Consuminderen

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Consuminderen

Antonia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Antonia »

Hylos schreef: Waar lees jij iets over een beeld dat ik van mensen heb? Ik had laatst het invulformulier van vrijwilliger worden van de voedselbank nogvoor mijn neus een week daarvoor heb ik er nog aan gedoneerd.

Ik was erg verbaasd omdat er vanalles weggemikt wordt als, witlof, prei, aardappel, tomaat etc etc. en kon me er eigenlijk geen voorstelling bij maken dat ze dat daar niet hoeven. Het is doodzonde namelijk en het spul is verser dan uit de supermarkt.

Maar ik krijg een andere functie in het bedrijf en wil hier dan zeker naar gaan kijken.. het is niet best dat er kwalitatief uitstekend voedsel weggegooid wordt terwijl er zat zijn die dit goed kunnen gebruiken.
Dat las ik in deze opmerking:
Mn mond viel gister open van verbazing toen mijn collega zei dat mensen van de voedselbank onze groentes net hoefde (wat elke dag over blijft) want "zulke gekke groentes aten ze niet".
Misschien reageerde ik daar wat gevoelige op omdat ik die opmerking wel vaker hoor.

Er zijn - helaas - heel wat Voedselbanken in Nederland. Helaas, omdat ik het triest vind dat we in een betrekkelijk rijk land als Nederland Voedselbanken nodig hebben. Dat ze nodig zijn is wel duidelijk, heel veel huishoudens redden het zonder dit soort voorzieningen niet.

Er zullen vast gebruikers van de Voedselbank zijn die sommige artikelen laten liggen. Eerlijk gezegd heb ik dat liever dan dat het mee naar huis genomen wordt en daar wordt weggegooid. Dan kunnen anderen er weer blij gemaakt worden.
En er zal vast ook bij een Voedselbanken wat weggegooid worden. Het is niet bij iedere Voedselbank zo dat er alleen maar supervers spul wordt gedoneerd.

Misschien als verklaring voor mijn gevoeligheid: door een echtscheiding en het verlies van mijn baan kon ik de hypotheeklasten van de woning niet meer opbrengen. Die woning is door de bank verkocht en door deze gedwongen verkoop is er een forse restschuld ontstaan. Sinds enige tijd val ik onder de Wsnp en ben ik aangewezen op voorzieningen als de Voedselbank.
Laatst gewijzigd door Antonia op zo 14 dec 2014, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
K&D
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door K&D »

Helemaal eens Antonia, en ik vind het erg genoeg voor je dat je buiten je schuld om om deze reden zo moet zien rond te komen.  Dat zal niet makkelijk zijn. :-\ :-*
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Lizzy schreef: Moet je die toch even uitleggen want nou gaat het lampje uit bij me.
Wat ik bedoelde, is dat supermarkten in plaats van al dat eten telkens weg te gooien, een afspraak zouden hebben met bijvoorbeeld het Leger des Heils o.i.d.
Dat i.p.v. het voedsel in de container te gooien, het eten wordt afgehaald en diezelfde dag of de volgende dag nog wordt bereid tot een maaltijd voor daklozen of iets dergelijks.
Redenerend dat daarvoor wellicht anders die dag geen eten is, terwijl er goed eten in de containers wordt gekiept.

Overigens weet ik niet wat er met de inhoud van die containers wordt gedaan?
Wordt daar nog iets van gemaakt (veevoeder o.i.d.) of is het gewoon afval?
EliScooby
5-sterren
5-sterren

Bericht door EliScooby »

Dan ben ik wel blij dat de minder mooie dozen pizza en andere diepvriesproducten van de op een na grootste supermarktketen in de vriesbus van de voedselbank gaan en ze wanneer die compleet afgeladen is de laatste dozen op schoot leggen. Gewoon omdat het kan :biggrin2:
Antonia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Antonia »

K&D schreef: Helemaal eens Antonia, en ik vind het erg genoeg voor je dat je buiten je schuld om om deze reden zo moet zien rond te komen.  Dat zal niet makkelijk zijn. :-\ :-*
Nee, het is niet makkelijk.
En tegelijkertijd, om met Johan Kruif te spreken: ieder voordeel heeft zijn nadeel. Ik werk op dit moment, in het kader van een proefplaatsing, als beleidsmedewerker bij een gemeente. Onderdeel van mijn beleidsterrein is het armoedebeleid, waaronder onder andere de Voedselbanken vallen. Ik geloof dat ik wel kan zeggen dat mijn voorstellen niet alleen van achter het bureau gevormd worden  ???.
orinake
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door orinake »

Winkels mogen wettelijk gezien niets verkopen wat op datum is. (staan strenge boetes op ivm voedselveiligheid, bescherming van de consument en nog meer van die blabla.
Echter op wegschenken staat er geen straf...
Ik heb ooit van een wildleverancier die hier naast komt leveren aan carrefour een doos gekregen met hertenvlees...
Voor de mens mocht het niet meer verkocht worden, want ze konden de kwaliteit niet meer garanderen.
Mijn honden daarentegen hebben er met veel plezier van genoten!

Het feit van ongekend is onbemind is hier ook gekend. Vaak zijn de vergeten groenten diegene die ook de container halen. Waarom? Mensen kennen het niet, weten niet wat ze der mee aan moeten en kopen het niet. In sommige gemeenten zijn er groenten en fruitverdelers die weekpakketten samenstellen en die aan huis leveren. Daar zitten even goed van die vergeten groenten in, maar dan zit er vaak ook een papiertje bij met een gemakkelijk recept of tips wat je er mee kan doen. Ik vind het jammer dat ze dit hier nog niet doen in de gemeente. Ze zouden hier elke week mogen langs komen anders!!!

Wat je ook wel wat kan laten besparen is kijken naar de promo producten.
Vaak staan er groenten in promo aan zeer leuke prijzen: koop het dubbele van wat je zou kopen, maak ze klaar en stop ze in de vriezer.
Fruit net hetzelfde: maak er moes, confituur, cake mee en je hebt heel wat lekkers voor een kleine prijs.

Zelf koekjes/brood bakken loont ook de moeite.
Ok je bent er soms wat tijd aan bezig, maar wat is er leuker dan bvb met je kinderen aan de tafel te gaan zitten, ze laten knoeien met bloem (en dat moet zeker niet de duurste zijn), laat ze maar lekker smodderen en kneden in koekjesdeeg of brooddeeg. Laat ze het versieren en stop het dan in de oven.
Je hebt er een leuke middagactiviteit aan en je hebt nadien lekkere koekjes, broodjes, knabbels, voor weinig geld...

Wat nu ook flink op komt zijn de freecycle groepen. Ik weet niet of het in NL al echt draait, maar hier in de regio kan je echt leuke dingen op de kop tikken.
Zo heb ik een inoxwerktafel gratis kunnen ophalen die me anders + 50€ gekost zou hebben.
Gisteren ben ik 2 bananendozen gaan ophalen vol kledij, zowel kledij van Hema als van Esprit Mini als Mexx... Mijn dochters zullen weer een hele poos verder kunnen en het heeft me geen cent gekost behalve die halve euro benzine om om te rijden en het op te halen :)
Je ziet op die freecyclegroepen echt de gekste dingen eerst voorbij komen, maar er is altijd wel iemand die er gelukkig van word.

Als je in een moeilijkere periode zit dan leer je inventief zijn en merk je dat je met weinig geld ook wel wat kan doen.
*Marga*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Marga* »

Hier wordt bij de plus zo gedaan dat vrijwilligers eens per maand er heen gaan en dan alles wat houdbaar is in blik enz. en nog even geldig is, mogen ze mee nemen zodat plus weer nieuwe kan neer zetten , zo wordt er niks weggegooid..

plus blij en wij blij..

Van de bakker krijgen we brood wat over blijft en dat gooien hun in de vriezer en dan wordt een keer per week gebracht, helaas mogen de mensen dat niet meer invriezen maar ja of ze dat wel of niet doen kunnen we niet controleren natuurlijk.

We krijgen ook lijsten wat wel buiten de data mag zijn en wat juist niet.
Antonia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Antonia »

K&D schreef: Er is imo een ruim verschil tussen consuminderen als keuze, en tussen 'de tering naar de nering' moeten zetten.
In het laatste geval is het een kwestie van moeten, en niet van een keuze omdat je niet met de laatste gekkigheden, modes, trends etc wilt meedoen. 
Consuminderen heeft te maken met bewuster en kritischer kiezen wat je koopt. Impulsaankopen zijn bijna nooit noodzakelijk, maar je hoeft je nu ook weer niet alles te ontzeggen. Er is een soort van middenweg te bewandelen, en aan welke kant iemand wil lopen moet ie zelf bepalen.
Klopt, al is het verschil misschien minder groot dan het lijkt.
Ook bij het "de tering naar de nering zetten" is het een kwestie van bewuster en kritischer kiezen wat je koopt. Alleen zijn de keuze mogelijkheden beperkter omdat je nu eenmaal minder nering hebt.
bedaan
3-sterren
3-sterren

Bericht door bedaan »

Ik probeer zo bewust mogelijk min inkopen te doen. Bij kleding geef ik veel geld uit aan goede schoenen en een goede jas, de rest komt van C&A of zijn krijgertjes. Als ik in mijn kleding kast kijk schrik ik wel eens van de hoeveelheid kleding die ik heb. 2 keer per jaar kijk ik er kritisch naar en vul dan tassen met kleren die weg kunnen ( broeken waarbij ik de hoop heb opgegeven er ooit weer in te passen ed) het zijn dan meerdere tassen met ieder een eigen bestemming. Sinds ik bewuster ben met kopen wordt het wel steeds minder dat weg gaat.
Mijn meubels komen grotendeels van marktplaats, zolang het mijn smaak is boeit het mij niet of iets nieuw of tweedehands is. Toen ik hier vorig jaar kwam wonen had ik bijna niks meer aan meubels. Ik kreeg via een vriendin veel meubels van haar overleden oma, het meeste totaal niet mijn smaak maar ik had wel een start en zo langzaam aan vervang ik meubels voor meubels die wel min smaak zijn. Wat ik niet meer hoef gaat op een weggeef hoek.

Maar af en toe moet ik gewoon iets kopen, iets nieuws. Heb dan zo'n drang om te shoppen en iets nieuws te kopen dat ik eraan toe geef. Gelukkig kan ik mezelf dan ook helemaal tevreden stellen met nieuwe onderbroeken van de HEMA. Dan heb ik toch toegegeven aan mijn koopdrang en iets nieuw gekocht zonder dat het geld verspillen is.

Mijn honden krijgen niet vaak iets nieuws, knuffels en speeltjes vinden ze niet de moeite waard om naar te kijken. Dieber is intens gelukkig met een oude tennisbal en die vinden we tijdens wandelingen genoeg.
Ze hebben beide 1 goede halsband en 1 goed tuig. Ik heb wel een hele voorraad halsbanden, tuigen en lijnen die ik krijg van mensen en die altijd met mijn werk van pas komen (uitlaatservice).
Ze krijgen wel weer goed voer en veel gezonde extra's. Daar worden ze wel mee verwend.

Ik ben met een aantal dingen heel merkvast, dit hoeft geen duur of goed merk te zijn. De goedkoopste mayonaise vind ik het lekkerst maar cola moet Coca cola zijn. Schoenen zijn Meindle of lowa's , nette schoenen zo goedkoop mogelijk want die slijten bij mij toch niet. Diepvrieszakjes van action, schoonmaakmiddelen weer niet want die wil ik zo milieuvriendelijk.

Ik zou nog veel verder kunnen consuminderen maar zolang het niet echt hoeft en ik niet veel weggooi vind het voor nu wel best.

Plaats reactie