ben benieuwd hoe je dit gaat aanpakken nyncke, wellicht dat ik ze dan ook kan gaan afdekken.Nynke schreef: Weet ik, daarom gaat er voor het gaat regenen een plasticje overheen, eerst nog 2 dagen genoeg zon is de verwachting
![]()
![]()
Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2
-
hannabelgje
- 5-sterren

Mijn droom van heerlijke koolplanten voor de winter gaat em helaas niet worden hier. Het stikt hier van de rupsen en gekke witte luizen in de koolplanten. 
Mijn tomatenplanten staan in potten tegen een schutting en ik heb een stuk plastic van 2*2,5 meter ongeveer, daaraan heb ik een bamboe lat gemaakt. De lat komt aan de schutting en het plastic dus over de plantennien-newfies schreef: ben benieuwd hoe je dit gaat aanpakken nyncke, wellicht dat ik ze dan ook kan gaan afdekken.![]()
je kippies even los laten lopen in de tuin?hannabelgje schreef: Mijn droom van heerlijke koolplanten voor de winter gaat em helaas niet worden hier. Het stikt hier van de rupsen en gekke witte luizen in de koolplanten.![]()
ai, dat gaat hier niet lukken maar kan wel eens aan mr-newfies vragen of hij wat palen wil slaan om daar een stuk plastic aan te meubelen 8) Thanks voor je uitleg nyncke.
-
hannabelgje
- 5-sterren

Dan eten de kippen ook de koolplanten op vrees ik.
Hier alleen in de witte koolplanten gaten
De rode en boerenkool worden nog met rust gelaten. Manlief heeft deze week nog prei geplant en boerenkool en andijvie. Zeg er eerlijk bij dat het allemaal gekregen plantjes zijn hoor, we hebben dit niet meer zelf gezaaid, gewoon te druk. Maar de andere heren op het complexje hebben te veel en geven het graag weg, daar zijn wij dan super blij mee!
We kunnen nog steeds volop sla, andijvie, bieten, wortelen en peultjes eten. Nooit gedacht dat het nog zo goed zou komen! Courgette zitten ook nog 2 grote vruchten aan, en dan nog wat kalebasjes hier en daar. Maar dat hadden er veeeeele malen meer moeten zijn, helaas is 90% opgevreten destijds. Zal eens een foto maken van ons stukje.
De fruitbomen zitten ook aardig vol dus dat beloofd nog een vrachtje pruimen en later stoofperen en appels.
De rode en boerenkool worden nog met rust gelaten. Manlief heeft deze week nog prei geplant en boerenkool en andijvie. Zeg er eerlijk bij dat het allemaal gekregen plantjes zijn hoor, we hebben dit niet meer zelf gezaaid, gewoon te druk. Maar de andere heren op het complexje hebben te veel en geven het graag weg, daar zijn wij dan super blij mee!
We kunnen nog steeds volop sla, andijvie, bieten, wortelen en peultjes eten. Nooit gedacht dat het nog zo goed zou komen! Courgette zitten ook nog 2 grote vruchten aan, en dan nog wat kalebasjes hier en daar. Maar dat hadden er veeeeele malen meer moeten zijn, helaas is 90% opgevreten destijds. Zal eens een foto maken van ons stukje.
De fruitbomen zitten ook aardig vol dus dat beloofd nog een vrachtje pruimen en later stoofperen en appels.
Brandnetelgier sproeien. Dat maakt de bladeren steviger, waardoor het voor dat soort dieren minder lekker is.hannabelgje schreef: Mijn droom van heerlijke koolplanten voor de winter gaat em helaas niet worden hier. Het stikt hier van de rupsen en gekke witte luizen in de koolplanten.![]()
ohhh stoofpeertjes!!Jantina schreef: Hier alleen in de witte koolplanten gaten![]()
Gister nog pruimenchutney gemaakt met het onderstaande recept. Echt een aanrader: LEKKERRRRRRRRRR!
Pruimenchutney
Maak 1 kilo pruimen schoon, halveer ze, haal de pitten eruit en snijd de vruchten in stukjes. Pel en snipper 2 uien en 2 teentjes knoflook. Rasp een stukje verse gember van 3 cm fijn. Kook de pruimen met de uien, de knoflook en de gember samen met 150 gram rozijnen en 350 gram bruine basterdsuiker in 500 ml rode wijnazijn. Voeg 1 mespunt kruidnagelpoeder en 1 theelepel kaneel toe. Kook de pruimen in ongeveer een half uur tot moes, wel regelmatig roeren. Schep de chutney in goed schoongemaakte potten (dit recept is ongeveer genoeg voor 4 potten van 250 ml) en draai het deksel er stevig op. Zet de potten op de kop en laat de chutney geheel afkoelen. Bewaar de potten op een donkere plek. Deze chutney kan je 2-3 maanden bewaren buiten de koelkast. Na openen wel in de koelkast bewaren.
Mijn 5 euro bakkie. Heb m in de beits gezet.

hardstikke leuk ding Eelke !!!!!
Wij gaan vandaag/straks het filter van de vijver schoonmaken en al die "mest" in de moestuin storten, kijken of het mijn groenten een goeie boost geeft
Wij gaan vandaag/straks het filter van de vijver schoonmaken en al die "mest" in de moestuin storten, kijken of het mijn groenten een goeie boost geeft
Hoe hebben jullie het worteldoek in de bak bevestigd?
- -Annemarie-
- 5-sterren

Eerste oogst Japanse wijnbes. Nooit geweten dat die zo lekker zijn!
Vorig jaar twee kleine stengels gekregen, op een mooi plekje geplant en dit jaar zitten er al best veel bessen aan. Die mag blijven. 8)
Lijkt wel n framboos!
Prachtige oogst die van de japanse wijn bessen.
Heb je alleen niet veel last van die stekels en prik takjes die vast plakken aan je bessen?
Ik heb de japanse wijn bes zelf niet in de tuin maar en van mijn cliënten wel en daar hebben ze na oogsten eerst een goeie sorteer sessie ivm met die prikkels/doornen maar verder heerlijke bessen smaken beetje als kruizing tussen braam en framboos vind ik.
Heb je alleen niet veel last van die stekels en prik takjes die vast plakken aan je bessen?
Ik heb de japanse wijn bes zelf niet in de tuin maar en van mijn cliënten wel en daar hebben ze na oogsten eerst een goeie sorteer sessie ivm met die prikkels/doornen maar verder heerlijke bessen smaken beetje als kruizing tussen braam en framboos vind ik.