Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Met bier lok je slakken ook wel actief naar je tuin toe. Van ver naar het schijnt. Dus het werkt, maar je moet bezig blijven.

Een kringetje houtas kan ze ook wat op afstand houden, daar heb ik wisselende resultaten mee, maar is bij courgette en pompoen doorgaans wel voldoende om de plant te beschermen tot hij groot genoeg is om eraan te weerstaan.
En verder ga ik ze vangen.
Wegvangen, doden en ze laten liggen zodat ze natuurlijke vijanden op afkomen die dan ook de levende gaan zoeken.
K&D
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door K&D »

De potjes bier zitten inderdaad wel vol na een week, meeste zijn naaktslakken, en ik ververs af en toe. Bij ons werkt niets anders, het is veel te groot (130m2 moestuin) en ik zie de slakken van de waterput over het pad naast de schuur richting moestuin oversteken... Van de kroeg naar de Cafetaria zeg maar... ;D
Het is in het donker opletten dat je ze niet vertrapt.
De huisjesslakken pak ik wel op en die gaan over de heg richting weiland.
In de tuin staan ook wat hosta's maar die redden het nooit lang, vaak is het een bosje verlepte prei als het een wat natter voorjaar is. Nu gaat het nog goed, het is te droog geweest in april.

Straks gaan de tomatenplantjes in de bakken, ik heb artisjok gezaaid, en vandaag eten we sla uit eigen tuin. De aardbeitjes beginnen ook mooie vruchtjes te krijgen. Daar zijn slakken ook dol op als ze rijp zijn; het is goed in de gaten houden en straks dagelijks plukken.
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Siberienne »

pearlsofpassion schreef: ma 25 mei 2026, 08:06 Met bier lok je slakken ook wel actief naar je tuin toe. Van ver naar het schijnt. Dus het werkt, maar je moet bezig blijven.

Een kringetje houtas kan ze ook wat op afstand houden, daar heb ik wisselende resultaten mee, maar is bij courgette en pompoen doorgaans wel voldoende om de plant te beschermen tot hij groot genoeg is om eraan te weerstaan.
En verder ga ik ze vangen.
Wegvangen, doden en ze laten liggen zodat ze natuurlijke vijanden op afkomen die dan ook de levende gaan zoeken.
Bruine naaktslakken zijn hier het grootste probleem en die eten ook elkaar. Ook gezien in de praktijk. Dus ik haal de slakken weg en laat geen dode in de moestuin liggen.

Heb er al heel wat verwijderd dit jaar …. Ik heb nu alles in bakken staan, iets makkelijker te zien als ze daar in kruipen.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

In het verleden heb ik ook wel eens bakjes met bier in de tuin gezet. Van die zwarte bakjes van de chinees. Die zaten dus boordevol met naaltslakken. Het bier was niet aan te slepen, elke dag weer volle bakjes. En stinken dat dat deed :-X en vervolgens: waar laat je die vieze, gore bende. Ik kan me nu niet meer herinneren hoe ik ze heb opgeruimd ::) Maar werken doet het zeer zeker. Als ik het weer moest doen zou ik er al vroeg in het seizoen mee beginnen zodat je voorkont dat je van die grote joekels krijgt.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Vandaag voor de tweede keer bonen gezaaid. De eerste keer heb ik ze verzopen.
De appelboom die net deed of ie dood was is toch niet dood en krijgt nu blaadjes. De zonnebloemen die mijn bonusdochter heeft gezaaid komen ook braaf op. Life is good.
Weet iemand hoeveel bonenplanten je nodig hebt voor een beetje een leuke oogst?AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk

dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Hier is in mijn voorzaai bakje weinig opgekomen en de andijvie die wel op is gekomen heb ik paar dagen terug buiten gezet onder een kap maar die lijken toch te zijn verbrand door de zon.
In mijn bak op poten achter het huis worden de radijsjes en de rucola opgegeten door de slakken... De rode ui die ik er in had staan kwam wel mooi op maar daar heeft een buurtkat in huisgehouden dus daar is bijna niets van over :-\

De aardbeien doen het daarentegen wel enorm goed qua bloemetjes. Bij de rode bessen dit jaar geen zin gehad om er een net overheen te spannen maar de vogels lijken wel wat voor ons over te gaan houden.

De pepers die ik als klein plantje heb gekocht doen het ook goed, daar zit ook een kap op tegen de katten ::) Ze groeien alleen nu bijna tegen de kap aan ::)
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Hier gaat het best goed: rucola en spinazie in de kleine kas groeien goed, sla blijft nog wat achter. Ik had winterzaaien gedaan in een plastic bak en net voor de vakantie de mini plantjes op hoop van zegen in de bak met minikas gezet en ze hebben het overleefd. Voor de vakantie ook peultjes en erwten gezaaid, in kleine kartonnen potjes zonder bodem, met soort kiezel er omheen en tnt geen slakken erop gezien. Zijn allemaal uitgekomen. De bos aardbeitjes groeien goed, de bessen struiken en appel boompjes bloeien. Courgette buiten gezet gisteren en al een paar tomaten planten. In mijn afwezigheid had de Buuv ze heel veel water gegeven dus waren beetje lange slungels geworden. Alleen wordt het nu ineens maar 6C vannacht. Dus alle tomaten in de kleinere potten naar binnen gehaald. Echt he, ik hoef niet naar de fitness, ik sleep met potten en potgrond… radijsjes komen ook op, bieslook en oregano hebben de winter overleefd. En verder staan er binnen nog 11 kleine paprika plantjes, en 4 chilipeper planten van vorig jaar en twee snack komkommer planten waar de eerste bloemen in zitten. Waar ik die paprika planten ga laten weet ik nog niet…
En oh ja, ik heb aspergeplanten gekocht (groene) en die lijken wat te gaan doen. En pootaardappelen zitten nu ook in de grond. En snijbonen en zwarte sperziebonen heb ik ook gezaaid, net als wortel, pastinaak en Romano sla en bietjes. Uhm. Ik
hoef de niet te vervelen de komende tijd geloof ik…
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Nou, mijn courgette doet het prima. De rest is weg of komt niet op. Ik word er nu wel wat zat van. Ik heb zes radijsjes en wat courgette staan. De rest doet niets!
Nou ja oke, de paprika’s zijn het warme weekend goed doorgekomen en staan er goed bij en de tomaten in de kas beginnen ook te groeien. Ik denk dat ik na de warmte maar plantjes bij de welkoop ga kopen. Heb geen zin meer in zaaien.
Siberienne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Kaela schreef: ma 25 mei 2026, 20:33 Nou, mijn courgette doet het prima. De rest is weg of komt niet op. Ik word er nu wel wat zat van. Ik heb zes radijsjes en wat courgette staan. De rest doet niets!
Nou ja oke, de paprika’s zijn het warme weekend goed doorgekomen en staan er goed bij en de tomaten in de kas beginnen ook te groeien. Ik denk dat ik na de warmte maar plantjes bij de welkoop ga kopen. Heb geen zin meer in zaaien.
Dat is jammer! Gelukkig is plantjes kopen te doen in NL, ik wilde een paar aardbeien planten. Bij het tuinscentrum 25 euro per stuk :P (gewone ipv de bosaardbeitjes die ik zelf uit zaad heb gekweekt)
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Siberienne schreef: di 26 mei 2026, 17:48 Dat is jammer! Gelukkig is plantjes kopen te doen in NL, ik wilde een paar aardbeien planten. Bij het tuinscentrum 25 euro per stuk :P (gewone ipv de bosaardbeitjes die ik zelf uit zaad heb gekweekt)
25 euro per stuk :o dat is wel echt héél idioot.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Gisteren onderweg naar het ziekenhuis in Pelt een uitstapje gemaakt naar Pelckmans Lommel. Dat is echt groentenplantjes walhalla. Er is ook wat in mijn karretje beland.
Komkommer, snackkomkommer, tijm, broccoli, spitskool, bieslook, kattenkruid en een groene courgette. Afbeelding

Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Wat leuk om hier mee te lezen! Bij ons zitten de aardappels al een paar weken in de grond; absurd vroeg voor noordelijk Zweden (de buren doen nooit iets vóór 1 juni de grond in, maar zelfs zij hebben vorige week al aardappels gepoot, zo warm was het voorjaar), maar de eerste eerpels komen al naar boven (nou ja, de plantjes dan, de aardappels zelf natuurlijk niet ;D ). De uien schieten ook de grond uit, ik hoop op een superoogst! De knoflook die we vorig najaar in de aarde hebben gestopt, komt ook al omhoog, en onze appelbomen hebben echt serieuze bloesems dit jaar. Vorig jaar hadden we ons eerste appeltje, hopelijk zijn het er dit jaar meer. De boompjes staan er al jaren, maar we hebben kleigrond en het duurt echt heel lang voordat nieuwe aanplant wortelt. Maar als het dan zover is, gaan ze ook volop!

Kortom, ben erg benieuwd hoe het dit jaar gaat worden. :D
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Ik heb dit jaar al drie keer chichorei gezaaid. En het komt maar niet op. Nu komt er amper iets wat ik zaai op, of het droogt uit, of de slakken eten het op. Maar goed, ik heb een nieuw plan!

De chichorei van vorig jaar schiet door. Ik ga hem in het zaad laten komen zodat ie terplekke zich uit kan zaaien. Geen idee of het gaat werken, maar ik vind het hoe dan ook een leuk experiment.
IMG_5315.jpeg
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Hier gaat het best ok. Vandaag peulen, spinazie en radijzen geoogst. Morgenvroeg eten we spinazieomelet en we eten peultjes en sla deze week. AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Vorig jaar was ik wat laat met de tomaten snoeien. Toen groeide het me wat uit de hand. Nu twijfel ik of ik al kan snoeien? Of hebben ze nu juist nog wat meer blad nodig voor de groei? Ik heb nog niet echt bijster veel bloemetjes erin zitten.
IMG_5937.jpeg
IMG_5939.jpeg

Plaats reactie