Longproblemen met Linga / Franse hartworm besmetting / Eindelijk vrij van Franse Hartworm

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Longproblemen met Linga

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

En voor de Engelstalig lezende mensen onder jullie kan ik dit artikel ook van harte aanbevelen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4193975/

Hierin kun je bijv. lezen dat een volwassen Angiostrongylus zo'n 2 a 2,5 cm groot is.

De symptomen zijn echt te divers voor woorden:

Conclusions

This report documents a case of fatal canine angiostrongylosis in southern Italy. The clinical, pathological, and parasitological findings are consistent with a severe and diffuse angiostrongylosis. In fact, the clinical manifestations associated with this disease may vary greatly from subclinical state (with no or minor sign) to fatal condition. The cardiorespiratory distress due to the inflammatory response to eggs and migrating larvae [20,21], bleeding disorder such as hemorrhagic diatheses and coagulation defects, cardiac failure and other nonspecific miscellaneous systemic and gastro-enteric signs such as gagging, coughing, vomiting, oedema, anorexia, weight loss, stunted growth as well as decreased exercise tolerance are the most common clinical symptoms [1,22,23]. As described above, the definitive diagnosis requires demonstration of the first stage larvae in the faeces, tracheal wash or bronchoalveolar lavage. Several case reports, including this one, show that faecal Baermann examination can be false negative, due to intermittent shedding of larvae, a high variation in the number of shedded larvae and the long pre-patent period [2]. Thus, examination of faecal samples from three consecutive days is recommended and tracheal wash should be considered [2].

Ze raden in dit artikel overigens aan om ontlasting van 3 opvolgende dagen te onderzoeken middels de baermann techniek. Maar goed, dit gelezen te hebben krijg ik zowat zin om er gif op te gaan gooien, preventief.....
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

http://www.vettimes.co.uk/article/angio ... um-update/

Ook een goed artikel. Ook in de UK zien ze deze K worm in toenemende mate.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Lizzy schreef:En voor de Engelstalig lezende mensen onder jullie kan ik dit artikel ook van harte aanbevelen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4193975/

Hierin kun je bijv. lezen dat een volwassen Angiostrongylus zo'n 2 a 2,5 cm groot is.

De symptomen zijn echt te divers voor woorden:

Conclusions

This report documents a case of fatal canine angiostrongylosis in southern Italy. The clinical, pathological, and parasitological findings are consistent with a severe and diffuse angiostrongylosis. In fact, the clinical manifestations associated with this disease may vary greatly from subclinical state (with no or minor sign) to fatal condition. The cardiorespiratory distress due to the inflammatory response to eggs and migrating larvae [20,21], bleeding disorder such as hemorrhagic diatheses and coagulation defects, cardiac failure and other nonspecific miscellaneous systemic and gastro-enteric signs such as gagging, coughing, vomiting, oedema, anorexia, weight loss, stunted growth as well as decreased exercise tolerance are the most common clinical symptoms [1,22,23]. As described above, the definitive diagnosis requires demonstration of the first stage larvae in the faeces, tracheal wash or bronchoalveolar lavage. Several case reports, including this one, show that faecal Baermann examination can be false negative, due to intermittent shedding of larvae, a high variation in the number of shedded larvae and the long pre-patent period [2]. Thus, examination of faecal samples from three consecutive days is recommended and tracheal wash should be considered [2].

Ze raden in dit artikel overigens aan om ontlasting van 3 opvolgende dagen te onderzoeken middels de baermann techniek. Maar goed, dit gelezen te hebben krijg ik zowat zin om er gif op te gaan gooien, preventief.....
Dat kreeg ik al bij het zien van die filmpjes. :-X Ik vrees dat ik toch ook met gif ga werken in de toekomst. Als mijn hond het hier in Duitsland al kan oplopen (al is hij in de periode dat hij besmet is geraakt ook een aantal keren in NL geweest), en het ook een veel voorkomend probleem in Zweden is, dan durf ik bijna geen risico meer te nemen. Alleen... werkt het preventief? Alle drie maanden een Milbemax? Is dat genoeg? :-\

Edit: blijkbaar wel: "Thus, in an endemic area, regular treatment with an effective drug is a sensible strategy to reduce the risks of developing disease." Als ik het goed begrijp, is Milbemax niet geschikt voor preventie, maar moet het een medicament met imidacloprid/moxidectin zijn. "Studies have shown imidacloprid/moxidectin used in the prepatent period clears infection with L4 and immature adult worms, and this now carries a licence in the UK for prevention of angiostrongylosis". Milbemax is milbemycine en pranziquantel. Weet jij welk ontwormingsmiddel die andere werkzame stoffen bevat, Lizzy?

Edit 2: Advantage Multi blijkbaar: http://www.drugs.com/vet/advantage-mult ... -dogs.html en ook Advocate Spot-on: http://www.dierendocshop.nl/a-25317289/ ... t-vereist/
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik wilde net gaan schrijven: Advantage. Daar gaat alles van dood. Op termijn misschien ook wel je hond..... Rolf Nijsse vond dat alleen zinvol zou Linga in 2016 nogmaals besmet raken.
Rico
3-sterren
3-sterren

Bericht door Rico »

Die zit ik te kijken nu, 't is echt een kl*te worm hè?
Maar moeten ze nou echt een besmette slak binnen krijgen, of laat die slak ook een wormpje achter op bijvoorbeeld bal/bot/voerbak ?

Hier stikt het van de slakken, alles soorten en maten :(
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Lizzy schreef:Ik wilde net gaan schrijven: Advantage. Daar gaat alles van dood. Op termijn misschien ook wel je hond..... Rolf Nijsse vond dat alleen zinvol zou Linga in 2016 nogmaals besmet raken.
Tja, lekker is het natuurlijk nooit, dat spul. :( Maar misschien dood door de Advantage, of misschien dood door A. vasorum - het effect blijft hetzelfde. :( Eerst maar weer een keer wormonderzoek laten doen dan. :-\
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Rico schreef:

Maar moeten ze nou echt een besmette slak binnen krijgen, of laat die slak ook een wormpje achter op bijvoorbeeld bal/bot/voerbak ?

Ik las net ergens dat het voldoende is als ze het slijm van de slak binnenkrijgen. En dat kan natuurlijk snel, als je hond weleens een grassprietje eet of uit een waterplas drinkt. Ik weet zeker dat Max geen slakken heeft gegeten, dus moet hij het via het slijm hebben opgelopen. :-\
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

En jij weet ook nog niet of jouw hond last had van de Angiostrongylus, toch?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Anne in Duitsland schreef:Ik las net ergens dat het voldoende is als ze het slijm van de slak binnenkrijgen. En dat kan natuurlijk snel, als je hond weleens een grassprietje eet of uit een waterplas drinkt. Ik weet zeker dat Max geen slakken heeft gegeten, dus moet hij het via het slijm hebben opgelopen. :-\
Dit wordt door heel veel toch wel heftig tegengesproken hoor! Ze zouden echt de slak binnen moeten krijgen, het larfje schijnt niet via het slijm van de slak uitgescheiden te worden. En slakjes (kleintjes) zitten ook wel eens op gras.....
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Rico schreef:

Maar die slak moet dus wel eerst besmet zijn geraakt door het eten van larven. En die larven zitten op poep van besmette honden en vossen. En dan moet de hond dus weer zo'n besmette slak binnen krijgen om zelf besmet te raken. Maar ja, ze raden in de UK daarom ook aan om ballen, botten, voerbakken 's avonds binnen te halen en goed schoon te spoelen. Om de slakken eraf te spoelen.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Lizzy schreef:En jij weet ook nog niet of jouw hond last had van de Angiostrongylus, toch?
Nee, de da heeft nog niet gereageerd.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Lizzy schreef:Dit wordt door heel veel toch wel heftig tegengesproken hoor! Ze zouden echt de slak binnen moeten krijgen, het larfje schijnt niet via het slijm van de slak uitgescheiden te worden. En slakjes (kleintjes) zitten ook wel eens op gras.....
O, ik las dat net nog ergens, volgens mij in een link van jou (want zelf was ik niet aan het zoeken naar informatie hierover toen ik het las). Zal nog even kijken of ik het kan vinden.
Rico
3-sterren
3-sterren

Bericht door Rico »

Mijn engels is niet al te best, en vandaag een beetje stuk.

Anderzijds, babyslakken zijn wel heeel klein.
Maar er kruipt regelmatig zo'n vieze vette gore naaktslak in mijn gang of keuken :-\
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ja, hier staat ook via het slijm, volgens een nieuwe studie: http://www.st-francis.co.uk/assets/down ... _final.pdf

Maar, of dat nou echt zo stellig gezegd kan worden? Dit is een worm van een andere familie: Angiostrongylus cantonensis

A key unresolved question,5 is whether the mucus (slime) deposited by slugs and snails infected with A. cantonensis on fresh produce constitutes a human disease risk. Observations of veronicellid slugs showed that they rarely shed larvae in their mucus, and when they did, the larvae survived for only a few hours.

Een ander beestje maar ik denk eigenlijk dat het nog niet zo evident is dat de Vasorum wel via het slakkenslijm overgebracht kan worden...?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Hier, nog zo een:

"Avoid the use of outdoor drinking water and food bowls which often attract slugs or snails – there is evidence that slime trails can infect a dog if they are eaten".

Maar, wat mij dan in de UK weer opvalt is dat het Bayer Animal Health is die een campagne gestart is in de UK ("launched a Be Lungworm Aware’ campaign"). En ja, ik ben zo achterdochtig als de pestpokke maar 2 keer raden wat Bayer maakt. Advocate.

Plaats reactie