Het grote babytopic

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Het grote babytopic

Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

pearlsofpassion schreef:Er is hier precies een overproductie-virus op bp.
Kunnen jullie mij ook eens niet besmetten? Ik heb weer te weinig vanavond. :-\
Ik kan me het gevoel van mooie volle borsten al niet meer herinneren... laat staan het gevoel van stuwing. Ik weet wel nog dat ik het een heerlijk gevoel van rijkdom vond...

Ik begrijp wel dat overproductie niet grappig is, maar ik vind het toch moeilijk me voor te stellen dat het een grotere last is dan tekort... :-[
Toch wens ik iedereen een oplossing toe die hen ligt. ;)
Of het een grotere last is weet ik niet. Maar ik heb nu aan twee kanten mastitis, stuwing 24/7, ik ga door de grond van de pijn en koorts en ben de hele dag in touw om te voorkomen dat de melk vast komt te zitten. Continu masseren, warmtepompessen, kwark erop, aanleggen... Ik heb een gigantische toeschietreflex en kan dus nooit zo aanleggen. Ik moet eerst met de hand kolven (lees: baby horen, bakje onder de borst en wachten tot de fontein stopt met spuiten). Nu pas heb ik een tevreden baby zonder kramp, die niet ieder uur drie keer komt voor een voeding omdat ze alleen waterige voormelk kreeg. Ze was onrustig aan de borst, verslikte zich continu, moest per vijf minuten wel vier keer of meer boeren. Veel lucht in de buik dus na iedere voeding gillen van de kramp, spuitluiers vol onverteerde melk en iedere keer het bed nat van de urine.

Nu dus met Linde veel beter, nu ik de voormelk af kolf in een hydrofiel luier. Daarnaast moet ik iedere vier uur en borst leeg kolven, ook 's nachts, en haar daarna de borst nog verder leeg laten drinken. Ik ben letterlijk de hele dag en de hele nacht bezig met kolven, voeden en slapen.
Te weinig melk zal ook absoluut niet grappig zijn, maar dit luxeprobleem is toch ook niet alles. Manlief, kraamzorg, verloskundige en lactatiekundige zijn steeds druk bezig om te voorkomen dat de mastitis uit de hand loopt. En dat terwijl ik nog in het kraambed lig, dat is echt snel.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Hmmmm ok, dat is lastiger. Een stuk lastiger zelfs.
Ik begrijp van mijn lichaam niets want het merendeel van de tijd heb ik net genoeg en soms te kort, maar af en toe verstopt er uit het niets ook een melkkanaal en moet ik leegmasseren en koelen. Ik weet hoeveel pijn dat al doet, dus ik wil me niet voorstellen hoe het is als je hele borsten dat hebben.

Ben je niet bang dat je door teveel kolven het net in stand houdt of nog erger maakt?
De voormelk eraf voor het aanleggen lijkt me logisch, en blokvoeden ook, maar eerst leegkolven en dan haar nog verder compleet leeg laten drinken, dat drijft de productie toch net op? En dat in je kraamweek, dat is voor de hele toekomst...
In de kraamweek had zelfs ik nog stuwing, dat is wel normaal, maar niet zoveel en geen mastitis uiteraard.

3u tussen de voedingen is wel heel netjes he. Dat is voor borstvoeding bij een pasgeborene toch vrij gemiddeld.
Maar enkel voormelk dat mag uiteraard niet.

Ik hoop dat je snel een oplossing vind voor de rest en het een beetje onder controle krijgt...
Is er geen mogelijkheid om hormonaal de productie wat tegen te werken? Of is dat te riskant om de hele productie stil te leggen?
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

pearlsofpassion schreef:Hmmmm ok, dat is lastiger. Een stuk lastiger zelfs.
Ik begrijp van mijn lichaam niets want het merendeel van de tijd heb ik net genoeg en soms te kort, maar af en toe verstopt er uit het niets ook een melkkanaal en moet ik leegmasseren en koelen. Ik weet hoeveel pijn dat al doet, dus ik wil me niet voorstellen hoe het is als je hele borsten dat hebben.

Ben je niet bang dat je door teveel kolven het net in stand houdt of nog erger maakt?
De voormelk eraf voor het aanleggen lijkt me logisch, en blokvoeden ook, maar eerst leegkolven en dan haar nog verder compleet leeg laten drinken, dat drijft de productie toch net op? En dat in je kraamweek, dat is voor de hele toekomst...
In de kraamweek had zelfs ik nog stuwing, dat is wel normaal, maar niet zoveel en geen mastitis uiteraard.

3u tussen de voedingen is wel heel netjes he. Dat is voor borstvoeding bij een pasgeborene toch vrij gemiddeld.
Maar enkel voormelk dat mag uiteraard niet.

Ik hoop dat je snel een oplossing vind voor de rest en het een beetje onder controle krijgt...
Is er geen mogelijkheid om hormonaal de productie wat tegen te werken? Of is dat te riskant om de hele productie stil te leggen?
Ja, we zijn inderdaad bang het erger te maken, maar we weten het anders niet. Die borsten moeten gewoon echt heel leeg, anders ga ik kapot van de pijn. Er zitten zoveel harde schijven in mijn borsten, niet normaal.
Overigens is het écht niet normaal. Ik kolf per etmaal een vol glas melk uit één borst. En ze drinkt er nog uit. De mastitis heeft nu eerste prioriteit en daarvoor moet er gekolfd en gemasseerd. Daarnaast heeft Linde veel last gehad van haar darmen en mag ze nu alleen de hele vette, laatste achtermelk drinken om de boel daarbinnen tot rust te krijgen. Dat werkt wel heel goed overigens. Doordat die laatste melk zo vol is, is ze lang verzadigd en komt ze dus keurig iedere drie uur. Die uren heeft ze ook nodig om de darmen tot rust te brengen. Ze is nu weer echt blij en tevreden, dat is fijn. Want eerlijk is eerlijk, toen ze zoveel kramp had en ik zelf ook alleen maar last had, kwam het echt wel eens in mijn hoofd om de fles erin te stoppen en te stoppen met dat borstvoedingsgedoe. Er hebben nu al zoveel mensen naar me gekeken en in me geknepen dat ik soms ook gewoon overal klaar mee was. Maar nu ze tevreden is, is het goed.

Wat we op langere termijn moeten gaan doen weten we nog niet. We bekijken het stap voor stap. Eerst Linde tevreden en zorgen dat de mastitis niet erger wordt. Daarna kijken hoe we het idee van vraag en aanbod kunnen aanpakken. Ik heb een raar lijf, zoveel is duidelijk ::)
pearlsofpassion
Moderator

Maar hoe zou je dat dan doen? Stoppen?
Afbouwen lukt blijkbaar niet...
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

pearlsofpassion schreef:Maar hoe zou je dat dan doen? Stoppen?
Afbouwen lukt blijkbaar niet...
Nee, ik ga niet stoppen. Desnoods blijf ik dit zo doen. Er is melk dus die ga ik ook geven, ik vind het zonde om ze (nu al) kunstvoeding te gaan geven. Maar goed, dan moet wel mijn gewicht ook stabiliseren want nu wordt ik letterlijk opgegeten.
Ondertussen ben ik bezig met het zoeken naar een homeopaat om te kijken of er iets is wat de productie zou remmen. En hopelijk gaat die mastitis snel over en kan ik het kolven gaan afbouwen.
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Als ik bij de teven harde schijven voel met zogen start ik direct met Traumeel. Het lijkt heel goed te helpen en hielp bij mijzelf na de tweede keizersnede ook. Ik nam het iedere paar uur. Misschien een idee?
Verder wens ik je er veel sterkte mee!
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Jantina schreef:Als ik bij de teven harde schijven voel met zogen start ik direct met Traumeel. Het lijkt heel goed te helpen en hielp bij mijzelf na de tweede keizersnede ook. Ik nam het iedere paar uur. Misschien een idee?
Verder wens ik je er veel sterkte mee!
Ik ga er meteen mee beginnen! Dank je wel voor de tip. Ik heb het altijd in huis en ik denk er echt nooit aan :-\
pearlsofpassion
Moderator

Hope schreef:Nee, ik ga niet stoppen. Desnoods blijf ik dit zo doen. Er is melk dus die ga ik ook geven, ik vind het zonde om ze (nu al) kunstvoeding te gaan geven. Maar goed, dan moet wel mijn gewicht ook stabiliseren want nu wordt ik letterlijk opgegeten.
Ondertussen ben ik bezig met het zoeken naar een homeopaat om te kijken of er iets is wat de productie zou remmen. En hopelijk gaat die mastitis snel over en kan ik het kolven gaan afbouwen.
Nee, ik dacht het wel, maar je zei dat je het overwogen had. En ik zeg dan, hoe zou je dat dan doen? Als afbouwen nu al niet lukt, kan je toch ook niet stoppen?
De melk stopt niet met stromen omdat jij het zegt he. :)
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

pearlsofpassion schreef:Nee, ik dacht het wel, maar je zei dat je het overwogen had. En ik zeg dan, hoe zou je dat dan doen? Als afbouwen nu al niet lukt, kan je toch ook niet stoppen?
De melk stopt niet met stromen omdat jij het zegt he. :)
Ooooh zo. Nee, dat ook. Maar nu heb ik een tevreden dochter, dat maakt dat ik haar liever borst geef dan fles. Maar toen ze na iedere voeding lag te spugen en lag te krijsen van de buikkramp heb ik wel overwogen om haar de fles te geven, al dan niet met gekolfde melk. Gewoon om de snelheid waarmee ze het binnen kreeg te kunnen regelen.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

He wat poep zeg, een borstontsteking! :bigarmhug:
Ik hoor en lees het helaas vaker, in de kraamperiode. Helaas is dat vaker de reden dat de borstvoeding om zeep wordt geholpen.

Ik denk dat je lk er goed aan doet eerst de b.o. aan te pakken. Krijg je ab? Mijn herstel ging stukken sneller daarmee en mijn koorts was met 2 dagen echt weg.
Ik lees dat je baby niet goed met de tsr overweg kan. Dat was hier ook, zo'n trevi-fontein is ook geen doen natuurlijk. Dat gaat enerzijds met de tijd vanzelf beter, want baby in kwestie wordt groter en krachtiger, anderzijds helpt het om de eerste melk weg te laten lopen (in jouw geval kolven).
Ja, kolven houdt overproductie echt wel in stand. Zeker zoals dat nu gebeurt. Dus dit is geen situatie voor langere tijd, maar wel voor nu. De hoeveelheid die je kolft, lees ik niets geks in (als ik dat met anderen vergelijk). Ik denk dat de problemen met de tsr nu groter zijn dan de problemen met overproductie.
Als je overigens volledig en echt op verzoek voedt, zit er geen verschil in voor- en achtermelk. Dit is alleen het geval bij voeden met langere tussenpozen, als de melk zeg maar stil gaat staan en het vet de kans krijgt om neer te slaan.

Voor je eigen gestel: ETEN! En natuurlijk ook drinken. Gezond is nu niet het allerbelangrijkste, hoeveelheden wel.
De meeste vrouwen vallen af van het geven van borstvoeding. En bouwen tijdens de zwangerschap een vetrand(je) op om deze periode te kunnen bufferen. Jij hebt die vetrand helemaal niet. Dus moet je hem rechtstreeks counteren.
Iedere dag MacDonalds zou ik ook niet wegkrijgen, maar er is niets mis met om de dag een hele reep chocola.
pearlsofpassion
Moderator

Oei, ik eet elke dag een stuk chocola. Gewoon omdat ik het niet kan laten... :-[
:biggrin2:
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

koekje schreef:He wat poep zeg, een borstontsteking! :bigarmhug:
Ik hoor en lees het helaas vaker, in de kraamperiode. Helaas is dat vaker de reden dat de borstvoeding om zeep wordt geholpen.

Ik denk dat je lk er goed aan doet eerst de b.o. aan te pakken. Krijg je ab? Mijn herstel ging stukken sneller daarmee en mijn koorts was met 2 dagen echt weg.
Ik lees dat je baby niet goed met de tsr overweg kan. Dat was hier ook, zo'n trevi-fontein is ook geen doen natuurlijk. Dat gaat enerzijds met de tijd vanzelf beter, want baby in kwestie wordt groter en krachtiger, anderzijds helpt het om de eerste melk weg te laten lopen (in jouw geval kolven).
Ja, kolven houdt overproductie echt wel in stand. Zeker zoals dat nu gebeurt. Dus dit is geen situatie voor langere tijd, maar wel voor nu. De hoeveelheid die je kolft, lees ik niets geks in (als ik dat met anderen vergelijk). Ik denk dat de problemen met de tsr nu groter zijn dan de problemen met overproductie.
Als je overigens volledig en echt op verzoek voedt, zit er geen verschil in voor- en achtermelk. Dit is alleen het geval bij voeden met langere tussenpozen, als de melk zeg maar stil gaat staan en het vet de kans krijgt om neer te slaan.

Voor je eigen gestel: ETEN! En natuurlijk ook drinken. Gezond is nu niet het allerbelangrijkste, hoeveelheden wel.
De meeste vrouwen vallen af van het geven van borstvoeding. En bouwen tijdens de zwangerschap een vetrand(je) op om deze periode te kunnen bufferen. Jij hebt die vetrand helemaal niet. Dus moet je hem rechtstreeks counteren.
Iedere dag MacDonalds zou ik ook niet wegkrijgen, maar er is niets mis met om de dag een hele reep chocola.
Thx, Koek!
Volgens mij voedt ik volledig op verzoek. Als ze hongersignalen geeft, leg ik haar aan. 's Nachts ook.
Meestal komt ze om de 2,5 tot 3 uur. Soms twee keer in een uur een slok en die krijgt ze dan ook. Ik kijk tijdens het voeden niet op de klok, ze drinkt zo lang of kort ze wil. Ze valt vaak aan de borst in slaap. Geef ik haar dan een schone broek en geeft ze weer een hongersignaal leg ik nogmaals aan. Leg ik haar in bed en wil ze dan nóg een keer, dan krijgt ze nog een keer. Ik wacht niet, nooit, tot ze huilt uit honger.

De tsr laat ik gewoon in een hydrofieldoek lopen. Ik ga niet tig keer per dag met die kolf aan de slag, veel te onhandig. En dan komt er ook meteen teveel melk en kan ik niet goed zien wat er nodig is. Zodra het wat rustig stroomt leg ik aan. Kan ze het niet bijhouden (melk loopt er flink langs of ze verslikt zich), verbreek ik het vacuum, laat nog wat weglopen en leg opnieuw aan. Ik voed in blokken van drie uur uit één borst. Wanneer weet ik dat ik de tsr niet meer weg hoef te laten lopen? Kwestie van weer eens proberen over een tijd?
Godzijdank zijn baby en ik wel erg handig in voeden. Aanleggen gaat probleemloos en in alle hoeken en standen, dat is fijn. Alleen liggend voeden vind ik onhandig omdat ik daarvan in slaap val en baby me even later wekt omdat ze een schone broek wil ::) dan ben ik twee keer wakker in korte tijd en dat vind ik vermoeiender dan voeden en meteen verschonen.

Het plan van de lactatiekundige voor vanavond is trouwens de borst niet geheel leegkolven maar Linde eerder aan te leggen. Dus het kolven langzaam afbouwen.
Vandaag duidelijk minder last dan gisteren. Ik heb een recept voor ab maar heb het nog niet gehaald omdat ik denk dat ik het met hulp van de kolf in de juiste banen kan leiden. Ik heb altijd veel last van ab en ik kreeg als waarschuwing dat de melk bitter kon worden en de borst daardoor geweigerd kan worden.

Waar heeft mijn lichaam nu vooral behoefte aan dan? Calorieën? Ik eet veel (voor mijn doen dan) maar wel heel gezond. Veel groenten en fruit, vis, heel veel water etc. Maar niet om de dag een reep chocolade, dat niet. Ik vind dat toch moeilijk geloof ik, ik wil dat kleine mensje echt goede voeding geven.
pearlsofpassion
Moderator

Calorierijk kan ook gezond he.
Veel gezonde vetten, olie ( olijfolie, notenolie) over je eten, noten voor tussendoor. Bij het koken kokosvet kan je ook royaal gebruiken. Advocado is vb ook gezond vet.
Als je fruit eet kan je er vb wat volle yoghurt of vette kwark bij doen. Nog een zadenmengeling met evt wat goijibessen of moerbeien. Heel lekker, de zaden merkt bijna niet dat je het binnen krijgt maar zit vol goede stofjes, vetten en eiwitten en dus ook redelijk wat calorieën voor hun gewicht.

Krijg je honger van suiker? Want je moet je er bewust van zijn dat je lichaam nu anders met suiker omgaat dan voorheen. Je hebt nu een continu hoog verbruik dus wat suiker eten kan echt niet zoveel kwaad. Anders maakt je lichaam het toch aan uit je vetreserves. Als je dit stukje niet begrijpt wil ik het wel eens grondig uitleggen, dan vraag je het maar.
Het is ook niet voor niets dat zogende honden koolhydraat moeten krijgen. Op enkel eiwit en vet kan je gewoon heel moeilijk snel genoeg energie vrijmaken om aan de vraag van je lichaam te voldoen.
Ik zou je dus wel aanraden toch een deel koolhydraten ook te eten. En in jouw geval zou ik zelfs snelle suikers ( dus zonder verzadigende werking) nemen. Niet overdrijven he, kleine beetjes met een keer. Als je er ook nog wat meer honger van krijgt is dat mooi meegenomen.
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Rauwe honing? Bij een groot nest eten mijn teven zo een potje per week weg door de havermoutpap!
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

pearlsofpassion schreef:Calorierijk kan ook gezond he.
Veel gezonde vetten, olie ( olijfolie, notenolie) over je eten, noten voor tussendoor. Bij het koken kokosvet kan je ook royaal gebruiken. Advocado is vb ook gezond vet.
Als je fruit eet kan je er vb wat volle yoghurt of vette kwark bij doen. Nog een zadenmengeling met evt wat goijibessen of moerbeien. Heel lekker, de zaden merkt bijna niet dat je het binnen krijgt maar zit vol goede stofjes, vetten en eiwitten en dus ook redelijk wat calorieën voor hun gewicht.

Krijg je honger van suiker? Want je moet je er bewust van zijn dat je lichaam nu anders met suiker omgaat dan voorheen. Je hebt nu een continu hoog verbruik dus wat suiker eten kan echt niet zoveel kwaad. Anders maakt je lichaam het toch aan uit je vetreserves. Als je dit stukje niet begrijpt wil ik het wel eens grondig uitleggen, dan vraag je het maar.
Het is ook niet voor niets dat zogende honden koolhydraat moeten krijgen. Op enkel eiwit en vet kan je gewoon heel moeilijk snel genoeg energie vrijmaken om aan de vraag van je lichaam te voldoen.
Ik zou je dus wel aanraden toch een deel koolhydraten ook te eten. En in jouw geval zou ik zelfs snelle suikers ( dus zonder verzadigende werking) nemen. Niet overdrijven he, kleine beetjes met een keer. Als je er ook nog wat meer honger van krijgt is dat mooi meegenomen.
Als je dat zou willen uitleggen, graag!
Jantina schreef:Rauwe honing? Bij een groot nest eten mijn teven zo een potje per week weg door de havermoutpap!
Gisteren geprobeerd en dat is echt lekker zeg, haha! Ik begrijp jouw honden wel :biggrin2:

Plaats reactie