Zere poot, hotspot en kennelhoest; project gipsspalk

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Zere poot, hotspot en kennelhoest; project gipsspalk

eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Ja deze hittedagen tellen we ook nog niet mee op het schema. Dus die 6 x gaan vanaf vrijdag in denk ik. Hebben nu om 6 en om half 8 gelopen. Zo even een plas, dan eten en dan vanavond pas weer als het donker is. Zitten we op 3 x. Gaat ff niet anders.

Hij schikt zich er wel in hoor (zullen die kalmeringspillen ook wel bij helpen) maar hij loopt braaf mee naar huis. Joep niet, die ettert bij elke kruising die we richting huis afslaan dat hij verder wil, ook al lopen we daar dan een half uur mee. Kan het hem niet kwalijk nemen.
Hij moet stevig doorstappen staat er, maar ik zorg er wel voor dat hij de beweging afmaakt zeg maar. Want sloffen of half half lijkt me nog niet werken.
5 min is al meer. Want hij mocht alleen maar naar het grasveld lopen, en dat is vanuit hier 50 seconden. Daar dan snuffelen en dan dan weer 50 seconden terug. Loop inderdaad met stopwatch en zie nu dat we over 200 meter ongeveer 2,5 minuut doen. Dus dan kan ik een beetje inschatten hoe we kunnen lopen.

Net zijn poot weer even goed bekeken. Zijn twee middelste tenen zijn echt 3 keer zo dik :-X zijn hak is ook echt dik, maar daar is ook echt een stuk vel af van 2 x 2 cm en daaromheen is het rood en ontstoken. Ik spuit het wel steeds in met een spray. Nu met zijn poot in de betadine of biotex lijkt me geen goed idee, dat moet echt mega veel pijn doen... dus dat is wel ff een dingetje. Hoop wel dat dat een deze dagen wat minder gaat worden.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Oja slenteren ook niet nee, Fozzy ging het liefst in draf (haast! en makkelijker) en dat mocht niet. Wel rechtlijnig doorlopen. En ik moest altijd op en neer, zoveel straten hebben we hier niet :biggrin2: Ik liep langs het fietspad langs de grotere weg en telde paaltjes :biggrin2: Was ook handig. Maar omdraaien ojee >:(
Ach het bouwde redeliijk snel op.
EN nu met Gijs dat ie met zijn ontsoken poot maar 3x gaat is denk ik helemaal niet erg, die 6x komt nog wel. En die 3x is al heel wat meer dan voorheen. Dus dat lopen opbouwen komt wel goed.
Hoop alleen dat zijn wondjes met dit weer goed en snel helen. :-*
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Qua wondverzorging zou ik ook denken groene leem of iets van dermiel/honingzalf of spray.
Biotex of betadine lijkt mij met zulke wonden ook erg heftig.

Succes met het opbouwschema en het plannen ;-)
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

De bandage wordt vandaag pas opgestuurd. >:( vrijdag zei hij dat hij dat maandag zou doen, zou ik hem gisteren binnen hebben gehad. Grom.

Ik heb vetericyn spray. Werkt heel fijn, verzacht maar gaat niet plakken en wordt niet vies enzo. Ondanks dat het allemaal echt erg dik is gaat het met de wondjes wel goed.
sella

Bericht door sella »

Qua opbouwschema heb ik altijd heel andere schema's gehad.
Beginnen is 4 keer per dag 2-3 minuten. Als dat goed gaat komt er na 3 dagen bij de eerste en de laatste wandeling 1 minuut.
Daarna op geleide van de klachten uitbouwen naar 4 keer 10 minuten, dan loop je 40 minuten per dag, dat mag je nog opbouwen als dat lukt in die tijd tot 2*10 en 2*15.
Voor rugoperaties, hd klachten, knie klachten. En recent dus ik vindt 6 keer heel veel. Zeker voor een hond die snel overprikkeld is. Die zijn zo gebaat bij regelmaat.
De regelmaat is 4 keer per dag.
Nood sanitaire stops uitgezonderd natuurlijk.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Sja maar rug, hd, knie etc is geen pees(ontsteking). Dus we gaan het schema toch maar trouw volgen ;)

Denk niet dat Gijs last heeft van 6 x. Die is al lang blij er nog eens uit te mogen. Hij is nu eigenlijk ook niet overprikkelt, maar onderprikkelt, bij gebrek aan uitdaging. Dus dan ga je maar gewoon op alles reageren wat je ziet! Je moet ergens de spanning vandaan halen!

Maar goed, zal pas vanaf vrijdag zijn. Poot ziet er droog uit verder. Nu die tenen nog.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

eelke schreef:Sja maar rug, hd, knie etc is geen pees(ontsteking). Dus we gaan het schema toch maar trouw volgen ;)

Denk niet dat Gijs last heeft van 6 x. Die is al lang blij er nog eens uit te mogen. Hij is nu eigenlijk ook niet overprikkelt, maar onderprikkelt, bij gebrek aan uitdaging. Dus dan ga je maar gewoon op alles reageren wat je ziet! Je moet ergens de spanning vandaan halen!

Maar goed, zal pas vanaf vrijdag zijn. Poot ziet er droog uit verder. Nu die tenen nog.
De kracht van een schema is juist dat je het aanpast aan blessure en individu.
Dus ik zou zeker het schema van de arts blijven volgen inderdaad.
kira
5-sterren
5-sterren

Bericht door kira »

Ik zou ook het schema arts volgen, maar ook wel goed navragen of dit past bij een hond die normaal dus ook niet zoveel doet. Want er zal een reden zijn waarom hij normaal ook niet zoveel doet. Beterschap voor Gijs.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

kira schreef:Ik zou ook het schema arts volgen, maar ook wel goed navragen of dit past bij een hond die normaal dus ook niet zoveel doet. Want er zal een reden zijn waarom hij normaal ook niet zoveel doet. Beterschap voor Gijs.
Ja, maar die reden ligt bij zijn baasjes, dus daar moet de hond niet de dupe van worden he ;) ik trek elke dag een wandeling van een uur meestal niet, dus dan wat korter, of een dag niet en dan weer wat langer.
De hoeveelheid moet hij zeker kunnen lopen hoor.

Mits het koel is dan. Want boven de 15 graden wordt een uur wandelen al wel lastig.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

ja weet je uiteindelijk is een schema maar een schema, een leidraad geen verplichting. Je zult zelf in de gaten moeten houden of het goed gaat, en of je iets moet inhouden etc. Dat is met ieder schema en iedere blessure of operatie of wat dan ook. Blijven individuen. ;) Dus dat is het allerbelangrijkste, kijken hoe Gijs het doet. En vooral niet te snel willen gaan.

Met Fozzy's ED ging ik wekelijks naar de fysio, dus er werd wekelijks besproken wat ik met hem kon doen. Dat vond ik wel heel erg fijn. En Fozzy ging in het begin dus langzamer.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Hij gaf juist aan dat we door moesten lopen, ondanks kreupel, en pijn en moeilijk. In dat geval metacam gebruiken want pijnstillend en ontstekingsremmend. Natuurlijk ga je dan niet zo maar ontzettend ophogen als het niet gaat, maar wel houden aan bv de eerste stap in het schema van 6 5 min. Vanaf morgen dan, want dan wordt het koeler.

Moet zeggen dat hij gisterenavond echt goed liep. Natuurlijk niet zuiver, maar hij hinkte niet, hij had zijn lijf niet meer nodig om zijn poot te corrigeren zeg maar. (dus niet zo met zijn kop laag, staart niet in bepaalde stand om evenwicht te corrigeren, geen huppel).

Vanmorgen ging het ff mis, want hij maakte me wakker door me te porren en te gaan piepen, da's alarm, dus achterdeur open en ja hoor, dikke sprint naar het gras (zo een met zijn kont haast over de grond) en diarree. Zo'n sprint is net niet handig natuurlijk...

Ik hoop wel echt dat die bandage binnen gaat komen vandaag. Want dat is wel echt stom zo. Ben er best pissig over.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Ja dat vond ik het moeilijkste inschatten van voldoende bewegen vs te veel. Ooit een dagje minder dat zal er ook wel bij horen.
Maar goed hier was het een ED operatie, is toch wat anders he, en begon 2 weken erna al met opbouwen en toen was zijn gewricht nog warm, dus moest ik ff inhouden, daarom was toen wekelijks fysio wel zo fijn, ze kon zijn gewricht in de gaten houden. Is natuurlijk een enorm gecompliceerd gewricht geweest ;)
Hoop dat ie brace snel binnenkomt want dat geeft natuurlijk extra steun en zekerheid dat ie minder fout kan doen.
Wel fijn dat ie nu al beter loopt!
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Bandage is binnen! Later een keer passen en omdoen, want meneer ligt nu lekker te slapen en natuurlijk ook net op de verkeerde kant ;)
sella

Bericht door sella »

Fijn dat het binnen is.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Romtidom. Gaan we vanavond toch maar even zijn tenen laten checken. Die zijn toch wel erg dik hoor. Beter het zekere voor het onzekere. Zou erg vervelend zijn als hij nu weer verkeerd gaat lopen omdat hij zulke zere tenen heeft...

We blijven in ieder geval lekker bezig zo...

Plaats reactie