Dat las ik in deze opmerking:Hylos schreef: Waar lees jij iets over een beeld dat ik van mensen heb? Ik had laatst het invulformulier van vrijwilliger worden van de voedselbank nogvoor mijn neus een week daarvoor heb ik er nog aan gedoneerd.
Ik was erg verbaasd omdat er vanalles weggemikt wordt als, witlof, prei, aardappel, tomaat etc etc. en kon me er eigenlijk geen voorstelling bij maken dat ze dat daar niet hoeven. Het is doodzonde namelijk en het spul is verser dan uit de supermarkt.
Maar ik krijg een andere functie in het bedrijf en wil hier dan zeker naar gaan kijken.. het is niet best dat er kwalitatief uitstekend voedsel weggegooid wordt terwijl er zat zijn die dit goed kunnen gebruiken.
Mn mond viel gister open van verbazing toen mijn collega zei dat mensen van de voedselbank onze groentes net hoefde (wat elke dag over blijft) want "zulke gekke groentes aten ze niet".
Misschien reageerde ik daar wat gevoelige op omdat ik die opmerking wel vaker hoor.
Er zijn - helaas - heel wat Voedselbanken in Nederland. Helaas, omdat ik het triest vind dat we in een betrekkelijk rijk land als Nederland Voedselbanken nodig hebben. Dat ze nodig zijn is wel duidelijk, heel veel huishoudens redden het zonder dit soort voorzieningen niet.
Er zullen vast gebruikers van de Voedselbank zijn die sommige artikelen laten liggen. Eerlijk gezegd heb ik dat liever dan dat het mee naar huis genomen wordt en daar wordt weggegooid. Dan kunnen anderen er weer blij gemaakt worden.
En er zal vast ook bij een Voedselbanken wat weggegooid worden. Het is niet bij iedere Voedselbank zo dat er alleen maar supervers spul wordt gedoneerd.
Misschien als verklaring voor mijn gevoeligheid: door een echtscheiding en het verlies van mijn baan kon ik de hypotheeklasten van de woning niet meer opbrengen. Die woning is door de bank verkocht en door deze gedwongen verkoop is er een forse restschuld ontstaan. Sinds enige tijd val ik onder de Wsnp en ben ik aangewezen op voorzieningen als de Voedselbank.