Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
-
hannabelgje
- 5-sterren

Re: Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2
Ik heb ze op anti worteldoek liggen.
euh dat moet ik dan nog doen (doe ik als het droog is
), er liggen er een aantal, rest hangt in de lucht.
klopt, je kan ze niet rauw eten maar wel bewerkthannabelgje schreef: Groene tomaatjes zijn toch giftig? ....
Zijn nu toe aan de herfst andijvie uit de tuin, gisteren stamppot mee gemaakt maar ik vond het echt geen lekkere andijvie om rauw in stamppot te verwerken... Taai en bitter. Is dat bij jullie ook zo? Tuin staat hier trouwens nog aardig vol. Eten iedere week wel een keer andijvie, worteltjes en bietjes, haha. Beetje eenzijdig maar aan de andere kant super gezond en het is zonde om weg te gooien! Staat ook nog wat sla, courgette en de boerenkool en prei doet het ook goed voor de winter strakjes. Nog chrysanten te oogsten voor op de vaas en kalebassen.
Wil binnenkort eens naar Vreekens toe in Dordrecht, alvast wat uitzoeken voor volgend jaar. Hebben ook veel stekjes van aardbeien gekregen dus dat komt volgend jaar alvast helemaal goed!
Wil binnenkort eens naar Vreekens toe in Dordrecht, alvast wat uitzoeken voor volgend jaar. Hebben ook veel stekjes van aardbeien gekregen dus dat komt volgend jaar alvast helemaal goed!
Bietjes kun je goed bewaren Jantina !! Bijvoorbeeld in zo'n kunststof vuilnisemmer. Een zak zand kopen bij de bouwmarkt en een laagje zand in de emmer, dan een laagje bietjes, laag zand enz. De bietjes moeten elkaar niet raken, dus niet te weinig zand gebruiken. Zo kun je ze wel de rest van deze komende winter bewaren 
Welke andijvie is dat ? Krulandijvie? Die vind ik ook heel vies en bitter

Welke andijvie is dat ? Krulandijvie? Die vind ik ook heel vies en bitter
Nee gewone andijvie, de krulandijvie is kippenvoer geworden, niet te doen zo bitter! Maar van deze andijvie zijn de bladen ook zo 'vlezig' weet je wel? Volgende week eens proberen te koken, kijken of dat wat is.
Bietjes op die manier bewaren ken ik niet! Een hele winter bewaren
? Nou ja ik kan het wel eens proberen...
Bietjes op die manier bewaren ken ik niet! Een hele winter bewaren
Sommige groenten reageren qua smaak op je bemesting. Oa wortels word afgeraden om te bemesten. Compost mag wel.Jantina schreef: Zijn nu toe aan de herfst andijvie uit de tuin, gisteren stamppot mee gemaakt maar ik vond het echt geen lekkere andijvie om rauw in stamppot te verwerken... Taai en bitter. Is dat bij jullie ook zo? Tuin staat hier trouwens nog aardig vol. Eten iedere week wel een keer andijvie, worteltjes en bietjes, haha. Beetje eenzijdig maar aan de andere kant super gezond en het is zonde om weg te gooien! Staat ook nog wat sla, courgette en de boerenkool en prei doet het ook goed voor de winter strakjes. Nog chrysanten te oogsten voor op de vaas en kalebassen.
Ja, wel vorstvrij nauurlijkJantina schreef: Nee gewone andijvie, de krulandijvie is kippenvoer geworden, niet te doen zo bitter! Maar van deze andijvie zijn de bladen ook zo 'vlezig' weet je wel? Volgende week eens proberen te koken, kijken of dat wat is.
Bietjes op die manier bewaren ken ik niet! Een hele winter bewaren? Nou ja ik kan het wel eens proberen...
Ik baal van mijn tuin. Ik kan ff niet anders zeggen. Alle plannetjes die ik had, zijn even opgeschoven en de groenten voor de winter, nou, daar komt niet veel meer van ben ik bang. Mijn lekkere tomaatjes die nog hingen zijn allemaal gesprongen
en mijn bramen rotten weg door die regen. Er zit een schimmel in. Heb nog 1 bak fatsoenlijke kunnen plukken en ingemaakt in frambozenbrandewijn zodat ik toch nog een likeurtje kan maken maar volgens mij is de rest echt verpest.
Sorry, ben er een beetje sikkeneurig van. Had zo graag mijn tuin helemaal op orde gehad en er is teveel tijd in andere dingen gaan zitten. *klaagmodus uit*
Vind het wel erg leuk om te lezen dat het bij jullie allemaal lekker loopt. Geeft me wel moed om volgend jaar gewoon weer opnieuw te beginnen.
Sorry, ben er een beetje sikkeneurig van. Had zo graag mijn tuin helemaal op orde gehad en er is teveel tijd in andere dingen gaan zitten. *klaagmodus uit*
Vind het wel erg leuk om te lezen dat het bij jullie allemaal lekker loopt. Geeft me wel moed om volgend jaar gewoon weer opnieuw te beginnen.
-
hannabelgje
- 5-sterren

Nou hier is ook heel veel mislukt. Alle kool, broccoli enzo. De wortels, de bietjes, de pastinaak. De spinazie is alleen in het voorjaar gelukt en begint nu pas weer.
Ik concentreer me maar op de dingen die wel goed zijn gegaan, de komkommers, de sla, de andijvie en de pompoen nu.
Je kunt nu trouwens ook weer peultjes zaaien. De opbrengst is dan minder dan in het voorjaar, maar het schijnt nog wel te gaan.
Ik concentreer me maar op de dingen die wel goed zijn gegaan, de komkommers, de sla, de andijvie en de pompoen nu.
Je kunt nu trouwens ook weer peultjes zaaien. De opbrengst is dan minder dan in het voorjaar, maar het schijnt nog wel te gaan.
Ooooh Naomi, hier is ook het overgrote deel mislukt hoor! De berg pompoenen, courgettes, kalebassen die ik met liefde had opgekweekt en in 1 nacht waren opgevreten - het is dan manlief wilde doorzetten en we nu wat hebben, anders was het niks! Kool is hier ook mislukt, tomaten en paprika's ook, broccoli, pfffff. Maar we hebben er wel weer van geleerd voor volgend seizoen.
-
hannabelgje
- 5-sterren

Oh ja hier ook de courgettes en de paprika mislukt.
Als we dit topic in 2014 weer opstarten noemen we 'm 'lotgenoten contact voor de mensen met een moestuin' 
Maar moet wel zeggen dat ik door de tuin veel meer van m'n groenten geniet dan ooit tevoren. Je proeft de bloed, zweet, tranen en liefde 8)
Maar moet wel zeggen dat ik door de tuin veel meer van m'n groenten geniet dan ooit tevoren. Je proeft de bloed, zweet, tranen en liefde 8)
Wat moet ik met mijn aardbeien planten doen om ze volgend jaar weer te kunnen gebruiken?