Kippenpaniek! Ik denk dat Peppi dood gaat.....
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Kippenpaniek! Ik denk dat Peppi dood gaat.....
Ik heb nu visioenen van bloedluizen die op elkaar klimmen en zo een laddertje vormen om over de badjes heen te komen ???
Ik hoop dat de aarde helpt! Zou het vannacht op je kipjes strooien, dan zitten ze lekker stil.
Ik hoop dat de aarde helpt! Zou het vannacht op je kipjes strooien, dan zitten ze lekker stil.
- pearlsofpassion
- Moderator
Ik denk dat brede kieren geen probleem vormen. Het zijn die kleine dunne kiertjes en hoekjes waar de luizen echt beschutting tussen vinden. Als je er door kan kijken, geeft dat geen beschutting en hebben de luizen er ook niets aan om tussen te kruipen.
Bloedluis kan trouwens ook van andere vogels dan kippen komen hoor. En je kan ze van 2 huizen verder overkrijgen, of dat heb ik toch al gehoord. Hoe dat precies werkt, weet ik niet.
Ik denk ook dat die warme winters zorgen voor meer kansen voor zo'n ongedierte en dat het feit dat er voor de rest inderdaad te veel schoongemaakt wordt en geisoleerd wordt, het die luizen alleen maar gemakkelijker maakt. Anders houdt het ecosysteem dat allemaal wel in evenwicht, als er verder geen leven in het hok zit, hebben die luizen, eens ze binnen raken, vrij spel.
Bloedluis kan trouwens ook van andere vogels dan kippen komen hoor. En je kan ze van 2 huizen verder overkrijgen, of dat heb ik toch al gehoord. Hoe dat precies werkt, weet ik niet.
Ik denk ook dat die warme winters zorgen voor meer kansen voor zo'n ongedierte en dat het feit dat er voor de rest inderdaad te veel schoongemaakt wordt en geisoleerd wordt, het die luizen alleen maar gemakkelijker maakt. Anders houdt het ecosysteem dat allemaal wel in evenwicht, als er verder geen leven in het hok zit, hebben die luizen, eens ze binnen raken, vrij spel.
Kan het niet ook worden veroorzaakt door muizen en ratten? Want als dat zo is, zal je die moeten bestrijden vrees ik.pearlsofpassion schreef: Ik denk dat brede kieren geen probleem vormen. Het zijn die kleine dunne kiertjes en hoekjes waar de luizen echt beschutting tussen vinden. Als je er door kan kijken, geeft dat geen beschutting en hebben de luizen er ook niets aan om tussen te kruipen.
- Angelique
- 5-sterren

Heb al wel vaker gelezen dat het met hygiëne ongeveer 0,nadanaks te doen heeft.Lizzy schreef:
Mijn buurman zegt dat hij geen bloedluis heeft. Nou, dat hok van hem is 1 kier al kier. En lang zo pijnlijk schoon niet als het onze (ik ben net Truus de Mier met de kippen, maarrrr, dat ben ik altijd al geweest).
Die bloedluizen waaien bij hem weg en zitten lekker warm in jouw hok
Ik hoop dat je ervan afgeraakt!!!
Het is hier nu een echte nachtmerrie!
Sinds weken behandel ik het hok en de kippen met diamoteeenaarde en gisteren kwam mijn dochter binnen en ze zat onder de vlooien (mijten????) Haar onder de douche gezet en kleren gelijk gewassen.
Vandaag het hok aan een weer maar eens grote schoonkuis onderworpen en ik gruwel echt! BLOEDLUIS! tussen het dak en het hok. Heb ik dan maar de bus die ik nog had leeggespoten (die had ik eerder al 2 X gebruikt) en heb nu de grove middelen besteld.
ByeMite werd me aangeraden op een kippenpagina op FB, via dierenarts besteld en maandag heb ik het.
Kippen kunnen we ook niet meer aanraken want die zitten ook vol vlooien.
Het kippenhok grens aan ons houtkot en daarnet wilde ik de kruiwagen nemen om het kippenhok uit te kuisen, zitten mijn handen onder de vlooien! De kruiwagen was vergeven van de vlooien en meer dan waarschijnlijk zitten er nu ook vlooien in het houtkot én onze voorraad brandhout voor de winter
houtkot afbranden is echt geen optie.
Volgende week dus heel het houtkot vernevelen en hopen dat de giffen nog voor de winter uit het hout zijn getrokken.
Oh ik baal hier zo van! Bijna zo hard om de kippen te laten verhuizen.
Grootste nachtmerrie is dat we die beesten via ons of honden/katten mee naar binnen verhuizen
Het is hier nu een echte nachtmerrie!
Sinds weken behandel ik het hok en de kippen met diamoteeenaarde en gisteren kwam mijn dochter binnen en ze zat onder de vlooien (mijten????) Haar onder de douche gezet en kleren gelijk gewassen.
Vandaag het hok aan een weer maar eens grote schoonkuis onderworpen en ik gruwel echt! BLOEDLUIS! tussen het dak en het hok. Heb ik dan maar de bus die ik nog had leeggespoten (die had ik eerder al 2 X gebruikt) en heb nu de grove middelen besteld.
ByeMite werd me aangeraden op een kippenpagina op FB, via dierenarts besteld en maandag heb ik het.
Kippen kunnen we ook niet meer aanraken want die zitten ook vol vlooien.
Het kippenhok grens aan ons houtkot en daarnet wilde ik de kruiwagen nemen om het kippenhok uit te kuisen, zitten mijn handen onder de vlooien! De kruiwagen was vergeven van de vlooien en meer dan waarschijnlijk zitten er nu ook vlooien in het houtkot én onze voorraad brandhout voor de winter
Volgende week dus heel het houtkot vernevelen en hopen dat de giffen nog voor de winter uit het hout zijn getrokken.
Oh ik baal hier zo van! Bijna zo hard om de kippen te laten verhuizen.
Grootste nachtmerrie is dat we die beesten via ons of honden/katten mee naar binnen verhuizen
- pearlsofpassion
- Moderator
Ik heb wel nog niet geweten dat ze op andere dieren dan vogels echt blijven zitten.
Ja, op je armen springen en dat kriebelt en jeukt als hel, maar als je van de vogels wegblijft, blijven ze wel niet rondhangen. Anders dan honden- of kattenvlooien die zich inderdaad echt in je huis nestelen...
En zijn het dan rode of grijze? Want ik heb alleen nog maar zelf last gehad van de grijze, als ze honger hebben...Dan zijn ze springerig en bijten wat ze tegenkomen. Anders zitten ze gewoon tevreden volgezogen onder de stok overdag...
Tis wel spijtig om te horen Katja, ik dacht je er vanaf was?
Dan werkt die diatomeëenaarde toch ook niet zo goed als zou moeten...
Ja, op je armen springen en dat kriebelt en jeukt als hel, maar als je van de vogels wegblijft, blijven ze wel niet rondhangen. Anders dan honden- of kattenvlooien die zich inderdaad echt in je huis nestelen...
En zijn het dan rode of grijze? Want ik heb alleen nog maar zelf last gehad van de grijze, als ze honger hebben...Dan zijn ze springerig en bijten wat ze tegenkomen. Anders zitten ze gewoon tevreden volgezogen onder de stok overdag...
Tis wel spijtig om te horen Katja, ik dacht je er vanaf was?
Dan werkt die diatomeëenaarde toch ook niet zo goed als zou moeten...
De volgezogen zijn rood (zag ik vandaag een bergje bij elkaar zitten), maar degenen die op je komen zijn klein en lichtgrijs...
- pearlsofpassion
- Moderator
Ah ja, dat dacht ik al.
Ik wil anders straks wel eens kijken wat ik indertijd gebruikt heb. Heb de doos met de drukpomp om te spuiten nog staan. Dat was zo'n vloeistof dat je als een nevel spoot (met zo'n pomp als ze bij herbiciden gebruiken) en dat dan als wit poeder opdroogt. Het idee zou zijn dat ze er met hun pootjes in vast komen te zitten en niet meer kunnen bewegen. Heb toen alle kieren behandeld en vooral de bevestiging van de zitstok en was er met 1 behandeling wel vanaf. Ben wel niet zuinig geweest met spuiten, dat moet ik zeggen...
Mijn voormalig bruine hok zag toen plots erg wit...
Ik had toen nochtans ook een grote plaag, mijn witte brahma is er toen zelfs van overleden (die was altijd wel al een zwak kipje).
Het spul kwam gewoon van bij de Aveve, het eerste wat ik tegenkwam...
Mijn ouders hebben hetzelfde gehad, meteen in poedervorm in een doos, maar dat werkt minder goed. Volgens mij gewoon omdat dat veel moeilijker goed aan te brengen is en minder blijft plakken waar je het wil hebben... En een halve behandeling werkt bij bloedluis natuurlijk wel niet...
Ik wil anders straks wel eens kijken wat ik indertijd gebruikt heb. Heb de doos met de drukpomp om te spuiten nog staan. Dat was zo'n vloeistof dat je als een nevel spoot (met zo'n pomp als ze bij herbiciden gebruiken) en dat dan als wit poeder opdroogt. Het idee zou zijn dat ze er met hun pootjes in vast komen te zitten en niet meer kunnen bewegen. Heb toen alle kieren behandeld en vooral de bevestiging van de zitstok en was er met 1 behandeling wel vanaf. Ben wel niet zuinig geweest met spuiten, dat moet ik zeggen...
Ik had toen nochtans ook een grote plaag, mijn witte brahma is er toen zelfs van overleden (die was altijd wel al een zwak kipje).
Mijn ouders hebben hetzelfde gehad, meteen in poedervorm in een doos, maar dat werkt minder goed. Volgens mij gewoon omdat dat veel moeilijker goed aan te brengen is en minder blijft plakken waar je het wil hebben... En een halve behandeling werkt bij bloedluis natuurlijk wel niet...
O mensen, wat klinkt dat allemaal vreselijk smerig! Ik heb echt met jullie te doen!
Sterkte
Sterkte
Oh als je het nog weet graag!!! Heb nu ByteMite besteld, kost wel wat, maar zou heel effectief zijn.pearlsofpassion schreef: Ah ja, dat dacht ik al.
Ik wil anders straks wel eens kijken wat ik indertijd gebruikt heb. Heb de doos met de drukpomp om te spuiten nog staan. Dat was zo'n vloeistof dat je als een nevel spoot (met zo'n pomp als ze bij herbiciden gebruiken) en dat dan als wit poeder opdroogt. Het idee zou zijn dat ze er met hun pootjes in vast komen te zitten en niet meer kunnen bewegen. Heb toen alle kieren behandeld en vooral de bevestiging van de zitstok en was er met 1 behandeling wel vanaf. Ben wel niet zuinig geweest met spuiten, dat moet ik zeggen...Mijn voormalig bruine hok zag toen plots erg wit...
Ben net terug van nog een inspectieronde en toen ik eerst dacht dat de kippen vergeven waren zie ik daar nu helemaal niets op, toch een lichtpuntje.
Gisteren had Chloé enkel 2 kipjes aangeraakt en zat ze onder, maar wat ik ben vergeten te vragen is of ze aan het hok geweest is en dat zal vast en zeker wel want ze kijkt elke ochtend en avond of er eieren liggen.
Wat me nu ook ineens opvalt is dat idd 1 hen een wat lichtere kamkleur heeft én dat er de laatste 2 weken minder eieren gelegd worden.... 1+1=2 allemaal door die fucking beesten.
Heel goed mogelijk dat de broedse hen het loodje heeft gelegd door de bloedluis, ze zit namelijk heel de dag in het hok.
- pearlsofpassion
- Moderator
Ik heb even gekeken, dat product dat ik had is: For-Mite van het merk Edialux. Staat ook nog ' Eco' op, maar ja, in hoeverre dat toepasbaar is, is de vraag natuurlijk.
En de spray werkt dus het beste, de poeder is een stuk lastiger. Echt goedkoop is het niet, maar de sproeier zit erbij en die kan je hergebruiken en in de toekomst enkel bijvullingen kopen. Ale, dat was het idee natuurlijk, gelukkig heb ik het nog niet nodig gehad.
Ik heb het dus bij de Aveve gehaald toen, natuurlijk geen idee of ze het nog hebben, het is jaren geleden...
Normaal zitten die krengen ook niet op de kippen overdag, enkel bij wel heel erge plagen.
Dus als ze dat al niet hebben, scheelt dat ook al veel.
En de spray werkt dus het beste, de poeder is een stuk lastiger. Echt goedkoop is het niet, maar de sproeier zit erbij en die kan je hergebruiken en in de toekomst enkel bijvullingen kopen. Ale, dat was het idee natuurlijk, gelukkig heb ik het nog niet nodig gehad.
Ik heb het dus bij de Aveve gehaald toen, natuurlijk geen idee of ze het nog hebben, het is jaren geleden...
Normaal zitten die krengen ook niet op de kippen overdag, enkel bij wel heel erge plagen.
Dus als ze dat al niet hebben, scheelt dat ook al veel.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 10 jul 2015, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Sinds een paar weken, denken wij erover na om ook kipjes te nemen. Ik volg dit topic nl. Ik zie er maar vanaf, vreselijk zeg die bloedluis en vlooien.
Lizzy, waarom zet je de kippen de komende nachten niet gewoon in een hondenbench en spuit ze even met 404. Oké dan even geen stok, maar daar gaan ze niet dood van. Hok helemaal schoonmaken, witkalkem en onderwijl via internet de luisetende dieren bestellen. Verder kun je kruiden kopen welkoop die je door het voer doet om zo de kippen minder smakelijke te maken (niet giftig en de eieren kun je blijven eten). Dan die beestjes in het hok doen, de controle rolletjes controleren en de kippen na nog een spuit beurt retour doen. 404 gebruik je ook op zebravinken etc en ja het is vergif, maar je geraakt niet van de luizen af met dit weer en dan vallen me kippen ook om, van 404 blijven ze leven.
Gisteren dia-hatseflatsaarde in het hok gespoten. Vandaag 1 bloedluis! Ik heb net de kippen ingespoten met dia-hatseflatsaarde. Ik hoop dat we het onder controle beginnen te krijgen!!!!
Fijn Lizzy !!
Ik meende dat een teentje knoflook in een bak drinkwater ook werkt, dan gaat het bloed minder lekker zijn. Niet teveel knoflook, dan proef je het in de eitjes

Ik meende dat een teentje knoflook in een bak drinkwater ook werkt, dan gaat het bloed minder lekker zijn. Niet teveel knoflook, dan proef je het in de eitjes