Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2

hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Vandaag weer eens grote inspectie gedaan. De pompoen beginnen het goed te doen. Ik heb al drie redelijk grote oranje exemplaren. En nog wat kleinere. Ik zie ook eindelijk vruchten aan de butternut zitten. Hoop dat ze blijven groeien nu. Ik heb mijn eerste gele courgette geoogst en weer een hoop komkommers. Aan mijn long green trailing courgette komt nu ook de eerste vrucht. Werd ook wel tijd. Mijn galiameloen heeft vier mooie vruchten waarvan eentje ook al echt groot. Ze moeten wel nog rijpen, ze zijn nog helemaal groen. De watermeloen heeft per plant 1 meloen eraan hangen. Die groeien ook echt een erg hard. Prachtig gezicht is het.
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

hannabelgje schreef: Vandaag weer eens grote inspectie gedaan. De pompoen beginnen het goed te doen. Ik heb al drie redelijk grote oranje exemplaren. En nog wat kleinere. Ik zie ook eindelijk vruchten aan de butternut zitten. Hoop dat ze blijven groeien nu. Ik heb mijn eerste gele courgette geoogst en weer een hoop komkommers. Aan mijn long green trailing courgette komt nu ook de eerste vrucht. Werd ook wel tijd. Mijn galiameloen heeft vier mooie vruchten waarvan eentje ook al echt groot. Ze moeten wel nog rijpen, ze zijn nog helemaal groen. De watermeloen heeft per plant 1 meloen eraan hangen. Die groeien ook echt een erg hard. Prachtig gezicht is het.
Doe je goed!!

Ik heb mijn pompoenplant vorige week aan de konijnen gevoerd. Hij was al volledig geel gekleurd. Maar zelfs de konijnen moesten hem niet..

Mijn tuintje is nu weer aardig leeg ;) op 4 van de 18 vakken na is alles bezaaid met winter groentjes. Het lijkt aardig goed te gaan, maar zomaar ineen waren er van 1 mini rode biet blaadjes verdwenen en ging 1 paksoi mini plantje dood.. Snap er niets van..
Van de knolvenkel zijn er maar 2 van de 4 opgekomen.
Voor de rest gaat het aardig goed.

De watermeloen staat er nog wel en daar zit inderdaad ook 1 meloen aan die snel groeide, totdat.. Mijn partner zo oervervelend en dom en stom is geweest om de watermeloen om te draaien!!! Blijf van mijn tuintje af!! Elke oen kan toch bedenken dat je dan het steeltje ook draait en deze dan gemakkelijk beschadigd/afbreekt? Het is nu dus maar afwachten wat het gaat doen..

De kiwi heeft wel redelijk veel bladeren gemaakt, maar geen enkele vrucht.
Ook de bosaardbeien hebben geen enkele vrucht.

1 van de Zonnebloemen was uitgebloeid. Ik heb de volledige zonnebloem in stukjes in de droger gestopt. De konijnen zijn er verzot op! :)
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

na een weekje geleden mest te hebben toegevoegd begint alles nu lekker te groeien :) :)  vooral de paksoy en de Chinesekool en boerenkool gaan lekker nu  :) :)  Mijn ene rode kool is zo groot als een kleine handbal en de andere bijna zo groot als een tennisbal, dat gaat dus goed  :) :)
spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

Bericht door spreeuwtje »

De eerste tomaat is binnen!! :P
Naomi B
5-sterren
5-sterren

Bericht door Naomi B »

Mijn minitomaatjes smaken heerlijk! Ik heb ook nog twee tomatenplanten staan waarvan de tomatensoort een verrassing is (gekregen) Er hangen wel tomaten aan maar die zijn nog hartstikke groen en zo te zien moeten ze nog verder groeien. Mijn courgette planten zijn overleden helaas. Witte waas erover en ik was te laat om er wat aan te doen. Beetje weinig tijd voor mijn tuintje de laatste tijd.
De bramen doen het wel heel goed. Minder goed dan vorige jaren, maar ja, hun eten is ook een beetje verdwenen want het kippenhok staat er niet meer waar ze groeien. De bramen zijn duidelijk kleiner. Maar nog steeds lekker. Vandaag lekker bakje mee naar het werk.
1 bonenplant gaat ineens bloeien. Grappig. Niet meer verwacht.
Voor de rest moet mijn tuintje even wachten. Ben even te druk met andere zaken.
judith1967
5-sterren
5-sterren

Bericht door judith1967 »

Zoo vanmiddag de augurken en komkommerplant er helemaal uitgehaald,hij was nu op.Ze hebben mega veel komkommers en augurken gegeven.

Aarde omgewoeld,nieuwe aarde erbij en nu de rucola,ijsbergsla en mini sla erin gezaait,plastic zeiltje eroverheen vastgemaakt,kijken of het nog wat wil gaan doen!!

De tomaten zijn groot en groen,maar verkleuren nog niet.
De romatomaten gaan al wel verkleuren nu.
De peertjes worden nu langzamerhand peren.
-Annemarie-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Annemarie- »

Afbeelding

Tomaatjes in de kas gaan kleuren.

Afbeelding

En de rozenbottels ook.  :)
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Euh,
Wanneer weet ik dat ik mijn pompoenen zowel solar als butternut moet plukken?
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Ze zijn rijp als ze hol klinken is mij verteld. Mijne klinken nog niet hol. Die van de buren zijn al bijna rijp. Die klinken al anders dan vorige week. Mijn watermeloen is ook rijp, die klinkt nu ook hol.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

hannabelgje schreef: Ze zijn rijp als ze hol klinken is mij verteld. Mijne klinken nog niet hol. Die van de buren zijn al bijna rijp. Die klinken al anders dan vorige week. Mijn watermeloen is ook rijp, die klinkt nu ook hol.
Ach tuurlijk zo zoek ik ook de watermeloenen in de winkel uit, sta altijd te kloppen! Duh dat kan dus ook aan de struik met verwante soorten  ::)
WHaha ik ga vandaag kloppen, er hangen al 2 enoreme joekels aan butternuts (wel nog te groen denk ik), en nog wat meerdere middelmaten, en een grote oranje solor en een kleintje, rest is nog geel.
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Kaio schreef: Euh,
Wanneer weet ik dat ik mijn pompoenen zowel solar als butternut moet plukken?
Als de steel van stevig hout lijkt te zijn. Sommige soorten moeten daarna nog iets langer.

De kleur van de pompoen zegt niets.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Ok ook goed om te weten! ;)
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

ik heb vandaag paksoy geoogst; de 2 grootsten hebben mijn buurtjes vandaag opgegeten en de 3 kleinsten eet ik morgen of overmorgen. Verder winterandijvie, boerenkool en Chinese kool, allemaal plantjes van 5 tot 15 cm groot, gepoot.
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Mijn kool word opgevroten door rupsen...  :'(
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

Roosj schreef: Mijn kool word opgevroten door rupsen...  :'(
afspoelen met een behoorlijke straal water of een flinke stapel brandnetelbladeren 48 uur weken in water en dat mengsel eroverheen gieten, dan krijg je in elk geval geen nieuwe rupsen, want koolwitjes houden niet van die lucht dus zullen dan niet opnieuw hun eitjes leggen op je kolen  :)

Gesloten