Sofi mankt - nagel kapot - (Pag 9) Leishmaniose... het gevecht begint weer?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Sofi mankt - nagel kapot - (Pag 9) Leishmaniose... het gevecht begint weer?

*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

Ik zou geen rimadyl en allopurinol samen geven, rimadyl is belastend voor de nieren.
Heeft ze echt pijnstillers nodig?
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

*Dorothea* schreef: Ik zou geen rimadyl en allopurinol samen geven, rimadyl is belastend voor de nieren.
Heeft ze echt pijnstillers nodig?
OK bedankt voor je hulp!
Ze heeft net de laatste gekregen, misschien maar eens zonder proberen.
Ik dacht ze te geven meer als ontstekingsremmers dan als pijnstillers.
Ik merk niets van pijn aan haar, maar ze slikte rimadyl.
Haar nagel bloed soms een klein beetje na het wandelen, maar door de koude sneeuw is dat niet vreemd denk ik. Verder zag ik dat rimadyl ook bloedingen als bijwerking kan hebben, ik weet niet of het bloedverdunnend werkt?

Nu dacht ik traumeel als ontstekingsremmer te proberen, lijkt me gezonder?
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

Borke schreef: OK bedankt voor je hulp!
Ze heeft net de laatste gekregen, misschien maar eens zonder proberen.
Ik dacht ze te geven meer als ontstekingsremmers dan als pijnstillers.
Ik merk niets van pijn aan haar, maar ze slikte rimadyl.
Haar nagel bloed soms een klein beetje na het wandelen, maar door de koude sneeuw is dat niet vreemd denk ik. Verder zag ik dat rimadyl ook bloedingen als bijwerking kan hebben, ik weet niet of het bloedverdunnend werkt?
Rimadyl remt het samenklonteren van bloedplaatjes, waardoor de bloedstolling minder goed verloopt.
Nu dacht ik traumeel als ontstekingsremmer te proberen, lijkt me gezonder?
Ik heb geen ervaring met traumeel, dus daar kan ik geen antwoord op geven.
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

*Dorothea* schreef: Rimadyl remt het samenklonteren van bloedplaatjes, waardoor de bloedstolling minder goed verloopt.
Dan stop ik ermee, tenzij ik merk dat zij enorme pijn heeft.
Dan ga ik het mooi met Traumeel proberen en eind van de week eens verder zien.
Ik denk dat we vrijdag weer even naar de DA gaan om te overleggen en haar poten te laten bekijken door hem.
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

Ik zou inderdaad liever Traumeel gebruiken dan Rimadyl. De nagels moeten toch echt genezen door de Allopurinol.
Ik hoop dat het snel gaat werken!
Gaan jullie dan de Allopurinol nu 1/2 jaar geven? Dat is de officiële methode.
En ook met de Milteforan gaat het niet weg. Leishmania gaat nooit of maar heel zelden helemaal weg.
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Hitam schreef: Gaan jullie dan de Allopurinol nu 1/2 jaar geven? Dat is de officiële methode.
En ook met de Milteforan gaat het niet weg. Leishmania gaat nooit of maar heel zelden helemaal weg.
De gedachte van onze DA is om haar iedere 6 maanden een periode van 4-6 weken allopurinol te geven en de rest van de tijd niet. Dit uiteraard afhankelijk van hoe Sofi daar dan op reageert.
Nu had ze 1.5 jaar geen allopurinol gehad, totdat ze dus weer klachten kreeg.
Zijn gedachte hierbij is om de nieren zo min mogelijk te belasten, hij heeft een andere hond in die praktijk die hij al 9 jaar zo behandeld en die hond is inmiddels 11 jaar.
Sofi wordt geschat op 5 jaar.

Zelf kan ik de nierbelasting door de allopurinol niet inschatten, hoe erg is dat?
De vorige keer (toen kon ze haar plas niet meer ophouden) waren haar nierwaardes na 2 weken allopurinol en dus ook 2 weken barf nierdieet enorm verbeterd!
Mijn DA geloofde zijn ogen niet, dat ik dat met een zelf samengesteld dieet had kunnen bereiken en hij is niet zo'n type DA die me steeds probeert brokken aan te smeren, hij weet dat dat toch geen zin heeft  :biggrin2:
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Graag jullie advies!
Sofi heeft haar verband opgegeten op 31/12, vandaag de 5e dag nog niets in haar ontlasting gevonden.
Alle 5 de dagen haar pens gegeven (de eerste 3 dagen) en daarna 2 dagen spiervlees, normale porties en alle dagen zalmolie met groentemix als ontbijt.
Haar ontlasting ziet er goed uit.

Zal ik haar morgen eens een maaltijd met bevleesd bot geven?
Ik heb hele mooie konijn achterpoten met heel veel vlees, meer dan 50%, daar zit ik aan te denken.
Ik heb ook nog kippenruggen in de koelkast liggen, zachter maar minder vlees.
Bij beiden kan ik wat paardenvlees geven, ze kan ook 2 dagen een combi maal krijgen.

Wat denken jullie?
Zou wat bot de boel juist verstoppen of opduwen  ???
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

Het is grappig hoe de ervaringen wisselen per dierenarts en hoe dat je behandelingen beïnvloed. Mijn ervaringen met Leishmania zijn beperkt tot een stuk of 4 honden. Een ervaring is met een hond die inderdaad 4 keer per jaar een paar weken Allopurinol kreeg om hem goed te houden en deze is dood gegaan aan nierfalen.
Daarentegen heb ik goede ervaringen met een half jaar Allopurinol in combinatie met (toen nog) * ik kan niet meer op de naam komen, voorloper van milteforan
Die hond heeft nooit meer problemen gehad.
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

Borke schreef: Graag jullie advies!
Sofi heeft haar verband opgegeten op 31/12, vandaag de 5e dag nog niets in haar ontlasting gevonden.
Alle 5 de dagen haar pens gegeven (de eerste 3 dagen) en daarna 2 dagen spiervlees, normale porties en alle dagen zalmolie met groentemix als ontbijt.
Haar ontlasting ziet er goed uit.

Zal ik haar morgen eens een maaltijd met bevleesd bot geven?
Ik heb hele mooie konijn achterpoten met heel veel vlees, meer dan 50%, daar zit ik aan te denken.
Ik heb ook nog kippenruggen in de koelkast liggen, zachter maar minder vlees.
Bij beiden kan ik wat paardenvlees geven, ze kan ook 2 dagen een combi maal krijgen.

Wat denken jullie?
Zou wat bot de boel juist verstoppen of opduwen  ???
Ik denk eerder opduwen.
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Hitam schreef: Het is grappig hoe de ervaringen wisselen per dierenarts en hoe dat je behandelingen beïnvloed. Mijn ervaringen met Leishmania zijn beperkt tot een stuk of 4 honden. Een ervaring is met een hond die inderdaad 4 keer per jaar een paar weken Allopurinol kreeg om hem goed te houden en deze is dood gegaan aan nierfalen.
Daarentegen heb ik goede ervaringen met een half jaar Allopurinol in combinatie met (toen nog) * ik kan niet meer op de naam komen, voorloper van milteforan
Die hond heeft nooit meer problemen gehad.
De 'voorloper' van Milteforan daarmee bedoel je denk ik Glucantime?

Op het BHF (Buitenlandse Honden Forum) zitten een aantal mensen met honden met leishmaniose en daar varieren de onderhoudsdoseringen met allopurinol tussen iedere maand 1 week Allopurinol, ieder kwartaal een maand Allopurinol, tot aan mensen die 1x per dag 1/2 tablet geven levenslang (ipv de normale dosering van 2x per dag 1 tablet).

Bedankt voor je etenstip Tannetje, als je denkt dat vleesbot de boel kan opduwen dan ga ik haar morgen een maaltijd met mooi bevleesd konijn geven, eens kijken wat dat doet  ;D
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

succes morgen met het opduwen  :D :D :D :D ;)
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Nynke F schreef: succes morgen met het opduwen  :D :D :D :D ;)
Vandaag was het de 62 dag nadat Sofi haar verband heeft opgegeten en nog steeds niets in de ontlasting gevonden  :-\

Vanavond heeft zij goed bevleesde konijnenpoten gegeten met wat vet erbij, eens kijken hoe dat morgenochtend uitpakt? Morgenochtend krijgt ze weer haar dagelijkse groentemix ontbijt, wat ze vanochtend ook gehad heeft.
Als we morgen weer niets vinden, dan krijgt ze morgenavond kippenruggen, dan maar even wat vaker bot en eens kijken of dat de boel opduwt.

Ik heb nog een keer de kamer doorzocht of ze het verband niet heeft 'doodgeschud' en het in een raar hoekje op de kast ligt o.i.d., maar ik kan echt nergens wat vinden...

Inmiddels zijn we nu helemaal gestopt met pijnstillers en ik zie de poten niet meer bloeden, ondanks het feit dat ze nu zonder beschermend verband losloopt. Dat lijkt dus een goede keuze te zijn.
We gaan wel door met de biotexbadjes, maar doen dat nog maar 1x per dag.
Ik smeer honingzalf op haar kapotte ellebogen eens kijken wat dat doet en ze krijgt 3x per dag Traumeel.
We wilden aanvankelijk vrijdag a.s. naar de DA gaan voor controle, maar ik denk dat we het even wat langer aankijken met haar poten.

Via het BHF heb ik een aanbod van iemand gekregen die wil kijken of er vanuit Zuid Europa allopurinol hierheen kan komen voor Sofi, dat scheelt dan weer wat in de kosten.
ik vind het ontzettend lief hoe iemand die ik helemaal niet ken al die moeite voor Sofi wil doen  ;)
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

dat is zeker lief Astrid  :) :) :)
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

Dus het gaat al wat beter! Dat is mooi. Ik zou zeker met de allopurinol doorgaan tot alle klachten zijn verdwenen.
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

De honingzalf laat de kapotte ellebogen mooier genezen en daar ze toch iedere dag 10 minuten met haar voorpoten in een lauw biotexbadje staat, kan ik die handeling mooi combineren zonder dat Sofi de zalf er af likt.

Haar geopereerde linker voorpoot lijkt mooi te genezen, er groeit nog geen haar op en er lijkt een stukje wildvlees onder de nagel te zitten, maar volgens mij groeit er een nieuwe nagel daar waar de oude operatief is verwijderd. Die nagel ziet er wel heel raar bruinig uit, maar dat komt misschien van de verbandjes, de zalf, de viezigheid die er uit is gekomen.

Haar rechter poot heeft nog steeds een klein gaatje waar wat viezigheid uit komt, maar het gaatje is kleiner en de viezigheid is nauwelijks te zien, dus dat lijkt ook aardig. Of die nagel er ook af moet weet ik niet, dat moet de DA beoordelen. Daar zijn we echter de afgelopen 2 weken zo vaak geweest, dat we het eerst even aankijken.

Kort samengevat: het gaat beter en geen idee of dat door het inruilen van de rimadyl door traumeel komt of doordat ze nu 2.5 week allopurinol krijgt?
Het zal wel een combinatie van factoren zijn...

Je ziet haar humeur in ieder geval opknappen en ze is dol op haar groenemixontbijt met zalmolie en vleesnat, dus haar barfnierdieet loopt ook goed  :biggrin2:

Nu zou ze alleen dat verband nog moeten uitpoepen...

Plaats reactie