Hier had ik even moeite mee

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Hier had ik even moeite mee

Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

WhitneyBlue schreef:En daarom lopen mijn honden dus niet te pas en te onpas los. Alleen op omheinde stukken, en op de renbaan. Gewoon omdat ik niet andermans honden in gevaar wil brengen of de eigenaren ervan een angstig/nerveus gevoel wil geven. Ookal zijn 3 van mijn honden zo rustig :)
Muilkorf heb ik geen probleem mee. Mn jongste loopt geregeld met een korfje omdat ze deze ook om moet met racen, ze bijt namelijk in de ijzeren motor en dat kost haar, haar prachtige tandjes :) heb dus echt niets tegen een korf hoor.
In grote lijnen denk ik als eigenaar van meerdere vechthonden, hetzelfde als jullie.
Ik herhaal mezelf: Als je zoveel veiligheidsmaatregelen moet nemen om je honden veilig te kunnen houden, dan is het DUS niet veilig. En zo lang eigenaren van pitjes/bullen dat massaal blijven ontkennen, kom je nergens.
WhitneyBlue
2-sterren
2-sterren
Contacteer:

Bericht door WhitneyBlue »

Kaela schreef:Ik herhaal mezelf: Als je zoveel veiligheidsmaatregelen moet nemen om je honden veilig te kunnen houden, dan is het DUS niet veilig. En zo lang eigenaren van pitjes/bullen dat massaal blijven ontkennen, kom je nergens.
Ieder zn mening ;). We zullen het waarschijnlijk nooit eens worden. Toch bizar dan dat er op evenementen waar een stuk of 120 pitbulls bij elkaar lopen, eigenlijk nooit iets gebeurt. Zelfs niet als er onverhoopt toch een hond losbreekt.
Ach.. ik geniet van ze zolang dat kan...
De enige die ik zo "veilig" moet houden is dus mijn onzekere kruising, gewoon voor mn eigen idee. Hij is namelijk vrij groot, maar als jij 20 meter met me oploopt is er geen probleem. Hij accepteert ook mn 2 herplaatsers.

Afbeelding
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Kaela schreef:Ik herhaal mezelf: Als je zoveel veiligheidsmaatregelen moet nemen om je honden veilig te kunnen houden, dan is het DUS niet veilig. En zo lang eigenaren van pitjes/bullen dat massaal blijven ontkennen, kom je nergens.
In essentie heb je gelijk, maar als gulden middenweg is het in ieder geval niet slecht dat iemand met een vechthond zijn honden een muilkorf omdoet of zijn hond altijd aanlijnt of alleen op omheind terrein los laat lopen - het geeft namelijk aan dat de problemen die er met het ras bestaan worden onderkend door de eigenaar en dat die maatregelen neemt. Als meer vechthondeigenaren het deden zoals WhitneyBlue, zou het aantal incidenten met vechthonden enorm teruglopen. En dat is toch wat we eigenlijk allemaal willen, zowel vechthondeigenaren als mensen die bang zijn voor vechthonden.

Helaas zijn er dus ook vechthondeigenaren die muilkorf etc. stigmatiserend vinden en daarom hun hond los laten lopen, 'om te laten zien dat er ook lieve vechthonden zijn' (WhitneyBlue schreef dat hiervoor ergens). Maar door niet te muilkorven werken die mensen dus juist mee aan het stigmatiseren van hun hondenras, want de incidenten blijven elkaar opvolgen, en dus behoudt de vechthond zijn slechte reputatie. En de vechthondeigenaar ook. Ik begrijp niet dat die mensen dat zelf niet inzien. :-X
WhitneyBlue
2-sterren
2-sterren
Contacteer:

Anne in Duitsland schreef:In essentie heb je gelijk, maar als gulden middenweg is het in ieder geval niet slecht dat iemand met een vechthond zijn honden een muilkorf omdoet of zijn hond altijd aanlijnt of alleen op omheind terrein los laat lopen - het geeft namelijk aan dat de problemen die er met het ras bestaan worden onderkend door de eigenaar en dat die maatregelen neemt. Als meer vechthondeigenaren het deden zoals WhitneyBlue, zou het aantal incidenten met vechthonden enorm teruglopen. En dat is toch wat we eigenlijk allemaal willen, zowel vechthondeigenaren als mensen die bang zijn voor vechthonden.

Helaas zijn er dus ook vechthondeigenaren die muilkorf etc. stigmatiserend vinden en daarom hun hond los laten lopen, 'om te laten zien dat er ook lieve vechthonden zijn' (WhitneyBlue schreef dat hiervoor ergens). Maar door niet te muilkorven werken die mensen dus juist mee aan het stigmatiseren van hun hondenras, want de incidenten blijven elkaar opvolgen, en dus behoudt de vechthond zijn slechte reputatie. En de vechthondeigenaar ook. Ik begrijp niet dat die mensen dat zelf niet inzien. :-X

Danku! Precies.. ik geniet enorm van mijn honden :) ze zijn namelijk heel zacht naar mensen en hebben een enorme will to please. Ik hoef alleen niet aan de buitenwereld te bewijzen hoe geweldig ze zijn, ik heb ze niet als verlenging van mijn ego, maar voor mijn eigen plezier (en dat van hun:D ) en ik vind niet dat mensen die bang voor ze zijn, er last van moeten hebben. Ik zal altijd rekening houden met deze mensen door losloop gebieden te vermijden voor zover dat kan, zodat zij daar onbezorgd kunnen wandelen. Ik wijk altijd uit, zodat zij dit niet hoeven. Ik laat mn honden aan de voet zitten met hun focus bij mij, zodat mensen zich niet geïntimideerd voelen. En ja, ik probeer dit bij elke "vechthond eigenaar" op het hart te drukken. Want nogmaals, ook ik heb last van dat soort mensen.. mijn honden en ik worden daar namelijk op aangekeken.
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

WhitneyBlue schreef:Ieder zn mening ;). We zullen het waarschijnlijk nooit eens worden. Toch bizar dan dat er op evenementen waar een stuk of 120 pitbulls bij elkaar lopen, eigenlijk nooit iets gebeurt. Zelfs niet als er onverhoopt toch een hond losbreekt.
Ach.. ik geniet van ze zolang dat kan...
De enige die ik zo "veilig" moet houden is dus mijn onzekere kruising, gewoon voor mn eigen idee. Hij is namelijk vrij groot, maar als jij 20 meter met me oploopt is er geen probleem. Hij accepteert ook mn 2 herplaatsers.

Afbeelding
Ik gok omdat vechthonden dezelfde taal spreken, elk ras/type heeft een net iets andere taal wat ook voor problemen kan zorgen.
Border collies bijvoorbeeld hebben die sluiphouding, en veel andere rassen reageren daar weer op omdat ze dat bedreigend vinden.
Tom is 3/4e chihuahua wat van oorsprong een jachthond is, en gek genoeg praat hij blijkbaar die taal want met een vriendin die 4 windhonden (barzoi en azawahk) heeft heeft ie totaal geen taalproblemen, huskys bijv gaat vrijwel nooit goed, niet tot aanvallen ofzo hoor maar die snappen elkaar gewoon niet, en azawahk is echt geen makkelijk ras in de omgang, was wel grappig om te zien.
Maar ik denk dus dat het zoiets is. Daarbij denk ik ook dat mensen die op zo'n evenement komen de bewuste eigenaren zijn en niet de "kijk mij stoer met een staff zijn" eigenaren, dat scheelt ook...
WhitneyBlue
2-sterren
2-sterren
Contacteer:

Martine-Tom schreef:Ik gok omdat vechthonden dezelfde taal spreken, elk ras/type heeft een net iets andere taal wat ook voor problemen kan zorgen.
Border collies bijvoorbeeld hebben die sluiphouding, en veel andere rassen reageren daar weer op omdat ze dat bedreigend vinden.
Tom is 3/4e chihuahua wat van oorsprong een jachthond is, en gek genoeg praat hij blijkbaar die taal want met een vriendin die 4 windhonden (barzoi en azawahk) heeft heeft ie totaal geen taalproblemen, huskys bijv gaat vrijwel nooit goed, niet tot aanvallen ofzo hoor maar die snappen elkaar gewoon niet, en azawahk is echt geen makkelijk ras in de omgang, was wel grappig om te zien.
Maar ik denk dus dat het zoiets is. Daarbij denk ik ook dat mensen die op zo'n evenement komen de bewuste eigenaren zijn en niet de "kijk mij stoer met een staff zijn" eigenaren, dat scheelt ook...

Mijn reu reageert t meeste op van die overvrolijke retrievers.. die dan zo heel blij en springend op hem af komen, hij weet gewoon niet wat hij daarmee moet. Dan valt hij idd uit. Als reactie, want als dezelfde hond hem aangelijnd passeert en dus niet bovenop hem springt is er niets aan de hand. Verder reageert hij eigenlijk alleen wanneer honden naar hèm uitvallen, maar is vrij makkelijk weer daaruit te halen. Anderzijds loopt er hier een chihuahua rond die aan de lijn enorm uitvalt maar mn reu reageert er totaal niet op, die chihuahua, ook een reu, loopt ook regelmatig los naast mijn reu en er is dan nooit een issue. Het valt opzich allemaal best mee hoor. Ohja hij is als de dood voor bernersenners.. denk omdat ze zo groot en wollig zijn, dat het intimiderend voor hem is. Mijn teven zijn echt enorm stabiel. Die reageren vrijwel nergens op... tenzij het natuurlijk té gek wordt. 1 teef heeft eens een snauw aan een jonge flatcoat gegeven die constant boven op dr sprong.. maar dat was 1 snauw waarna ze direct tegen mij opsprong als een soort "steun"..
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Anne in Duitsland schreef:In essentie heb je gelijk, maar als gulden middenweg is het in ieder geval niet slecht dat iemand met een vechthond zijn honden een muilkorf omdoet of zijn hond altijd aanlijnt of alleen op omheind terrein los laat lopen - het geeft namelijk aan dat de problemen die er met het ras bestaan worden onderkend door de eigenaar en dat die maatregelen neemt. Als meer vechthondeigenaren het deden zoals WhitneyBlue, zou het aantal incidenten met vechthonden enorm teruglopen. En dat is toch wat we eigenlijk allemaal willen, zowel vechthondeigenaren als mensen die bang zijn voor vechthonden.

Een muilkorf tijdens het uitlaten geeft mij al een stuk veiliger gevoel als ik zo'n hond tegen kom. Maar dan zit je nog met deuren die per ongeluk open kunnen staan, tuinhekjes die per abuis niet goed afgesloten zijn enz.

En dan gaat het niet om mijn mening, sorry. Het gaat er om dat het gewoon niet zo kan zijn dat er 1 hond (type, ze wonen zo'n beetje overal) mag zijn die het leven van zovelen anderen in gevaar mag brengen. Dat is in een maatschappij onacceptabel.
WhitneyBlue
2-sterren
2-sterren
Contacteer:

Kaela schreef:Een muilkorf tijdens het uitlaten geeft mij al een stuk veiliger gevoel als ik zo'n hond tegen kom. Maar dan zit je nog met deuren die per ongeluk open kunnen staan, tuinhekjes die per abuis niet goed afgesloten zijn enz.

En dan gaat het niet om mijn mening, sorry. Het gaat er om dat het gewoon niet zo kan zijn dat er 1 hond (type, ze wonen zo'n beetje overal) mag zijn die het leven van zovelen anderen in gevaar mag brengen. Dat is in een maatschappij onacceptabel.
Mijn overbuurvrouw dacht precies hetzelfde als jij. Ik heb haar toen op de koffie gevraagd zodat ze mijn honden kon leren kennen. Ze is nu gek op ze en wandelt zelfs met haar teckeltje met ons mee. :) het valt echt wel mee. En wij zijn heel strikt op het sluiten van deuren, niet zozeer om onze honden, maar wel om het feit dat onzelabrador mix eens ontsnapt was en is aangereden :)
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

WhitneyBlue schreef:Mijn overbuurvrouw dacht precies hetzelfde als jij. Ik heb haar toen op de koffie gevraagd zodat ze mijn honden kon leren kennen. Ze is nu gek op ze en wandelt zelfs met haar teckeltje met ons mee. :) het valt echt wel mee. En wij zijn heel strikt op het sluiten van deuren, niet zozeer om onze honden, maar wel om het feit dat onzelabrador mix eens ontsnapt was en is aangereden :)
Er lopen hier 3 verschillende honden in de buurt die killen, moorden en doden. Die vallen niet mee, de slopen alles waar ze hun kaken in krijgen. Ik ben niet gek, ik heb het NIET over jou honden specifiek.

Als het allemaal zo meevalt, zou ik zeggen ga eens met die honden wandelen, met je eigen honden mee. En als je dan heelhuids thuis komt, zul je mij niet meer horen. Tot die tijd schijt ik in mijn broek en met mij vele andere hondenliefhebbers hier in de straat.
WhitneyBlue
2-sterren
2-sterren
Contacteer:

Kaela schreef:Er lopen hier 3 verschillende honden in de buurt die killen, moorden en doden. Die vallen niet mee, de slopen alles waar ze hun kaken in krijgen. Ik ben niet gek, ik heb het NIET over jou honden specifiek.

Als het allemaal zo meevalt, zou ik zeggen ga eens met die honden wandelen, met je eigen honden mee. En als je dan heelhuids thuis komt, zul je mij niet meer horen. Tot die tijd schijt ik in mijn broek en met mij vele andere hondenliefhebbers hier in de straat.
Dat is heel vervelend en zeer jammer dat zij aan die honden zijn gekomen. Die honden mogen van mij dan ook per direct korfplicht en aanlijnplicht én een verplichte cursus voor hond en baas. Bij de eerste fout, dus geen korf oid, hond in beslag nemen. Deze mensen zijn duidelijk niet bekwaam. Maar dat betekent niet dat het hele ras maar uitgeroeid moet worden.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

WhitneyBlue schreef:Dat is heel vervelend en zeer jammer dat zij aan die honden zijn gekomen. Die honden mogen van mij dan ook per direct korfplicht en aanlijnplicht én een verplichte cursus voor hond en baas. Bij de eerste fout, dus geen korf oid, hond in beslag nemen. Deze mensen zijn duidelijk niet bekwaam. Maar dat betekent niet dat het hele ras maar uitgeroeid moet worden.
Deze mensen (verschillende eigenaren) hebben de honden altijd keurig kort aan de lijn, lopen nooit los, gedragen zich verantwoordelijk en zouden voor elke cursus slagen. En toch schijt ik 7 kleuren stront voor het geval dat een lijn breekt, de schutting per ongeluk open staat of de hond op een andere manier ontsnapt. Deze honden zijn levensgevaarlijk, hoe verantwoordelijk de baas zich ook gedraagt.
WhitneyBlue
2-sterren
2-sterren
Contacteer:

Kaela schreef:Deze mensen (verschillende eigenaren) hebben de honden altijd keurig kort aan de lijn, lopen nooit los, gedragen zich verantwoordelijk en zouden voor elke cursus slagen. En toch schijt ik 7 kleuren stront voor het geval dat een lijn breekt, de schutting per ongeluk open staat of de hond op een andere manier ontsnapt. Deze honden zijn levensgevaarlijk, hoe verantwoordelijk de baas zich ook gedraagt.
Dat vind ik niet helemaal eerlijk persoonlijk. Hier wonen ook diverse herders, 1 heeft een ridgeback pup hele aal aan vlarden gebeten, kindjes zijn gebeten etc, laatst ook een nieuwsbericht met herders, mijn vechthond is door een herder opgejaagd en als hij zich niet in een bosje verstopt had, had ze hem gepakt, zoals al meerdere honden. Mij hoor je ook niet zeggen dat alle herders dan maar verboden moeten worden..
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

In veel landen mogen dat soort honden niet zomaar. Hier afhankelijk van de deelstaat. "Pitbulls"zijn verboden. (vlgs mij is dit naar aanleiding dat 2 dergelijke honden over een hek gesprongen is en op een schoolplein een jongentje voor de ogen van iedereen verscheurt heeft, en dat was de druppel die heeft doen besluiten tot verboden, want eerdere aanlijnverplichtingen en muilkorfverpichtingen werkten niet, de desbetreffende honden hadden dit nl. ook)
Daarnaast staan nog een hoop honden op de gevaarlijke rassen lijst. Mag je wel houden, maar daar komt wel wat bij kijken. En dan heb je nog de 40 cm/ 20 kg regeling, daarvoor moet je een bewijs van bekwaamheid voor hebben (die ik dus heb moeten halen, sta je dus ook geregistreerd! en heb je verplicht een verzekering anders krijg je die niet)
Sowieso moet je je honden apart verzekeren (moest in BE ook al) en afhankelijk van het type is dat makkelijker of moeilijker, goedkoper of duurder. Dan is er nog hondenbelasting, voor bepaalde rassen is die dan euh 5x zo veel oid. Ik houd het op ontmoedigingsbeleid. De rassen van de "gevaarlijke lijst" kunnen middels gedragtesten af van muil en lijn plicht.

Dus ook in NL is er heel wat mogelijk, en nodig, gezien meer als de helft van de honden in asiels dit type is.(stoere hond voor heel veel randdebielen helaas) Om te beginnen fokverbod op stamboomloze honden, heb je gelijk een verbod op die wantstaltige gedrochten en van waar dit topic over begon :-X . Dan moet de fokker aan bepaalde voorwaarden voldoen en de honden gedragstesten. En voor de liefhebber die zo'n hond wil aanschaffen mag dan eerst ook een bewijs van bekwaamheid halen. Dat zou de liefhebber van de overgrote deel randdebielen scheiden in mijn ogen. ;) En de aantallen worden dan vanzelf minder.
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

WhitneyBlue schreef:Dat vind ik niet helemaal eerlijk persoonlijk. Hier wonen ook diverse herders, 1 heeft een ridgeback pup hele aal aan vlarden gebeten, kindjes zijn gebeten etc, laatst ook een nieuwsbericht met herders, mijn vechthond is door een herder opgejaagd en als hij zich niet in een bosje verstopt had, had ze hem gepakt, zoals al meerdere honden. Mij hoor je ook niet zeggen dat alle herders dan maar verboden moeten worden..
Nogmaals, vechthonden hebben het in de genen zitten, de hondagressie, de jouwe hebben ongetwijfeld een hoge drempel, ik twijfel niet aan je bekwaamheid en verantwoordelijkheidsgevoel.
Mij zit het verschil en de angst erin dat dit gewoon in het ras zit, een jachthond jaagt, een vechthond vecht. Even zwart wit.
En ja, ook dat hebben we al vastgesteld ook binnen andere rassen en kruisingen zitten excessen, zo ken ik ook 2 dallies waar ik met liefde 2 blokken voor om liep :-X Maar dat zijn idd excessen, gaan niet voor de kill en is niet iets wat per definitie in het ras zit. Je kan ze in bedwang hebben, trainen, opvoeden, aanlijnen en muilkorven, probleem blijft dat het in het ras zit. Dat is ook waarom asiels overvol zitten met deze honden, zodra ze een jaar of 3 zijn en dit instinct zo ongeveer boven komt drijven haakt het gros af...
En ja er zijn manieren om daar verantwoor mee om te gaan, bijv ook wat Kaio net schrijft...maar neemt niet weg dat het er gewoon in zit...
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Kaela schreef:Een muilkorf tijdens het uitlaten geeft mij al een stuk veiliger gevoel als ik zo'n hond tegen kom. Maar dan zit je nog met deuren die per ongeluk open kunnen staan, tuinhekjes die per abuis niet goed afgesloten zijn enz.

Ja, maar dan zou het om incidenten gaan. Vervelende incidenten, maar van dezelfde categorie als een herder of een rottie die door een per ongeluk openstaand tuinhek de straat op vliegt. Niet alle pitjes die een open tuinhek zien, vliegen voorbijgangers aan, en niet alle herders etc. die door een open tuinhek op straat belanden, komen alleen even vriendelijk gedag zeggen. Maar afgezien daarvan, wat ik bedoel te zeggen is: door open tuinhekken vliegende vechthonden is niet het grootste probleem momenteel, het grootste probleem zijn vechthonden die van hun baasjes los mogen rondlopen, zonder muilkorf en zonder basisgehoorzaamheid te beheersen. Als er een muilkorfplicht en aanlijnplicht zou zijn, en een diploma voordat je zo'n hond mag bezitten, zou dat al een hoop ongelukken schelen. Maar ja, dat is een utopie helaas. Net zoals een verbod op termijn ook wel weer omzeild zal worden door een nieuw ras te fokken op moordlust. :-X

Misschien dat ontmoediging dmv hogere belastingen oid inderdaad zouden kunnen werken.

Plaats reactie