Consuminderen

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Consuminderen

Antonia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Antonia »

kiara schreef: sorry hoor maar wees toch dankbaar dat oa de voedselbank bestaat
Voor wie is deze opmerking bedoeld?
*Marga*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Marga* »

Ik zie soms hele vreemde groentes en ander spul bij de voedselbank dat ik niet eens weet wat het is.

Dan is er gelukkig een werkeloze kok die het wel weet en ook zegt wat je er mee kan doen...

De meeste mensen willen het best hebben en proberen het ook vaak.

Tuurlijk er wordt best wat weggegooid of dat ze het weggeven . 
Hylos
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hylos »

Antonia schreef: Wat jammer dat je op basis van iets wat je hebt "van horen zeggen" gelijk een beeld hebt van mensen die gebruik maken van de Voedselbank en daarbij iedereen over een kam scheert. Zijn jij en je collega wel eens bij een Voedselbank geweest? Of heb je misschien wel eens gesproken met mensen die gebruik maken van de Voedselbank?
Waar lees jij iets over een beeld dat ik van mensen heb? Ik had laatst het invulformulier van vrijwilliger worden van de voedselbank nogvoor mijn neus een week daarvoor heb ik er nog aan gedoneerd.

Ik was erg verbaasd omdat er vanalles weggemikt wordt als, witlof, prei, aardappel, tomaat etc etc. en kon me er eigenlijk geen voorstelling bij maken dat ze dat daar niet hoeven. Het is doodzonde namelijk en het spul is verser dan uit de supermarkt.

Maar ik krijg een andere functie in het bedrijf en wil hier dan zeker naar gaan kijken.. het is niet best dat er kwalitatief uitstekend voedsel weggegooid wordt terwijl er zat zijn die dit goed kunnen gebruiken.
K&D
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door K&D »

Er is imo een ruim verschil tussen consuminderen als keuze, en tussen 'de tering naar de nering' moeten zetten.
In het laatste geval is het een kwestie van moeten, en niet van een keuze omdat je niet met de laatste gekkigheden, modes, trends etc wilt meedoen. 
Consuminderen heeft te maken met bewuster en kritischer kiezen wat je koopt. Impulsaankopen zijn bijna nooit noodzakelijk, maar je hoeft je nu ook weer niet alles te ontzeggen. Er is een soort van middenweg te bewandelen, en aan welke kant iemand wil lopen moet ie zelf bepalen.
Hylos schreef: Ik was erg verbaasd omdat er vanalles weggemikt wordt als, witlof, prei, aardappel, tomaat etc etc. en kon me er eigenlijk geen voorstelling bij maken dat ze dat daar niet hoeven. Het is doodzonde namelijk en het spul is verser dan uit de supermarkt.

Maar ik krijg een andere functie in het bedrijf en wil hier dan zeker naar gaan kijken.. het is niet best dat er kwalitatief uitstekend voedsel weggegooid wordt terwijl er zat zijn die dit goed kunnen gebruiken.
Mijn dochter werkt bij een supermarkt, en stoort zich er enorm aan dat verse produkten als bloemen en vlees en groente niet afgeprijsd worden vanwege de 'versgarantie' maar worden weggeknikkerd in de container. Bossen bloemen en pakken met prima groente en vlees 'op datum' worden weggegooid. Ik heb gemaild daarover en krijg een lulverhaal als antwoord over 'garantie' en 'scherp inkoopbeleid' en nog meer onzin. Het komt erop neer dat wat niet verkocht wordt, gewoon weggeknikkerd wordt omdat de marge op de andere producten hoog genoeg is. Ik kan daar woest over worden. Vlees dan dieren die geleden hebben wordt wegggegooid! Bloemen die misschien nog 5 dagen staan in plaats van een week...so what! Klanten die afgeprijsde spullen kopen weten dat wel en komen echt niet klagen. Maar ze is nog zuinig op haar baantje, dus moeders moet zich ff inhouden. :P
sella

Bericht door sella »

Ik ben al heel blij dat ik de lokale manager van een appie heb kunnen overhalen om de bloemen en planten dan gratis aan de klant mee te geven. Ik ben nog aan het masseren om dat ook met de groenten te doen.
Ik heb ook al gevraagd of ik al het niet gekruide en gepaneerde vlees zou mogen overnemen voor de honden ipv wegmieteren.
Dat zou niet mogen van de wet?
K&D
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door K&D »

Van de wet mag weggeven wel, maar het winkelbedrijf loopt een risico op klachten bij de manager of het hoofdkantoor. Of nog erger, FB, Radar of Kassa... sommige mensen zijn rare wezens hoor... ::)
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Kennissen van ons hebben de plus hier dorp verder. Die geven ook niks weg om problemen te voorkomen.
Roef & Hidde
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roef & Hidde »

ik heb een tijdje bij de slager in de C1000 alhier staan lobyen om voor een zacht prijsje ongekruid en ongepanneerd en geen varkens vlees wat over de datum was te kunnen kopen en dat ik wel een aantal mensen wist die ook afwillen nemen. en iedere keer duidelijk gemaakt dat het voor de honden was,maar iedere keer kreeg ik te horen dat dit wettelijk niet mag.  :-\
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Deze wereld is echt ziek. We verspillen zoveel voedsel :'(. En ik vind dat ook hoor, vlees weggooien is gewoon een zonde :-X
smulpaap
5-sterren
5-sterren

Bericht door smulpaap »

Enige tijd geleden was er nog media aandacht voor het z.g skippen

http://www.esmeraldatijhoff.nl/dumpster ... nederland/
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Een transportbedrijf dat o.a. bloemen rijdt voor supermarkten, neemt de 'oude bloemen' mee terug als ze verse brengen.
Die bloemen worden dan door het personeel van het transportbedrijf mee naar huis genomen.
Ik heb er ook wel eens bloemen van gehad en die stonden zeker nog wel 5 dagen en in dat geval waren dat van die slappe bloemen, die normaal niet langer dan 1-1.5 week staan, dus het waren niet van die sterke bloemen als bijv. chrysanten.
Die bloemen zijn dan afval...

Wat K&D over dat vlees zegt vind ik nog erger.
Dieren die geleden hebben om ons aan vlees te helpen, vlees wat onze winkels weggooien  :'(
En ja, ik eet wel eens vlees wat over de datum is  en ik leef nog steeds.

Over die voedselbanken en 'ze' die daar spullen halen.
Laten we ons realiseren dat iedereen hier op BP door nare omstandigheden ook terecht kan komen bij de voedselbank en in een bijstandsuitkering.
Het zijn mensen net zoals jij en ik en ik ken ook niet alle groentes...
Roef & Hidde
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roef & Hidde »

Lizzy schreef: Deze wereld is echt ziek. We verspillen zoveel voedsel :'(. En ik vind dat ook hoor, vlees weggooien is gewoon een zonde :-X
helemaal mee eens! iedere keer zag ik echt karren vol met vlees de container in verdwijnen maar ik mocht het echt niet kopen!
mag dit nu echt niet verkocht worden?
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Nee vlees dat over datum is mag echt niet verkocht worden.
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Nadia schreef: Nee vlees dat over datum is mag echt niet verkocht worden.
Nee dat klopt en dat is ook terecht.

Alleen eet ik het thuis wel de dag erna, gewoon omdat we teveel gekocht hadden en het hadden moeten invriezen. Als het goed ruikt en ik er niets aan zie, dan eet ik het.

Je zou toch zeggen dat er iets te bedenken zou moeten zijn met dat vlees.
Al geven ze het maar aan het Leger des Heils die er maaltijden voor daklozen van maken, diezelfde dag nog. Ik verzin maar wat  :-\
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Borke schreef: Nee dat klopt en dat is ook terecht.

Alleen eet ik het thuis wel de dag erna, gewoon omdat we teveel gekocht hadden en het hadden moeten invriezen. Als het goed ruikt en ik er niets aan zie, dan eet ik het.

Je zou toch zeggen dat er iets te bedenken zou moeten zijn met dat vlees.
Al geven ze het maar aan het Leger des Heils die er maaltijden voor daklozen van maken, diezelfde dag nog. Ik verzin maar wat  :-\
Moet je die toch even uitleggen want nou gaat het lampje uit bij me.

Plaats reactie