Lida. S schreef:
Ik heb er zo de pest in, dat het mij zo heeft aangegrepen. Het is te gek voor woorden om mij als crimineel te zien, en onze ritjes als misdrijf. Waarom kan ik het niet gewoon van mij afzetten? En dan nog, wat zou er in het ergste geval kunnen gebeuren? Maar het optreden van de politie laat me niet los.
Ik vraag me wel af hoe ik me zou voelen als ik zou worden bedreigd door een inbreker/misdadiger. Nu was het 'alleen maar' de politie en ik ben al helemaal van slag. Ik kijk in het vervolg met heel andere ogen naar 'opsporing verzocht'. Hoe moeten die slachtoffers zich niet voelen?
Bestaat er niet zoiets als Slachtofferhulp in NL? Misschien dat zij je kunnen helpen de dingen weer in perspectief te plaatsen?
Op zich kan ik me wel voorstellen hoe je je voelt. Het zou mij niet anders vergaan dan jou nu, in deze situatie. Ik denk wel dat de angst na verloop van tijd zou omslaan in boosheid over wat me is aangedaan, maar in eerste instantie zou zo'n gebeurtenis ook in mijn hoofd héél groot worden, veel groter dan hij in werkelijkheid misschien is. Ik wijt dat altijd aan mijn ongebreidelde fantasie; dan kan ik me van alles in het hoofd halen over hoe het nu verder gaat met de hele toestand. Ondertussen liggen de daders (de politie in dit geval) allang weer met een zuiver geweten op één oor te snurken.
Weet je, je zegt 'nu was het alleen maar de politie', maar ik denk dat 'm daar juist de kneep zit. Juist van de politie verwacht je niet dat ze zó ontzettend haar boekje te buiten gaat. Van de politie verwacht je dat ze aan jouw kant staat, dat agenten de dingen als snel weer in de juiste verhouding zien wanneer blijkt dat een situatie waarover ze een melding hebben gekregen helemaal niet zo dramatisch en gevaarlijk is. Dat ze denken: o, is dat het maar? Dan gaan wij snel weer op pad om échte criminelen in de kraag te vatten. Maar in plaats daarvan verliezen ze alle verhoudingen uit het oog en doen ze of een onschuldige burger een heuse misdadiger is. En dat verwacht je niet van de politie. Het was dus niet 'alleen maar' de politie. Het was 'nota bene' de politie, of all people! Daarom ben je ook nog steeds zo van je padje, vermoed ik. Je gevoel voor rechtvaardigheid, je gevoel van veiligheid, heeft een enorme deuk opgelopen.