Riek schreef:
Wat een lieve , vrolijke, grappige, mooie, ikkrijgerkippenvelvan en leuke foto's komen er hier toch steeds voorbij.
Genieten hoor.
Is het vriendinnetje van Qadir een saluki?
En wat ik me afvroeg, groeit zijn haar vanzelf alleen aan de zij- en onderkant?
Of scheer je het op zijn rug weg?
Hij heeft zo'n blote rug.
Nee, zij is ook een afghaan, deels geschoren
Afghanen hebben als pupzijnde een heerlijk puppyvachtje, overal, ook op de rug en snuit, met 4 maanden begon zijn vachtje op zijn snuit vanaf zijn neus heel langzaam uit te vallen, nu dus tot over zijn wenkbrauwen, dat is nu kortharig.
Op zijn rug begon het precies in het midden, een kalig plekje, en dat is steeds groter geworden tot zijn bovendeel van zijn rug, ze noemen het een zadel ;-) helemaal kortharig is, niet kaal. Hij is nu 4,5 jaar, en nu nog zie je zijn haargrens zakken, meer halverwege zijn ribben en over zijn heupbeenderen, zijn wangen zijn nu bijna kort en in zijn nek wordt het ook nog steeds kaler. Het hoort dus zo. Ik weet dat sommigen de vacht vanaf een bepaalde leeftijd laten trimmen, dan hebben ze "ineens" een zadel, maar ik had geen idee tot hoever dus heb de natuur zijn werk laten doen ;-)
Afghanen die gecastreerd, gesterriliseerd worden krijgen vaak een hele plof-vacht, dan gaat t haar op de snuit en rug weer groeien, maar wordt ook veel meer viltig en amper goed te verzorgen, een vacht waar je zo snel mogelijk vanaf wil......scheren dus.