor Nena.  Dus pens en zo meer is idd een dikke nono, alle gevogelten zijn geschrapt en rund.
Eigenlijk is het het makkelijkste elimineren in de winter: dan zijn de invloeden van uit de lucht al zo goed als uitgesloten, scheelt voor Nena best een hoop.
omdat jasco zowel een stoelgang als een huidprobleem heeft dacht de da meteen aan voedselallergie en stelde voor te starten met elimineren...
nova
5-sterren
5-sterren

Bericht door nova »

Patj88 schreef: omdat jasco zowel een stoelgang als een huidprobleem heeft dacht de da meteen aan voedselallergie en stelde voor te starten met elimineren...
Het kan best kloppen voor Jasco, maar het is geen standaard patroon.

Noxy heeft  tot nu toe duidelijk baat bij elemineren.
Ik hoop dat het voor jou en jouw hond ook resultaat oplevert.
je hebt wel een lange adem nodig, geduld is nl. een zeer belangrijk ingredient  :biggrin2:
Patj88
3-sterren
3-sterren

Bericht door Patj88 »

Hallo iedereen.

Hier update van week 13

Jasco eet nu al 2 weken eend bij zen menu van konijn, zalm en paard.
Hij blijft mooi op gewicht en zit nu aan de laatste kilo's die hij moet opkomen.
De rui periode is bijne voorbij nog enkel wat winterhaar op de achterpoten moet verwijderd worden...
De rest van zen lichaam is zo goed als schilfervrij.
Stoelgang blijft goed maximum 2 drollen per dag, voor een hond doe 1.5kg per dag eet is dit wel goed denk ik.
Ik zal nog zeker 2 weken doorgaan met dit menu en niets anders toevoegen...

Wat ik wil gaan toevoegen na de 2 weken weet ik nog niet. Ik had hier al is meningen gevraagd en de meesten zouden toch geen rund kip of pens gaan testen. :-\
Dan kan het mss iets worden zoals lam, geit of makreel.

Voor het moment ben ik zeer tevreden met de vorderingen...

Nogmaal een dankwoordje omdat jullie mij hier zo goed helpen met het elimineren ... bedankt allemaal  :thumbup:
nienk
5-sterren
5-sterren

Re: Vorderingen eliminatie-dieet Jasco. Update week 13

Bericht door nienk »

top dat het nog steeds zo goed gaat! helemaal fijn dat de schilfers bijna weg zijn.

ik zou als volgende soort lam of geit doen, net waar jij makkelijk aan kan komen. mocht dat goed gaan, dan pens van dat dier.

maal je trouwens nog steeds alles?
Patj88
3-sterren
3-sterren

Bericht door Patj88 »

nienk schreef: top dat het nog steeds zo goed gaat! helemaal fijn dat de schilfers bijna weg zijn.

ik zou als volgende soort lam of geit doen, net waar jij makkelijk aan kan komen. mocht dat goed gaan, dan pens van dat dier.

maal je trouwens nog steeds alles?
Ja nienke hij krijgt nog alles gemalen ofwel klaar gemaalde kiezebrink of alaska ofwel zelf gemalen konijn ...
Patj88
3-sterren
3-sterren

Bericht door Patj88 »

Patj88 schreef: Ja nienke hij krijgt nog alles gemalen ofwel klaar gemaalde kiezebrink of alaska ofwel zelf gemalen konijn ...
Hallo iedereen ik ben hier weer met een update over Jasco zen toestand...

Hij eet nu al 4 weken konijn zalm paard en eend en het gaat goed.
Ik heb er voor gekozen om binnen enkele weken rund te gaan toevoegen aan zen menu.
Eigenlijk barf ik op een rare manier he ik geef enkel mixen die ik zelf toevoeg met spiervlees.
Ik blijf het moeilijk hebben met de gedachte om hem een heel konijn te geven...
Wat ik dan weer niet heb als ik denk aan iets als lamsribben  :-\
Zou ik dat kunnen geven aan jasco als hij enkel gemalen bot gewend is? Met een flinke portie spiervlees erbij uiteraard.
Allesins ga ik nog even door met het huidige menu en voeg dan rund toe.

Nog een vraagje:

Heeft een hond iets aan gestoomde groenten? Ik heb gestoomde wortel en erwten...

Groeten Peter
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

hee, goed te horen dat Jasco het nog steeds lekker doet! rund alleen spiervlees, neem ik aan?

ik kan me indenken dat je een rib minder eng vind als een karkasdeel. qua vertering kan je echter beter beginnen met nekjes en karkassen. bovendien, een te slecht gekauwde nek of karkas van klein dier kan in Jasco zijn buik heel wat minder kwaad dan een groot stuk rib dat in geslikt wordt!! zou je het niet eens proberen met een tot moes gemepte eendennek? en dan steeds minder meppen?

die gestoomde groente, dat weet ik niet.
Patj88
3-sterren
3-sterren

Bericht door Patj88 »

nienk schreef: hee, goed te horen dat Jasco het nog steeds lekker doet! rund alleen spiervlees, neem ik aan?

ik kan me indenken dat je een rib minder eng vind als een karkasdeel. qua vertering kan je echter beter beginnen met nekjes en karkassen. bovendien, een te slecht gekauwde nek of karkas van klein dier kan in Jasco zijn buik heel wat minder kwaad dan een groot stuk rib dat in geslikt wordt!! zou je het niet eens proberen met een tot moes gemepte eendennek? en dan steeds minder meppen?

die gestoomde groente, dat weet ik niet.
Ik zou een ribstuk dan eerder zien als een goede vorm van knaagwerk waar hij automatisch niet mee kan schrokken.
Alhoewel het schrokken verminderd is... In het begin dat ik barf haf was hij heel hevig op zen nieuwe eten nu iets minder maar hij vindt het nog staads heerlijk...
Een heel konijn naar buiten gooien dat durf ik niet vind er zo veel kleine venijnige botjes aan zitten ...
nienk
5-sterren
5-sterren

Re: Vorderingen eliminatie-dieet Jasco. Update week 15

Bericht door nienk »

dat zou ik ook nog niet doen, kan je niet aan een kilootje eendennekkies komen? als je die goed plat mept kan je eens kijken wat jasco daar mee doet en hoe of dat verteerd.

aan een konijn of eend karkas zitten inderdaad botjes die er gemeen uit zien, maar als Jasco netjes knaagt (wat je uit kan proberen met een steeds minder platgeslagen eendennek) dan moet dat vanzelf wel goed gaat hoor. die botjes zijn echt super zacht, en helemaal als het goed bevleesd is of als je er nog wat spiervlees bij geeft moet dat echt wel goed gaan. rib is toch al wel behoorlijk harder bot, en hoewel het er minder eng uit ziet kan Jasco er eerder te grote stukjes van inslikken. dat plus het risico dat het nog niet helemaal lekker verteerd wordt geeft een grotere kans op ellende.
Veerle-scrappyToo
5-sterren
5-sterren

Wat je kan krijgen als je eendenekken of kippenekken gaat plat slaan ( en echt plat slaan  ::) ) is dat je woefer de nekken gewoon gaat opslurpen als een sliertje spagetti.  Veel wordt daar niet op geknaagt ( en ik spreek van ondervinding  ;D )
Voor pupper Gizmo zijn we ook zo begonnen: kippenekken tot moes slaan.  daarna ook eens eendenekken bijgenomen en maar meppen...maar daar moet je wel al een gans pak harder op slaan (en bovendien springen die steeds opzij  :D).  Eendenekken zijn dus echt al een pak harder vind ik zelf.
Gaandeweg zijn we steeds minder hard gaan slaan en hij ging ook meer en meer gaan knagen...
Ik snap helemaal dat je het eng vind maar het is een drempel die je over moet.  Hier worden nog helemaal geen ribben gegeven, zelfs niet aan Nena...daar ben ik als de dood voor.  De eerste keer dat ik een konijnenkop gaf  :D ik heb er mij bij gezet om in te kunnen grijpen als het nodig was maar dat is helemaal niet nodig geweest  ;D
Jasco is ook best een grote hond he...ik zou beginnen met de nek maar eigenlijk vrij snel overgaan op kippekarkas, dat valt eigenlijk ook nog mee.  Kippevleugels zijn dan ook terug harder van bot  :P Dat is ook nog een tussenstap die je zou kunnen nemen ( alleen goed opletten dat die echt ingeknipt worden op de scharnierpunten)
Bij Nena ben ik eigenlijk wel vrij snel overgegaan naar een eendenkarkas nu ik zo even terug denk...
Patj88
3-sterren
3-sterren

Bericht door Patj88 »

Jasco heeft zen eerste hele eendennekken goed opgeknaagd  :yeah:
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

Patj88 schreef: Jasco heeft zen eerste hele eendennekken goed opgeknaagd  :yeah:
:groupwave2:

Plaats reactie