Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2

Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Ik liep net even na een drukke dag langs mn tuintje. Tot mijn verbazing beginnen er al dingen op te komen van de koolsoorten die ik een paar dagen terug gezaaid heb!!  :)
Sarah5
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Sarah5 »

Kan er nu nog iets geplant worden in de moestuin of heeft het niet zo veel zin meer zo aan het einde van het seizoen?
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Sarah5 schreef: Kan er nu nog iets geplant worden in de moestuin of heeft het niet zo veel zin meer zo aan het einde van het seizoen?
Je kunt nu dingen voor de winter zaaien zoals koolsoorten (oa boerenkool, paksoi, bloemkool, broccoli etc etc), maar ook winter sla (oa winter postelein en veldsla), wortelen, pastinaak, andijvie ed. Op internet vond ik dat venkel, witlof en rode bieten ook goed zouden groeien in de winter, dus die probeer ik ook uit.
Marielle1988
2-sterren
2-sterren

Bericht door Marielle1988 »

Net heerlijke sla, tomaten, pepers, rode bietjes, boontjes, courgette en aubergine geoost. Lekker een heerlijke salade mee gemaakt voor bij de bbq! :) Alles gaat hier verder lekker z'n eigen gangetje. De perenboom hangt behoorlijk door, door het gewicht van de peren. De pruimen zijn al bijna rijp, dus ik hoop die binnenkort te oogsten.

Verder kreeg ik vandaag een telefoontje dat ik een volkstuintje kan krijgen. De vorige mensen hebben net hun tuin opgezegd en ik stond bovenaan de wachtlijst :) Direct ja gezegt natuurlijk! Ik wordt binnenkort nog terug gebeld om een afspraak te maken om de tuin te bekijken. Hoe groot het is weet ik nog niet (hopelijk niet de grootste van 500 m2....haha) maar ik ben reuze benieuwd! :)
-Annemarie-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Annemarie- »

Jantina schreef: Lijkt wel n framboos!
Klopt, is ook familie van de framboos én braam.  :)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Japanse_wijnbes
Anneloog schreef: Prachtige oogst die van de japanse wijn bessen.
Heb je alleen niet veel last van die stekels en prik takjes die vast plakken aan je bessen?
Ik heb de japanse wijn bes zelf niet in de tuin maar en van mijn cliënten wel en daar hebben ze na oogsten eerst een goeie sorteer sessie ivm met die prikkels/doornen maar verder heerlijke bessen smaken beetje als kruizing tussen braam en framboos vind ik.
Het is hier nog een hele jonge plant, de takken staan wijd uit elkaar dus de trosjes bessen hangen nog vrij. Had met plukken van de achterste wel wat takken in m'n nek steken.  :D  Het was het waard.  ;D
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Wat betalen jullie nou voor een moestuintje op een complex? En worden daarvoor ook dingen gedaan op het gebied van onderhoud ofzo?
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

eelke schreef: Hoe hebben jullie het worteldoek in de bak bevestigd?
Met een nietpistool.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

hannabelgje schreef: Met een nietpistool.
Was ik al bang voor, die heb ik niet :P
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

eelke schreef: Hoe hebben jullie het worteldoek in de bak bevestigd?
met spijkertjes met grote koppen  :)
Jantina schreef: Wat betalen jullie nou voor een moestuintje op een complex? En worden daarvoor ook dingen gedaan op het gebied van onderhoud ofzo?
dat complex waar ik zat was €240,- voor 10*20 meter :).

Nu heerlijke regen voor mijn tuintje, geweldig !!!!
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Per jaar dan Nyn?
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Wij betaalden 12 jaar geleden 120 gulden. Voor best een groot stuk.
Marielle1988
2-sterren
2-sterren

Bericht door Marielle1988 »

Waar ik een tuin ga huren, betaal je 6,80 lidmaatschap per jaar. Daarnaast betaal je ook voor de tuin, dat is €0,22 per m2. De grootste tuin is ong. 500 m2, dus maximaal €110,- per jaar aan tuin huur. Voor €5,- borg krijg je een sleutel voor het toegangshek, toilet en gereedschapschuur.

Verder wordt het onderhoudt verdeelt over de huurders en hebben ze een kleine kantine waar je koffie/thee etc kan krijgen. Ze hebben hier ook een ruilbank, groete en fruit wat je over hebt kun je hier neerleggen en in ruil daarvoor mag je wat anders meenemen :) Zo kan je ook aan groente en fruit (en eieren, want kippen zijn toegestaan) komen die je zelf niet in je tuin verbouwt :)

Ik heb er zin in! Iemand nog tips waar ik op moet letten bij het overnemen van de tuin? Ik zat zelf al te denken dat ik graag wil weten wat waar heeft gestaan afgelopen jaar, ivm teeltwissel.
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

Jantina schreef: Per jaar dan Nyn?
Ja, per jaar :)  Rik en ik waren net op visite op een moestuin van iemand van het moestuinforum en die betaalt €40,- per jaar voor een tuin van ook ongeveer 10*20  8)

Ik zou willen weten welk gereedschap je kunt overnemen, of er een kas en/of schuur bij is en inderdaad wat waar heeft gestaan, zeker als je aardappels wilt telen is dat belangrijk  ;)
berenboot
5-sterren
5-sterren

Bericht door berenboot »

hebben jullie nog tips war ik nu nog wat groentezaden zou kunnen kopen/bestellen die nu nog gezaaid kunnen worden?

Oh annemarie, die zien er lekker uit!!!  :D
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Ik zou even langs de Boerenbond of Intratuin gaan. Die hebben het hele jaar door hun zadenassortiment hangen.

Gesloten