Biscuit en het Siamsa A nestje. Nieuwe foto's op pag. 276!

Hier kun je artikelen/informatie over medische zaken posten en vinden, dat als naslagwerk kan dienen voor de forumleden. Dit is GEEN vragen of discussie-categorie.

Moderator: Charlie Angel

Re: Hé Lizzy ??? hoe is het met Biscuit? hoe lang moet ze nog? filmpje op 11

*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

Lizzy schreef: Ik dacht dat 38.8 wel verhoging te noemen is?
Nee officieel pas vanaf 39.0 en dan gaan de meeste honden van een beetje opwinding al snel naar 39.2.
Ik wil zelf altijd dat mensen aan de bel trekken bij 39.5
henneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door henneke »

dus het komt er eigenlijk op neer doe de extra verwarming uit , hou je kamer een normale temperatuur en die bolle baby's blijven wel warm genoeg , je zou voor de nacht als het verder afkoelt het tentje weer in ere kunnen herstellen om dan de warmte binnen te houden
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

henneke schreef: dus het komt er eigenlijk op neer doe de extra verwarming uit , hou je kamer een normale temperatuur en die bolle baby's blijven wel warm genoeg , je zou voor de nacht als het verder afkoelt het tentje weer in ere kunnen herstellen om dan de warmte binnen te houden
Ja, daar zou het voor Stephanie zeker op neerkomen. Maar of ik dat een fijn idee vind, dat is nog even de vraag.... Ik had graag iets gezocht dat fijn is voor de pups en fijn is voor Biscuit. En kennelijk is dat lastig. Want de pups vinden het wel lekker hoor, om onder de lamp te sudderen. Of op de warmteplaat. Maar zodra zij kunnen sudderen ergens (al is het in een hoekje van de werpkist), vindt Biscuit het te heet of ze wordt onrustig doordat het hele zootje aan de andere kant van de werpkist ligt te sudderen en niet bij haar ligt.

Zoals nu. Ze ligt met een coolpack in haar nek, te slapen als een os. Werpkist is 21,5 a 22 graden en pups blijven bij moeders. Op zich zou zij het nog prettiger vinden bij 21 graden. Heeft ze de coolpack niet nodig maar ben ik toch bang dat het voor de puppen echt te koud is....

Volgens mij is die hoge temperatuur niet zozeer bedoelt om herpes tegen te gaan, daarvoor moet je inderdaad opstoken boven 28 graden en dan leggen ze hier echt het loodje hoor. Maar volgens mij is het bedoeld om dusdanige omstandigheden te scheppen dat de weerstand van de pups optimaal blijft.
chipjolie
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door chipjolie »

Lizzy schreef: Ja, daar zou het voor Stephanie zeker op neerkomen. Maar of ik dat een fijn idee vind, dat is nog even de vraag.... Ik had graag iets gezocht dat fijn is voor de pups en fijn is voor Biscuit. En kennelijk is dat lastig. Want de pups vinden het wel lekker hoor, om onder de lamp te sudderen. Of op de warmteplaat. Maar zodra zij kunnen sudderen ergens (al is het in een hoekje van de werpkist), vindt Biscuit het te heet of ze wordt onrustig doordat het hele zootje aan de andere kant van de werpkist ligt te sudderen en niet bij haar ligt.

Zoals nu. Ze ligt met een coolpack in haar nek, te slapen als een os. Werpkist is 21,5 a 22 graden en pups blijven bij moeders. Op zich zou zij het nog prettiger vinden bij 21 graden. Heeft ze de coolpack niet nodig maar ben ik toch bang dat het voor de puppen echt te koud is....

Volgens mij is die hoge temperatuur niet zozeer bedoelt om herpes tegen te gaan, daarvoor moet je inderdaad opstoken boven 28 graden en dan leggen ze hier echt het loodje hoor. Maar volgens mij is het bedoeld om dusdanige omstandigheden te scheppen dat de weerstand van de pups optimaal blijft.
dat denk ik dus ook.. pupjes kunnen hun eigen lichaamstemp. nog niet regelen dus als ze het dan ook nog eens koud hebben moeten ze toch extra hard werken?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik snap er trouwens sowieso nog steeds geen kl**t van hoor, hoe andere mensen dat doen. Ik krijg de opmerking dat mijn puppen te verspreid in de werplist liggen. Nou, ze liggen of waar mams ligt of onder de lamp (en voorheen sudderplaat). Maar dat is dan kennelijk niet goed. Als ik dan vraag hoe zij het zelf doen dan zeggen ze "ik heb de kamer op een temperatuur staan van 21 graden en in de werpkist hangt een lamp in de hoek waar ze onder kunnen liggen. En ja nee, mijn teef rent ook gillend weg als het te warm wordt. Maar liggen die puppen dan niet verspreid door de kist als ze onder de lamp liggen te sudderen en er soms een paar bij mams liggen te drinken?
henneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door henneke »

Lizzy schreef: Ja, daar zou het voor Stephanie zeker op neerkomen. Maar of ik dat een fijn idee vind, dat is nog even de vraag.... Ik had graag iets gezocht dat fijn is voor de pups en fijn is voor Biscuit. En kennelijk is dat lastig. Want de pups vinden het wel lekker hoor, om onder de lamp te sudderen. Of op de warmteplaat. Maar zodra zij kunnen sudderen ergens (al is het in een hoekje van de werpkist), vindt Biscuit het te heet of ze wordt onrustig doordat het hele zootje aan de andere kant van de werpkist ligt te sudderen en niet bij haar ligt.

ik denk eerlijk gezegd dat het geen probleem is als je de werpnist op een graat of 20 21 zou houden hoor het zijn geen mini pupjes die veel energie kwijt zijn aan het zichzelf warmhouden , ze bewegen genoeg en hebben een laagje vet waardoor ze echt wel wat kunnen hebben .
ik denk dat het voor de weerstand van de pups nu het beste is om een gelijkmatige omgevingstemperatuur aan te houden zodat het systeem van warmblijven daar op ingesteld staat ( jemig snap je me nog ? )
ik zou dus zeggen zak met de kamertemp tot 20.5 doe geen matten en lampen aan en laat het een paar uur zo gaan ik denk dat het beter bevalt dan tot nu toe , dan wel het coltpack bij Biscuit weghalen
chipjolie
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door chipjolie »

lizzy maak je niet te druk, je doet het hartstikke goed joh!!  :-*
henneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door henneke »

sorry voor de hoeveelheid spel fouten ik ben moe :-[
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

henneke schreef: ik denk eerlijk gezegd dat het geen probleem is als je de werpnist op een graat of 20 21 zou houden hoor het zijn geen mini pupjes die veel energie kwijt zijn aan het zichzelf warmhouden , ze bewegen genoeg en hebben een laagje vet waardoor ze echt wel wat kunnen hebben .
ik denk dat het voor de weerstand van de pups nu het beste is om een gelijkmatige omgevingstemperatuur aan te houden zodat het systeem van warmblijven daar op ingesteld staat ( jemig snap je me nog ? )
ik zou dus zeggen zak met de kamertemp tot 20.5 doe geen matten en lampen aan en laat het een paar uur zo gaan ik denk dat het beter bevalt dan tot nu toe , dan wel het coltpack bij Biscuit weghalen
Op zich zou dat lekker zijn maarrrrrr, puppen kunnen zich op deze leeftijd echt nog niet warm houden. Dus ik vind 20.5 echt te koud. Trouwens, dan krijg ik het zelf ook te koud in huis :biggrin2:

Mens, ik let toch niet op spelfouten! Ben je wel naar bed geweest?
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Lizzy schreef: Ik snap er trouwens sowieso nog steeds geen kl**t van hoor, hoe andere mensen dat doen. Ik krijg de opmerking dat mijn puppen te verspreid in de werplist liggen. Nou, ze liggen of waar mams ligt of onder de lamp (en voorheen sudderplaat). Maar dat is dan kennelijk niet goed. Als ik dan vraag hoe zij het zelf doen dan zeggen ze "ik heb de kamer op een temperatuur staan van 21 graden en in de werpkist hangt een lamp in de hoek waar ze onder kunnen liggen. En ja nee, mijn teef rent ook gillend weg als het te warm wordt. Maar liggen die puppen dan niet verspreid door de kist als ze onder de lamp liggen te sudderen en er soms een paar bij mams liggen te drinken?
Je puppen moeten tevreden zijn. Dus als ze zoetjes wat verspreid liggen te dutten, dan zie ik niet in wat daar mis mee is. Pas als ze op de een of andere manier, blijven jammeren of zoekende naar, dan zou ik me zorgen gaan maken. Dus laat je aub niet gek maken.
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

Kijk die meiden eens tanken, komt er prosecco uit ofzo?  :P
henneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door henneke »

Lizzy schreef: Op zich zou dat lekker zijn maarrrrrr, puppen kunnen zich op deze leeftijd echt nog niet warm houden. Dus ik vind 20.5 echt te koud. Trouwens, dan krijg ik het zelf ook te koud in huis :biggrin2:

Mens, ik let toch niet op spelfouten! Ben je wel naar bed geweest?
haha ja ik heb wel geslapen hoor maar erg onrustig en overdag slaap ik toch minder diep dan 's nachts , misschien duik ik zo nog een uurtje erin , ik voorzie een drukke nacht namelijk :-X

goed je puppen ... nee ik weet dat ze zichzelf nog niet kunnen warmhouden daarom zou ik je ook niet willen aanraden om ze in de schuur te leggen :biggrin2: maar je zou een even die lange thermometer tussen zo'n bundel pups en Biscuit in moeten steken ik denk dat het daar een zeer zeer aangenaam temperatuurtje is .
doe je de kamer lekker aangenaam maken en verder even niks
Alba
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Alba »

Vergeet niet dat lacteren ook maakt dat een teef het warm krijgt, hijgen tijdens het voeden is normaal en dat heeft niets met koorts te maken. Het is gewoon heel inspannend voor het lijf. Als ze tussendoor gewoon lekker rustig is, zou ik me niet te druk maken om het hijgen. Er zijn teven die de eerste 3 weken continue de tong op de knieën hebben hangen.

Zorg gewoon dat het in huis ongeveer 20 - 22 graden is en iets van 22-23 in de kist, vooral onder de lamp.
Als Bisc zo'n coolpack fijn vind, doe je dat toch? Dan zijn en de pups blij en Bisc wordt niet gekookt. Best of both worlds. Is het zo'n koelhalsband?

Hoewel ik helemaal niet verwarmen ook geen prettig idee vind, heeft Stephanie in grote lijnen denk ik echt wel gelijk hoor.
Lizzy schreef: Ik snap er trouwens sowieso nog steeds geen kl**t van hoor, hoe andere mensen dat doen. Ik krijg de opmerking dat mijn puppen te verspreid in de werplist liggen. Nou, ze liggen of waar mams ligt of onder de lamp (en voorheen sudderplaat). Maar dat is dan kennelijk niet goed. Als ik dan vraag hoe zij het zelf doen dan zeggen ze "ik heb de kamer op een temperatuur staan van 21 graden en in de werpkist hangt een lamp in de hoek waar ze onder kunnen liggen. En ja nee, mijn teef rent ook gillend weg als het te warm wordt. Maar liggen die puppen dan niet verspreid door de kist als ze onder de lamp liggen te sudderen en er soms een paar bij mams liggen te drinken?
Als er een deel ligt te slapen onder de lamp en deel bij mams, ze zijn stil en tevreden is het prima. Ze hoeven niet continue met z'n allen op elkaar of met z'n allen bij mams te liggen. Als jij vind dat ze tevreden zijn, is het prima.
*Lia*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Lia* »

Lizzy realex, het gaat prima. Maak je niet zo druk, is nergens voor nodig. Die pups kunnen als het wat warm wordt alle kanten uit, Biscuit kan ook op een koelerplekje gaan liggen. Ontspannnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn  :)
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Heb even door mijn pupfoto's heen zitten spitten van de eerste week per nest.  Het zomernest, waarbij de omgevingstemperatuur hoog was (hittegolfje  :-X) , ligt verspreid. Die hadden ook geen lamp of niks. De andere nesten liggen of in mams verstopt of met z'n allen onder de lamp te braaien. Bij het nest van Dusty (geboren 10-12) had ik zelfs een barriëre opgericht zodat ze niet te ver van de lamp vandaan konden kruipen. Volgens mij zaten er daar toen wat bij die wel eens "wegliepen" en dan ipv de lamp zelf op t zoeken het op een brullen zette. Conclusie lijkt me dan. als je zou willen dat ze meer contactliggen, dat je de omgevingstemperatuur lager maakt zodat ze voor de warmte bij elkander onder de lamp gaan liggen. Zolang de omgeving dus lekker warm is hebben ze blijkbaar geen behoefte elkander op te zoeken als ze niet bij Biscuit liggen.

Plaats reactie